Gir en HTPC like bra lyd "musikkserver"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gir en HTPC like bra lyd "musikkserver"?

Ser både Lyd & Bilde og Hjemmekino har artikkel om Arcam MS250 musikkserver.
    Hvis man setter opp en HTPC med MediaCenter og ripper CD'er til WMA format så gir vel disse like bra lyd som slike musikkservere?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at du har en DAC av samme kvalitet, så er det ingen praktiske forskjeller.

Anbefaler deg uansett å bruke FLAC fremfor WMA eller Apple Lossless.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trener jeg noen DAC hvis jeg kan koble HTPC'en via HDMI til Denon AVR 3808? Hvis jeg da venter til et slik lydkort ifra Auzentech kommer som kan sende True HD eller DTS HD Master gjennom HDMI? Da burde man få en HTPC som både kan vise HD-filmer og spille musikk i bra kvalitet?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobler du lydkortet til receiveren med HDMI eller optisk/koaks, så bruker du DAC i receiver. Med AVR3808 vil det fungere veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit
    Trener jeg noen DAC hvis jeg kan koble HTPC'en via HDMI til Denon AVR 3808? Hvis jeg da venter til et slik lydkort ifra Auzentech kommer som kan sende True HD eller DTS HD Master gjennom HDMI? Da burde man få en HTPC som både kan vise HD-filmer og spille musikk i bra kvalitet?
    Det er betydelig usikkerhet knyttet til det å overføre lyd med bedre kvalitet enn spdif (dvs DD, DTS eller stereo 24/96).

I hvert fall hvis innholdet er beskyttet av bransjens klamme hender.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er snakk om DRM restriksjoner som kommer på PC slik at man bare kan spille av på f.eks. en dedikert Blu-Ray spiller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er snakk om DRM restriksjoner som kommer på PC slik at man bare kan spille av på f.eks. en dedikert Blu-Ray spiller?
    I prinsippet gjelder det akkurat samme restriksjoner på en HDMI-plugg på PC som på dedikerte spillere.

Men hardwareprodusentene sitter på gjerdet og greier ikke å komme opp med produkter som gjør det vi vil.

Paranoide Hollywood er livredd for PC-er, og konsekvensen er at veldig mange PC-brukere heller laster ned innholdet (helt uten restriksjoner).

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste test av nye Sony Blue-Ray spilleren i siste hjemmekino. Den koster vel 8000 eller noe. Får man noe bedre lyd og bilde av enn med en PS3 eller HTPC? Hvis en HTPC gir bitstream lyd til en receiver så er det vel kvalitet på dekoden i receiver og høytalere som har noe å si? Bitene som kommer til receiveren er vel akkurat det samme? Nå sender vel ikke PS3 ukomrimert bitstream etter hva jeg har forstått.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste test av nye Sony Blue-Ray spilleren i siste hjemmekino. Den koster vel 8000 eller noe. Får man noe bedre lyd og bilde av enn med en PS3 eller HTPC? Hvis en HTPC gir bitstream lyd til en receiver så er det vel kvalitet på dekoden i receiver og høytalere som har noe å si? Bitene som kommer til receiveren er vel akkurat det samme? Nå sender vel ikke PS3 ukomrimert bitstream etter hva jeg har forstått.
    Lyden fra en dedikert BluRay spiller vil nok gi nøyaktig samme lyd som HTPC hvis du bruker dekoderen i receiveren din (altså digital-ut/SPDIF).

Vet ikke hva PS3 gjør med bitstreamen. Komprimerer den lyden vil jo dette ha en effekt. Om den er hørbar vet jeg ikke, men det blir jo veldig subjektivt uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •