Hjelp til valg av hardware til Lian Li

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av hardware til Lian Li

Hei.

Har tittet litt rundt på forumet og prøvd å få noen gode ideer og hjelp på sentrale spørsmål jeg har, men jeg føler at jeg fortsatt sitter igjen med mange spørsmål og at det derfor vil være best å starte en egen tråd. Er generelt blank når det gjelder hardware, spesielt når det gjelder hva som er bra, og hva man får mye ut av for en rimelig penge nå for tiden.

Vel, det som er saken er at jeg har planer om å bygge en HTPC og jeg håpet å kunne gi den som julegave til foreldra (med andre ord, jeg har 1 1/2 måned på å få den i stad, urealistisk? :P). Generelt vet jeg lite/ingenting om ulike TV-formater, HD, lyd-kvalitet, generelle ting som gjelder valg av komponenter til en eventuell HTPC. Det hadde vært flott å få litt hjelp til å kunne velge ut deler (som naturlig nok kan passe sammen), som kan gi et fornuftig resultat for de mål/ønsker den skal oppfylle. Følgende er en liste over mål/krav for maskinen:

• Støysvak og rimelig temperaturnivå
    • Spille av musikk
    • Spille av filmer - DVD, DivX og lignende, BluRay ikke nødvendig
    • Stilrent kabinett, Lian Li
    • Trådløst nettverkstilgang
    • Fjernkontroll/IR for styring av maskinen fra sofakroken
    • en fair mengde diskplass (500 GB+-)

Jeg har allerede sett meg ut to kabinetter jeg anser som mulige. Begge er av typen Lian Li. Det lille kabinettet, Lian Li PCC35A tar kun MicroATX kort. Dersom man kan få maskinen til å gjøre de oppgavene den skal med et microATX kort (og ingen utvidelseskort), så er dette et ønsket alternativ. Hvis ikke er Lian Li PC-C32A andrevalget.

Maskinen trenger altså ikke å kunne spille av BluRay og den trenger ikke å fungere til spill på noen som helst måte.

Videre er planen å bruke MediaPortal og et fint skin.

For øyeblikket har vi bare en passe gammel 32" widescreen TV. Ikke noe HD på gang eller noe som helst sånt, men det hadde jo vært fint å anta at det kommer en HD-tv i nær framtid, og bygge HTPC'n for dette formålet, for å unngå mye knot med oppgraderinger og slikt.

Jeg har ikke nevnt noe om krav til prosessor, skjermkort, minne, strømforsyning, vifter eller noe sånt, da jeg egentlig ikke vet hva som kreves/anbefales. Jeg har ingen krav når det gjelder pris for øyeblikket heller, men siden maskinen ikke skal utføre noen magisk store oppgaver, så ville jeg tro at det går an å gjøre maskinen noe rimelig? Noe i prisområdet 5-7000 kr kanskje?

Setter virkelig pris på alle innspill/kommentarer/hjelp =)
    Bare å peise ut om det er noen flere detaljer jeg burde komme med eller har glemt å oppgi.

Mvh
    RiChY

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5-7 tusen?.....mmm skeptisk
    Bare kabbiset fra Lian Li koster fort to lapper,
    HK ca 800
    cpu 1500+
    gpu (8800GT) 2000
    minne 500
    strømfors 1000
    HD 500
    Fjernkontrol 500
    DVD nesten gratis nec støyer
    trådløst tastatur
    Os xp 800 kr
    en god kjøler til cpu for å slippe viftestøy 500

Bygde selv en basert på et Lian Li htpc kabbis i sommer, brukte 500w Mist psu
    Core 2 duo pentium 1,86(6400)
    Asus hk med wifi og fjernkontroll
    8600gt grafikkort, vifteløst
    billig men nok ram
    Bruk XP fremfor vista

I kabbiset var det to 80mm vifteplasser, der satte jeg støysvake vifter,
    Med støysvak vifte på prossesor, vifteløst skjermkort og bare to 80 vifter ble det alt for varmt, så regn med viftestøy.

Rotete svar men tenker høyt her jeg sitter.
    lurer du på noe så spørr i veg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw selfølgelig finnes det mye billigere måter å sette opp en pc, men det begynner å bli tungt å være mediapc....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak og lykke til :-D Høres ut som en kanongave!

Jeg har ikke umiddelbart så mange gode tips å bidra med men det er ofte greit å kikke litt på HW som er puttet inn i MediaPCer som selges ferdig montert slik som f.eks.

Komplett.no

Ellers har jeg selv en gammel kasse bestående av Pentium 4 prosessor (2,4 GHZ) , ATI Radeon 9600 skjermkort, 1Gb minne, et enkelt Creative lydkort. På denne kjører jeg Win XP med Media Portal og det hele fungerer som gull. Jeg støtter anbefalingen om å benytte XP og ikke Vista da jeg selv har best erfaring med dette (Vista brukte i mitt tilfelle mye ressurser og alt gikk betydelig tregere).

Lykke til!

muthe

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cpu 1500+
    gpu (8800GT) 2000
    Dette er jo bare fjas! CPU og GFX til 3500? Hvorfor???

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt forslag

Dobbelt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt forslag

Kabinett:
    Antec Fusion v2 black
    1600,- inkludert psu
    Hovedkort Abit il 90 med HDMI1200,- med integrert grafikk som lett drar DVD'er, men ikke HD materiale.
    CPU Intel Core 2 Dua T7300 2000,-
    Harddisk: Samsung Spinpoint 166 500gb 800,-
    Minne Corsait Twin2x pc6400 2gb550,-
    Da er vi oppe i 6150,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD muligheter.....
    c2d 6400\8600 hakker på HD(1080)
    men...kan jo skippe hd da det skulle brukes på en crt skjerm, men hvem vet hvilken tv det er om et år...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye bra svar =)

GWH: Titte litt på "Antec Fusion V2 430w PSU, Black, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel" og den ser jo veldig fin ut. Ser at det finnes en i sølv, så jeg vurderer absolutt en slik en framfor Lian Li. (resten av opplegget i stua er i sølv, tv, lydanlegg, osv...).

Abbor: Jau, hadde ikke store planer om å gå for Vista egentlig. Har så langt ikke hørt så mye bra om det, og holder meg stort sett unna selv Har vel en norsk utgave av windows liggende ett eller annet sted her, som fulgte med en pc som ble kjøpt for noen år siden tror jeg, så trenger vel ikke å kjøpe det =)

Ok. Siden vi ikke har HD-tv, og jeg antar det ikke blir HD-tv på en stund, så dropper jeg å fokusere på det. Hovedprioritet blir da bare at den skal spille av filmer/dvd'r og pumpe ut litt musikk i ny og ne

Prøver å få opp et foreløpig forslag til komponenter her, skal vi sjå:

-Antec Fusion V2 430w PSU, Silver, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel
    -Gigabyte GA-G33M-S2H, G33, Socket-775, m-ATX, HDMI/DVI, DDR2, VGA, PCI-Ex16
    -Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    -Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    -Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-
    6400 Dimm's
    -NEC DVD-brenner AD-5170 IDE White OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Prisen her ligger på noe i underkanten av 6000 kr. Fjernkontroll/Mus og tastatur må jeg vel også titte på, men det er vel ingen krise for øyeblikket.

Trengs det no ekstra skjermkort/lydkort om man går for dette hovedkortet? Er delene kompatible? Noen forslag/innspill/meninger? =)

Takk igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv som den er først, så kan du heller gå videre fra der.
    Skal den kobles til en resiver\forsterker, eller kun til tv?
    De innebygde lydkortene på dagens hovedkort er meget bra, så prøv det og se\hør hvordan det virker. Jeg måtte kjøpe ekstra lydkort til min, da jeg slet med å få flerkanalsbiten til å fungere, men det var på et Asus kort.
    Sett den sammen og koble til

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigabyte bruker Realtek 889A på flere av sine hovedkort (bla.a. AM2-690G hovedkortet - som jeg har bestillt ), noe som skal være mer en godt nok for de fleste(?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki =)

Tror det får bli sånn ja. Velger ut et oppsett som virker bra, og går for det. Så får vi heller gå for oppgraderinger/utvidelser eller lignende senere dersom det skulle være nødvendig.

Her er mitt oppsett:
    Kabinett+strømforsyning+vifter:
    Antec Fusion V2 430w PSU, Silver, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel
    Pris: ca. 1300 kr
    Hovedkort (integrert skjermkort + lydkort):
    Gigabyte GA-G33M-S2H, G33, Socket-775, m-ATX, HDMI/DVI, DDR2, VGA, PCI-Ex16
    Pris: ca. 800 kr
    Prosessor:
    Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    Pris: ca. 1425 kr
    Minne
    Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
    Pris: ca. 519 kr
    Harddisk:
    Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    Pris: ca. 795 kr
    DVD-brenner:
    NEC DVD-brenner AD-5170 IDE White OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Pris: ca. 295 kr
    Fjernkontroll:
    Fjernkontroll og IR til MS Media Center
    Pris: ca. 395 kr

Følgende spørsmål har jeg:

-Er dette komponenter som er kompatible med hverandre? (bare en ekstra sjekk sånn at jeg ikke gjør et dumt kjøp :P)
    -Tips til et godt trødløst nettverkskort (gjerne med antennen festet på selve kortet, ikke løst ved siden av?)
    -Er det rimelig å anta at jeg trenger noe med kjøling enn de 120 mm viftene som er montert på selve kabinettet?
    -IR/Fjernkontrollen er hovedsaklig til Media Center har jeg fått inntrykk av, vil den være kompatibel med windows XP?
    -Kabler. Hva trenger jeg av det som ikke følger med? (f.eks fra skjermkort til TV, skjermkort til surround-anlegg). Lenge siden jeg kjøpte hardware av noe slag egentlig, så husker ikke en gang om ledninger følger med disker og sånn. Gjør det?

Selve maskina skal kobles til TV'n, mens lyden skal til "surround-anlegget". Vet ikke hva man kaller den dingsen man kobler det inn i, men det er en dvd-spiller som er koblet til en drøss av høytalere rundt omkring i rommet.

Sum på hele opplegget blir vel på ca. 5500 kr... Sikkert rimelig å anta rundt 6000 + frakt eller noe lignende

Setter som alltid pris på svar =)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fortsatt ønsker å gå for et "slim" kabinett, er kanskje følgende hovedkort et alternativ:

Komplett.no - Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

Det har det aller meste man trenger, og det integrerte skjermkortet skal visstnok greie 720p & 1080i. Med en effektgjerrig CPU som:
    AMD ATHLON X2 BE-2300 1.9GHZ SKT AM2 2X512KB FSB1000 45W PIB NS / MULTICOM
    bør det kunne bli en forholdsvis kjølig løsning.
    Finner du et pent kabinett med 2 stk ekspansjonsspor får du plass til et trådløst nettverkskort også. Alternativet kan du kanskje bruke en usb-dongle?

Merk deg at du må ha plass til ett ekspansjonskort hvis du vil benytte deg av HDMI-pluggen, hvis du kan komme deg unna med å pruke DVI eller VGA utgangen for video, så kan du kanskje vurdere å gå for det opprinnelige valget av kabinett..
    Edit:
    hmmm... Gigabyte kortet du hadde valgt var kanskje en bedre løsning likevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting:
    Uten HD materiale kan du klare deg med en langsomere og kjøligere CPU. C2D rundt 2GHz skulle holde i massevis.
    Minne er hvertfall rikelig men det er jo også billig for tiden så da er det vel ikke så nøye.
    For mindre støy og varme, vurder TP-kabling til en "filserver" med rikelig diskplass og en mindre stille disk i HTPC. Bruker selv denne løsningen, med opptak og timeshift lokalt og alle filmer, musikk og bilder remote. Fungerer utmerket.
    Hovedkort er stort sett utstyrt med nødvendig intern kabling: IDE, S-ATA, USB.
    Mulig du bør invistere i en bedre kjøler.
    Kabel til TV: Her må du antagelig ned på compositt som jeg bruker nå. Dårligste løsning men antagelig også eneste. Samme som jeg har nå og det fungerer iofs greit.
    Kabel til HiFi. Optisk (tos-link) eller Coax avhengig av hva du har i begge ender.

Antec kabinett: Tror muligens V2 i sølv har bedre display enn black. Det er helt ubrukelig (kontrastløst) på black men savner det ikke og blir nok koblet ut og erstattet med HD-spiller etter hvert hos meg.
    Blå led på av/på bryter er alt for intens, men den kan vel også dempes/kobles ut.
    MS fjernkontroll er også lurt. Bruker mottageren selv etter mye att og fram med den innebygde sensoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle det ikke bli Lian Li??+
    Tror det er overganger fra vga til scart, da kan man feks bruke det..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Abbor
    Skulle det ikke bli Lian Li??+
    Tror det er overganger fra vga til scart, da kan man feks bruke det..
    Det var planen, men med Lian Li ser det ikke ut til å følge med strømforsyning, og jeg likte det andre kabinettet såpass at jeg heller går for det

Tipper jeg går for det jeg har satt opp. Planen er å bestille i løpet av dagen en gang. Delene er som nevnt i min forrige post. =)

Babelfisken: Du nevner ekstra kjøling. Noe spesifikt jeg burde være på utkikk etter da? Noen spesifikk type kjøling du tenker på? Når det gjelder CPU, så er det vel den brikken som gir mest for pengene for øyeblikket virker det som. Er vel bare å sette ned hastigheten om det utvikles for mye varme for å redusere temperaturen vel?

Et ekstra spørsmål. Er 2.67 Ghz Core2Duo bra nok dersom man investerer i et noe kraftig skjermkort for å kjøre HD, dersom det skulle være aktuelt i framtiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiChY
    Et ekstra spørsmål. Er 2.67 Ghz Core2Duo bra nok dersom man investerer i et noe kraftig skjermkort for å kjøre HD, dersom det skulle være aktuelt i framtiden?
    En E2140 eller E2160 er nok til å kjøre HD (720p) uten problemer...

Overklokker du denne cpuen, så skal du klare å kjøre 1080p...

Har du ett skjermkort som kan hjelpe til, så klarer du å kjøre 1080p på den tregeste Intel E-serie prosessoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •