Prosessor egnet for ytelse OG stillhet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosessor egnet for ytelse OG stillhet

XP-M prosessorer er nå den store hypen "der ute". Den oppererer på samme frekvens som en vanlig XP2500+, bare på 1,45V i stedet for 1,65V, noe som åpner for lavere krav til kjøling og dermed mulighet for lavere støy.

Dessuten er de forskjellige steppingene nokså gode til overklokking også. På standard spenning går mange prosessorer opp til 2.1Ghz, og konkurrerer da fint med dyrer prosessorer.

Skulle du være så vågal at du bruker vannkjøling i HTPC`en (slik som jeg skal) så burde muligheten for stillheten selv rundt 2500mhz være fint til stede.

En XP-M på 2300mhz er like kjapp som en Athlon64 3000+ ca, men til en billigere sum.

DrE

btw, sjekk testen av HT200 på hardware.no!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg av den oppfatning av at det ikke er prosessorvifta og viftene generelt som er hovedstøykilden i en pc. På viftene kan hastigheten skrus veldig mye ned og i enkelte kabinetter helt av. Harddiskene derimot bråker aldri så mye, selv om de henges opp i gummiringer, i metallbokser el. En total støydemping av disse er ikke mulig. Å erstatte harddiskene mot ramdisker eller minnebrikker blir forferdelig dyrt og en får lite lagringskapasitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, min "gamle" XP2500 går fint på 1,5V og 2,1ghz med boxed-kjøleren. Vifta er byttet til en litt større 60mm som går på 5 volt.

Lavere spenning enn dette vil ikke hovedkortet gi meg. Så jeg skjønner ikke helt hva som er så fantastisk med de "nye" XP2500? Det jeg har nå er så stille at jeg må stikke øret inni vifta får å høre noen lyd, og da er det bare lyden av viftebladene som slår borti øret.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter her nå og skriver på HTPCen i stua.

Har en western digital 200Gb disk og en Raptor 36Gb disk.

Vifter:
    -meget stillegående 120mm i psuet (mist 350)
    -meget stillegående papst 80mm 19dB på cpu
    -fjernet chipset-vifta på nf7-s v2 kortet (swiftech vifteløs kjøler)

Hører harddisken (særlig raptoren) såvidt det er, og de er ikke støydempet på noen måte. Jeg planlegger å flytte diskene over i hovedpcen på pc-rommet, og heller satse på samme disk i htpcen som jeg har i xboxen. En seagate barracuda 120Gb disk som er nærmest totalt lydløs. I tillegg har jeg et o-ring oppheng som jeg kjøpte på microplex for en tid tilbake som jeg tenker litt på å bruke.

Foreløpig så er det to ting som lager lyd i min htpc, og det e raptor disken (10.000rpm meget kjapp) og vifta på skjermkortet.

Jeg var et par mm fra å bestille waterchill i dag, og jeg tror det blir gjort en av de nærmeste dagene. Jeg har nemlig et slikt sett på jobb, og det er absolutt å anbefale. Utrlig bra kjøling lydløst.

Muligens legger jeg ut en slags "worklog" snart, der jeg med bilder og tekst forklarer hvordan JEG fikk en stille, kjapp og pen HTPC.

Bruker selvfølgelig HT200-s kabinettet som firmaet mitt selger, da dette er sååååååå pent. Dog skal det nevnes at det kan være litt dårlig plass i det, jmfr testen på www.hardware.no denne uken.

DrErling

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det plass til vannkjøling i HT200?
    Utrolig. :shock:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hmm, min "gamle" XP2500 går fint på 1,5V og 2,1ghz med boxed-kjøleren. Vifta er byttet til en litt større 60mm som går på 5 volt.

Lavere spenning enn dette vil ikke hovedkortet gi meg. Så jeg skjønner ikke helt hva som er så fantastisk med de "nye" XP2500? Det jeg har nå er så stille at jeg må stikke øret inni vifta får å høre noen lyd, og da er det bare lyden av viftebladene som slår borti øret.
    Ok, da er du en av de heldige. Grunnen til at jeg anbefaler XP-M er at du er garantert full hastighet på 1,45V.

Men, som du sier, man kan få det til med vanlige barton prosessorer også. Jeg har, som deg, en XP2500 som går på noe lavere spenning enn default nå. En annen fordel med XP-M er at den fortsatt leveres uten multiplier sperre. Det er noe å ta i betraktning når man skal handle nytt nå i dag.

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Er det plass til vannkjøling i HT200?
    Utrolig. :shock:
    Hvis ikke så lager jeg plass

DrErling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at Seagate barracuda er "nærmest lydløst" er en stor overdrivelse. Har samme type harddisk hengt opp i o-ringer selv og jeg hører dem godt. O-ringene fjernet vibrasjonsstøy fra diskene men det kommer fremdeles en hvinelyd fra dem når de er på. At en 10.000 rpm disk som Raptor skulle være lydløs er rett og slett feil. Slike disker bråker virkelig, eneste grunnen til at en ikke skulle høre dem er om en har mye vifter ol. i pcen som overdøver dem.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, som jeg sier så er det raptor disken jeg hører i htpcen min.

Men at den er særlig bråkete helt feil. Til å være den nest kjappeste vanlige IDE disken (slått av den større OG stillere ( www.storagereview.com ) storebroren på 74Gb) så er den veldig stille. Jeg har vanlige disker som bråker mere.

Det er selvfølgelig forskjell på kabinett, hørsel, demping i rom, osv, så jeg er overhodet ikke i tvil om at du ikke er helt fornøyd med barracuda disken din, men den er hvertfall blandt de som bråker lite.

Kanskje en samsung 5400rpm disk hadde vært bedre? Det går jo selvfølgelig an å sette opp noen dempeplater rundt disken, som kanskje absorberer de høyfrekvente pipelydene... ?

DrE

btw, nuno gomez på benfica skulle hatt en knyttneve i fortennene for sin filming mot rosenborg (ser på kampen ja!). Desverre fikk han bare rødt kort

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Kanskje en samsung 5400rpm disk hadde vært bedre? Det går jo selvfølgelig an å sette opp noen dempeplater rundt disken, som kanskje absorberer de høyfrekvente pipelydene... ?
    Har sittet å tenkt på det samme. Å leggen en 5400 rpm disk inn i en støydempet metallboks som en legger opp i o-ringer i kabinettet. Slike disker utvikler ikke så mye varme slik at det burde gå å putte dem inn i slike bokser dessuten trenger en jo heller ikke den store ytelsen på diskene i en HTPC. Men spørsmålet er om dette ville holde? Dersom jeg laget meg et totalt vifteløst kabinett og harddisken var det eneste som bråket ville jeg fortsatt hørt denne harddisken? Sitter for øyeblikket og plager meg over at CRT skjermen til PCen min bråker for mye, så mest sannsynlig ville jeg vel det..

btw, nuno gomez på benfica skulle hatt en knyttneve i fortennene for sin filming mot rosenborg (ser på kampen ja!). Desverre fikk han bare rødt kort
    Tihi Hva med rosenborgspilleren som gjorde nøyaktig det samme i annen omgang da?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Tihi Hva med rosenborgspilleren som gjorde nøyaktig det samme i annen omgang da?
    Han skulle selvfølgelig fått samme behandling. Jeg hater filming.

DrErling

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sporer litt av dette karer. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du ikke den åpenbare sammenhengen med fotball/filming og prosessorer?
    Det var AMD som spilte mot Intel, og så hmm...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forklarer de skitne triksene! Heldigvis var onkel Linux en veldig upartisk dommer! :twisted:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Harddiskene derimot bråker aldri så mye, (...) En total støydemping av disse er ikke mulig.
    Det går fint hvis du har vannkjøling. Bare å pakke diskene inn i støydempende materiale

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •