HTPC som CD media server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC som CD media server

Jeg tenkte å rippe alle CD'ene mine og bruke PC'en som cd-spiller og bruke digitalutgangen over til min surroundprosessor. I denne sammenhengen lurte jeg på endel ting:

1) Hva er det beste CD-ripperen som finnes. Forstår at noen rippere har jitter-korrektsjon og annet snacks

2) Hva er den beste software CD-spiller for WAV-filer ?

3) Er det noe drivervalg som bør brukes for å få best mulig digital-strøm ut av lydkortet ?

4) Finnes det noen kjekke fjernkontrolløsninger for dette ?

5) Windows Media Player kan rippe CD'ene med loss-less komprimering, det virker jo som en genial løsning, er det noen som har noe å utsette på denne løsningen ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pkt. 5: Har selv benyttet Media Player til å rippe CD-er. Fordelen er at dette programmet katalogiserer alt automatisk. Jeg personlig synes det er en perfekt og ikke minst enkel løsning for formålet. Skulle man ha bruk for å lage egne "best-off" CD-er fra egen samling i etterkant så er jo dette særdeles enkelt med WMP. Nok et positivt moment.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det samme jeg så i går kveld. PC'en spiste CD'er i rekordfart og alt var berre lekkert. Bortsett fra at Media Playeren krashet i ett sett. Hvis jeg dobbeltklikket på en vma-fil å krashet media playeren. Møkka stabilitet - men nydelig å bruke.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke selv hatt stabilitetsproblemer.

Du er vel dreven i Windows, så at du bør re-installere WMP og kjøre Windows Update vet du vel allerede :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stabilitetsproblemet har ikke jeg hatt på min MediaPlayer heller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør nok noen forsøk på dette, drev å rippet CD'er i går så jeg lot bare Media Playeren kjøre. Kjører Windows Update og XP, så det siste skulle være på plass. Valgte også update på selve media playeren og fikk lastet ned det siste. Finner nok ut av det.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC som CD media server

1) Hva er det beste CD-ripperen som finnes. Forstår at noen rippere har jitter-korrektsjon og annet snacks

Den beste CD-ripperen er Exact Audio Copy. http://www.exactaudiocopy.de/ Vet ikke helt hvilke innstillinger som gir best resultat, men jeg regner med at du kan finne ut av den del ting på forumet til EAC.

2) Hva er den beste software CD-spiller for WAV-filer ?

Du trenger ikke å bruke WAV-filer. Disse kan komprimeres med en såkalt lossless encoder. Det finner flere forskjellige. For eksempel Monkeys Audio eller FLAC. Jeg har mest erfaring med Monkey Audio. Fungerer ypperlig og gir ca. 50% mindre filer enn WAV uten kvalitetstap. Dessuten støtter EAC komprimering med eksterne enkodere slik at rippingen kan gjøres i en engang. http://flac.sourceforge.net/ http://www.monkeysaudio.com/

3) Er det noe drivervalg som bør brukes for å få best mulig digital-strøm ut av lydkortet ?

Du bør bruke en avspiller som kan bruke en plugin som heter "kernel streaming". WinAMP 2.9 og Foobar2000 kan bruke dette. Sikkert en del andre og, men jeg tviler på WMP9 kan dette, ettersom denne gjør at lyden ikke "går gjennom" kmixer i Windows. Kmixer resampler lyden til samme samplerate som den allerede har.

4) Finnes det noen kjekke fjernkontrolløsninger for dette ?

Kan jeg desverre ikke svare på. Her finner du sikkert noe http://www.vendur.no/catalog/index.php?language=no For eksempel en IR-mottaker slik at du kan bruke din eksisterende fjernkontroll.

5) Windows Media Player kan rippe CD'ene med loss-less komprimering, det virker jo som en genial løsning, er det noen som har noe å utsette på denne løsningen ?

Det er det som sagt mange andre programmer som også kan. Jeg foretrekker å unngå WMP9. Synes det er utrolig rotete og til dels ustabilt. Dessuten liker jeg ikke dette med at den skal hente ned lisenser for ditt og alt mulig fra nettet... Kall meg paranoid, men jeg skal ikke å cd-samligen min loggført hos Microsoft. Dessuten vil jeg ikke være med å støtte Microsofts monopol når de stadig prøver å snike seg inn på nye arenaer. Nei, bruk heller et enkelt og kjapt program som kun gjør en ting. Det blir alt for mye kluss med disse programmene som skal gjøre alt-i-et.

Søk forøvrig også litt på forumet på http://www.hifisentralen.com/ Der er det skrevet noe om PC som drivverk og lignende.

Håper dette hjalp deg litt.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta en titt på min løsning på hjemmesiden min. Og Media Center 9 fra J.River kan rippe i såkalt secure mode, som etter tester skal funke like bra som EAC (jeg bruker selv EAC, men det er fordi jeg har brukt det så lenge at jeg ikke gidder å begynne på noe nytt).

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fins den noen løsninger/fjernkontroll som er 2 veis. Slik at man kan få opp spillelisten på fjernkontrollen, og så kunne velge filmer/låter uten å ha skjem/prosjektor på ?

Regner med at det vil gå greit med en offline upload fra PC til fjernkontroll, og så velger man fra listen på fjernkontrollen ?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NetRemote. Jeg kjører det på mitt system, med flere lomme-pc-er, en webpad (SimPAD fra Siemens) og også på et par WindowsXP-pc-er. Funker perfekt.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC som CD media server

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Du bør bruke en avspiller som kan bruke en plugin som heter "kernel streaming". WinAMP 2.9 og Foobar2000 kan bruke dette. Sikkert en del andre og, men jeg tviler på WMP9 kan dette, ettersom denne gjør at lyden ikke "går gjennom" kmixer i Windows. Kmixer resampler lyden til samme samplerate som den allerede har.
    Jeg hørte faktisk klar forskjell i lyden mellom digital ut på min dvd-spiller kontra digital ut på WMP 9. Det at jeg kan regulere volumet i WMP gir meg en dårlig følelse. Laster ned WinAmp nå....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lastet ned WinAmp nå. Hvordan an jeg være sikker på at ingen mix & trix utføres på datastrømmen ? (i WinAmp)

Jeg slo av volumredigering, er det nok for å få direkte digital ut ?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde streamzap installert og WinAmp reagerte på spoling og skip fra den fjernkontrollen. Kuult, det var kjekt.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Lastet ned WinAmp nå. Hvordan an jeg være sikker på at ingen mix & trix utføres på datastrømmen ? (i WinAmp)

Jeg slo av volumredigering, er det nok for å få direkte digital ut ?
    Vanskelig å svare på. Jeg vet ikke helt. Vil tro den fremdeles bruker kmixer, men det spørs om du merker noe til det. Søk på "kernel streaming" på avsforum.com Der finnes det sikkert svar.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bruker nok kmixer, for jeg klarte å spille WMP samtidig. Dette får jeg forske litt på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •