HTPC vs. komplett Mediacenterløsning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK, tror jeg i utgangspunktet holder meg til komponentene du har foreslått all den tid du har erfaring med disse og vet at de passer godt i sammen. I morgen blir det handletur!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg også vil ha en liten touch screen som jeg kan styre htpc´en fra sofaen og fant denne: Hardware.no - Prisguide - Skjermer - Lilliput FA1042-TC/C/T

Regner med at det vil kunne fungere bra, men spørsmålet er om jeg da må ha et annet skjermkort? Dual, er det det de heter tro? Poenget er å slippe å måtte skru på tv eller pj for å kunne styre pc´en når den skal kun brukes til musikk eller enkel surfing.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både asus 8600 GTS og den 10" skjermen du ser på for salg..
    2000 kr for begge.
    Ta kontakt for mer info om det virker interessant.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av offpist
    Jeg har både asus 8600 GTS og den 10" skjermen du ser på for salg..
    2000 kr for begge.
    Ta kontakt for mer info om det virker interessant.
    Sjekk PM.

Men Hva med ovennevnte spøsmål. Anyone? Finnes det forresten trådløse løsninger (touchscreen)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Tenkte jeg også vil ha en liten touch screen som jeg kan styre htpc´en fra sofaen og fant denne: Hardware.no - Prisguide - Skjermer - Lilliput FA1042-TC/C/T

Regner med at det vil kunne fungere bra, men spørsmålet er om jeg da må ha et annet skjermkort? Dual, er det det de heter tro? Poenget er å slippe å måtte skru på tv eller pj for å kunne styre pc´en når den skal kun brukes til musikk eller enkel surfing.
    Hvordan skal du styre htpcen fra sofa?

Hvordan skal du få media center programvaren til å vises på 2 skjermer?

Dessverre så er mine erfaringer med touchscreen såpass dårlige at jeg heller anbefaler er å skaffe deg en versjon av vnc og bruke en laptop hvis du skal sitte på sofa... Eventuelt gå til innkjøp av ett kult tastatur slik som Logitec DiNovo eller noe slikt... (Noe som er totalt ubrukelig for venstrehendte, da musen er på høyresiden... *sukk*)

det er kanskje en løsning som kan funke, og det er å kjøre 2 forskjellige mediacenter samtidig... en på hver skjerm... Men er det en god løsning?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

En ting som er greit å bite seg merke i er at den nye serien til ATI 3850/3870
    har hardware decoding av diverse hd format, dette kan være veldig kjekt om det blir skikkelig implimentert i avspillerne, letter prossesoren osv mye.

Og når det kommer til lyd. så har denne skjermkortserien mulighet for audio ut (selv om de fleste leveres med 2xdvi skal der følge med overgang til hdmi som også sender lyd).
    Dvs har man hdmi inn på forsterkeren har man mulighet til å sende pcm spor direkte til forsterkeren.
    Dette er de to store grunnene til at jeg kommer garantert til å velge ett slikt når htpcen min skal opp å gå.

Oh, og ja, den nye serien bruker mye mindre strøm en forrige generasjon (2400/2600) noe som har litt å si på varmeutvikling (dermed viftestøy)
    og hvor dimensjonert strømforsyning man trenger

Vil også legge til at å kjøpe vifteløs strømforsyning kan være gull verdt om man ønsker en stillegående pc. Har selv Antec Phantom 500W og er så siiinnsykt glad for at jeg kjøpte denne. man merker ikke hvor mye slike strømforsyninger bråker før man faktisk tar dem vekk! (og ja, jeg har prøvd mange såkalte "silent utgaver")

Ser også at Sapphire kommer med en vifteløs utgave av ATI 3850. om man ordner grei luftsirkulasjon i kabinettet kan dette være genialt med blant annen vifteløs kjøling av CPU osv.

PCen skal være så stille at man går å irriterer seg av harddiskene

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    En ting som er greit å bite seg merke i er at den nye serien til ATI 3850/3870
    har hardware decoding av diverse hd format, dette kan være veldig kjekt om det blir skikkelig implimentert i avspillerne, letter prossesoren osv mye.
    Dette har 2400/2600 også... Og fungerer utmerket på filmer og tv...

Og når det kommer til lyd. så har denne skjermkortserien mulighet for audio ut (selv om de fleste leveres med 2xdvi skal der følge med overgang til hdmi som også sender lyd).
    Dvs har man hdmi inn på forsterkeren har man mulighet til å sende pcm spor direkte til forsterkeren.
    Dette er de to store grunnene til at jeg kommer garantert til å velge ett slikt når htpcen min skal opp å gå.
    Dette har i hvertfall 2600xt serien...

Bortsett fra at lyd-delen er spdif og dessverre ikke har nok båndbredde til å levere hd lyd... Og jeg har ikke hørt at 38XX serien har fått noe endringer der.

PCen skal være så stille at man går å irriterer seg av harddiskene
    Nei, pcen skal være så stille at man ikke irriterer seg av noe...
    Ideelt sett skal htpcen være så stille at man lurer på om den er i live eller er krashet....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Hvordan skal du styre htpcen fra sofa?
    Ved avspilling av musikk. Kunne bla i musikksamlingen, og bildesamlingen for den saks skyld, uten at jeg trenger å skru på tv´en. Touchscreen på kabinettet blir for tungvindt. Jeg liker godt å bare sitte å bla gjennom samlingen, spille av sanger, lage spill-lister osv.

Hvordan skal du få media center programvaren til å vises på 2 skjermer?
    Vet ikke, fordi jeg ikke kan nok om edb (-: enda, men slik jeg oppfatter i andre tråder her på forumet er det fullt ut mulig. Eller har jeg misforstått?

Dessverre så er mine erfaringer med touchscreen såpass dårlige at jeg heller anbefaler er å skaffe deg en versjon av vnc og bruke en laptop hvis du skal sitte på sofa... Eventuelt gå til innkjøp av ett kult tastatur slik som Logitec DiNovo eller noe slikt... (Noe som er totalt ubrukelig for venstrehendte, da musen er på høyresiden... *sukk*)
    Tenkte kanskje en ekstern skjerm var mer brukervennlig.
    VNC??? Jeg er venstrehendt........

det er kanskje en løsning som kan funke, og det er å kjøre 2 forskjellige mediacenter samtidig... en på hver skjerm... Men er det en god løsning?
    Forstår egentlig ikke helt hvorfor pc´en ikke kan "sende" til to skjermer?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Vil også legge til at å kjøpe vifteløs strømforsyning kan være gull verdt om man ønsker en stillegående pc. Har selv Antec Phantom 500W og er så siiinnsykt glad for at jeg kjøpte denne. man merker ikke hvor mye slike strømforsyninger bråker før man faktisk tar dem vekk! (og ja, jeg har prøvd mange såkalte "silent utgaver")
    Jeg har motsatt erfaring av dette. Jeg gikk fra en vifteløs strømforsyning til en stillegående strømforsyning med vifte, og den totale støyen gikk ned. Det kommer helt an på hva man har av kjøling ellers i kabinettet. Den varme luft må ut uansett. En 12 cm vifte i strømforsyninga bråker ofte mindre enn må kabinettvifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å få til dette. Det som er et problem er å få pcen til å vise det samme på to skjermer med ulik oppløsning. Det skal vistnok være mulig ved hjelp av UltraMon. Men jeg har ikke prøvd det selv.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Jeg har motsatt erfaring av dette. Jeg gikk fra en vifteløs strømforsyning til en stillegående strømforsyning med vifte, og den totale støyen gikk ned. Det kommer helt an på hva man har av kjøling ellers i kabinettet. Den varme luft må ut uansett. En 12 cm vifte i strømforsyninga bråker ofte mindre enn må kabinettvifter.
    Dette er helt sant. Jeg kjører Corsair psuer i mine workstations, og de hører jeg ingenting til, blir overdøvet av disk og andre vifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, nå liker ikke jeg å fikle så mye med hardware, men for ren avspilling ville jeg sterkt vurdert en løsning basert på Apple Mac Mini hadde jeg vært deg.
    Apple Mac Mini

Som fjernkontroll, ta en kikk på iPod Touch + Remote buddy (fjernstyring over WiFi)
    Remote Buddy
    iPod Touch

Jeg har en Core Duo 1.66 Mac Mini selv med 2GB RAM (forrige generasjon) og er strålende fornøyd. Den brukes til musikk, bilder, divx og HD filmer og takler 720p, men sliter med 1080p (i VLC). De nye Core 2 Duo prosessorene takler nok 1080p, men det kan sikkert andre her på forumet svare på. Det er mulig kombinasjonen av svak CPU pluss nedskalering av bildet blir for mye, og at en 1:1 visning fungerer mye bedre.

Kombinasjonen iPod Touch + RemoteBuddy har jeg bare fått demonstrert, men det ser kjempebra ut (og er jo det man har angrefrist til hvis det ikke funker som forventet :-) Apple support kan være litt lei å ha med å gjøre, men MPX fører de samme varene.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagc
    Huff, nå liker ikke jeg å fikle så mye med hardware, men for ren avspilling ville jeg sterkt vurdert en løsning basert på Apple Mac Mini hadde jeg vært deg.
    Apple Mac Mini

Som fjernkontroll, ta en kikk på iPod Touch + Remote buddy (fjernstyring over WiFi)
    Remote Buddy
    iPod Touch

Jeg har en Core Duo 1.66 Mac Mini selv med 2GB RAM (forrige generasjon) og er strålende fornøyd. Den brukes til musikk, bilder, divx og HD filmer og takler 720p, men sliter med 1080p (i VLC). De nye Core 2 Duo prosessorene takler nok 1080p, men det kan sikkert andre her på forumet svare på. Det er mulig kombinasjonen av svak CPU pluss nedskalering av bildet blir for mye, og at en 1:1 visning fungerer mye bedre.

Kombinasjonen iPod Touch + RemoteBuddy har jeg bare fått demonstrert, men det ser kjempebra ut (og er jo det man har angrefrist til hvis det ikke funker som forventet :-) Apple support kan være litt lei å ha med å gjøre, men MPX fører de samme varene.

Vannvittig tøft, men sier vel nei til fremtidige oppgraderinger pluss at 120 gb blir litt knapt med lagringsplass. Blir jo en del dyrere enn enn å bygge selv også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved avspilling av musikk. Kunne bla i musikksamlingen, og bildesamlingen for den saks skyld, uten at jeg trenger å skru på tv´en. Touchscreen på kabinettet blir for tungvindt. Jeg liker godt å bare sitte å bla gjennom samlingen, spille av sanger, lage spill-lister osv.

Vet ikke, fordi jeg ikke kan nok om edb (-: enda, men slik jeg oppfatter i andre tråder her på forumet er det fullt ut mulig. Eller har jeg misforstått?

Tenkte kanskje en ekstern skjerm var mer brukervennlig.
    VNC??? Jeg er venstrehendt........

Pcen kan sende til 2 skjermer, problemet jeg ser hos meg er at jeg får ikke til å få en instans av MediaPortal til å vise på 2 skjermer... Klone er kanskje en løsning, men da får man problemer med 2 oppløsninger...

Må legge til at klone bildet til en sekundær skjerm er ikke ett alternativ vanligvis, for du får garantert problemer med touchscreen og hastigheten ved navigering osv...

Neste er jo at du trenger ekstra software, som da forhåpentligvis tar bedre kontroll over 2 skjermer enn det XP gjør pr. nå... (Jeg har store problemer med mitt oppsett, vga på touchscreen og dvi->hdmi på tven)

DiNovotastaturet har musen plassert på høyre side, veldig pent å se på god å skrive på, men totalt ubrukelig hvis du ikke er høyrehendt... Fatter ikke at noen ikke ser at det finnes ett marked for venstrehendte...

VNC er RealVNC - RealVNC remote control software foretrekker jeg å bruke til å fikle på ting...
    Går ann å manøvrere i MediaPortal, men ikke i Mickeysoft media center...

Touchscreen på kabinettet er en grei løsning, såfremt det funker... Gjerne ikke når man sitter i sofaen og skal høre musikk, men når man holder på f.eks på med andre ting....
    Kjekt å ha touchscreen på en fast plass.. særlig med 2 guttunger i huset

Alt er mulig, men det kreves bare sinnsykt med tid... Personlig så har jeg gitt opp å få ting til på den måten jeg har lyst før enten MediaPortal 2 er ute eller at det er kommet en løsning på en htpc som faktisk fungerer slik som vi vil ha..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannvittig tøft, men sier vel nei til fremtidige oppgraderinger pluss at 120 gb blir litt knapt med lagringsplass. Blir jo en del dyrere enn enn å bygge selv også.
    Tviler på at du klarer å bygge det billigere selv - iPod touch kan du vente med til senere siden det følger et enkelt mediasenter (frontrow) samt fjernkontroll med mini. Sammen med en ekstern 500GB harddisk klarer du deg sikkert fint med den minste modellen til 4990,- (ikke rør konfigurasjonsvalgene, det koster alt for mye!). Den har 802.11g, gigabit lan og bluetooth innebygget, men jeg ville nok oppgradert minnet til 2 GB (kronglete, men guider finnes på nettet).

Når du må oppgradere så kan du kjøpe ny Windows PC/mediaavspiller/Mac og bruke den gamle Macen som en kompakt filserver e.l. Skjønner selvfølgelig at det er gøy å bygge selv, ville bare tipse deg om et alternativ

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagc
    Tviler på at du klarer å bygge det billigere selv - iPod touch kan du vente med til senere siden det følger et enkelt mediasenter (frontrow) samt fjernkontroll med mini. Sammen med en ekstern 500GB harddisk klarer du deg sikkert fint med den minste modellen til 4990,- (ikke rør konfigurasjonsvalgene, det koster alt for mye!). Den har 802.11g, gigabit lan og bluetooth innebygget, men jeg ville nok oppgradert minnet til 2 GB (kronglete, men guider finnes på nettet).

Når du må oppgradere så kan du kjøpe ny Windows PC/mediaavspiller/Mac og bruke den gamle Macen som en kompakt filserver e.l. Skjønner selvfølgelig at det er gøy å bygge selv, ville bare tipse deg om et alternativ
    Takk for tipset, det skal vurdere seriøst opp mot å bygge selv. Som nevnt innledningsvis i tråden er jeg først og fremst på jakt etter et mediacenter som kan brukes til musikk og bildeavspillning, men også muligheten til å spille av film og da hdmateriale på sikt. Sistnevnte er dog ikke avgjørende da jeg p.t. har en dedikert BD-spiller.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pcen kan sende til 2 skjermer, problemet jeg ser hos meg er at jeg får ikke til å få en instans av MediaPortal til å vise på 2 skjermer... Klone er kanskje en løsning, men da får man problemer med 2 oppløsninger...

Må legge til at klone bildet til en sekundær skjerm er ikke ett alternativ vanligvis, for du får garantert problemer med touchscreen og hastigheten ved navigering osv...

Neste er jo at du trenger ekstra software, som da forhåpentligvis tar bedre kontroll over 2 skjermer enn det XP gjør pr. nå... (Jeg har store problemer med mitt oppsett, vga på touchscreen og dvi->hdmi på tven)

DiNovotastaturet har musen plassert på høyre side, veldig pent å se på god å skrive på, men totalt ubrukelig hvis du ikke er høyrehendt... Fatter ikke at noen ikke ser at det finnes ett marked for venstrehendte...

VNC er RealVNC - RealVNC remote control software foretrekker jeg å bruke til å fikle på ting...
    Går ann å manøvrere i MediaPortal, men ikke i Mickeysoft media center...

Touchscreen på kabinettet er en grei løsning, såfremt det funker... Gjerne ikke når man sitter i sofaen og skal høre musikk, men når man holder på f.eks på med andre ting....
    Kjekt å ha touchscreen på en fast plass.. særlig med 2 guttunger i huset

Alt er mulig, men det kreves bare sinnsykt med tid... Personlig så har jeg gitt opp å få ting til på den måten jeg har lyst før enten MediaPortal 2 er ute eller at det er kommet en løsning på en htpc som faktisk fungerer slik som vi vil ha..
    Takk nok en gang Crimz for at du deler dine erfaringer! Tror jeg konkluderer med at ekstern touchscreen blir et litt for ambisiøst prosjekt for min del i første omgang. Får sannsynligvis mer en nok med å skru delene riktig i sammen (-:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •