Trenger hjelp med oppsett av HTPC hw og sw

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med oppsett av HTPC hw og sw

Hei,
    driver å prøver å få satt opp PC`en min mot tv`en på best mulig måte. Etter litt lesning frem og tilbake fant jeg ut at dette har fått et navn nemelig HTPC, har hatt et opplegg kjørende i en stund nå, men etter å ha lest litt frem og tilbake så skjønner jeg at jeg sannsyneligvis ikke har best mulig oppsett.

Har følgende hardware i allefall :
    Q6600 prossesor
    4 GB ddr2 @900mhz 4.5.4.11
    8800GTS kort
    tilkoplet til en Tatung 32" LCD-TV.

Slik som oppsettet er i dag har jeg koplet pc`en til tv`en via en VGA-kabel med DVI overgang til skjermkortet, burde denne byttes ut med en DVI->HDMI kabel eller.noe i den duren?

Slik jeg har forstått det støtter TV`en 720p etter hva jeg har forstått. Slik jeg har koplet den til nå brukes TV`en som sekundær skjerm med en oppløsning på 1360*768 noe som er det meste den støtter tror jeg, (noee som het 1:1 pixelmapping(?) eller noe i den duren?). Er Dette riktig oppsett av dette?

Jeg ønsker å bruke PC`en til å spille av DVD`er samt HD-DVD/BR fra harddisk, blir vel i 720p, vil oppsettet mitt støtte dette fullt ut hw messig?

Når det gjelder software har jeg til nå brukt PowerDVD Ultra 7.0 til avspilling av DVD samt HD-DVD fra harddisk. Jeg så i denne posten noen bilder av forskjellige avspillinger i forskjellige software`s. Det jeg skjønte at min måte å spille av kanskje ikke var den best mulige. Hvem avspillere + filtere gir best resultat til avspilling (oppskalering(?)) av DVD`er samt HD`DVD/BR materiale i oppsettet mitt?

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg litt på vei. På forhånd takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For BD/HD DVD skal fungere ifølge spec. trenger du et skjermkort som støtter HDCP m DVI/HDMI til displayet ditt. En løsning kan være å gå til innkjøp av AnyDVD HD, som gjør det mulig å bypasse HDCP og benytte VGA eller DVI/HDMI uten slik støtte.

PowerDVD Ultra er for tiden eneste SW som støtter HD DVD/BD på PC, ergo er ikke valget stort her )

På DVD skalerings-siden finnes masse muligheter, ffdshow, avisynth filtre m.fl. Slike skaleringsalgoritmer krever ar du leser endel om nettopp disse... Disse filtrene kan benyttes fra diverse "skall" som theatertek, zoomplayer, mediplayer classic, osv.

Powerdvd er ikke bra for DVD avspilling, da produsenten bare lar en benytte Overlay/VMR7 som såkalt "video renderer".

Min egen positive erfaring med HTPC og DVD skalering består av ffdshow (lancoz skalering) + Haali Video Render, styrt fra Zoomplayer. Men dette kan benyttes i alle mulige Media avspillere (stort sett)

RÅD - les, les, les og eksperimenter.

PS! Forskjellen i bildekvalitet på VGA og HDMI er minimale, om synlige i det hele tatt...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for svaret.
    Mener å tro at GeForce 8 serien skal ha HDCP støtte så selve skjermkortet burde vel gå greit.
    Videre når det gjelder HTCP har jeg forstått at dette er et digital krypteringsstandar (?), som alle HD-ready tv`er skal støtte. Da TV`en min er HD-ready så burde dette gå greit, men da sikkert på HDMI eller DVI ingangen og ikke på VGA.
    Men på en annen side så leste jeg i denne guiden at det sannsyneligvis ikke ville bli noe av krypteringen før i 2012, noe som gjøre ganske unødvendig å skaffe seg alt HDCP klarert allerede nå.

Ta en liten of-toppic: På en 720p tv, er det merkbar forskjell på oppskalering av DVD kontra HD-DVD?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •