Lydløs htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Lydløs htpc

Newcomer arg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydløs htpc

Har gjort det meste for å støydempe pc'en, men er ikke helt fornøyd. Det er mulig at jeg er for kravstor.

- Vifteløst radeon 9600 kort
    - Asus vifteløst hovedkort
    - Lian li støydempet kabinett med papst 12db vifter regulerbare med viftekontroll
    - zalmann 6500 cpu kjøler, desverre med vifte på lavest mulig effekt med "fan-mate" Mulig jeg ikke var flink nok under montering da jeg egenlig burde kunne kjøre vifteløst på P4 2.8.
    - Forsøkt å henge opp hd i strikker, men kjører nå med de pakket inn svarte bokser, husker ikke navnet men silentmax eller noe sånt.
    - Chill innovation, ganske stille powersupply.

Jeg tror at problemet er de to 160Gb Seagate diskene som jeg synes støyer for mye, og vurderer nå følgende løsning:

5 stk 80 Gb 2.5 tommer laptop disker med 4200 rpm, og kjøre de i raid konfigurasjon. Ser at "tomshardware" har testet ut 2.5 disker i raid og at det gir brukbar ytelse. Problemet er at de er forholdsvis dyre, og en slik løsning koster raskt over 10 lapper bare for diskene.

Er det noen som har erfaring med dette her?

Tar i mot tips om dette og andre forbedringer med takk.

Arg!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lydløs htpc

Sitat Opprinnelig postet av arg
    Tar i mot tips om dette og andre forbedringer med takk.
    Arg!
    Sjekk ut Samsung-disken i denne testen.
    Ellers vil jeg anbefale siten den ligger på, SilentPCReview, for alt som har med stillegående PCer å gjøre.

Når det gjelder RAID-løsninger er de mer komplekse å drifte enn "vanlige" diskoppsett. Hvorfor vil du ha RAID?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å napp ut strøm til diskene / viftene. Da hører du fort hva som støyer mest.

På egen risiko

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SilentDrive fra www.quietpc.com er suverene.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lange kabler og htpcen gjemt bort et sted!? Trådløs mus og tastaur burde vel få deg langt?

Newcomer arg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.

Mastiff: SilentDrive er det jeg bruker rundt diskene nå, riktignok uten lokkene helt på siden SATA kablene ikke er helt kompatible med åpningen i boksen.

roffe: Når det gjelder RAID så er det to grunner til det:

Langt større ytelse i forhold til enkle 4200 rpm disker som også har forholdsvis lang søketid.

Med 5 disker kan jeg kjøre en raidkonfigurasjon med paritetssjekk (RAID 5 tror jeg det husker) slik at med diskkrasj på en disk ikke får noen uhelbredelig effekter.
    Kan du utdype hvorfor RAID er mer komplekst å drifte? Jeg kjører RAID 0 på diskene mine nå kun for å teste det (egentlig ganske idiotisk da sjansen for katastrofalt diskkrasj dobles) uten at jeg har noe ekstraarbeid med det.

Arg!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 lapper for å få stillegående disker?? For den prisen kan du jo vannkjøle hele systemet og lydisolere de diskene du har og fortsatt ha en haug med penger til overs

Newcomer Ferox sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gjør som meg, lag en totalt HD og vifteløs maskin!

Den kjører en løsning hvor Harddisken er byttet ut med et CF kort, ved hjelp an en CF=>IDE adapter. Denne takler også Microdrive.

Dette medfører at PCen blir totalt lydløs (når jeg ikke spiller av DVD da!). Problemet er lagringskapasiteten, nå kjører jeg et kort 512Mb (det største jeg hadde råd til for øyeblikket).

-Løsningen blir da å kjøre en spesialtilpasset utgave av win98 som er "tweaket" ned til rundt 150Mb ferdig installert. All media spilles av via netverk, showshifting/opptak gjøres også over nettverk til en dedikert mediaserver.

Så altså, mitt tips blir å kjøre en liten disk, CF/microdrive eventuelt en 2,5" til systemdisk og hente/skrive all media fra/til en egen server. Du kan tilogmed investere i et Gigabit netverk hvis du skulle være redd for at båndbredden på 100Mbit nettverket ikke skulle strekke til. Da kan jeg love deg at du er kvitt problemet med støy fra HD en gang for alle!

Uansett vil en slik løsning koste LANGT under 10 lappper!

mvh

Audun

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Win98 er totalt ubrukelig til alt som har med medier å gjøre. Hvis man er det minste kresen, altså. Hvis man ikke bryr seg om bildekvaliteten, kan man kjøre DVD på det, men da er det enklere med en vanlig DVD-spiller med DiVX-dekoding, for bildet vil ikke bli merkbart bedre. Og hvis jeg ikke husker feil fra MP3car-forumet blir det problemer etter hvert pga begrenset antall les/skriv-sykluser på et CF-kort. Men kabinettet ditt var nydelig! Du må ha veldig god tid...

Newcomer Ferox sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke at han skulle kjøre win98, kan jo fortsatt kjøre XP, men på en liten og lydløs disk.

Når det gjelder mitt oppsett så kjører jeg win98, jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at det er helt ubrukelig til multimedia. Jeg mener at du har akkurat den samme funksjonaliteten og kvaliteten som XP, hvis du bruker litt tid på å legge inn riktige drivere og codecer. Siste utgave av DirectX er og et "must". Fordelen ligger i at win98 er vanvittig mye lettere for maskina å kjøre, all kraft i maskina kan brukes på å prosessere bilde og lyd signaler og ikke på å holde en mengde unyttige services igang slik som i XP.

Jeg sier ikke med dette at win98 er bedre, kvalitetsmessig, en XP, men at det holder til HTPC bruk på et normalt til mellomavansert nivå.
    Jeg er klar over at idet man beveger seg over i video/audiofil feltet så duger ikke ikke 98 lenger. Da må man bevege seg over til XP og tweake til krampa tar deg for å tyne systemet til det ypperste.

Men altså, jeg mener at win98 holder for "mannen i gata"

>Mastiff

Ser du er av den kresne, avanserte video/audiofile typen!

Imponerende stykke arbeid du har lagt ned i hjemmekinosystemet ditt, all ære til deg for det!

Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

disk varianter

Det kan jo også være et alternativ å kjøpe flashdisk, en ram basert ide disk som også er stille...
    Eller man kan jo bare boote fra en usb nøkkel også for den del...:-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rosen! Jeg er kanskje litt krass, men jeg har så mange dårlige erfaringer fra alt av operativsystemer som ikke opererer med NT-kjernen og senere versjoner. Det har en tendens til å krasje og trøble. Kan man i det hele tatt bruke f.eks. ffdshow på 98? Jeg har lest om folk som har prøvd, men gitt opp.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.litepc.com/ har også strippede versjoner av XP, så den biten lar seg løse. Ca 350Mb tar en strippet winxp installasjon ser det ut som.

myHTPC tar, hva er det, 5mb? :!:

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel hvor mye funksjonalitet man også mister.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Spørsmålet er vel hvor mye funksjonalitet man også mister.
    Det fine med lite versjonen av XP (eller, programmet du LAGER en lite versjon med) er at du selv velger hvilken funksjonalitet du vil velge bort. I så måte får du en installasjon tilpasset dine krav.

Jeg mener bestemt at programmet mere eller mindre bare er et GUI for å endre registerverdier. Det er ikke alt i regedit som er like forståelig, og her kommer lite-programmet inn i bildet.

DrErling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er ytelsen til slike kort kontra harddisk? Vil de være raske nok til at man kan få like bra billedkvalitet som en hvilken som helst annen bra tweaket HTPC?

Ferox: hva slags kabinett er det du har bilde av over?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Hvordan er ytelsen til slike kort kontra harddisk? Vil de være raske nok til at man kan få like bra billedkvalitet som en hvilken som helst annen bra tweaket HTPC?

Ferox: hva slags kabinett er det du har bilde av over?
    Han har bygget den fra scratch...

DrErling

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •