Dårligere svartnivå ved avspilling av video?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårligere svartnivå ved avspilling av video?

Jeg opplever at når jeg spiller av video fra HTPCen (bruker først og fremst Zoom Player) får jeg ikke like bra svartnivå som på f.eks bilder, eller TV-signaler. Dette merker jeg spesielt godt når man ser rulletekst på det som skal være helt svart bakgrunn. Man ser da en tydelig nyanseforksjell på bakgrunnen i forhold til de sorte stripene over og under filmbildet.
    Sortfargen i filmen blir mer gråaktig.

Jeg vet at LCD-TVer ofte sliter litt med sortnivå, men i dette tilfellet så vet jeg jo at TVen er i stand til å vise bedre sortfarge.

Er det noen som har tips til meg? Er det noe jeg kan stille inn i filtere eller lignende? Dette gjelder forresten både DVD, HD og Xvid...
    På forhånd takk!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært borti samme problemet som du har med htpcen.

Men de fleste tver har jo mulighet til å kalibreres/stilles inn for flere forskjellige kilder.

Så juster inn tven spesielt for htpcen. Så bruker du en annen instilling for tv-titting også videre.

For å få korrekt sortnivå trengs det vel bare å stille litt på lys og kontrast?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har jo eksperimentert med innstillinger på TVen, men tingen her er ikke at sortnivået på hele PC-skjermbildet blir dårlig. Det er kun på selve videoen.
    Når jeg for eksempel åpner en 4:3 film i zoomplayer så blir de to sorte stripene på hver side av skjermen mye sortere enn det som vises på selve videobildet.
    Derfor jeg brukte eksempelet med rulletekst...Det skal være sort bakgrunn, men du ser en tydelig forskjell på hvordan sortfargen ser ut bak rulleteksten i forhold til de to stripene på hver side av videobildet

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutmarius
    Ja, jeg har jo eksperimentert med innstillinger på TVen, men tingen her er ikke at sortnivået på hele PC-skjermbildet blir dårlig. Det er kun på selve videoen.
    Når jeg for eksempel åpner en 4:3 film i zoomplayer så blir de to sorte stripene på hver side av skjermen mye sortere enn det som vises på selve videobildet.
    Derfor jeg brukte eksempelet med rulletekst...Det skal være sort bakgrunn, men du ser en tydelig forskjell på hvordan sortfargen ser ut bak rulleteksten i forhold til de to stripene på hver side av videobildet
    Aha - på den måten.

Jeg brukte Zoomplayer mye før - men hadde aldri det problemet.

Har du prøvd andre avspillere WMP for eks?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår du kjøper deg en kalibrerings-dvd og bruker denne til å justere inn skjermort og/eller tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Jeg foreslår du kjøper deg en kalibrerings-dvd og bruker denne til å justere inn skjermort og/eller tv.
    Det er nok lurt ja, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor deler av bildet gir et bedre sortnivå enn et annet....får jo ikke akkurat justert kun en del av TV-bildet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nyere skjermkort har egene innstillinger til video. Derfor er sortnivået anderledes ved visning av bilder enn ved visning av video. Let litt i innstillingene til skjerkortet så finner du nok ut av det.

Newcomer skumlerud sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Video codec

Jeg har hatt lignende problem flere ganger tidligere:
    -Dårligere sortnivå ved avspilling i GBPVR vs. Windows Media Player
    -Dårligere sortnivå ved avspilling i MCE vs. Windows Media Player
    -Dårlig sortnivå ved avspilling i Progdvb

Min løsning har vært å benytte andre video og audio dekodere, samt video renderer. Hvilke du skal bruke tør jeg ikke si, da min erfaring er at dette er individuelt for ulike oppsett. Min erfaring er også at audio dekoder kan påvirke video dekoder og renderer.

Per i dag bruker jeg Cyberlink PowerDVD, "Video renderer" (ikke WMR9) og AC3 filter på MPEG2 DVB-S signaler. Dette gir meg krystallklare bilder.

For å vise litt hvor vanskelig dette kan være:
    NVIDIA Pure Video gav meg gode detaljer, men dårlig sortnivå før jeg satte opp systemet mitt på nytt. Nå gir samme video dekoder meg godt sortnivå, men "grøtete" bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge de to siste innleggene høres fornuftige ut i mitt tilfelle. Jeg skal prøve meg fram med innstillinger i skjermkortdriver, og andre videodekodere. Du sier du bruker PowerDVD, skumlerud, men hva bruker du til HD-film?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC-verdenen opererer med nivåer fra 0-255.

Video-verdenen opererer med nivåer fra 16-235.

Dersom en PC spiler av en video kan den enten konvertere til 0-255 eller spille dette "rått" ut. Hvis man gjør dette siste oppleves videoer som blassere enn stillbilder etc.

For mediaportal kan man velge at video dekoderen skal eller ikke skal gjøre slik kompensasjon.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    PC-verdenen opererer med nivåer fra 0-255.

Video-verdenen opererer med nivåer fra 16-235.
    -k
    Jøss, det visste jeg faktisk ikke. Er dette noe man kan stille inn i Zoom Player, eller eventuelt i filtere (FFDshow o.l.)? Det hørtes veldig ut som dette kan være mitt problem.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan også stille inn kontrast osvosv på video overlay i de fleste skjermkort drivere. Problemt ligger jo hverken på tv eller selve pc'en grafikkortet, men tydeligvis avspilleren på pc.

Jeg merker feks at filmer blir lysere med vlc enn wmpc, men de bruker også forskjellige codec.

Newcomer skumlerud sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge de to siste innleggene høres fornuftige ut i mitt tilfelle. Jeg skal prøve meg fram med innstillinger i skjermkortdriver, og andre videodekodere. Du sier du bruker PowerDVD, skumlerud, men hva bruker du til HD-film?
    Jeg har ennå ikke fått tak i CRT-tv med HD-oppløsning, så HD-avspilling er fortsatt ikke et tema for meg. Når det er sagt takler såvidt jeg vet PowerDVDs nyeste versjoner HD-formater.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne tråden på Zoomplayer forumet f.eks: