Dolby True-HD DTS HD ikke mulig med HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby True-HD DTS HD ikke mulig med HTPC?

Jeg vurderer å kjøpe en Denon AVR 3808 forsterker. Tenkte å koble til HD TV-dekoder med HDMI til denne. Etter hva jeg har forstått så er det ikke mulig å kjøre både lyd og bilde ut ifra HTPC med HDMI enda? Dvs. at man må kjøre lydsignalene analogt ut? Jeg hadde ønsket å kjøre både lyd og bilde til Denon forsterkeren og TV-signaler videre til TV'en.

Vurderer om jeg skal bygge en HTPC eller kjøre en dedikert Blu-Ray eller HD-DVD spiller.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er jo nettopp det samme som DVI, bare med lyd. Så HDMI-grensesnittet har jo ingen problemer med å levere lyd, så lenge HDMI-utgangen på HTPC'en din gjør det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    HDMI er jo nettopp det samme som DVI, bare med lyd. Så HDMI-grensesnittet har jo ingen problemer med å levere lyd, så lenge HDMI-utgangen på HTPC'en din gjør det samme.
    Jeg er klar over at HDMI er DVI + lyd, men finnes det noen HTPC'er som har HDMI ut med lyd og bilde? (Deler eller komplett) (Og et skjermkort som kan vise HD-filmer på en 46" HD-TV)

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg bekjent finnes det ikke mulighet for å få de nye lydformatene overført fra en HTPC pr dd.

Det er dog ventet utvikling på dette feltet i løpet kort tid. ATI har i lengre tid hatt 5.1 hdmi gpu's, men kan ikke sammenliknes med det du etterspør.

- wes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. ATI sine 2400/2600 skjermkort har f.eks en enkel innebygget lyddel som kan sende via HDMI.

Andre skjermkort (og hovedkort) har en intern spdif inngang, slik at lyd og bilde kan sendes sammen over HDMI.

Det store problemet er at slike løsninger bare gir det samme som spdif (altså 2kanals 24/96 eller DD/dts flerkanals). Av en merkelig årsak så sitter på lydkortprodusentene og skjermkortprodusentene på rompa og gidder ikke å lansere produkter som utnytter lydpotensialet i HDMI (dvs 8 kanaler med 24bit 96kHz lineær PCM).

-k

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, har tydeligvis ikke lest topic nøye nok!
    Min pc sender hvertfall mere enn to kanaler via HDMI, men skal ikke skryte på meg at det er 8

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det nok noen måneder til jeg skal kjøpe dette. Så med disse ATI skjermkortene kan man da sende både lyd og bilde over HDMI til da en receiver?
    Etter hva jeg leste på avforum trenger man ikke HDMI 1.3 da de fleste spillere har støte for Dolby True HD og DTS HD.

Men hvis men har en HTPC med HDMI til Denon receiverer gjøre Dolby True HD/DTS HD prosseringen eller vil dette foregå i HTPC'en? Og dette er nå mulig med nevnte ATI skjemkort..?
    Dvs. både spille HD-filmer og Dolby True HD/DTS HD?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen lydkort/skjermkort på markedet i dag som kan sende True HD eller DTS HD Master gjennom HDMI. Det første som er ventet kommer fra Auzentech, og skal etter ryktene komme tidlig neste år. Søk på "auzentech" her på forumet for å finne mer info.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit
    Nå blir det nok noen måneder til jeg skal kjøpe dette. Så med disse ATI skjermkortene kan man da sende både lyd og bilde over HDMI til da en receiver?
    Etter hva jeg leste på avforum trenger man ikke HDMI 1.3 da de fleste spillere har støte for Dolby True HD og DTS HD.

Men hvis men har en HTPC med HDMI til Denon receiverer gjøre Dolby True HD/DTS HD prosseringen eller vil dette foregå i HTPC'en? Og dette er nå mulig med nevnte ATI skjemkort..?
    Dvs. både spille HD-filmer og Dolby True HD/DTS HD?
    Det store problemet er ikke hvorvidt dekodingen av hirez surround skal skje i PC eller receiver, men at det ikke eksisterer PC-hardware som lar deg gjøre noen av delene.

Når denne kommer kan man ta for seg luksus-problement om man vil dekode den i PC (alle HDMI-versjoner duger) eller i receiver (krever HDMI 1.3).

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •