Fakta: Oversikt over Digitale TV tjenester for de som bygger HTPC - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 128
    Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Takk for den, ser ut som jeg må bytte til CD istede da gitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Er det noen som jobber med å løse dette? Borettslaget mitt gikk nettopp inn på en totalavtale med Get, så nå får jeg Get Digital-TV enten jeg vil eller ikke.

Det må da være mulig å finne ut hvilke formater og CAM-moduler Get bruker, og så prøve å jobbe seg videre derfra (slik man allerede har gjort for CD, og er i ferd med å gjøre for RiksTV). Eller er det noe jeg har gått glipp av her?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Takk for den, ser ut som jeg må bytte til CD istede da gitt.
    Det er nok et tidsspørsmål hvor lenge vi har denne muligheten. Jeg ville tippe 1-2 år før Canal Digital setter inn sperrene slik at du "må" bruke den jalla decodern du må kjøpe med kortet.

Flere hevder (F.eks Komplett.no) at Canal Digital parer kortetene fra 1 Jan 07. (Stemmer ikke for min del)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Er det noen som jobber med å løse dette? Borettslaget mitt gikk nettopp inn på en totalavtale med Get, så nå får jeg Get Digital-TV enten jeg vil eller ikke.

Det må da være mulig å finne ut hvilke formater og CAM-moduler Get bruker, og så prøve å jobbe seg videre derfra (slik man allerede har gjort for CD, og er i ferd med å gjøre for RiksTV). Eller er det noe jeg har gått glipp av her?
    Jeg jobber litt med saken. Bla med denne tråden for å gi full oversikt over de ulike standarer som benyttes.

Jeg har ikke fått bekreftet fra noen enda, men jeg tipper Get benytter vanlig DVB-C for transport (?) og en CAM modul fra f.eks Dragon kunne benyttes. Også sett noen NDS CAM'er uten at jeg har noe grunnlag for å tilsi at disse skulle virke.

I utgangspunktet skal ikke overførings teknologi (DVB-C/S/T/IP) har noe å si, du kan bare transcode det til en Mpeg-TS stream som du videre sender igjennom decoder som får keys fra CAM'en (hw/sw) og som til slutt gir et ukryptert stream som du decoder med codec'en i HTPC'n.
    (Dette er noe vel forenkelt forklart, men i utgangspunktet ikke noe mer hokus pokus)

Det er bare tull at man må ha et bestemt DVB kort, OS eller PVR programvare m.m

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg jobber litt med saken. Bla med denne tråden for å gi full oversikt over de ulike standarer som benyttes.
    Supert. Har sett at du er veldig aktiv her på forumet med alt som har med DVB og MediaPC å gjøre. Setter stor pris på innsatsen!

Jeg har ikke fått bekreftet fra noen enda, men jeg tipper Get benytter vanlig DVB-C for transport (?) og en CAM modul fra f.eks Dragon kunne benyttes. Også sett noen NDS CAM'er uten at jeg har noe grunnlag for å tilsi at disse skulle virke.
    Jeg får ta en ekstra god titt på boksen som kommer når Get får ut fingern...

I utgangspunktet skal ikke overførings teknologi (DVB-C/S/T/IP) har noe å si, du kan bare transcode det til en Mpeg-TS stream som du videre sender igjennom decoder som får keys fra CAM'en (hw/sw) og som til slutt gir et ukryptert stream som du decoder med codec'en i HTPC'n.
    (Dette er noe vel forenkelt forklart, men i utgangspunktet ikke noe mer hokus pokus)

Det er bare tull at man må ha et bestemt DVB kort, OS eller PVR programvare m.m
    Jepp, var dette jeg trodde/håpet på. Leverandørene påstår jo at de er så flinke til å følge åpne standarder og sånt (spesielt når de søker om konsesjon), så det skulle jo egentlig bare mangle.

(Det kan jo hende vi er griseheldige og selskapene etterhvert tilbyr løsninger som funker med Windows MCE (vil i hvert fall tro at Microsoft har intensjoner om dette). I så fall er det lys i enden av tunnellen for Linux-folk som oss også...)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert. Har sett at du er veldig aktiv her på forumet med alt som har med DVB og MediaPC å gjøre. Setter stor pris på innsatsen!
    Takker, det er faktiskt veldig hyggelig å høre at jeg bidrar til å hjelpe andre.

Husk at jeg er veldig ny på dette og flere av kildene er tvilsomme, så husk dobbeltsjekk hvis du skal gjøre innkjøp.

Jeg får ta en ekstra god titt på boksen som kommer når Get får ut fingern...

Jepp, var dette jeg trodde/håpet på. Leverandørene påstår jo at de er så flinke til å følge åpne standarder og sånt (spesielt når de søker om konsesjon), så det skulle jo egentlig bare mangle.
    *gjesp* Ikke sant..

De fleste større monopolene har sin egen definisjon på hva "Åpen" og "Standard" betyr. Nå skal til og med skrive om loverket tilpasset deres forretningsmodell. De skal til og med kreve at vi må kjøpe nytt jern og betale for lisenser for et DRM ekosystem som vi ikke ønsker i utgangspunktet eller det er teknologisk behov/grunn til.

Regner med det er RIKSTV du sikter på (Kanal plukk).. Husker jeg sa til mine kollegaer at jeg gikk utifra at de ville bøffe her, noe jeg fikk riktig i. Det er trist når man sitter og grubler på hvordan fremtiden blir, og man alltid treffer riktig..

(Det kan jo hende vi er griseheldige og selskapene etterhvert tilbyr løsninger som funker med Windows MCE (vil i hvert fall tro at Microsoft har intensjoner om dette). I så fall er det lys i enden av tunnellen for Linux-folk som oss også...)
    Nja.. Regner med at du sikter på at Smartkort blir uten oppratørlås(paring) og offisielle CAM moduler som du får med gratis med abbo ?

Ass iff..

De vil tjene mye mer på å shippe taiwan STB driten sin i noen år fremover til alt blir "HD" (Dvs Premium som Microsoft kaller det) og late som HTPC "ikke finnes" inntill Fiji har 95% markedsandel og det analoge hullet er lukket.

Da har de en ypperlig låst platform for å tilby:

- EPG som betalnings tjeneste.
    - Timeshift som en betalbar tjenste.
    - Hindre at du ikke ser reklame, FBI advarsler, EULA etc..
    - Avgift per avspilling, kopiering, transcoding e.l
    - CAS/DRM/HCTP all the way slik at du ikke kan ha en formening om kvalitet/format/bitrate etc slik at de har mulighet til å selge den en dårligere kvalitet, men til flere uten at du kan oppdate det.
    - Logging/oversikt over hva du ser/når/hvor etc..
    Samt en rekke andre fiktive "produkter"
    - Tidsbegresninger slik at du må kjøpe det samme om og om igjen (Som forsåvidt er dagens modell)
    - Ypperlig platform for propaganda/sensur av media.
    (Tenk Fox news, Pakistan, Russland etc..)
    - Umuligjør at du kan lage politiske satirer av våre folkevalgte på løvebakken. Slik at politikere kan si hva de vil, og du kan ikke bevise det i ettertid. (Noen som husker barnehagedekkningen og hvem som liksom skulle trekke seg ? ;D)

Nei.. Jeg tror vi må gå en annen rettning.

Hvis vi ser på hva google kan få til f.eks.

De vil jo knuse det eksiterende søppelmiljøet (Wince, Palm etc) på mobil/PDA med android. De kunne gjort tilsvarende med et "googleos, googleoffice og googletubes" box.. (Hypotektisk tenkt)

Jeg mistenker også at i fremtiden( 5-10år) så blir IT bransjen bruker styrt, og ikke leverandør styrt og at dette vil frigjøre sluttbrukerne til å velge 100% fritt av hw,os "innholdsleverandører" etc..

Så det kan gå begge veier..

De fysiske lover tilsier at bits forsatt er kopierbare og at dagens DRM modeller forsatt må gi deg den nøkkel du trenger for å dekode bildet og at teknologi ikke kan benyttes til å regulere intensjoner.

Men hva vet jeg som har dilla med dette i ~20 år ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja.. Regner med at du sikter på at Smartkort blir uten oppratørlås(paring) og offisielle CAM moduler som du får med gratis med abbo ?

Ass iff..
    Godt poeng. Jeg burde jo tenkt så langt...

Jeg mistenker også at i fremtiden( 5-10år) så blir IT bransjen bruker styrt, og ikke leverandør styrt og at dette vil frigjøre sluttbrukerne til å velge 100% fritt av hw,os "innholdsleverandører" etc..

Så det kan gå begge veier..

De fysiske lover tilsier at bits forsatt er kopierbare og at dagens DRM modeller forsatt må gi deg den nøkkel du trenger for å dekode bildet og at teknologi ikke kan benyttes til å regulere intensjoner.

Men hva vet jeg som har dilla med dette i ~20 år ?
    Det burde være lov å håpe på at tv-bransjen etter hvert finner ut (som musikkbransjen er i ferd med å finne ut, enten de vil eller ikke), at DRM bare ødelegger for dem selv i lengden.

Ser ikke bort fra at om noen år så vil stort sett all TV-distribusjon skje over IP/Internett. Spesielt når det allerede idag er bygd distribusjonskanaler på nettet på frivillig basis som gir:
    - bedre utvalg
    - større brukerfrihet
    - lavere kostnader (for ikke å si gratis)
    - i noen tilfeller også bedre kvalitet
    enn noen av DVB-C/T/S-tilbudene jeg har sett så langt. I tillegg så slipper du jo også all fiklingen med TV-kort og annen rar hardware...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde være lov å håpe på at tv-bransjen etter hvert finner ut (som musikkbransjen er i ferd med å finne ut, enten de vil eller ikke), at DRM bare ødelegger for dem selv i lengden.
    Det er lov å håpe ja. Synd er det at DRM lettere å få "solgt" på video enn audio. Musikkbransjen har ikke hatt sterke krefter som TV-kanaler og distribusjonsselskap (Telenor osv) på sin side. Dessuten har ikke portable spillere vært så utbredt og mangfoldig på videomarkedet som på audiomarkedet. Dvs, DRM på video har mindre negativ effekt på video enn audio siden færre mennesker opplever restriksjonene.

Det er tross alt *nesten* bare PC-brukere som opplever DRM på video som et hinder idag. Brunboks-brukerne merker ikke dette i det hele tatt (utenom når man vil ha backup av "Mikke Mus & vennene hans" da). Forresten: Heldigvis har DRM implementasjoner på BluRay vært elendig, så er stor sjans for at video-forbrukere blir like forbanna som audio-forbrukere ble etterhvert...Bare dem forstår at det ER DRM'en som er problemet og ikke noe annet....

Ser ikke bort fra at om noen år så vil stort sett all TV-distribusjon skje over IP/Internett. Spesielt når det allerede idag er bygd distribusjonskanaler på nettet på frivillig basis som gir:
    - bedre utvalg
    - større brukerfrihet
    - lavere kostnader (for ikke å si gratis)
    - i noen tilfeller også bedre kvalitet
    enn noen av DVB-C/T/S-tilbudene jeg har sett så langt. I tillegg så slipper du jo også all fiklingen med TV-kort og annen rar hardware...
    Det er da ikke uendelig båndbredde på internet er det? Tror nok det vil ta en stund før TV over internet er en realitet. Dvs, ihvertfall i HD kvalitet.

Må huske på at disse plattformene bare blir realisert når noen kan tjene store penger på dem. Er for mange flaskehalser for øyeblikket, og få år framover... Men man får håpe da

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SageTV HD Media Extender

Sitat Opprinnelig postet av oaamaas
    SageTV Media Center (www.sagetv.com):
    ... og HD klient STB forventes lansert i november/desember. Blant foreløpig få medie center løsninger som allerede foreligger som add-in til Windows Home Server....Pris for kommende HD STB er ukjent - forum brukerene gjetter rundt på 200-300 USD...
    Oppdatering for SageTV: HD Media Extender for SageTV lanseres i USA 12. desember. Prisen blir :-D USD 199.-. Mer info på The Green Button. Nå kan min flotte HTPC med Zalman kasse og vannkjøling snart avløses. Tenke på all den energi jeg har forbrukt på å gjøre HTPC-en støyfri og akseptabel for stuebruk. Nå står Windows Home Server med SageTV add-in godt gjemt bort, og snart vil en liten vifteløs boks i stua ordne resten. Dagens gode nyhet for meg - noe å vurdere for andre HTPC-byggere også?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IPTV i MediaPortal

Se: http://forum.team-mediaportal.com/ip..._0-t32330.html

Nå trenger vi bare softc@m

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IPTV i MediaPortal

Se: http://forum.team-mediaportal.com/ip..._0-t32330.html

Nå trenger vi bare softc@m
    Kooonge

Bare og bare. Du må også ha kort da
    Men funker FTA kanaler bra så langt.

Men er den stabil og "ferdig" eller vel beta enda ?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at du mangler Canal Digital satellitt (DVB-S). Forøvrig står det om viasat DVB-S "

(**000)
    Dårlig, krever god kunskap for å tilpasse cam.
    Lite HD tilbud p.d.d."

Visat kjører nå prøvesendinger i HD. Både Viasat og CD er forøvrig meget enkle å ta ned via mythtv. Har nettopp installert et HVR-4000 (DVB-s2) i serveren (har nå 4 dvb-s kort) og kan se HD kanalene i opptak. HD Live Tv krever nok litt mer fikling da frontend-pc'ene mine er litt veike. Men ffmpeg kommer snart i ny versjon med langt bedre h.264 støtte, så da får vi se.

For de som ønsker mer info:
    Minhembio forum -> MythTV

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Jeg ser at du mangler Canal Digital satellitt (DVB-S). Forøvrig står det om viasat DVB-S "

(**000)
    Lite HD tilbud p.d.d."

Visat kjører nå prøvesendinger i HD. Både Viasat og CD er forøvrig meget enkle å ta ned via mythtv. Har nettopp installert et HVR-4000 (DVB-s2) i serveren (har nå 4 dvb-s kort) og kan se HD kanalene i opptak. HD Live Tv krever nok litt mer fikling da frontend-pc'ene mine er litt veike. Men ffmpeg kommer snart i ny versjon med langt bedre h.264 støtte, så da får vi se.

Prøvesendinger, ergo ikke noe offisielt hd tilbud... p.d.d er en fin forkortelse...
    Med andre ord, det finnes ikke ett eneste hd alternativ hos viasat...

At det ikke finnes en DVB-S av Canalplus er påpekt tidligere, og det er stort sett å bare klippe og lime fra DVB-C.

En annen ting, er jo det at viasat ikke engang har fått til 5.1 lyd til å fungere skikkelig (i mine øyne) og da begynne med hd sendinger i tillegg er ganske fasinerende... Er trossalt ikke mange mnd siden 5.1 var usynkron...

De fleste bruker ikke mythtv eller linux-avarter, men Microsoft produkter, og da er Viasat ett sant *******... Du glemmer også at man må styre med softcam...

Men jeg er imponert over at du sier at NDS er enkelt, for det er ikke noe ved nds som er enkelt.. Det er laget for å gjøre ting vanskelig...
    (Har veeeldig lyst å høre de negative sidene ved mythtv...)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(**000)
    Lite HD tilbud p.d.d."

Oppdatert.
    Forsett med tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Prøvesendinger, ergo ikke noe offisielt hd tilbud... p.d.d er en fin forkortelse...

At det ikke finnes en DVB-S av Canalplus er påpekt tidligere, og det er stort sett å bare klippe og lime fra DVB-C.

En annen ting, er jo det at viasat ikke engang har fått til 5.1 lyd til å fungere skikkelig (i mine øyne) og da begynne med hd sendinger i tillegg er ganske fasinerende... Er trossalt ikke mange mnd siden 5.1 var usynkron...

De fleste bruker ikke mythtv eller linux-avarter, men Microsoft produkter, og da er Viasat ett sant *******... Du glemmer også at man må styre med softcam...

Men jeg er imponert over at du sier at NDS er enkelt, for det er ikke noe ved nds som er enkelt.. Det er laget for å gjøre ting vanskelig...
    Angående NDS så har jeg ikke jobbet med den enda.

Hvis noen har et shell imot en boks, så ville det vært gøy å sett på virkemåten imot conax. (Pm meg)

Angående Mythtv..

Kommer ikke på noe i farten faktiskt.

Kansje noen synes den er knotete og har mye valg muligheter?

Det var helt plug and play å sette opp ifall.

Mangler i linux skjermdriverne er showstopper for meg, har du masse cpu så er det jo løsbart med sw løsninger. (ffmpeg)

Misstenker forsatt at mythtv vil ha bedre og mer funksjonalitet en det nye til microsoft, vi får se.

Det skjer heldigvis sinsykt mye på driver siden i linux, og forsåvidt forbausende mye i markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Må huske på at disse plattformene bare blir realisert når noen kan tjene store penger på dem. Er for mange flaskehalser for øyeblikket, og få år framover... Men man får håpe da
    p2p løser deler av utfordringen med båndbredde, ellers rundt streaming biten så benytter de jo seg av multicast backbone som ligger på siden av vanlig trafikk. Så ser igen utfordringer her foruten at f.eks telenor skal ha dobbeltbetalning for internet linja.

Jeg ønsker forsåvidt at noen tv serier skal klare å holde seg unna fildelningsmiljøet, for å se om effekten at at ingen ser de fordi de ikke har hørt om det. Da blir det mer plass til de gode, og kansje ukjente seriene.

Plastic Hollywood "usa redder verden" seriene har jeg fått nok av.

Har det slått noen at ps3 ikke har tatt av fordi det ikke eksiterer public modchip scene f.eks ?

Når det kommer bedre løsninger rundt signed code på Xbox360 kommer salget til å ta helt av..

I fremtiden kommer mediamogulene til å gråte om de ikke kommer på top 100 på pirateb@y, de kommer til å hive penger etter oppmerksomhet som ikke kan kjøpes fordi brukergruppene er organisert og militant og vil avsløre alt fusk og snusk de desperat kaster opp i dødskrampen.

Men hva vet jeg..

Nå skal det offentlige bruke et åpent format så man slipper windows skatt.. Regner det i ******* ?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette innlegget skjønner jeg ingenting av. "..det ikke finnes en DVB-S av Canalplus" Med Canalplus mener du kanskje Canal digital? Canal digital sitter jeg og ser på i skrivende øyeblikk på et DVB-S kort, så det finnes ja.

Mtp Viasat skjønner jeg ikke hva du forsøker å kritisere - hva har din oppfatning av lydsynkronisering å gjøre med viasats hd satsning? Viasat og HD er ellers omtalt andre steder på forumet.

Ellers er softcam nokså enkelt å sette opp for alle systemer. Nok av poster om temaet bl.a. på minhembio-lenken i innlegget mitt.

Angående ditt spørmål: "Har veeeldig lyst å høre de negative sidene ved mythtv" så kan jeg vel summere det opp i at det kan være nokså komplekst å sette opp - man må kjenne og forstå noen enkle begrep, bla. hva DVB-S betyr

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette innlegget skjønner jeg ingenting av. "..det ikke finnes en DVB-S av Canalplus" Med Canalplus mener du kanskje Canal digital? Canal digital sitter jeg og ser på i skrivende øyeblikk på et DVB-S kort, så det finnes ja.

Mtp Viasat skjønner jeg ikke hva du forsøker å kritisere - hva har din oppfatning av lydsynkronisering å gjøre med viasats hd satsning? Viasat og HD er ellers omtalt andre steder på forumet.

Ellers er softcam nokså enkelt å sette opp for alle systemer. Nok av poster om temaet bl.a. på minhembio-lenken i innlegget mitt.

Angående ditt spørmål: "Har veeeldig lyst å høre de negative sidene ved mythtv" så kan jeg vel summere det opp i at det kan være nokså komplekst å sette opp - man må kjenne og forstå noen enkle begrep, bla. hva DVB-S betyr
    For å presisere det, DVB-S del av første melding i denne tråden, det ER påpekt tidligere.. Canal Digital/Canal Plus, er stort sett samme suppen uansett... Det er det som kunden ser som er viktig..
    (ps: min første slackware 1.2.2* eller 1.1.2*(noe slikt))

Ps, jeg vet utmerket hva digital video broadcasting er for noe.. Og jeg har fått mer kunnskap om lyd, codec, videostandarder, camer osv enn jeg har godt av...

Min kritisering av viasats lyd problemer, viser i all hovedsak at de er umoden, at de har lagt på latsiden... At de har først nå oppdaget at det finnes folk som faktisk krever noe mer enn mpeg/pcm lyd... At noen faktisk har behov for Dolby Digital 2.0 eller 5.1.

Min tillit til viasat etter problemene med lyd, er temmelig svekket...

Problemet med Viasat er at det er for lite for sent.. Konkurrenten har 5-6 hd kanaler, og har en mer "åpen" policy når det gjelder cam. Noe som letter bruker opplevelsen endel hakk..

Eller la meg si det slik... Hvis majoriteten av befolkningen skal bruke en htpc. Hvilket operativsystem tror du de velger?

Ja, selvfølgelig velger de linux...Eller kanskje ikke.. I løpet av mine ca. 14 år med linux, så har bare linux blitt mer uspiselig... mer knot, mer tidstyv.... Mer krevende, og seriøst så har det bare blitt mer fancy...

Det jeg tror er at mange mennesker vil helst ha en løsning som de kan plugge inn og så fungerer den. Slik med cam løsningen til conax/canal digital/canal plus. Finne en conax cam på det norske markedet er uten tvil en enkel sak.

Finne en nds cam på det norske markedet, er langt mer vanskelig... Du trenger loader card/cas3... Du må laste ned programvare fra steder som i beste tilfelle kan defineres som tvilsomme...

Skal du begynne å styre med Windows og softcam, så har du faktisk ett ørlite problem i tillegg.. Mange moderne pcer er ikke levert med seriell inngang, noe som medfører at du må kjøpe en usb->seriell kabel for å kjøre din seriell leser via usb... (var dette klart nok?) for å få dette til å fungere må det inn drivere.
    Så må du konfigurere softcam (som for en techie ikke er vanskelig) i tillegg må du styre litt med mdapi delen i f.eks mediaportal, hvordan du får mickeysoft programvare til å skjønne dette vet jeg ikke... Installasjonstid... minimum 1-2 dager.

Denne usb-seriell løsningen jeg snakker om suger ganske hardt.. Hadde det ikke vært for at jeg ser det som ytterst nødvendig å analysere dykkene mine i etterkant, så ville jeg aldri ha brukt det... Av den greie årsak at det tidvis er ustabilt... (Heldigvis har suunto kommet med usb løsning)

Jeg har en nds cam, jeg plugger den inn, skriver serienummer på boks og det fungerer. Installasjonstid... ca. 1-2 minutter.

ps. jeg anbefaler deg til å kanskje sette deg inn i nds policy?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viasats lyd må du gjerne klage på, men det har ingenting med HD å gjøre. At du deduserer deg frem til at HD tilbudet deres vil være dårlig fordi du har hatt lydproblemer tidligere er nokså søkt og irrelevant her, vel?
    Når det gjelder softcam virker dine erfaringer begrenset. Kjører selv USB leser. Ellers er det jo fint å lese dine høyst personlige vurderinger om Linux og mythtv, men meningen her er vel å si ifra om hva som går og ikke går på HTPC? Det du skriver virker som svært personlig erfaringer og vurderinger som låter litt "fanboy" aktig.

PS For de som ikke vil bruke "minimum 1-2 dager" på oppsett o.l. ligger det mange beskrivelser her som tar fra 15-20 minutter og opp:
    Her vil interesserte kunne lese litt om brukererfaringer på godt og vondt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å presisere det, DVB-S del av første melding i denne tråden, det ER påpekt tidligere.. Canal Digital/Canal Plus, er stort sett samme suppen uansett... Det er det som kunden ser som er viktig..
    (ps: min første slackware 1.2.2* eller 1.1.2*(noe slikt))

Ps, jeg vet utmerket hva digital video broadcasting er for noe.. Og jeg har fått mer kunnskap om lyd, codec, videostandarder, camer osv enn jeg har godt av...

Min kritisering av viasats lyd problemer, viser i all hovedsak at de er umoden, at de har lagt på latsiden... At de har først nå oppdaget at det finnes folk som faktisk krever noe mer enn mpeg/pcm lyd... At noen faktisk har behov for Dolby Digital 2.0 eller 5.1.

Min tillit til viasat etter problemene med lyd, er temmelig svekket...

Problemet med Viasat er at det er for lite for sent.. Konkurrenten har 5-6 hd kanaler, og har en mer "åpen" policy når det gjelder cam. Noe som letter bruker opplevelsen endel hakk..

Eller la meg si det slik... Hvis majoriteten av befolkningen skal bruke en htpc. Hvilket operativsystem tror du de velger?

Ja, selvfølgelig velger de linux...Eller kanskje ikke.. I løpet av mine ca. 14 år med linux, så har bare linux blitt mer uspiselig... mer knot, mer tidstyv.... Mer krevende, og seriøst så har det bare blitt mer fancy...

Det jeg tror er at mange mennesker vil helst ha en løsning som de kan plugge inn og så fungerer den. Slik med cam løsningen til conax/canal digital/canal plus. Finne en conax cam på det norske markedet er uten tvil en enkel sak.

Finne en nds cam på det norske markedet, er langt mer vanskelig... Du trenger loader card/cas3... Du må laste ned programvare fra steder som i beste tilfelle kan defineres som tvilsomme...

Skal du begynne å styre med Windows og softcam, så har du faktisk ett ørlite problem i tillegg.. Mange moderne pcer er ikke levert med seriell inngang, noe som medfører at du må kjøpe en usb->seriell kabel for å kjøre din seriell leser via usb... (var dette klart nok?) for å få dette til å fungere må det inn drivere.
    Så må du konfigurere softcam (som for en techie ikke er vanskelig) i tillegg må du styre litt med mdapi delen i f.eks mediaportal, hvordan du får mickeysoft programvare til å skjønne dette vet jeg ikke... Installasjonstid... minimum 1-2 dager.

Denne usb-seriell løsningen jeg snakker om suger ganske hardt.. Hadde det ikke vært for at jeg ser det som ytterst nødvendig å analysere dykkene mine i etterkant, så ville jeg aldri ha brukt det... Av den greie årsak at det tidvis er ustabilt... (Heldigvis har suunto kommet med usb løsning)

Jeg har en nds cam, jeg plugger den inn, skriver serienummer på boks og det fungerer. Installasjonstid... ca. 1-2 minutter.

ps. jeg anbefaler deg til å kanskje sette deg inn i nds policy?

Takk, jeg har sett på NDS softcam samt config parametere, og i hodet mitt så var det så enkelt.

Ellers noe uenig med hvordan linux (kernel'n) og distroene (Ubuntu, Debian, Red Hat, Novell etc) har utviklet seg.

Kernel:

- Betydelig forbedringer fra 2.4 -> 2.6

Du kan uansett patche og stippe flesket som du ønsker vel.
    Byggeverktøene er lagt mer stabile og enklere å benytte.

Distro:

- Sån som jeg ser det er de "gamle" Slack, Debian er ekte til sine hovedprinsipper og trygge valg i forhold til min smak som liker "what you do is what you get"

- De nye bestemor distroer (Ubuntu f.eks) og Windows wannabe (Mandrake, Novell etc) har jeg personlig et elske/hat forhold til. Ubuntu sparer meg mye tid (Så jeg får høyere DB, samt har tid å poste her f.eks hehe), De større kundene har gjerne forhold til Novell og Novell NDS er genial til å hive ut AD driten og gi kryss platform miljø.

Sån sett fra "brukere vil bare ha noe de kan dytte i som virker" så er jo Ubuntu genial og ville vært råsimplet å laget en autoconfig mythtv boot cd med softcam etc etc..

Du nevner du hater fjas og dilledall i os..
    Jeg spyr _blod_ av vista..

Så linux er ikke så galt, du kan faktiskt fjerne det ifall..

Du høres ellers ut som du er mer BSD type. Vil liksom ha det 100% "riktig" om det så tar 20 år..

Ikke undervurder at Ubuntu n00bs diller med compiz og spill, de lager brukermasse som igjen setter krav til gode drivere på gfx kort. Det har vi alle nytte av..

Husker du windows før directx ?

Flame om!

Btw. Hvor mange spørsmål hadde slackware på den tiden under en install ? ;D

Husk også at etter flamefesten så må vi konkludere og se på de punktene dere nevner som er relevant for en sluttbruker som skal velge.

- Hvordan skal han velge x eller y ?
    - Hva heter den faktor/standard e.l som er relevant her ?
    - Hva har de andre leverandørene.

Til slutt gir vi sluttbrukere en tabell/liste slik at de kan krysse av det som er viktig for dem og da treffer den leverandøren som oppfyller kravene og øsnkene til HTPC

Vi må passe oss at vi ikke legger meninger og løsninger som universial løsinger til brukere, de må finne ut selv utifra fakta og behov på en folkelig og enkel måte. Ellers blir vi bare like ille som Microsoft.

Ikke glem det bare ;D

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •