Matroska, mkv og Haali

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Matroska, mkv og Haali

Jeg synes det hadde vært greit med en tråd som diskuterte *.mkv og Haali.

Kan mkv brukes som et "superset" av andre containere, med den lyd/bilde/tekst/navigeringssystemet man måtte ønske?

Putter man inn den faktiske navigatoren som ligger på f.eks en DVD-plate, eller konverteres "koden" til et eget format?

Jeg er spesielt interessert i om dette fungerer godt med (inntil) 7.1 hirez LPCM. Kan jeg f.eks rippe DVD-A platene mine, HD-DVD og annet og putte alt inn i mkv/mka og få noe som fungerer i praksis og som ikke må byttes om på i tide og utide?

Dersom HD-DVD/BR fortsetter å være mye mas med DRM og tull, er det fristende å gi opp deres løsning, rippe alt til harddisk og bruke media på en måte som er skreddersydd brukerens behov, ikke bransjens behov... Diskplass blir bare billigere og billigere, og 20-30GB pr film er ikke så hårreisende når man får overkommelige disker på 1000GB.

-k

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lossless lyd i mkv, så har jeg sett eksempler på LPCM kodet med FLAC.

Å putte hele Blu-ray/HD DVD med menysystem og full pakke inn i mkv-container har jeg derimot ikke sett noe til, så jeg tviler på om det er mulig. Hvis man ser på "long term goals" til utviklerne av Matroska, så er et av punktene "develop a 'DVD-like' menu system based on EBML.".

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få denne tråden inn på lista mi. Funderer selv fælt på hvordan jeg skal gå frem for å rippe DVD-samlinga mi på mest mulig hensiktsmessig måte. ISO-ripper har ingen god praktisk tilnærming for streaming fra server og vob-'*******' er ikke det spor bedre.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville ha prøvd å spørre på doom9 forumet..

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Må bare få denne tråden inn på lista mi. Funderer selv fælt på hvordan jeg skal gå frem for å rippe DVD-samlinga mi på mest mulig hensiktsmessig måte. ISO-ripper har ingen god praktisk tilnærming for streaming fra server og vob-'*******' er ikke det spor bedre.
    Ripping DVD's to .MKV format - Doom9's Forum

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •