Diskusjon: Vinyl via HTPC (Analog vs Digital)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon: Vinyl via HTPC (Analog vs Digital)

Hei,

Jeg har det siste året nesten kvittet meg med all mp3 og kjøpt alt på Vinyl (qxl.no). (Og så slipper jeg involvere meg i all meningsløse diskusjoner om DRM, pirat og blabla på lydsiden ifall)

Per dags dato har jeg en enkel rimelig Vinyl spiller, samt en grei RIAA forforsteker som går imot min gamle gode H/K AVR75.

Det er jo fristende å vurdere et highend lydkort med innbygget RIAA modul, og kjørt noe realtime støyfilter og kansje evt en form for DIY romkorreksjon mekansime.

- Vil jeg miste den "organiske" lyden med DAC og hele poenget med Vinyl kvaliteten/bredde ?

- Vil dette potensielt kunne være noe å hente her ?

- Har vi noen plugin/sw som kan gjenkjenne sanger (Mener mobilen til dama har noe slikt) som kunne vært brukt til å lage en slags API for å hente ut Album cover m.m

Dette hører vel hjemme under Vinyl trådene, men ønsket evt tilbakemeldinger fra HTPC brukere som evt hadde hatt samme tanker.

Evt innspill fra de som har highend Vinyl spiller og har testet DAC vs Analog.

En annen vei er å heller erstatte utstyr med hel analoge elementer hele veien. (På sikt da dedikert "lytterom", og HTPC som mediasenter i stua)

Innspill, tanker, korrigeringer ?

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer for helt analogt hele veien jeg da. Så htpc for stue morro.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med vinyl, men jeg tror at hvis du først skal kjøre lyden gjennom en pc kan du liksågodt rippe platene og ha dem lagret digitalt på pcen. Det vil gi nok bedre lyd en å gjøre det realtime. Du må uansett gjennom fra analogt til digitalt til analogt igjen.

Du klarer å rippe i høyrere oppløsning fra vinyl enn det som finnes på en cd så det vil kanskje gi bedre resultat enn cd. Men selv hadde jeg nok satset på å kjøre helt analogt med vinyl som kilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Jeg har ingen erfaring med vinyl, men jeg tror at hvis du først skal kjøre lyden gjennom en pc kan du liksågodt rippe platene og ha dem lagret digitalt på pcen. Det vil gi nok bedre lyd en å gjøre det realtime. Du må uansett gjennom fra analogt til digitalt til analogt igjen.
    10 poeng
    Du klarer å rippe i høyrere oppløsning fra vinyl enn det som finnes på en cd så det vil kanskje gi bedre resultat enn cd. Men selv hadde jeg nok satset på å kjøre helt analogt med vinyl som kilde.
    Du kan selvsagt rippe LP med 32bit 384kHz dersom du har hardware til det. Men det gjør jo ikke kilden noe bedre.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hei,

Jeg har det siste året nesten kvittet meg med all mp3 og kjøpt alt på Vinyl (qxl.no). (Og så slipper jeg involvere meg i all meningsløse diskusjoner om DRM, pirat og blabla på lydsiden ifall)

Per dags dato har jeg en enkel rimelig Vinyl spiller, samt en grei RIAA forforsteker som går imot min gamle gode H/K AVR75.

Det er jo fristende å vurdere et highend lydkort med innbygget RIAA modul, og kjørt noe realtime støyfilter og kansje evt en form for DIY romkorreksjon mekansime.

- Vil jeg miste den "organiske" lyden med DAC og hele poenget med Vinyl kvaliteten/bredde ?

- Vil dette potensielt kunne være noe å hente her ?

- Har vi noen plugin/sw som kan gjenkjenne sanger (Mener mobilen til dama har noe slikt) som kunne vært brukt til å lage en slags API for å hente ut Album cover m.m

Dette hører vel hjemme under Vinyl trådene, men ønsket evt tilbakemeldinger fra HTPC brukere som evt hadde hatt samme tanker.

Evt innspill fra de som har highend Vinyl spiller og har testet DAC vs Analog.

En annen vei er å heller erstatte utstyr med hel analoge elementer hele veien. (På sikt da dedikert "lytterom", og HTPC som mediasenter i stua)

Innspill, tanker, korrigeringer ?
    Spennende at du prøver å lage deg en mediaplayer basert på vinyl :-) Jeg vil dele kommentarene mine inn i to kategorier:

1. Vinyl + PC for best mulig lydkvalitet
    Det er en tråd om dette på hifisentralen. En PC kan gjøre jobben som et vilkårlig komplekst filter uten problemer med tidsvariasjon. Hvorvidt du trenger det til RIAA? Hvem vet?

2. Vinyl + PC for lettvint avspilling
    Veldig spennende med gjenkjenning av låten og opphenting av cover. Men tror du at innsatsen står i forhold til gevinsten? Enkelte film-interesserte baserer seg på å scanne DVD-coveret med en strekkode-leser slik at de får opp databaseinformasjon. Kan ikke det brukes i ditt tilfelle?

3. Min personlige, subjektive mening om hvorfor vinyl i manges ører kan være "bedre" enn CD, er at innholdet som er lagt på vinyl er annerledes (altså at mastering-teknikerene tar andre valg når de lager en LP). Dette er kvaliteter som ikke forringes så lett av AD/DA-konverteringer. "The Loudness War" er f.eks ikke så framtredende på vinyl.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette heter trackid, og det finnes ett prosjekt til pc (Ikke sony-ericsson) som har tilsvarende funksjon... Det er også snakk om at Sony har planer om å lage noe slikt til pc, men dette kjenner jeg ikke noe særlig til.. Har bare lest vagt om det for en tid tilbake...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raven8
    stemmer for helt analogt hele veien jeg da. Så htpc for stue morro.
    Det er nok det beste.

Uansett så vil jeg ha 2 vinyl spillere fremover, og jeg bruker jo bare den for avspilling av musikk.

Jeg har jo forsåvidt noen meter cd'er som kunne blitt .flak, men det er uansett vinyl når jeg er i humør for å bare lytte...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med vinyl, men jeg tror at hvis du først skal kjøre lyden gjennom en pc kan du liksågodt rippe platene og ha dem lagret digitalt på pcen.
    Forsåvidt, men da må jeg først få bekreftet at vinyl ikke mister sin spesielle lyd ved digitalisering.

Det er ellers lite hassle å ta ut plata å sette på sån ellers.

Det vil gi nok bedre lyd en å gjøre det realtime.
    Mulig, det er jo nok CPU kraft til å gjøre en rekke spennede ting med lyden i realtime. Lydkorreksjon er jo neste steg som muligens kunne gitt en god effekt.

Du må uansett gjennom fra analogt til digitalt til analogt igjen.
    Det er sant. Det kan man leve med sett at ikke selve sjarmen og bredden i vinyl lyden forsvinner under prosessen og høres mer ut som vanlig cd lyd.

Jeg har ingen rasjonell forklaring på lydforskjellen og det er nok ikke mange som hører forskjell eller bryr seg om dette.

Du klarer å rippe i høyrere oppløsning fra vinyl enn det som finnes på en cd så det vil kanskje gi bedre resultat enn cd.
    Nå er vi jo inne på noe spennede. Jeg har nok langt ifra noen Vinyl spiller som har noe å bidra med her (250,- for pickup liksom..), men det kunne vært nyttig å sett på det teoretiske i forkant ifall.

Men selv hadde jeg nok satset på å kjøre helt analogt med vinyl som kilde.
    Det blir nok dedikert lytterom om noen år, men intill da har jeg jo forsatt 95% av musikk som vinyl så ønsket/behovet ligger der forsatt.

Takk for innspill så langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    10 poeng

Du kan selvsagt rippe LP med 32bit 384kHz dersom du har hardware til det. Men det gjør jo ikke kilden noe bedre.

-k
    1. Ville jeg hørt forskjell på lyd før/etter DAC i en blindtest ?
    Har dette vært testet av guru'ene ?

2. LP som kilde.. Hva er den teoretiske spesifikasjonen på den i tilsvarende BIT/kHz ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ville jeg hørt forskjell på lyd før/etter DAC i en blindtest ?
    Har dette vært testet av guru'ene ?
    Jeg vet selvsagt ikke hva du ville høre :-)

Det er gjort endel tester på dette. I september-nummeret av JAES så ble det publisert en stor blindtest av SACD vs SACD "degradert" med en 16bit/44.1kHz CD-recorder. Lytterene kunne vha en fjernkontroll velge mellom SACD direkte, SACD som hadde gått igjennom en 16bit AD/DA-konvertering i CD-opptakeren, og "X" som var ukjent.

Konklusjonen var at ingen av lytterene enkeltvis, eller hele lyttepanelet under ett greide å høre noen beviselig forskjell, med unntak av når volumet var skrudd opp til i overkant av smertegrensen, og kilden var skrudd av. I det tilfellet hørte folk det høyere støygulvet til en 16-bit AD/DA.

Testen er ikke gratis tilgjengelig, men du kan se endel referanser og diskusjon rundt den her:
    Double-blind test of SACD and DVD-A vs. Redbook 16/44 in JAES Septembe - Hydrogenaudio Forums

Eller kjøpe den her:
    Journal of the Audio Engineering Society: On-line Journal Information

I en annen test den 23 februar 1984 prøvde mannen bak Linn, som hadde vært en krass kritiker av CD-formatet å høre forskjell på om Sonys PCM-F1 AD/DA-teknologi anno 1982 (!) ble patchet inn og ut av kjeden. Han greide heller ikke å bekrefte forskjell.
    Boston Audio Society - ABX Testing article

Blindtester kan selvsagt bare bevise nærværet av noe, ikke fraværet. Derfor beviser ikke disse testene at AD/DA-konvertere ikke har betydning. For mer om blindtest-filosofi etc så henviser jeg til denne tråden, det er vel diskutert til døde i dette og andre fora.
    2. LP som kilde.. Hva er den teoretiske spesifikasjonen på den i tilsvarende BIT/kHz ?
    Det er veldig vanskelig å mene noe om. Jeg har en link et sted hvor en fyr forsøker seg på en utledning. Hvis man ser bort ifra fysiske realiteter så kan vinyl teoretisk prestere veldig bra. Selv om man tar hensyn til verden som den virkelig fortoner seg så kan vinyl fungere godt hvis man har godt utstyr.

I de fleste tilfeller er det vanskelig for andre enn de som kan presse vinyl selv å sammenligne direkte en rå master-tape med avspilt vinyl slik at man kan estimere støy, tap av høyfrekvens, varierende hastighet, overhøring, ujevn frekvensrespons etc. Noen vil hevde at dersom en platespiller har noe som helst output (f.eks støy) ved 40kHz og -70dB, så betyr dette at man må sammenligne med digitale systemer som kan gjengi flatt og støyfritt opp til 40kHz. Jeg mener at det er en kunnskapsløs forutsetning for å sammenligne de to systemene. Men siden det er to veldig forskjellige systemer så er det praktisk umulig å si ved akkurat hvilken samplerate og bitbredde at digitale systemer blir bedre enn digitale.

For digitale PCM-medier er det relativt enkelt. Teoretisk båndbredde er sampleraten delt på to. Trekk ifra litt for guardband og implementering. Teoretisk SNR (for full-amplitude signal) er ca 6x antall bit. Trekk ifra litt for termisk støy, jitter og andre ikke-ideelle effekter. I praksis er rundt 19 "reelle" bit det beste man får til.

La oss ikke glemme at innhold er alt - dersom du får tak i den musikken du foretrekker med mastring som du foretrekker i et format, så er sannsynligvis selve formatet av underordnet betydning. For mange er dette sterke argumenter for vinyl, SACD og DVD-A.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet selvsagt ikke hva du ville høre :-)
    Godt sagt

Det er gjort endel tester på dette. I september-nummeret av JAES så ble det publisert en stor blindtest av SACD vs SACD "degradert" med en 16bit/44.1kHz CD-recorder. Lytterene kunne vha en fjernkontroll velge mellom SACD direkte, SACD som hadde gått igjennom en 16bit AD/DA-konvertering i CD-opptakeren, og "X" som var ukjent.

Konklusjonen var at ingen av lytterene enkeltvis, eller hele lyttepanelet under ett greide å høre noen beviselig forskjell, med unntak av når volumet var skrudd opp til i overkant av smertegrensen, og kilden var skrudd av. I det tilfellet hørte folk det høyere støygulvet til en 16-bit AD/DA.

Testen er ikke gratis tilgjengelig, men du kan se endel referanser og diskusjon rundt den her:
    Double-blind test of SACD and DVD-A vs. Redbook 16/44 in JAES Septembe - Hydrogenaudio Forums

Eller kjøpe den her:
    Journal of the Audio Engineering Society: On-line Journal Information

I en annen test den 23 februar 1984 prøvde mannen bak Linn, som hadde vært en krass kritiker av CD-formatet å høre forskjell på om Sonys PCM-F1 AD/DA-teknologi anno 1982 (!) ble patchet inn og ut av kjeden. Han greide heller ikke å bekrefte forskjell.
    Boston Audio Society - ABX Testing article
    *tenker*

Da tolker jeg det som at jeg i utgangspunktet ikke burde miste det jeg mener skiller Vinyl vs CD ved en AD/DA operasjon. Ergo burde jeg jobbe videre med tanken.

Blindtester kan selvsagt bare bevise nærværet av noe, ikke fraværet. Derfor beviser ikke disse testene at AD/DA-konvertere ikke har betydning. For mer om blindtest-filosofi etc så henviser jeg til denne tråden, det er vel diskutert til døde i dette og andre fora.
    hahaha
    Lo så jeg spytta kaffe på skjermen her.

Er 100% enig i måten du tilnærmer deg problem stillingen og retorikken du legger til grunn.

Det gir meg som i utgangspunktet ikke har verken teoretisk eller praktisk bakgrunn en metode å gå frem på videre.

Det er veldig vanskelig å mene noe om. Jeg har en link et sted hvor en fyr forsøker seg på en utledning. Hvis man ser bort ifra fysiske realiteter så kan vinyl teoretisk prestere veldig bra. Selv om man tar hensyn til verden som den virkelig fortoner seg så kan vinyl fungere godt hvis man har godt utstyr.
    Jeg trekker den konklusjonen at Vinyl er ifall like godt utgangspunkt som CD som kilde, og har potensiale til å overgå CD i optimale forhold.

I de fleste tilfeller er det vanskelig for andre enn de som kan presse vinyl selv å sammenligne direkte en rå master-tape med avspilt vinyl slik at man kan estimere støy, tap av høyfrekvens, varierende hastighet, overhøring, ujevn frekvensrespons etc. Noen vil hevde at dersom en platespiller har noe som helst output (f.eks støy) ved 40kHz og -70dB, så betyr dette at man må sammenligne med digitale systemer som kan gjengi flatt og støyfritt opp til 40kHz. Jeg mener at det er en kunnskapsløs forutsetning for å sammenligne de to systemene. Men siden det er to veldig forskjellige systemer så er det praktisk umulig å si ved akkurat hvilken samplerate og bitbredde at digitale systemer blir bedre enn digitale.
    Tror vi er inne på noe under mastering og prosessen frem til pressing. Det aller meste av Vinyl jeg har er 65->80 tallet og hadde nok en annen måte å mixes fra mastertape.

Det kan godt ligge en del her..

For digitale PCM-medier er det relativt enkelt. Teoretisk båndbredde er sampleraten delt på to. Trekk ifra litt for guardband og implementering. Teoretisk SNR (for full-amplitude signal) er ca 6x antall bit. Trekk ifra litt for termisk støy, jitter og andre ikke-ideelle effekter. I praksis er rundt 19 "reelle" bit det beste man får til.
    *tenker*

Må lese meg opp her først.

La oss ikke glemme at innhold er alt - dersom du får tak i den musikken du foretrekker med mastring som du foretrekker i et format, så er sannsynligvis selve formatet av underordnet betydning. For mange er dette sterke argumenter for vinyl, SACD og DVD-A.

-k
    Tror vi er inne på kjernen/konklusjonen her.

Vinyl passer meg politisk(Ingen DRM og politi på dørra), har teoretisk lang levetid og passer min lyd "smak".

CD spillern min (H/K) støtter faktisk SACD, men jeg har alldrig testet. Sjekket litt rundt tilgjengelige album, og det var minimalt med utvalg for min musikksmak.

Takk igjen for omfattende og god utgreing som gav meg en metode/rammeverk/konklusjon for å jobbe videre med, uten å misslede meg i noen rettning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •