Mye viftestøy etter oppgradering til Vista

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mye viftestøy etter oppgradering til Vista

Hei.

Har et MPX Spectra Media Center som jeg kjøpte for 1,5 år siden. 3,2 Mzh, 2 gb ram +++. Det ble levert med XP Media Center. Da var den stort sett meget stille. Etter oppgradering til Vista Media Center tar det helt av på støy-fronten. Det går en vifte hele tiden, og fra tid til annen forvandles stuen min til et støyinferno da alt som kan krype å gå av vifter inni der (2-3 stk) trør til på full guffe.

Da jeg kjøpte boksen var det nettopp fordi den var såpass stille.

Se her for bilder, test, mm: MPX Spectra Media Center PC Dual Core

Anyone? Jeg har prøvd å fjerne/deaktivere alle Vista-funksjoner som kan ta ressurser. Men uten hell, og nå klarer jeg snart ikke mer ...

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne jo høres ut som om det var noen form for viftestyring installert på pcen tidligere. Du kan jo prøve å installere SpeedFanr. Hvis hovedkortet er støttet får du stilt inn viftehastigehetene med det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uvanlig med softwarebaserte viftestyringer. Finn ut hvilket hovedkort du har og søk etter nye drivere til det. En god ide er, for eksempel om du har et Asus-kort med Nvidia eller Intel chipset så laster du ned chipsetdriverne fra Nvidia eller Intel, og ikke fra Asus. Samme råd vil jeg gi vedr skjermkort også. Driverne er som regel både nyere og mer stabile.

Vista genererer også veldig mye harddiskaktivitet, noe som kan øke temperaturen i kabinettet en del.

Videre kan (her er jeg litt på tynn is) disse gjennomsiktige vinduene generere mer aktivitet for skjermkort (ene). Siden skjermkortvifter ofte er verstinger på støy (om du ikke har passive kort) er dette en sannsynlig årsak.

(Jøss, jeg svarer på dataspørsmål )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er hovedkortet problemet, kanskje?

Takk for svar.

Jeg lurer på om problemene kan ha med drivere til hovedkortet å gjøre. Jeg finner rett og slett ikke drivere til hovedkortet for Vista.

Hovedkortet mitt tror jeg er et FIC PTM945G/P LF.

.. Og det det er bare ikke Vista-drivere klart (http://www.fic.com.tw/download/ficmb.aspx). Og noe sier meg at det heller aldri vil bli det.

Men hva gjør jeg da? Skal jeg bare bytte hovedkort? Til hva?

Tips mottaes med takk!

Andreas

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Bare sånn helt på tampen - om du ikke finner ut av det eller vil ha en billig løsning i henhold til viftestøy!

Komplett.no - Zalman Spenningsregulator

Under 50-lappen og fungerte iallefall bra hos meg... Men pass på temperaturen i pcn din.

Last ned speedFan for eks... da har du hele tiden en viss peil på hvordan det står til med cpu og hardisker..:-|

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at Zalman saken som er nevnt over avgor varme (er vel i bunn og grunn bare et potentiometer) - så ha i så fall den delen utenfor kabinettet.

Hvis du kan og får det til er SpeedFan virkelig å anbefale, da den kan regulere viftene etter temperaturen

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har prøvd det, men har du forsøkt å skru av indeksering av harddiskene? Merket at installasjon av Vista økte temperaturen i min stuepc med 5-6 grader, men den gikk tilbake da jeg slo av indeksering.

Skjermkortet får jo også en del å slite med i Vista, som igjen kan føre til økt temperatur, så du kan jo evt også slå av alt fancy aero glass stash, og se om det blir stillere da.

Eller; gi opp Vista og legge inn et annet mediasenter

(Hadde Vista i 1/2 år, men ga opp, etter store problemer med dekoding av div. formater, div. driverproblematikk, og null støtte for dvb-C og dvb-S i mediasenteret. Mediaportal løste problemene på ca 1 times mekking

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •