HTPC oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: HTPC oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC oppsett

Oppdatert Oppsett (27/11 - 07)

Kabinett - Silverstone SST-LC17
    Vifter (takker akirax27 for tips)
    Front - 2x Cooltek vifte, 41m³/time, 12 dB(A).
    Bak - 2x Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A)

Hovedkort - Asus Maximus Formula

CPU - Intel Core 2 Duo E6850
    CPU Kjøler - Noctua NH-U9F

Skjermkort - Sapphire Radeon HD 3870 512MB x2

Ram - PATRIOT DD2 PC6400 4 GB (2 x 2 GB) CL5

HDD - Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

DVD-brenner/spiller - Samsung SH-S203N/BEBN

Strømforsyning - Corsair HX620W

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel "sådær" om 2400 kortene fra ATI mht hva det klarer på såvel HD-DVD som vanlig h.264/VC1/MPEG2 dekoding og skalering? CPU'en du har valgt er mer enn kraftig nok til å kjøre dekoding alt. Ville kanskje derfor omfordelt med nedgradering til Core2Duo 6750 og oppgradering til Radeon 2600 eller NVIDIA 8600... dermed skulle det være framtidsrettet for Full HD!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen Alexander, har nå gått ned et hakk på cpu til fordel for et bedre skjermkort som du sa. Men da lurer eg på en ting, er det noen som har et radeon 2600 kort og anbefale.. Har ikke så god greie selv og når det var godt og vell 10 modeller å velge i bare fra sapphire ( MEETER / Skjermkort ) gjorde ikke det saken bedre :P
    Kortet må komme fra meeter.no siden eg skal bestille allt annet derfra, og det må ha passiv kjøler. på prisen kan eg strekke meg til rundt 1000kr/1200kr viss nødvendig.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tenkt å gå til innkjøp av dette i nær framtid?
    I så fall kan du jo begynne med å søke på kun de kortene som er på lager.
    Deretter sier du at du vil ha et vifteløst kort.
    Jeg tror faktisk at dersom du finner fram de kortene som er på lager og som er vifteløse så er det ikke sikkert at du har så veldig mange å velge mellom lengre...

Du sier ikke noe om hvilket opsys du planlegger å kjøre. Dersom du skal kjøre vista kan det også være en ide å se litt etter "Vista kompatibel" når du kjøper nytt utstyr.
    ... hvorfor forsøke å skaffe seg mer trøbbel en nødvendig liksom?

Jeg gikk for HiSdigital Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3, HDMI. Men dette har de ikke på lager hos meeter.no. Jeg kan reelt sett heller ikke si deg om det funker eller ikke ettersom jeg fortsatt sitter og venter på kabinettet mitt :-(
    (Bekreftet 05.11)

TEK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess, planen var å bestille 25 november(payday ).
    lurer på om eg skal bestille samme kort som deg, kommer på lager di fleste plasser 2007-11-13.
    Eller om eg skal pine meg selv ved og vente på SAPPHIRE RADEON HD 2600XT ULTIMATE, som ikke kommer før 2008-01-01 :?

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI kommer med nye kort 15. november.

AMD HD3800 pricing shock follows down-clock call - The INQUIRER

Virker til å bli ganske så bra til HTPC bruk...ganske rimelig også.

This is what will sell as Radeon HD 3850:

55nm RV670PRO GPU at 668 MHz (why not 666?)
    256MB GDDR3 memory at 828 MHz DDR (1.66 GT(/s)
    10.69 GPixel/s fillrate
    52.99 GB/s memory bandwidth
    320 Unified Stream Processors
    24x Custom Filter Anti-Aliasing support
    ATI Avivo HD
    ATI PowerPlay power saving technology
    Game Physics processing capability (this belongs to fairy tale land, but you know – marketing...)
    HDMI support

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for og dra budjsettet over 2 lønninger til og høyne det til rundt 10-11000kr, dette for og få en noe råere pc, som også kan dra di nyeste spilla relativt greit.

(26/11)Edit: Bestemt meg for og satse på luftkjøling, funnet hovedkort, endret kabinett ettersom ATX ikke var plass til i Antec kabinettet.

Systemet skal foresten brukes på en Samsung LE37M87BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror eg at eg har oppdatert(er oppdatert i første post) oppsettet for siste gang før kjøp, med mindre det kommer inn tips om bedre hw en det som nå er sutte opp

Eneste eg er urolig for er støy/varme, men håper dette oppsettet vil ligge på et akseptabelt nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maievh
    Oppdatert Oppsett (26/11 - 07)

Kabinett - Silverstone SST-LC17
    Vifter (takker akirax27 for tips)
    Front - 2x Cooltek vifte, 41m³/time, 12 dB(A).
    Bak - 2x Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A)

Hovedkort - Asus P5E

CPU Kjøler - Thermalright ULTRA120 Extreme
    Vifte - Cooltek vifte, 65m³/time, 15 dB(A)

Strømforsyning - Thermaltake Toughpower 750W
    Hei,

Har studert spesifikasjonen på kabinettet og ser hvor mange vifter du planlegger å putte inn i kabinettet... Når jeg også ser hvor mange plasser til vifter du har på hovedkortet, så ser jeg en lite "differanse" på antall vifter og muligheter du har..

ASUS P5E har:
    1 x CPU Fan connector
    2 x Chassis Fan connector
    1 x Power Fan connector

Det du kanskje bør vurdere er ett hovedkort som har flere kontakter til vifter, slik som f.eks Asus Maximus Formula med 8 x Fan connectors: 1 x CPU / 1 x PWR / 3 x Chassis / 3 x Optional

Årsaken til dette er at Asus Maximus Formula har utmerkete muligheter til viftestyring i bios... Personlig mener jeg at du får ett mer ryddig kabinett og bedre kontroll av vifter som er koblet til hovedkortet, enn vifter som er koblet til diverse hastighetsregulatorer.

(Ja, det er jo mulig å koble til diverse spenning og hastighetsregulatorer, og bruke en molex kontakt til det, med flere ledninger i kabinettet...)

Er ikke den powersupplyen noe i overkant av hva du trenger?

Hva med en modulær psu? slik at du har kun det du trenger i kabinettet? slik som f.eks: ::: Zalman :::

På min 400w har jeg hd, 3 vifter (2*80, 1*92), 2 tvkort, skjermkort, lydkort, dvd, 7" lcd touchscreen... (det er en "vifteløs" psu, Ingen vifte på cpu og gpu, vannkjølt)

ps: jeg liker ikke å anbefale dyre hovedkort, men alt etter behov...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann, kan se ut til at maximus er verd di ekstra kronene ja.. hadde ærlig talt ikke tenkt over om det var nok vifte connectors på P5E selv.. Men takk, skifter over til Asus sitt Maximus Formula

Ang PSU så falt valget på denne pga Ati korta i crossfire krever sitt.
    Dette står under system krav: "For ATI CrossfireX: 550 watt power supply or greater with two 6-pin connectors."
    Og etter hva eg har forstått så har den modulære kabler også

Første post oppdatert, takk for gode råd crimz

Edit: rettet leif

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har samme kabinett,men anbefaler deg og bruke støydempningsmatter.
    Jeg limte 1.5mm aluminiums plater på innsiden av vegger og topp(lokk) sammen med støydempningsmatter.Da for du en meget stille htpc.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    750W er bare piss i dette oppsettet, kjøp deg en Corsair HX520W.

Ville gått for en Nexus eller Scythe S-Flex 120mm på TRUE.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NBA
    Hei

Jeg har samme kabinett,men anbefaler deg og bruke støydempningsmatter.
    Jeg limte 1.5mm aluminiums plater på innsiden av vegger og topp(lokk) sammen med støydempningsmatter.Da for du en meget stille htpc.
    Smart! Opplevde du en stor forskjell på støynivå etter at du la inn disse i forhold til uten dem? Fant støydempingsmatter på microplex, men hvor kjøpte du aluminiums platene?

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    750W er bare piss i dette oppsettet, kjøp deg en Corsair HX520W.
    Strømforsyningen fra Corsair er jo 30W under hva ati anbefaler for di to 3870 korta i Crossfire.. kommer ati bare med svada da?

Må si at eg likte Thermaltakes Toughpower svært godt selv.
    pluss med den er en treig 140mm vifte med et maksimalt støynivå på 16dB(A)(iallefall ifølge produsenten selv), modulære kabler. Og at den er på 750W er vell ikke noe minus? bedre med litt for mye en litt for lite, enig?
    Er jo greit med tanke på fremtidig ny hw også. Eller er eg helt på jordet nå?

Ville gått for en Nexus eller Scythe S-Flex 120mm på TRUE
    Likte den Scythe S-Flex vifta du anbefalte, går for den!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømforbruket i maskiner er faktisk sakte på vei -nedover- igjen, etter prescott-fadesen til intel, og det værste av amd-opplegget (diverse athlon)..

ATI sliter enda med strømforbruk, så om du skal ha to av disse monsterkorta i CrossFire ville jeg nok gått for f.eks. en HX620W istedet for en 520W

Du må være klar over at disse "anbefalte" strømkapasitetene er absolutt worst case scenario + litt til.

Intel E6600 + 8800GTS drar mellom 200 og 250W ved 100% last, for å ta et eksempel. De nye 45Nm intel cpuene skal faktisk bruke enda mindre strøm enn 65Nm-cpuene.

Microsoft sin oppdaterte (mindre brikker) Xbox360 bruker mindre strøm ved 100% last enn de gamle brukte idle...

Jeg stiller meg forøvrig skeptisk til ventilasjonen i dette kabinettet om du skal ha disse to strømslukerne i, tror du kan glemme alle tanker om at denne maskinen skal være spesiellt lydløs. Der har Nvidia lært leksa si, 8800GT og 8800Ultra er mye behageligere enn de gamle GTS/GTX korta under last.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Maievh]Smart! Opplevde du en stor forskjell på støynivå etter at du la inn disse i forhold til uten dem? Fant støydempingsmatter på microplex, men hvor kjøpte du aluminiums platene?

Det er en stor forskjell. Prøvde først uten,men det ble formye støy og resonanse fra kabinette.Aluminiums platene kjøpte jeg på clas ohlson.
    Du må kappe de til selv.Brukte sika og lime de fast med.

Er enig med wibla at du burde gå for f.eks HX620W som har modulære kabler.
    Så får du ett mer ryddig kabinett.
    Jeg fjernet hardisk modulene, og satt hardisken under hd-dvd rom. Da ble det bedre ventilasjonen.
    Eg bruker ett 8800gtx ,og har ingen problemer med støy fra det kortet.
    Søker du litt på nette ser du at det er mange som er plaget med støy fra 8800gt. Og jeg mener og huske at 8800ultra/8800gtx har den samme kjøler(nvidia sin referansekjøler).
    Når det gjelder cpu kjøler så må den ikke være for høy. Jeg kjøpte først zalman cnps9700, men den ble for høy. Mener og huske at kjøleren ikke må være høyere en ca 13cm.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    13cm? da passer ikke TRUE.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den klart beste kjøleren du vil få plass til i dette kabinettet: Komplett.no - Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm vifte, socket 775/754/939/940/AM2

Jeg har nå bygget 4 slike maskiner med dette kabinettet og testet ut ulike løsninger. Selv bruker jeg vannkjøling, men av alle luftkjølerene så er overnevnte best på ytelse i forhold til støy.

Anbefaler også å skaffe deg en viftekontroller og plassere denne i den ledige plassen i frontdekselet. Bare ta ut de ekstra usbkontaktene der...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftestyring: Komplett.no - Akasa 3 1/2" Viftekontroll Sølv, For 3 Vifter med 2 USB 2.0 Porter

Bruker denne selv og den er helt topp. Greit å ha mulighet til å endre litt på støy/ytelse.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har trådstarter bestemt seg for et hovedkort som kan styre inntil 8 viftekanaler i software, tror ikke en slik trengs da

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har trådstarter bestemt seg for et hovedkort som kan styre inntil 8 viftekanaler i software, tror ikke en slik trengs da
    Jeg kan styre inntil 4 vifter på mitt hovedkort via medfølgende programvare, men liker best å bruke annen software og dermed faller denne løsningen bort for min del.
    Jeg bruker speedfan, men synes ikke dette er noe særlig bra til annet enn å måle temp og load.

Smak og behag

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •