SACD og DVD-Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD og DVD-Audio

Hei!

Jeg trenger litt hjelp.

Har lyst til å bygge meg en HTPC og har i den forbindelsen lurt på om det er mulig å få denne til å spille SACD og eller DVD-Audio?

Er det noen som har noen erfaringer på dette området, så tar jeg imot informasjon med stor takk

Jeg er ikke så bevandret i den tekniske biten at jeg har funnet ut om det er i hardware eller software biten dette "problemet" ligger. Så langt har jeg ikke funnet noe pc som spiller disse formatene i alle fall...

Mvh JB

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det blitt spurt om endel ganger her på forumet, den som søker vil finne.

Kort oppsumert: SACD=NEI, DVD-Audio=JA.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet akkurat hvor begrensningen mot SACD ligger? Er det i den optiske enheten, eller i den videre prosesseringen? Altså, mange dyrere løsninger av dvdspillere bruker jo DVD-ROM enheter, men jeg har ikke lagt merke til om disse spillerne har mulighet for SACD...

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innholdet på SACD-plater er kryptert (scrambled). Det trengs to "nøkler" for å dekryptere. Den ene er PSP-PDM, et "vannmerke" som er på alle disker. Den beskytter også mot kopiering da det er veldig vanskelig å kopiere PSP-PDM. Den andre nøklen sitter i DSD-dekoderen. Nøkkelen sitter i selve ICet og er umulig å få avlest eller kopiert nøkkelen på noen måte.

SACD er temmelig likt DVD i oppbyggning,de bruker samme sektorstørrelse, feilkorrigering og filsystem. Det som i praksis hindrer at man kan spille av SACD på PC er det såkalte "SACD Mark". Det er en kryptering av "lead-in"-området på disken. Dette området er der hvor informasjonen om innholdet på platen lagres, filtabeller osv. Uten tilgang til dette området er det ikke mulig å starte avlesning av platen. Stasjonære spiller som leser SACD må således ha en krets som dekrypterer "lead-in"-området.

Denne kretsen tillater ikke Sony/Phillips at man har på spillere til PC. Hvis noen prøver seg på å selge spillere til PC med denne kretsen, så må de nok forvente seg et gigantisk søksmål. Det er jo forståelig siden man da har en større mulighet til å dekryptere innholdet på plata.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •