Vista, Mediecenter og bildeskalering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vista, Mediecenter og bildeskalering

Heisann

Har en Pioneer HDP-435 (43" plasma, 1024 x 768 i native oppløsning)
    Denne er koplet til PC'en via en DVI->HDMI overgang og en HDMI-HDMI kabel.
    Skjermen støtter opptil 1800 x 1200 (litt usikker på siste tallet) i oppløsning.
    PC'en kjører Vista Ultimate.

I "PC-modus", dvs inni selve vista får jeg det absolutt beste bildet dersom jeg bruker 1024 x 768 oppløsning.
    Dette gir også et bra bilde i Media Center, men... i tv oppsettet i Media Center blir skaleringen feil. Bildet er altså klart og fint, men en rund kule blir litt avlang.

For å løse dette bruker jeg skjermkortet til å endrer oppløsning til 720p, (ca 1200 x 768 eller noe) og bruker skjermkortdriveren til å skalere dette til å passe perfekt på skjermen. Da blir de runde tingene runde og ikke avlange.

Bildet er bra, men jeg sitter med en følelse av at dette ikke er en optimal løsning. Kan være litt diffust bilde når jeg kjører film.
    I "PC-modus" merkes dette spesielt, da er bildet hakket og uklart. Ser MYE bedre ut i media center enn i "PC-modus"

Jeg vet at jeg kan la media center kjøre en annen oppløsning enn det jeg gjør i "PC-modus". Dette er ikke ønskelig pga. at det blir mye flimring når jeg bytter mellom media center og "pc-modus". Dette slår også til under oppstart/avslutning.

Så hvordan går jeg fram for å få levert 1024 x 768 i native oppløsning til displayet og samtidig få riktig lengde/breddeforhold på skjermen?
    PS: Det er ikke aktuelt å bruke spille av film i noe annet enn media center..

mvh, TEK

"PC-modus": når du ser på det normale windows grensesnittet med start menyen, windows vinduer, nettleser osv.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet enda litt mer og det ser ut til at den beste innstillingen for meg blir 720p (1280 x 720 @ 60hz).

I mitt tilfelle virker det som om det også var viktig å velge å ikke bruke interlaced da dette gjorde at bildet for film gikk utenfor skjermen.
    (på testvisningen til Media Center veiviseren for tv-konfigurering)

TV'en rapporterer å støtte oppløsninger opp til 1080p (1920 x 1080) og selv om jeg kan sette denne oppløsningen klarte ikke jeg å få dette riktig på testvisningen i Media Center. Bildet gikk utenfor skjermen.
    Ser ut til at jeg faller til ro på denne visningen selv om input vs. native oppløsning fortsatt tas imot med takk.

Nytt spørsmål:
    TV-sendinger og filmer vises som standard ikke nødvendigvis med riktig zoom faktor. Jeg må høyreklikke i media center og velge zoom og bytte til jeg finner riktig zoom-nivå vs. kilden.
    For eks. har NRK en annen zoom enn Discovery.

Er det noen måte å få Media Center til å selv zoome inn riktig i henhold til kilden slik at jeg ikke må gjøre dette manuelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om vista "tror" at du har en 4:3 tv siden den har 1024x768 pixler.

Dersom du greier å fortelle vista at tv-en din er 16:9 selv om pixlene tilsier 4:3 så tror jeg du vil få rett aspekt.

Dvs pixel aspect ratio er ulik 1.

-k

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kan være du har rett i det.
    Jeg angir i media center at det er en widescreen, men slik som bildet ser ut så kan det stemme bra med at det vises fram som et 4:3 bilde som er zoomet til å passe i bredden.
    Skal se om det er noen muligheter der etterhvert. Tror jeg vil prioritere noen andre issues, som:
    - Mangler EPG på en rekke kanaler. Så en oppskrift her inne som jeg skal forsøke å følge for å løse det
    - Jeg får svensk tale på for eks. alle barnekanaler. Det er uholdbart!
    - Jeg aner ikke hvordan jeg får fram subtitles.

Tror de tre ligger som pri 1 før jeg går tilbake og ser på dette igjen (fungerer tross alt bra slik det er nå)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter også med en Pioneer 43" som mates med hdmi fra VMC. Fant også ut at 720p var beste oppløsning i VMC. MYE bedre bilde via hdmi enn via vga-plugg! Jeg kjører samme oppløsning ute i Vista for å slippe at skjermen flimrer med den følgen at skjermbildet er litt for "stort" ute i vista. Jeg lever med det...

Andre issues jeg opplevde under oppsettet:
    - I tv skjerm oppsettwizarden i VMC måtte jeg velge Component (ikke hdmi) for å få fram 720p oppløsningen som valg
    - Har bare en bruker uten passord for å kunne starte MC direkte, påloggingsbildet har annen oppløsning, og opplevde noe trøbbel med det (husker ikke helt hva)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom skjermen din virkelig tar 1:1 pixelmapping er jo 1024x768 å foretrekke som inn-signal. For å endre på aspektet kan du - dersom Vista media center bruker media player som avspiller - gå inn på [Windows media Player]verktøy-alternativer-enheter-skjerm-egenskaper og endre aspekt ratioen der. Husker ikke forholdet, men det kan du vel regne ut/prøve deg frem til. Mener det må være mindre enn 1. Ca. 0.75 blir vel riktig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •