Skal bygge den "ultimate" HTPCen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge den "ultimate" HTPCen

Da var tiden inne for å bygge den "ultimate" htpcen.

I den sammenheng trenger jeg litt hjelp...

Målene for denne htpcen er:

-Lett og rask å bruke
    -Den skal ha et pent og stilrent design. Skal stå sammen med en Samsung F8.
    -Den skal være stille selfølgelig.

-Skal ikke koste over 12 høvdinger (12 000)
    -Vil også at den skal ha et lite "ooouhh.... fancy" moment i seg, aka PIMPED out

Fåreløpig hw:

Kabinett: Lian Li PCC31A

PSU: Corsair HX520

HK: Usikkert, Asus P5K-E Wifi-AP (P35+-IHC9 basert)

Cpu: Usikkert, en av de lavere klokkede core 2 duo

Minne:2/4gb Geil pc 6400 4-4-4-12 Metallic Orange

Skjermkort: Club3D Rafeon HD2600PRO Passivt

Harddisk: Samsung 500GB

Grunnen til kabinett valget ligger i at det ser pent ut, har 2x120mm vifte som betyr god kjøling + lite lyd. Også har den 2 x 5,25" brønner i front som jeg trenger til en dvd spiller.

Og en til denne: Thermaltake Motorisert 7" LCD Touch skjerm som skal brukes til musikk styring hovedsaklig. Vet den er vansklig å skaffe i Norge men ettersom om jeg bor i England atm så får jeg tak i den for 2000kr her.

Så har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:
    -Noe av HWen som ikke egner seg i htpc? Eventuelt om det er annen hw en det jeg har valgt som egner seg bedere så skrik ut.

-Når jeg har hd2600pro skjermkortet, vil det da holde med en C2D E4500 2.2ghz? Regner egentlig med det etter hva jeg har lest.

-Har sett filmer og andre ting av LinuxMCE og må si jeg synes det ser overlegent bra ut, men det er et problem, tror ikke TT har offisielle drivere for touch skjermen til linux...
    Finnes det programmer/drivere som vil få denne til å funke tilfredsstillende på et linux os?

-Har en vannpumpe bygd inn i tank ifra MIST som i følge netshop skal være "meget stillegående" så derfor vurdere jeg og bruke den og kjøpe en 120mm radiator og vannblokk for cpu. Radiatorern skal jeg sette på en av 120mm viftene som suger inn i kabinettet. (Vet ikke helt om det er plass til det...)

Lurer litt på om dette blir overkill og om en passiv løsning ville klarte å fjerne varmen fra cpuen ved hjelp av luftstrømmen fra de to 120mm viftene i siden?

Har "bare" 15 stk. Mist 120mm klarplast 16.5db vifter etter at de var "gratis" på eksplosiv tirsdag hos netshop så kommer nok til å bytte ut vifetene som følger med om de bråker. Er vel adda vifter som følger med, de går jo for å være bra, så kan være jeg slipper å bytte.

Takker for all eventuell hjelp

-Bountyhunter
    ps. Yeay! første post!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettet du har valgt er for micro-atx hovedkort ser jeg..

Men en runde med stikksagen på hovedkoret så får du det vel inn..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi.. liten blunder der ja :P Har sett på ca. 1 million forskjellige kabinetter så skume leste litt på info der ja...

Må ha et mATX hk da, noen som har noen å anbefale?

Har også sniffa rundt dette her med hjemme automasjon i det siste. Så kom jeg over denne siden: Framtidshuset.no

Her selger de X-10 som har mulighet for styring av lys og mye annet med pcn.
    Det jeg vurderer er:
    Starter kit 2x dimmer 1x pctilkobling

Da vil jeg kunne styre opptil 600W lys, noe som burde holde i massevis.

Bountyhunter

EDIT:

Har funnet ut at jeg driter i tt skjermen og lian li komboen og heller går for Zalman HD140XT i svart. Dette kabinettet har også plass til ATX HK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var følgene bestilt:

25934 Zalman HD160XT HTPC Sort u/psu
    25884 Corsair strømforsyning 520W
    25953 Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775
    27157 Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket775
    25010 Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra
    24180 Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB
    27149 Club3D Radeon HD 2600PRO Heatpipe 512MB
    27885 Samsung DVD brenner SH-S203B
    19241 Logitech Z-5450 wireless høyttalersett

Har faktisk ikke bestilt med noe OS etter som jeg vil teste om LinuxMCE funker tilfredsstillenede først.

-Bountyhunter

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bountyhunter
    Da var følgene bestilt:

25934 Zalman HD160XT HTPC Sort u/psu

Har faktisk ikke bestilt med noe OS etter som jeg vil teste om LinuxMCE funker tilfredsstillenede først.

-Bountyhunter
    Linux vil nok sikkert fungere, men tviler på at du får til touch-screen på den da...

En annen ting, du er litt "låst" til XP med det kabinettet, for driverene til touch-screen suger vistnok... Det er årsaken til at jeg kjøpte plus kabinettet...

HD160XT Plus har bedre støtte for vista... Men mangler dessverre viftestyringen som HD160XT har... :O

I tillegg ville jeg ha gått for 2600XT i stedet for 2600pro som du har gjort..
    Av den enkle og greie grunn at ikke alle 2600pro kort har støtte for 1080p

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lmce

Da var tiden inne for å bygge den "ultimate" htpcen.-Har sett filmer og andre ting av LinuxMCE og må si jeg synes det ser overlegent bra ut, men det er et problem, tror ikke TT har offisielle drivere for touch skjermen til linux...
    Finnes det programmer/drivere som vil få denne til å funke tilfredsstillende på et linux os?
    Hei Bounty
    Ser ut som du har valgt et 'killer' system, og ihvertfall hvis du planlegger å kjøre Linux MCE.
    Men du bør nok stille noen spørsmål på linuxmce.org sine forum også.
    Blant annet det med touch skjermen.
    Jeg vet ihvertfall at den kommende versjonen til LMCE fortsatt ikke støtter to skjermer (noe du vel burde kunne for å bruke en touchskjerm optimalt).
    Folk som har spurt om dette tidligere er som regel blitt 'henvist' til å bruke en palm-PC eller en Logitech Harmony (som vel ikke er mye dyrere?).

Foreløpig er nok ikke ATI-skjermkort å foretrekke til Linux, men det jobbes hardt med drivere til dem etter at ATI/Asus åpnet opp kildekoden til driverne så frivillige kan forbedre koden. Men inntil de kommer er Nvidia kort best støttet for LMCEs 'beste' UI, selv om mange foretrekker ATI og åpne drivere fordi disse kan gi bedre filmkvalitet.

Du bør ihvertfall prøve deg frem med UI1 først, du kan alltids skifte til UI2 'overlay' etterhvert.

Forøvrig liker LMCE og være DHCP serveren i huset, dette er det mange som snubler i første gang (inkludert meg), så husk på å skru av DHCP serveren i routeren dersom du har tenkt å bruke bare ett nettverkskort.

Jeg vil anbefale linuxmce forumet for spørsmål når du kommer i gang.
    Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.S.
    Jeg vil anbefale deg å vente på 0710 før du installerer. Nye og forbedrede drivere til 'alt'.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei..

Takker for alle svar

Et litt nybegynner spørsmål men, kan ikke finne noe MC versjon av xp på netshoposlo... (Netshop Oslo - pc data foto minne digital)

Følger det med vanlig xp home?

Bountyhunter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Linux vil nok sikkert fungere, men tviler på at du får til touch-screen på den da...

En annen ting, du er litt "låst" til XP med det kabinettet, for driverene til touch-screen suger vistnok... Det er årsaken til at jeg kjøpte plus kabinettet...

HD160XT Plus har bedre støtte for vista... Men mangler dessverre viftestyringen som HD160XT har... :O

I tillegg ville jeg ha gått for 2600XT i stedet for 2600pro som du har gjort..
    Av den enkle og greie grunn at ikke alle 2600pro kort har støtte for
    1080p
    hmm... vel på netshoposlo sine sider så står det:

Configuration

* DVI dual link: 2
    * TV-out
    * HDTV 720p/1080i
    * HDTV / /720p/1080p
    * HDCP
    * Cooling: Passive
    * PCB size: Full size
    * Format: PCI-E x16

Da støtter det vel 1080p da?

Liten update: Kom over en side hvor det er en kar som har modifisert en driver til touchskjermen for linux her: Zalman Touchscreen

Har ikke testet den enda ettersom jeg jeg ikke har kabinettet i hus enda... men krysser fingre, tær og slår til og med knute på.... :P

Bountyhunter

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om WinXP MCE egentlig har vært å få kjøpt løst?
    Men mener og å huske det var en tråd på AV-forum om noen som hadde funnet det for salg. Prøv å søke litt på forumet.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... burde vel heller være VistMCE? Vista skal gi bedre bilde pga EVR.

Du kan evt. kjøre MediaPortal over XP evt. Vista.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke finne mce løst noe sted nei...

Vil jo egnetlig gå for en linux løsning ettersom jeg synes disse ser mye bedre ut en microsoft sine. LinuxMCE, mythbuntu, mediaportal er bare noen av de jeg har lastet ned for å teste ut.

Nå ser det ut som om netshoposlo ikke får inn kabinettet før 28.12 :S

Prøvde å sende dem en mail men fikk kun en pdf tilbake hvor leveringsdatoen var satt til 28.12 ingen forklaring eller noe. På siden dems så står det jo 1-3 dager.

Sitter nå å ser på andre kabinetter, et nVidia skjermkort pga. linux støtte, og eventuelt et mATX hk.

Bountyhunter

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke finne mce løst noe sted nei...

Vil jo egnetlig gå for en linux løsning ettersom jeg synes disse ser mye bedre ut en microsoft sine. LinuxMCE, mythbuntu, mediaportal er bare noen av de jeg har lastet ned for å teste ut.

Nå ser det ut som om netshoposlo ikke får inn kabinettet før 28.12 :S

Prøvde å sende dem en mail men fikk kun en pdf tilbake hvor leveringsdatoen var satt til 28.12 ingen forklaring eller noe. På siden dems så står det jo 1-3 dager.

Sitter nå å ser på andre kabinetter, et nVidia skjermkort pga. linux støtte, og eventuelt et mATX hk.

Bountyhunter
    En ting jeg ikke helt fatter er hvorfor du bruker netshop til dette kjøpet her?

Amentio som har HD160XT Plus til 4000 kr, noe som er nesten 800 kr billigere, det er den nye versjonen og den har større støtte enn HD160XT

Ett slikt svar som en pdf med leveringsdato ville vært nok for meg til å se på amentio...

Særlig med tanke på at de har produktene på lager....

En annen ting, netshop er ikke av de billigste butikkene... Du kunne fint ha spart 1-2k på å se på amentio...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg bruker netshop er enkelt og greit at jeg har hatt veldig gode erfaringer med de tidligere + at jeg kan hente varene mine på kaldbakken i oslo.

Sitter å vurderer å droppe touch skjermen og zalman kassa til fordel for et lianli pcc30b

Lian Li Desktop/HTPC, Aluminium, Sort - Netshop Oslo - pc data foto minne digital

Da ser jeg ingen problemer som kommer til å dukke opp med LMCE, har også tenkt til å bytte skjermkort til et nvidia som er bedre støttet drivermessig under linux.

Bountyhunter, beklager eventuelle skriver feil... ikke helt edru atm :P

PS. Har fått en ny mail av netshop hvor de sier at de kan skaffe kabinettet til tirsdag/onsdag neste uke. Bare sånn at ingen får dårlig inntrykk av de for de har god service.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte kanskje denne ville være av interesse:
    MP Forum: NEW - Touchscreen LCD display driver

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Tenkte kanskje denne ville være av interesse:
    MP Forum: NEW - Touchscreen LCD display driver
    Det er ett meget godt stykke igjen på den driveren, men den fungerer... Liker det jeg ser av Mediaportal nå...

Fungerer helt som utvikler forventer på min maskin...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off topic: Blir spennende å se første alfa av MediaPortal II

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Off topic: Blir spennende å se første alfa av MediaPortal II
    Det kommer til å bli spennende... Hørt noe om når den er planlagt? eller skal vi se på release historien og drømme litt? :O

Men sålenge utvikler av denne touch-screen saken lager den til MP2 så kan vi vel ikke klage..

btw: har du en boks med Touchscreen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Har "billig oppsett" (Antec NSK2480 + AMD X2/690G) som er godt gjemt inni TV-møbelet. Driter i VFD og touchscreen. Kom bare over denne driveren i MP forum og husket denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zalman HD160XT revision 3 enclusure
    ouch, det er ikke skjermen som er problemet, men driverne til kabinettviftene (som visstnok styres via ett USB interface)
    Nå hadde vel du kanskje bestemt deg for noe annet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •