Min første HTPC...kraftig og ikke for støyende

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første HTPC...kraftig og ikke for støyende

Har følgt med på dette forumet de siste ukene og prøvd å sette meg litt inn i HTPC verdenen... er nok ganske "blank" fra før.

Skal bygge meg en HTPC som julegave til meg selv...he..he :-D

Min primære krav:
    1. Kraftig og fremtidsrettet
    2. Lavt støynivå, men ikke så mye at det går utover "V8"eren.....
    3. Skal kunne benyttes til spill, video (også HD etterhvert)

Tenkte å bygge den rundt Zalman 160XT, evt modellen uten LCD hvis erfaringene med førstnevnte ikke er lovende....
    Vil gjerne satse på Quad 6600 CPU. Støtten for fire kjerner kommer vel sterkere....
    Er litt usikker på P35 kontra X38, men satser på at den kan komme til rette i fremtiden eller ved to grafikk kort (men går for DDR2 inntil videre). Står egentlig mellom Gigabyte GA-X38-DQ6 eller Asus Maximus Formula SE. Når det gjelder minne har jeg lest pos. omtale av både Mushkin XP2-8500 (2048 MB) og OCR OCZ PC2-9200 Reaper HPC 2 GB (2 x 1 GB).

Vil gjerne ha et skjermkort som kan avlaste CPU ved HD video, så jeg har lagt inn den nye Nvadia 8800GT kortet, men tenkte å se hvordan ATI 38XX serien kommer ut før jeg bestiller.

Når det gjelder PSU, DVD-rom/brenner og hva jeg evt trenger av kjøleutsyr i tillegg så takke jeg for alle innspill.
    Er litt usikker på om jeg trenger ekstrent lydkort (er Asus sitt lydkort på hovedkort bra nok?). Tenkte å koble det til stereoanlegg (2 kanals). Noen forslag for hva jeg skal gå for....
    Vil disse kompentene fungere bra sammen og vil støynivået være tilfredsstillende...???

legger til handlelisten min her:
    http://prisguide.prisguide.no/vis_ha...aggon_id=58892

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt på angående kjøling? er vannkjøling ett alternativ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElGringo
    Har følgt med på dette forumet de siste ukene og prøvd å sette meg litt inn i HTPC verdenen... er nok ganske "blank" fra før.

Min primære krav:

Tenkte å bygge den rundt Zalman 160XT, evt modellen uten LCD hvis erfaringene med førstnevnte ikke er lovende....
    Vil gjerne satse på Quad 6600 CPU. Støtten for fire kjerner kommer vel sterkere....
    Er litt usikker på P35 kontra X38, men satser på at den kan komme til rette i fremtiden eller ved to grafikk kort (men går for DDR2 inntil videre). Står egentlig mellom Gigabyte GA-X38-DQ6 eller Asus Maximus Formula SE. Når det gjelder minne har jeg lest pos. omtale av både Mushkin XP2-8500 (2048 MB) og OCR OCZ PC2-9200 Reaper HPC 2 GB (2 x 1 GB).

Vil gjerne ha et skjermkort som kan avlaste CPU ved HD video, så jeg har lagt inn den nye Nvadia 8800GT kortet, men tenkte å se hvordan ATI 38XX serien kommer ut før jeg bestiller.

Når det gjelder PSU, DVD-rom/brenner og hva jeg evt trenger av kjøleutsyr i tillegg så takke jeg for alle innspill.
    Er litt usikker på om jeg trenger ekstrent lydkort (er Asus sitt lydkort på hovedkort bra nok?). Tenkte å koble det til stereoanlegg (2 kanals). Noen forslag for hva jeg skal gå for....
    Vil disse kompentene fungere bra sammen og vil støynivået være tilfredsstillende...???

Jeg er litt uenig i noen av valgene dine.

En quadcore vil gi deg dobbelt så mye varme som en dualcore. Min forstelse er at de fleste HTPC-applikasjoner ikke vil kunne nyttiggjøre seg de ekstra kjernene på en god måte. OG i en HTPC kjører man som regel bare en applikasjon i gangen.

Når det gjelder hovedkort med mulighet for dual skjermkort: Jeg har ingen tro på at det vil komme dual-løsninger som gir bedre ytelse for video enn single-løsninger. Derimot vil de gi varme, støy og plassproblemer og koste en god slant.

I begge tilfeller kan du kjøpe noe enkelt nå, og så utnytte at om et år kommer raskere, kjøligere varianter av både cpu og skjermkort. Kjøp det du MÅ ha nå, og oppgrader når større behov melder seg.

For kjøling og PSU, se på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers

Jeg byttet nylig ut innmaten i min HTPC, og den består nå av:
    • Silverstone LC16m
    • Corsair VX450 PSU (Seasonic-basert)
    • Abit IP35-pro hovedkort
    • 2x Corsair 1GB minnemoduler
    • Intel Core2 duo 6750
    • Thermalright XP120 cpu-kjøler
    • PAPST 4412 ett-eller-annet ultra-low-speed 120mm vifte
    • Nvidia 8500GT skjermkort
    • M-audio audiophile 24/96 lydkort
    • 2x Samsung harddisker
    • ATI pro 550 analog tv-tuner
    • Terratec T2 USB DVB-T tuner

-k

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha Zalman 160XT tror jeg du heller bør sjekke 160XT Plus.
    Ser at det er noen her på forumet som sier de har fått 160XT til å fungere, men dersom du ser på Q&A på hjemmesidene til Zalman ser det ut til at det mildt sagt er stor misnøye med softwaren til 160XT. 160XT Plus er etterfølgeren. Stort sett samme kabinett, men med litt annen skjerm og imon software. Rimeligere er den også, men stort sett ikke tilgjengelig pr. dags dato (ventet inn 22.11 står det, men hvem vet hva det betyr...)
    Såvidt jeg har funnet ut er de fleste av HTPC kassene akkurat litt for lave for skikkelige kjølere ala Thermaright Ultra 120 eXtreme, Shjulte Ninja Plus osv, så du må se deg om etter en lav kjøler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElGringo

Min primære krav:

Hei,

Har som "vanlig" mange meninger som løsninger til htpcer, men som oftest er jeg skeptisk til det meste, for det er lett å gå i feller her.. Det utstyret jeg anbefaler er stort sett utstyr jeg har personlig erfaring med.

Hovedkortet:
    Meget pent hk, har vurdert det selv.. Men det er vel helst ment for vannkjøling? Vannkjøling til htpc er nice hvis du har behov for totalt stille løsninger... (Har Zalman Reserator 2) Årsaken til at jeg ønsker dette er at Northbrigde har muligheter for vannkjøling... Og mitt nåværende P5B-E ikke har ønskete muligheter for dette..

CPU:
    Egentlig overkill, det holder lenge med en Intel Dual Core @ 2600mhz til ALT av hd materiale som du kan finne på å kjøre.. Tenk varme...
    En slik cpu klarer uten problemer å kjøre hd kanaler+hd filmer uten hjelp av skjermkort.

Kabinett: Zalman sine kabinett er pene... Og har fått ganske gode kritikker de fleste stedene jeg har lest om de...

Det som er problemet for Zalman HD160XT er at støtten for vista er temmelig dårlig, det er vanskelig å sette det opp etc.. HD160XT er i all hovedsak bygget for XP, noe som gjerne gjør at kabinettet ditt ikke blir så "fremtidsrettet" som du gjerne ønsker?

Derimot er det kommet ett nytt produkt på markedet fra Zalman... HD160XT Plus, som etter sigende skal være bedre på flere måter, deriblant bedre støtte for Vista. Ventetiden på dette kabinettet har vært ulidelig lang.... Mine kilder sier: Båten kom inn til Sverige tors/fre forrige uke, forventet hos hattelco 22... Men det er ikke nødvendigvis at det er noen ledige når de kommer på lager.. Det jeg vet av korrespondanse med min leverandør er at det er 3 kunder som har bestilt og det er forventet 4 stk inn i første omgang.
    Så jeg har skikkelig store forhåpninger til å begynne å skru på mitt lørdag

PSU: Kjenner ikke til denne modellen eller støynivået, men erfaringsmessig med de psu jeg har forsøkt i år er NorthQ noe med 4300 "fanless" mitt primær valg.

Den blir i det rette kabinettet ikke varm, (Men meget varm er ting feil satt opp...) Den har ikke skapt noen problemer for meg de ca. 4mnd jeg har brukt den 24/7

DVD:
    Helt grei nok, men har du vurdert å finne en Bluray/HDDVD spiller?

HD:
    Samsung er denne stille? hitachi har en serie som er ment for htpcer..
    Selv bruker jeg en 80gb 2.5" for å redusere støynivået, med alle filer lagret på en Windows Home Server...

GPU:
    Til htpc så er min erfaring at ATI sine drivere er bedre på flere måter..
    Stabilitet: ati krasher ikke så ofte og mye som nvidia gjør.
    Oppløsning: ati har bedre bilde på samme oppløsning som nvidia.
    Refreshrate: ati har høyere refershrate enn nvidia.
    bilde: Bildet er mer stabilt på ati enn nvidia
    posterization: Ati har problemer med noen rødfarger, Nvidia har generelt problemer med alle farger.

Minne:
    Trenger du virkelig så dyrt minne? Mitt koster 1/3 av det der, og jeg har overhodet ingen problemer med noe som helst av hd...

Lydkort: Det finnes mange lydkort som vil gi deg en helt annen opplevelse av musikken enn ett "billig" lydkort som er integrert på hovedkort... Selv bruker jeg ett Soundblaster XFI fatal1ty kort, som har asio, noe som er greitt med tanke på mediaportal som er mitt foretrukne mediacenter.. (Windows Mediacenter suger egentlig ganske hardt)
    Du bør i utgangspunktet finne deg ett lydkort som har optisk spdif ut...

Uten om dette, så er jeg veldig enig med knutinh, av den en enkle å greie grunn at en htpc kjøres fint på utstyr til max 3000kr, som klarer å spille 720p uten problemer, og garantert 1080p med passende skjermkort.

Hvis jeg hadde vært deg, så ville jeg heller ha spart inn litt på enkelte av komponentene her.. Du kan uten problem spare inn 4000 kr på å redusere kravene dine. Disse pengene kan jo du bruke til en ps3

Det høres gjerne ikke like kult ut med ett hovedkort til ca. 600 og cpu til 900 og ram til 500 kr, men det gjør htpc jobben minst like godt som alt utstyret du har nevnt her... Forskjellen ligger i det at pcen ikke yter like godt til spill.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenig det Crimz skriver om skjermkort...hvilket hovedleverandør du velger spiller liten trille, eneste som teller er hardware akseleret hd avspilling og vifteløst. Det greier nvidia sine 8500++ omtrent like bra som ati sine nye hd2600xt (hvem som er best er det dog delte meninger om). Selv så benytter jeg et Nvidia 6150 integrert kort og bruker heller cpu kraften til avspilling av hd materiale.

Når det gjelder harddisk har du som jeg ser det to valg
    1. Kjøpe SSD disk. Svindyre med dårlig kapasitet, men bruker minimalt med strøm og er 100% stille
    2. Kjøpe en i utgangspunktet stille disk og stappe inn i et lyddempende kabinett slik som Schyte quite drive. Microplex Norge AS . Krever dog en ekstra 5 1/4 plass

Lydkort er grei skuring, finnes mange anbefalinger rundt om.. EMU, m-audio, lynx, RME

Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, mine kilder er ikke helt korrekte (antall)... Zalman HD160XT Plus er på lager hos importøren...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flott du er uenig med meg, men fremdeles er det mine erfaringer...

Men du glemmer en liten ting...

Det finnes ikke bare 2 løsninger på boot og stille... Det finnes egentlig ganske mange...

3: CF Adapter, en 4-8gb cf brikke til XP eller en 8-16 gb brikke til Vista... Koster deg rundt 1000-2000 kr...

4: Gigabyte Iram, 4-8gb ram, fungerer nok best på xp foreløpig... 8gb løsningen er ennå ikke kommet på markedet...

Og det var det jeg kan komme på som er på markedet i dag, til en fornuftig pris...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil først takke for mange gode innspill :-D

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke å gå for vannkjøling av HTPC.
    Går nok for "tradisjonell" viftekjølt system.

Litt oppdatering rundt komponentvalg:
    (er nok sikkert ikke alle valg som er "like" fornuftige her. Noe overkill og litt "må bare ha" faktor har nok slått inn i mine valg.

CPU:
    Core 2 Quad 6600/Core 2 Duo 6850
    Angående bruken min så glemte jeg kanskje å ta med at jeg også vil ha mulighet til å kunne bruke HTPC til AutoCad/3Dstudio og tilsvarende program. Dvs. at jeg har mulighet til å benytte den og koble den til min 22 tommer LCD for hjemmekontorbruk å dermed tenkte jeg at den kunne være være ok med Quad 6600 prosessor istedenfor f.eks. Core 2 Duo 6850. Men det er mulighet jeg likvel ikke trenger Quad.... Skjønner at Quad krever avgir mer varme, men er det såpass mye mer at jeg vil får problemer med kjøingen og lydnivået ???
    Er jeg litt på "jordet" her :-D

Hovedkort:
    Tror jeg går for Asus Maximus Formula SE
    Stilig utformet kort (må bare ha det :-D ) og såvidt jeg har skjønt er det mulighet/lagt til rette for vannavkjøling på SE utgaven. Men det er ikke en nødvendig for vanlig bruk, gjelder vel stort sett "overklokkere"...
    Minuset med Gigabyte sin konk. utgave er vel at ikke alle kjølere passer på dette HK.

Kabinett:
    Har sett litt mer på sidene til Zalman og Silverstone. Hadde kommet noen nye modeller siden jeg så sist.
    - Zalman HD160 Plus
    - Silverstone CW02
    - Silverstone CW03 (7 toms full HD skjerm!!!)

Må si jeg likte dette CW02 kabinettet VELDIG godt og la merke til at det også har kommet på nettbutikkene i Norge nå. Noen som har erfaring med denne??? Virker som det er god plass i dette kabinettet og kanskje der også er plass til kjølere som ikke er "lave" og anbefalt av TEK (Thermaright Ultra 120 eXtreme, Shjulte Ninja Plus) i dette kabinettet...

Har sett at noen som har kjøpt kabinett med LCD skjerm har koblet den ut etter en stund, virker forstyrrende. Ble litt betenkt jeg også da.....
    Kan LCD skjermen "slås" av ved behov??? Ser form meg at det er irriterende hvis denne står på og er plassert i stereobenk under TVen...

Harddisk:

En SSD hadde vært tingen det. Bra innspill:-D , men jeg synes de er for dyre ennå og vil vente litt med det.
    Har forresten NAS disk som jeg tenkte å bruke som ekstern server. Har en Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA i denne og er veldig fornøyd med den. Så jeg går nok for en slik i HTPC

Skjermkort:

Går for ATI 3870, som nå endelig er i butikkene. Selv om denne er noen dårligere enn Nvidia 8800GT, så liker jeg at ATI har full støtte for H.264 og VC-1 dekoding og HDMI utgang.
    Noen som evt. vet om disse kommer med passiv kjøing snart? eller må jeg isåfall vente til over nyttår isåfall... (bestiller nok HTPC innen 2 uker)

Minne:

Har nok lagt inn noe overkill her og sikkert er godt valg for overklokkere. Men har skjønt at siden jeg har valgt Asus sitt HK, så bør jeg velge et minne som har en frekvens som ikke er lavere enn HK kan kjøre, så frekvensen til minne ikke blir et "håndbrekk"....
    Har lagt inn Kingston HyperX DDR2-1066 2GB (2x1024)

PSU:

Skal se litt mer på anbefalingen dere har kommet med.
    Men hvor stor effekt (Watt) bør det være på PSUen ???
    Hvis jeg ikke husker feil er virkningsgraden til en PSU "best" (dvs. mest effekt i forhold til varmeavgivelse) når belastningen er mellom 70-80% av maks effekt. Holder det med 500-600 watts PSU ?

Lydkort:
    Ikke bestemt ennå, men skal se litt på M-audio, Soundblaster XFI fatal1ty, EMU, lynx, RME som dere har anbefalt. Jeg har foreløpig lite peiling på dette. Mye å sette seg inn i dette fora, men jaggu mye inspirerende å lese her!:-D

Generelt i forhold til montering av komponenter og unngå vibrasjoner/lydforplantninger på mekaniske deler i HTPC (harddisk/PSU m.m) så har jeg tilgang på endel "lurium"-godsaker gjennom jobben som jeg tenkte å prøve. Dette er spesiallagde komponenter som benyttes til vibrasjonsisolering av maskiner/jernbanesviller m.m. Skal komme tilbake til dette hvis jeg ser at det fungerer som tenkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....glemte å legge til DVD. Ang HD DVD/BluRay spiller så tenkte jeg å vente med dette til det kommer kombispillere til en akseptabel pris (ca.1000). (Har sett at HD DVD spiller finnes til ca 750 på nettet)

En annen opplysning er at jeg skal bestille alle delene samlet gjennom jobben (til redusert pris selvfølgelig :-D ) og derfor må jeg bare "smelle" til å ta med alt jeg trenger med en gang. Og hardware bør være såpass "god"/fremtidsrettet at jeg kan skal slippe å oppgradere HTPC i løpet av de neste 3-4 årene......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •