HTPC vs. komplett Mediacenterløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC vs. komplett Mediacenterløsning

Beslutning om innkjøp av htpc eller mediacenter er tatt, men beslutningsgrunnlaget om valg av selve løsningen er mildt sagt syltynt basert på mine nåværende it-kunnskaper. Håper derfor forumet kunne være behjelpelig med å geleide meg litt. Hva er viktig? Hva må jeg tenke på osv?

Mediasenteret skal brukes hovedsakelig til musikk og noe filmavspilning i tillegg til bildefremvisning. Jeg er opptatt av sluttresultatet med tanke på lyd og bildekvalitet, men også muligheter for oppgradere komponenter på senere tidspunkt er viktig, f.eks. hd eller blue-ray.

Har vurdert denne: Komplett.no , men jeg har overhode ikke kunnskap til å si om den er bra eller dårlig til mitt bruk.

Ser frem til synspunkter og gode råd!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... elller for å spørre på en annen måte: Duger den komplett-saken til mitt formål, hovedsakelig musikk og bildefremvisning? Noen som har erfaring?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    .... elller for å spørre på en annen måte: Duger den komplett-saken til mitt formål, hovedsakelig musikk og bildefremvisning? Noen som har erfaring?
    Til dvd, bilder og musikk bør den kunne fint brukes uten problemer..
    Men det er en utrolig dyr dvd spiller du kjøper...

Men du får andre bedre løsninger til en mye lavere pris som ikke setter deg i ett lite oppgraderings******* når det først skjer...

På sikt så vil du minimum måtte bytte cpu når du skal oppgradere til hd...

Ser også for meg at du vil få problemer med å finne hd-ready tvkort?

Tv kortet som står i er pr. def ubrukelig. analoge bakkesendinger slukkes om ikke så alt for lang tid...

Boxed vifter er ikke mitt første valg når det gjelder støyfrie pcer...

Heller ikke Vista Premium...

Men skal du bare bruke den til dvd, divx, musikk og bilder... Så er spesifikasjonene helt utmerket til det bruket...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Til dvd, bilder og musikk bør den kunne fint brukes uten problemer..
    Men det er en utrolig dyr dvd spiller du kjøper...

Men du får andre bedre løsninger til en mye lavere pris som ikke setter deg i ett lite oppgraderings******* når det først skjer...

På sikt så vil du minimum måtte bytte cpu når du skal oppgradere til hd...

Ser også for meg at du vil få problemer med å finne hd-ready tvkort?

Tv kortet som står i er pr. def ubrukelig. analoge bakkesendinger slukkes om ikke så alt for lang tid...

Boxed vifter er ikke mitt første valg når det gjelder støyfrie pcer...

Heller ikke Vista Premium...

Men skal du bare bruke den til dvd, divx, musikk og bilder... Så er spesifikasjonene helt utmerket til det bruket...

Hvilke andre billigere løsninger finnes det da? Har i dag Lyse, men hvorfor trenger jeg egentlig tv-kort. Har ikke bruk for opptaksfunksjoner, så jeg trenger vel ikke å drive å skifte ut akkurat denne komponenten. Som du skjønner har jeg ikke greie på dette, så jeg setter umåtlig stor pris på alle gode råd.

Meningen er å legge inn musikksamlingen, uten kvalitetstap, og bilder på denne, samt filmer/serier jeg eventuelt laster ned. Hva med lydkort. Denne skal forøvrig brukes mot min Yamaha rxv 2700.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke andre billigere løsninger finnes det da? Har i dag Lyse, men hvorfor trenger jeg egentlig tv-kort. Har ikke bruk for opptaksfunksjoner, så jeg trenger vel ikke å drive å skifte ut akkurat denne komponenten. Som du skjønner har jeg ikke greie på dette, så jeg setter umåtlig stor pris på alle gode råd.

Meningen er å legge inn musikksamlingen, uten kvalitetstap, og bilder på denne, samt filmer/serier jeg eventuelt laster ned. Hva med lydkort. Denne skal forøvrig brukes mot min Yamaha rxv 2700.
    Kjenner ikke til yamaha, men antar at den har spdif/optisk inn?
    Hvis så, da er det en grei nok sak... Er du litt audiofil, så påstår mange at asio er en grei ting for lyd...

Hvorfor du trenger tvkort... Du trenger det i utgangspunktet ikke. Men om noen mnd så vil du kanskje være såpass fornøyd med løsningen på pc at du ønsker tuner til lyse inn på pcen?

Problemet er å låse seg til en spesifikasjon som er veldig ok i dag, men gjerne ikke helt det du ønsker om 3 mnd...

Men som jeg sa i første posten min, pcen er helt ok til dvd, divx, bilder og musikk... Kanskje til og med p720/1080p materiale... Men den har helt klare begrensninger i fremtiden når det gjelder utvidelser.... Og du sier jo i din første post at utvidelser er noe du tenker på i dag...

Har du planer om trådløst nettverk?

(Selv har jeg brukt samtlige ledige plasser i kabinettet til diverse tilleggsgreier, det begynte med 1 skjermkort i kabinettet,nå er 7 plasser opptatt...)

htpcen i seg selv er helt ok... Problemet ligger i at den er for lite utvidbar... Du låser deg til max 1 ekstra kort... For 10k kan du faktisk få ganske pene og mer utvidbare løsninger... (inkludert hd-dvd/blu-ray spiller)

Jeg har litt tid i morgen, kan kanskje forsøke å lete opp ett tilsvarende alternativ som du har der... Hvis ikke noen andre vennlige sjeler har gjort det allerede?`

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier takk for tilbakemeldingene, Crimz. Har lest en del på bl.a. hw.no om selvbygging og må innrømme at det frister det også. Dels for å bygge en optimal htpc for mine behov, dels for å lære.

Når det gjelder oppgradering skal jeg ikke la det være avgjørende, men greit å ha muligheten. Til film vil jeg nok uansett bruke dedikert dvd/blue-ray spiller en god stund fremover. Så da koker det vel ned til en "ferdigpakke" likevel. Er det forresten mulig med en liten ekstern skjerm som kan plasseres ved sittegruppen, slik at jeg slipper å skru på tv´en for å navigere i musikksamlingen. Kanskje en laptop hadde vært tingen, men da sier jeg vel iallefall farvel til alle oppgraderingsmuligheter.

Trådløst er forøvrig absolutt aktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier takk for tilbakemeldingene, Crimz. Har lest en del på bl.a. hw.no om selvbygging og må innrømme at det frister det også. Dels for å bygge en optimal htpc for mine behov, dels for å lære.

Når det gjelder oppgradering skal jeg ikke la det være avgjørende, men greit å ha muligheten. Til film vil jeg nok uansett bruke dedikert dvd/blue-ray spiller en god stund fremover. Så da koker det vel ned til en "ferdigpakke" likevel. Er det forresten mulig med en liten ekstern skjerm som kan plasseres ved sittegruppen, slik at jeg slipper å skru på tv´en for å navigere i musikksamlingen. Kanskje en laptop hadde vært tingen, men da sier jeg vel iallefall farvel til alle oppgraderingsmuligheter.

Trådløst er forøvrig absolutt aktuelt.
    Som jeg nevnte i går kveld, så skulle jeg slenge i sammen en løsning til deg..

Sånn bare for å ha nevnt det, så tåler ikke komplett htpc og denne sammenligning...

LITE-ON 4xBDROM Blu-ray SATA BLK Black (DH-4O1S-11C) 1 125,-
    KINGSTON DDR2 HyperX PC6400 2048MB (KHX6400D2LLK2/2G) 639,-
    ASUS P5K-E/ WIFI-AP, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 (P5K-E/WIFI-AP) 1 097,-
    SAPPHIRE Radeon HD 3850 256MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP, Lite-R (21121-00-20R) 1 270,-
    INTEL Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz (BX80557E6750) 1 339,-
    ZALMAN HD160+ Black, ATX, (HD160 PLUS BLACK) 2 538,-
    HITACHI 500GB, "Cinemastar 7K500" (HCS725050VLA380) 930,-
    MICROSOFT REMOTE KEYBOARD MCE IR NOR (ZV1-00032) 700,-
    ZALMAN CPU-VIFTE S775 (CNPS9500AT) 370,-
    ZALMAN 460W ATX PSU, ULTRA SILENT (ZM460B-APS) 654,-
    MICROSOFT Windows Vista Home Premium Eng OEM (66I-00715) 776,-
    Totalt: 11 611,-

Det store muligheter å redusere prisen på denne htpcen med minst 3000 kr.

Du kan fjerne bluray drevet og legge til ett hddvd drev (300 kr spart)
    Eller droppe alle hd formater og gå for dvd. (800kr spart)

Du kan uten tvil droppe MS Remote keyboard, men dette er kjekt å ha.
    Du kan satse på at boxed viften er stille nok til ditt behov... (ikke anbefalt)
    Skjermkortet kan uten tvil reduseres til HD2400/2600, men 3850 er kult og kan sikkert gjøre slik at du kan spille... (700kr)
    ram kan du redusere til noe rimeligere... (300kr)
    prosessor kan du gå ned til i hvertfall E4*** serie
    Hovedkort kan reduseres med ca. 400 kr uten problemer (Asus P5N-E)

Du kan også redusere hovedkortet til ett minimum, så lenge det har spdif/optisk ut... Og har alle tilkoblinger som du trenger... Men fordelen med dette som jeg har funnet her er at det har wifi innebygget...

Uten å redusere noe særlig på ytelse og kvalitet osv... Selv denne bør ikke tåle sammenligning:

ASUS P5K-E/ WIFI-AP, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 (P5K-E/WIFI-AP) 1 097,-
    INTEL Core 2 Duo E6750 2.67GHz (BX80557E6750) 1 339,-
    ZALMAN HD160+ Black (HD160 PLUS BLACK) 2 538,-
    MICROSOFT REMOTE KEYBOARD MCE IR NOR (ZV1-00032) 700,-
    ZALMAN CPU-VIFTE S775 (CNPS9500AT) 370,-
    ZALMAN 460W ATX PSU, ULTRA SILENT (ZM460B-APS) 654,-
    MICROSOFT Windows Vista Home Premium (66I-00715) 776,-
    APACER Memory Retail Dual-KIT 2048MB (2x1024MB) (DIM-DII667-2G-KIT) 318,-
    POWERCOLOR Radeon HD 2600 XT 256MB (47125050 21560) 717,-
    SAMSUNG DVDRW (SH-S183A/BEBM) 322,-
    WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB (WD5000AAKS) 737,-
    total 9 568,-

De eneste forskjellene er at bluray, minne, hd og skjermkort er endret til noe rimeligere...

Fellesnevnerene for disse to pcene er at de uten problemer vil kunne kjøre det meste av oppløsninger som du ønsker... og garantert vil kunne kjøre 1080p.

Går du får det øverste alternativet, så tviler jeg på at du har behov for noen som helst oppgraderinger av htpc de neste årene.. Den eneste oppgraderingen du trenger på den nederste er eventuelt en hd/br spiller når dette kommer på markedet.. Kanskje en som kan spille av begge format?

Er sikkert noen som har noen kommentarer til denne her også

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna WD 500GB om du er glad i dataene dine, dessuten er Samsung 500GB mer stillegående og utvikler mindre varme, to ting du vil ha i en HTPC...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk! Jeg synes det er helt enormt at noen i det hele tatt tar seg tid til å være så behjelpelig. Bøyer meg i støvet for det. Dette ser ut til å bli et genialt førjul/romjulsprosjekt. Blir ikke 7 sorter i denne heimen gitt (-:.

Har forsåvidt en blueray-spiller, så jeg kan avvente akkurat den komponenten, men vil ha muligheten senere.

Et lite spørsmål til slutt: Hvike lydformat vil forslagene dine takle. Tenker litt på true hd etc. når det eventuelt blir aktuelt. Må jeg bytte ut lydkortet i såfall når jeg går til innkjøp av blue-ray, eller hd drev? Eller trenger jeg ikke noe avansert sålenge den går via receiveren?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Styr unna WD 500GB om du er glad i dataene dine, dessuten er Samsung 500GB mer stillegående og utvikler mindre varme, to ting du vil ha i en HTPC...
    Tatt til etterretning (-:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk! Jeg synes det er helt enormt at noen i det hele tatt tar seg tid til å være så behjelpelig. Bøyer meg i støvet for det. Dette ser ut til å bli et genialt førjul/romjulsprosjekt. Blir ikke 7 sorter i denne heimen gitt (-:.

Har forsåvidt en blueray-spiller, så jeg kan avvente akkurat den komponenten, men vil ha muligheten senere.

Et lite spørsmål til slutt: Hvike lydformat vil forslagene dine takle. Tenker litt på true hd etc. når det eventuelt blir aktuelt. Må jeg bytte ut lydkortet i såfall når jeg går til innkjøp av blue-ray, eller hd drev? Eller trenger jeg ikke noe avansert sålenge den går via receiveren?
    Den pcen jeg har nevnt her klarer alt bortsett fra hd slik den står her og nå.

Det er snakk om at Soundcard Home - Auzentech, Inc. Sound Cards. Audio You Can Believe In. World First soundcards for Music, HTPC, and Gaming. skal komme med ett lydkort med hdmi 1.3 og da selvfølgelig hd lyd..

Hvis du tar deg tid til å se på mitt første forslag på 500gb hden, så tror jeg du blir positivt overrasket...

komplett htpcen ville du måtte begynt med kompromisser skal du ha br/true hd/wifi/1080p

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pcen jeg har nevnt her klarer alt bortsett fra hd slik den står her og nå.

Det er snakk om at Soundcard Home - Auzentech, Inc. Sound Cards. Audio You Can Believe In. World First soundcards for Music, HTPC, and Gaming. skal komme med ett lydkort med hdmi 1.3 og da selvfølgelig hd lyd..

Hvis du tar deg tid til å se på mitt første forslag på 500gb hden, så tror jeg du blir positivt overrasket...

komplett htpcen ville du måtte begynt med kompromisser skal du ha br/true hd/wifi/1080p
    Det blir nok et byggeprosjekt utav dette ja. Med tanke på at jeg ønsker å ha hele musikksamlingen ukomprimert, samt bildesamlingen, så ser jeg for meg at behov for større lagringskapasitet fort vil melde seg. Blir det plass til ekstra harddisk? Vil helst unngå å ha en ekstern en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok et byggeprosjekt utav dette ja. Med tanke på at jeg ønsker å ha hele musikksamlingen ukomprimert, samt bildesamlingen, så ser jeg for meg at behov for større lagringskapasitet fort vil melde seg. Blir det plass til ekstra harddisk? Vil helst unngå å ha en ekstern en.
    Hvis du sjekker Zalman HD160Plus så ser du at dette kabinettet har plass til 5 disker...

Det har samme specs som HD160XT plus, og det kabinettet er en fryd å jobbe med... Er muligens det beste kabinettet jeg har skrudd på oppgjennom tidene... (også det dyreste jeg har kjøpt)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker Zalman HD160Plus så ser du at dette kabinettet har plass til 5 disker...

Det har samme specs som HD160XT plus, og det kabinettet er en fryd å jobbe med... Er muligens det beste kabinettet jeg har skrudd på oppgjennom tidene... (også det dyreste jeg har kjøpt)
    Lekkert! Hvor har du kjøpt det da? Ser ikke ut til at de har det på Komplett.no

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Hvor har du kjøpt det da? Ser ikke ut til at de har det på Komplett.no
    Fant det likevel!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant det likevel!
    Her er ett søk på Hardware.no - Prisguide

Erfaringsmessig så er amentio og shg det billigeste alternativet... (totalt)

btw: hvis du tenker på å kjøpe med touch-screen, så bør tenke deg VELDIG nøye om... Det er ett ******* å få til skikkelig... Bedre uten egentlig...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett søk på Hardware.no - Prisguide

Erfaringsmessig så er amentio og shg det billigeste alternativet... (totalt)

btw: hvis du tenker på å kjøpe med touch-screen, så bør tenke deg VELDIG nøye om... Det er ett ******* å få til skikkelig... Bedre uten egentlig...

Tror jeg skygger unna det i første omgang i så fall. Hva er det som gjør det vanskelig og så har jeg vel ikke bruk for touchscreen egentlig?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte i går kveld, så skulle jeg slenge i sammen en løsning til deg..

Hva med dette: Asus GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

Vil det kunne brukes i oppsettet ditt? Ser at det er et brukt til salgs på torget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette: Asus GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

Vil det kunne brukes i oppsettet ditt? Ser at det er et brukt til salgs på torget.
    Alt kan i utganspunktet brukes... Årsaken til at jeg anbefaler ATI er at mine erfaringer er best med ATI..

Problemene jeg hadde med Nvidia var:
    posterization
    oppløsning
    stabilitet (vista/xp)
    flimrete bilde..
    lav refreshrate

Alt dette forsvant i det øyeblikket mitt ati kort kom inn i pcen..

Men for all del, nvidia kan ha fått fjernet disse problemene, er trossalt noen mnd siden. Og det var ikke 8600 kort jeg brukte...

Men skal du bruke nvidia, så bør du sjekke at kortet har vc1 og h.264 i 1080p med full støtte... (Det bør du også på ATI kortene, da det ikke er alle som har full støtte til 1080p)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skygger unna det i første omgang i så fall. Hva er det som gjør det vanskelig og så har jeg vel ikke bruk for touchscreen egentlig?
    Programmer kommer ikke alltid på den skjermen som de er ment for...

Ofte skifter tv og lcd om hvem som skal være primær og sekundær..

Ikke noen media center som tar fult utnytte av denne løsningen...

(jeg definerer ikke median som ett media center, for det suger egentlig superhardt)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •