Bygge "lydløst" HTPC/Media Center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge "lydløst" HTPC/Media Center?

Vurderer å bygge HTPC da stort sett alle tester av ferdige mediacenter viser at det er endel støy og andre problemer. Tenkte å bruke Antec Fusion v2 (med integrert fjernkontrollreciever). Hvilke komponenter bør jeg velge til dette for å få det mest mulig lydløst, men ikke til en altfor ublu pris?...Bør jeg vurdere evt andre kabinetter?..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Molby
    Vurderer å bygge HTPC da stort sett alle tester av ferdige mediacenter viser at det er endel støy og andre problemer. Tenkte å bruke Antec Fusion v2 (med integrert fjernkontrollreciever). Hvilke komponenter bør jeg velge til dette for å få det mest mulig lydløst, men ikke til en altfor ublu pris?...Bør jeg vurdere evt andre kabinetter?..
    Anbefaler deg kanskje å lese litt på forumet, alle svar du stiller er svart flere ganger...

Hvis det er fjernkontroll fra iMon/Soundgraph så suger denne sinnsykt hardt... Den er i mine øyne totalt ubrukelig og uoversiktlig... Få deg heller Mickey$oft sin fjernkontroll..

Du vil ha en htpc lydløs....

Det er lett å få en htpc lydløs... Du har alternativer:

1: Vannkjøling - total stillhet... lav temperatur... men man bør kanskje ha 1-2 store stillegående vifter for litt sirkulasjon...

2: Luftkjøling - Alltid noe støy fra viftene... Du kan få det tilnærmet lydløst...
    Men da koster det ofte like mye som ett ok vannkjølings-sett fra zalman...

Ellers, så er det mindre krav til en SD htpc enn en HD htpc...

Definer behovene dine...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv jobbet med å få til lydløse PC-er.

MediaPCen er tilnærmet lydløs.
    Viktige komponenter :
    Mist strømforsyning
    Passivt kjølt skjermkort, fks 8600GT eller tilsvarende AMD/ATI(Vet ikke om disse har passive kjøleløsninger).
    Zalman Reserator 1 eller 2 (Passivt kjølesystem) for CPU.
    2,5" HD, eller skipp denne og gå for en løsning med I-RAM.
    Denne burken er veldig stille. Hører igrunn bare HDen.
    Har ikke noen temperaturproblemer, men det er greit å finne seg en god kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ewltra
    Jeg har selv jobbet med å få til lydløse PC-er.

MediaPCen er tilnærmet lydløs.
    Viktige komponenter :
    Mist strømforsyning
    Passivt kjølt skjermkort, fks 8600GT eller tilsvarende AMD/ATI(Vet ikke om disse har passive kjøleløsninger).
    Zalman Reserator 1 eller 2 (Passivt kjølesystem) for CPU.
    2,5" HD, eller skipp denne og gå for en løsning med I-RAM.
    Denne burken er veldig stille. Hører igrunn bare HDen.
    Har ikke noen temperaturproblemer, men det er greit å finne seg en god kasse.
    Jeg har vel igrunnen bygget 2 htpcer i år... En som var veldig bråkete i starten og ble veldig stille med enorme varmeproblemer.... Selv med vannkjøling...

Men helt seriøst, når du snakker om vannkjøling, så virker det ikke HELT som om du vet hva du snakker om? Reserator 1 og 2 har vedlagt gpu kjøler, så du er igrunnen ikke avhengig av å ha passive kjøleløsninger til gpu... Da denne uansett blir skrudd av...

Hvis du skal bruke ett vannkjølt system, så kjøler du cpu, gpu og nb...

Ergo, du slipper å tenke på at f.eks skjermkort ikke er passivt... Det er bare å få tak i det kortet som er billigst og tilgjengelig...
    For zalman sine vannkjølingssett har vedlagt gpu kjøler.. (kanskje bruke vannkjøling på minnebrikkene på skjermkort også?)

Det er mulig å få en htpc stille ved hjelp av viter, men ofte kan det være vanskelig å få vekk varmen... Da er gjerne vannkjøling ett alternativ...

Den kombinasjonen jeg har erfart er meget bra er følgende:
    Zalman Reserator 2
    Zalman HD160XT Plus
    Asus Maximus Formula SE
    FloppyDTV-S2 (2 stk, disse blir varme, (1*conax 1*nds))
    Creative Xfi fatal1ty (Denne har heatsink... )
    Intel E6600
    Amd HD2600XT GDDR4
    Northq 4300 ett eller annet "fanless"... psu
    2.5" hd...

Iram er veldig veldig bra hvis du er superparanoid og forventer onkel blå på døren når som helst... Batterilevetiden på iram er på opptil 16 timer.. Og på så kort tid klarer nok ikke onkel blå å få undersøkt pcen din....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Kommer til å benytte meg av Antec Fusion V2, men kan ikke ha noen eksterne kjøleløsninger. Vet ikke hva som er best og mest stillegående for "internt" bruk? Hvilket hovedkort og prosessor bør jeg velge?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Antec Fusion V1 som avkjøles av 2x120mm Nexus 1000rpm vifter, et 7950gt kort avkjølt av en viftemoddet (Nexus 80mm) Zalman VF900.

Prosessoren (en E6600) avkjøles av en Silverstone NT01v2 som ligger tett opptil en av 120mm viftene på siden takket være plasseringen av prosessorsokkelen på hovedkortet (intel dg965ot).

Jeg er litt usikker på hvilke komponenter som er best for deg i disse dager, men jeg vet at både Scythe Mini-Ninja prosessorkjøleren og den nye Zalman VF1000 grafikkkortkjøleren passer i Fusion-kabinettet
    VF1000 kan dessuten viftemoddes på nesten samme måte som VF900.

Hvilke vifter (og komponenter) du bør velge avhenger voldsomt av hvor mye varme komponentene dine vil generere og hvor varmt du har det i rommet (ta gjerne også sommer/vinter temperaturer i betraktning).

Et tips er å sjekke ut silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers hvis du vil ha mer detaljert tilbakemelding på ditt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse blokkene er ufattelig dårlige. Dessuten så har jeg valgt å gjøre dette pga overklokking etc. Bruker rett og slett Reseratoren til å kjøle ned cpuen, thats it. De tidlige settene hadde heller ikke med GPU-blokker.
    Dette er bare smak og behag

Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Jeg har vel igrunnen bygget 2 htpcer i år... En som var veldig bråkete i starten og ble veldig stille med enorme varmeproblemer.... Selv med vannkjøling...

Men helt seriøst, når du snakker om vannkjøling, så virker det ikke HELT som om du vet hva du snakker om? Reserator 1 og 2 har vedlagt gpu kjøler, så du er igrunnen ikke avhengig av å ha passive kjøleløsninger til gpu... Da denne uansett blir skrudd av...

Hvis du skal bruke ett vannkjølt system, så kjøler du cpu, gpu og nb...

Ergo, du slipper å tenke på at f.eks skjermkort ikke er passivt... Det er bare å få tak i det kortet som er billigst og tilgjengelig...
    For zalman sine vannkjølingssett har vedlagt gpu kjøler.. (kanskje bruke vannkjøling på minnebrikkene på skjermkort også?)

Det er mulig å få en htpc stille ved hjelp av viter, men ofte kan det være vanskelig å få vekk varmen... Da er gjerne vannkjøling ett alternativ...

Den kombinasjonen jeg har erfart er meget bra er følgende:
    Zalman Reserator 2
    Zalman HD160XT Plus
    Asus Maximus Formula SE
    FloppyDTV-S2 (2 stk, disse blir varme, (1*conax 1*nds))
    Creative Xfi fatal1ty (Denne har heatsink... )
    Intel E6600
    Amd HD2600XT GDDR4
    Northq 4300 ett eller annet "fanless"... psu
    2.5" hd...

Iram er veldig veldig bra hvis du er superparanoid og forventer onkel blå på døren når som helst... Batterilevetiden på iram er på opptil 16 timer.. Og på så kort tid klarer nok ikke onkel blå å få undersøkt pcen din....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Monterte PC i et slikt kabinett nå i helgen. Det var forsåvidt akkurat det jeg hadde tenkt meg, eneste negative var et litt tregt display i front og mangel på en minnekortleser i front.

Ellers var det veldig stillegående (du kan stille viftene på 3nivå) og hadde greie finesser.

mvh

Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ewltra
    Disse blokkene er ufattelig dårlige. Dessuten så har jeg valgt å gjøre dette pga overklokking etc. Bruker rett og slett Reseratoren til å kjøle ned cpuen, thats it. De tidlige settene hadde heller ikke med GPU-blokker.
    Dette er bare smak og behag
    Vel, godt mulig de aller første Reserator ikke hadde gpu blokker med, men det er ikke interresant i dag... Av den enkle og greie grunn at Reseratorer som blir kjøpt idag har dette.

Men igjen, så viser jo du utmerket mangel på erfaring og kunnskap om emnet... Mer eller mindre samtlige tester jeg har lest om Reserator har konkludert med at disse passer best i ekstremt stille pc...

At gpu blokken på Reserator er dårlig, er jeg veldig uenig med... Den kjøler ned meget bra, kunne kanskje vært bedre polert, men en dremel kan kanskje gjøre den jobben?.... Kanskje jeg får ett par grader kjøligere gpu,men...

En oc pc krever en annen form for vannkjøling, med mer aktiv kjøling på radiator... Å kjøpe ett sett ment for stille htpc/stille pcer, er i beste fall feil..

Reserator 2 som jeg har kjøler ned gpu til helt akseptable temperaturer.. Faktisk ca. 40 grader... cpu ligger jevnt under 10 grader lavere... Northbrigde på ca. 35, Det eneste i kabinettet som ligger jevnt over 40 grader er southbridge på 45 grader.... Dette under load av x264/hd tv.. Med eller uten hardware akselearsjon....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Molby
    Kommer til å benytte meg av Antec Fusion V2, men kan ikke ha noen eksterne kjøleløsninger. Vet ikke hva som er best og mest stillegående for "internt" bruk? Hvilket hovedkort og prosessor bør jeg velge?
    Alle Intel cpuer fra ca. E4*** serien og oppover.. Så lenge du kjører ett skjermkort med innebygget hardware aksellerasjon... (ATI 2400, 2600, 38**)

Hovedkort: Anbefaler Asus...

Krav du bør stille til hovedkort:
    3 interne usb tilkoblinger (mange kabinett har usb, cardreader og lcd i front)
    1 optisk spdif
    Gode design på div. pci* osv... Slik at du kan spre kortene...
    (Jeg liker å ha annen hver slot fri)

Asus P5N-E og Maximus Formula er to gode kort, i hver sin prisklasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da svært så mye sutring og masing om erfaring ?

Jeg får bare si det sånn. Grunnen til at jeg valgte passivt kjølt skjermkort til mediapcen var at jeg slapp mye mikkmakk med vannkjølingen.

Ja, reserator passer best til å mekke stille pcer. Man tager det man haver når man skal leke ?

Jeg har ikke testet den nye blokken, men kommer til å kjøpe den som er dedikert til 8800 etterhvert.

Det går fint an å overklokke med Reserator, dersom man tar noen forholdsregler. Som fks. å kun kjøle ned CPU og NB fks.

Beklager at jeg var så utydelig.

Vel, godt mulig de aller første Reserator ikke hadde gpu blokker med, men det er ikke interresant i dag... Av den enkle og greie grunn at Reseratorer som blir kjøpt idag har dette.

Men igjen, så viser jo du utmerket mangel på erfaring og kunnskap om emnet... Mer eller mindre samtlige tester jeg har lest om Reserator har konkludert med at disse passer best i ekstremt stille pc...

At gpu blokken på Reserator er dårlig, er jeg veldig uenig med... Den kjøler ned meget bra, kunne kanskje vært bedre polert, men en dremel kan kanskje gjøre den jobben?.... Kanskje jeg får ett par grader kjøligere gpu,men...

En oc pc krever en annen form for vannkjøling, med mer aktiv kjøling på radiator... Å kjøpe ett sett ment for stille htpc/stille pcer, er i beste fall feil..

Reserator 2 som jeg har kjøler ned gpu til helt akseptable temperaturer.. Faktisk ca. 40 grader... cpu ligger jevnt under 10 grader lavere... Northbrigde på ca. 35, Det eneste i kabinettet som ligger jevnt over 40 grader er southbridge på 45 grader.... Dette under load av x264/hd tv.. Med eller uten hardware akselearsjon....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PoohRush
    Hei! Monterte PC i et slikt kabinett nå i helgen. Det var forsåvidt akkurat det jeg hadde tenkt meg, eneste negative var et litt tregt display i front og mangel på en minnekortleser i front.

Ellers var det veldig stillegående (du kan stille viftene på 3nivå) og hadde greie finesser.

mvh

Rune
    Hei, hvilket hovedkort og CPU brukte du? var det plass til tvkort?

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel kanskje være greit å sjekke ut muligheten for å bruke en av de nye core2duo low voltage prosessor. Ikke så mange hovedkort som støtter socket P, men du vil kunne bruke passiv kjøler på et slikt oppsett.

Vifteløse strømforsyninger fins jo også, men smaker det, så koster det.

Skjermkortet er selvsagt også viktig. Har et vifteløst ATI HD2600. Støtter både HDCP og lyd via DVI utgangen.

Varmeste komponent i PC'n blir ofte TV-kortet. Et DVB S2 kort med støtte for DVB-T,C eller S som skal dekode mpeg4 datastrøm varmer for opp luften inni kabinettet, så en løsning hvor varmen fra dette kortet slipper ut er ikke dumt

microplex er vel best på slike nerde-utstyr her i Norge, ellers så er eBay en fin hobby...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Kan vel kanskje være greit å sjekke ut muligheten for å bruke en av de nye core2duo low voltage prosessor. Ikke så mange hovedkort som støtter socket P, men du vil kunne bruke passiv kjøler på et slikt oppsett.

Vifteløse strømforsyninger fins jo også, men smaker det, så koster det.

Skjermkortet er selvsagt også viktig. Har et vifteløst ATI HD2600. Støtter både HDCP og lyd via DVI utgangen.

Varmeste komponent i PC'n blir ofte TV-kortet. Et DVB S2 kort med støtte for DVB-T,C eller S som skal dekode mpeg4 datastrøm varmer for opp luften inni kabinettet, så en løsning hvor varmen fra dette kortet slipper ut er ikke dumt

microplex er vel best på slike nerde-utstyr her i Norge, ellers så er eBay en fin hobby...
    Du glemmer å fortelle at ett DVB-S2 kort blir sinnsykt varme... Har du mer enn 1 stk, så kan du faktisk få alvorlige varme problemer har ikke kabinettet god nok ventilasjon, vifter osv... Mine S2 kort er såpass varme at jeg måtte bytte kabinett med bedre luftstrømning, flere vifter, etc... (Ikke uvanlig at hovedkortet meldte 58-65 grader i kabinettet...)

ATI 2600 støtter lyd via DVI, men det er ikke mer båndbredde til det enn spdif, så du får ikke hd lyd ut derfra...

Vifteløse systemer er bra, men sliter du med mye "varm" hardware i boksen, så kan det forsterke problemene, og du kan få en del uforklarlige feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tvkort?

Hvilket tvkort gir best bilde på analog kabel? Jeg trenger ikke noen digital løsning, bor i et borettslag som neppe tenker digitalt i løpet av de 5 neste årene..

vurderer et av disse:

Komplett.no - Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Dual-TV Tuner, MCE, Retail

Komplett.no - Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Tv-kort m/radio og 2stk tunere, Bulk

Har MS sin fjernkontroll fra før, så jeg trenger kanskje ikke det ene. Går ut fra at det er den eneste forskjellen mellom dem?

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer å fortelle at ett DVB-S2 kort blir sinnsykt varme... Har du mer enn 1 stk, så kan du faktisk få alvorlige varme problemer har ikke kabinettet god nok ventilasjon, vifter osv... Mine S2 kort er såpass varme at jeg måtte bytte kabinett med bedre luftstrømning, flere vifter, etc... (Ikke uvanlig at hovedkortet meldte 58-65 grader i kabinettet...)

ATI 2600 støtter lyd via DVI, men det er ikke mer båndbredde til det enn spdif, så du får ikke hd lyd ut derfra...

Vifteløse systemer er bra, men sliter du med mye "varm" hardware i boksen, så kan det forsterke problemene, og du kan få en del uforklarlige feil...
    Heisveis,
    Tror du må lese innlegget bedre....

Ikke tenkt over hvilke lyd standarder DVI ut på ATI kort sender ut, men til DVD/sat/divx er det mer enn nok. Kjenner ikke til noen skjermkort som har HDMi 1.3 enda, mulig det trengs ny hardware, eller kanskje drivere kan fikse dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisveis,
    Tror du må lese innlegget bedre....

Ikke tenkt over hvilke lyd standarder DVI ut på ATI kort sender ut, men til DVD/sat/divx er det mer enn nok. Kjenner ikke til noen skjermkort som har HDMi 1.3 enda, mulig det trengs ny hardware, eller kanskje drivere kan fikse dette.
    Eller kanskje du burde ha utdypet ditt innlegg litt mer?

Det jeg skrev var vel i all hovedsak bare utdyping av hva du knapt skrapte litt på overflaten...

I mine øyne så er det viktig å gi informasjon om begrensninger... Det gir folk bedre muligheter til å vurdere om en gitt løsning er passende for dem.

Det er sannsynligvis ikke noe som drivere kan fikses... Det må nok ny hardware til...

Auzentech er vel de første som kommer med lydkort med hdmi 1.3..

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tvkort

Da er pc oppe og går. Den ble meget stille
    plages med dårlig kvalitet på tvbildet. har analog kabel,men signalet er da vitterlig ikke så dårlig at bildet skulle være så dårlig. har prøvd alle tweaks som tenkes kan med skuffende resultater. hvilket tvkort gir best bilde på analogt signal? hauppage pvr-500 var ihvertfall skuffende...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange snakker om ultra low voltage, men jeg ser ikke helt behovet.

Jeg har en core2 6750 som kjører på et støynivå hvor jeg ikke kan høre om PC-en er skrudd av eller på i sitteposisjon, gitt mine ørers følsomhet og det generelle støynivået i stua mi. Altså er videre støydemping kun av akademisk interesse.

Måten jeg har fått det på er ved å ha en relativt kostbar, lavstøy PSU (med vifte), en stor CPU-kjøler med 120mm lav-hastighet vifte, et relativt stort kabinett, og styring av viftehastigheter.

Hvis jeg kryper bort til PC-en og lytter så er det harddiskene som først høres, og følgelig er det der man burde konsentrere seg dersom man satt nærmere PC-en enn meg, dersom man hadde mindre bakgrunnsstøy i rommet eller hadde mer følsomme ører enn meg.

Og ja, iMon-remoten er på mange måter crap.

Software er
    • Operativsystem: Windows Vista
    • Media front-end: Mediaportal.

-k

*)M-audio har ikke kommet med drivere for Vista for dette kortet, så inntil videre bruker jeg hovedkortets optiske spdif

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •