Diskusjon: 50hz vs 60hz på panel fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon: 50hz vs 60hz på panel fra HTPC

Jeg kjører for tiden min Plasma på 60hz, da jeg mener dette er nærmere native oppløsningen til panelet.

Hva kjører dere og hvorfor ?

Noen god test for å sammenligne/teste de imot hverandre ?

Jeg har følgende kilder til avspilling:

DVB-C PAL Mpeg TS stream (25 FPS )
    DVD (PAL 25FPS/NTSC 23.976 fps, 29.97 fps)
    Ymse H.264 720P (23->29fps ? (Usikker faktiskt...)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg kjører for tiden min Plasma på 60hz, da jeg mener dette er nærmere native oppløsningen til panelet.

Hva kjører dere og hvorfor ?

Noen god test for å sammenligne/teste de imot hverandre ?
    Oppløsning? Hva du kjører TVen på kommer an på innholdet du kjører.

Har du 60hz innhold så kjører du 60hz, har du 50hz innhold er det best med 50hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Oppløsning? Hva du kjører TVen på kommer an på innholdet du kjører.

Har du 60hz innhold så kjører du 60hz, har du 50hz innhold er det best med 50hz.
    Oppdatert orginale tråden med litt mer info om hva jeg ønsker å avspille.

Kan vel lage 2 oppløsninger og snartvei/hotkey til powerstrip så jeg kan bytte når jeg ønsker forsåvidt...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert orginale tråden med litt mer info om hva jeg ønsker å avspille.

Kan vel lage 2 oppløsninger og snartvei/hotkey til powerstrip så jeg kan bytte når jeg ønsker forsåvidt...
    Tror det er best.

Innhold i "feil" frekvens gir som regel artifakter.

Forresten...mulig du kan kjøre det gjennom ffdShow, og nedskalere/oppskalere innholdet etter hva du vil. Det er langt over mitt hode å lage et slikt filter, men skal jo være mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er best.

Innhold i "feil" frekvens gir som regel artifakter.

Forresten...mulig du kan kjøre det gjennom ffdShow, og nedskalere/oppskalere innholdet etter hva du vil. Det er langt over mitt hode å lage et slikt filter, men skal jo være mulig.
    Det synes vel best med tekst som scroller på skjermen. F.eks sån nyheter nederst på CNN. Den "hakker/lugger" vel når det er feil hz ?

Vi ønsker jo at vi skal ha pixel 1:1 for å treffe 100% riktig i forhold til spesifikasjonen på panelet, siden jeg har VGA -> Component transcoder løsning og mener panelet fysisk oppdaterer seg i 60hz lurte jeg på om det var noe å hente på at VGA signalet er eksakt 60hz så jeg syncher med panelet...

Skjermkortet/codec håndterer vel de frames som blir for lite/mye per cycle ala pulldown på dvd ?

Jeg får artifakter/mister synch/fargefeil allerede ved ~0,5 hz avvik.

Får jeg altså noe bedre bilde ved å kjøre 60hz imot et panel som fysisk er 60hz, kontra å gi den 50hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler denne:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ight=framerate

Merk spesielt denne figuren:

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Jeg har ikke sett ratekonvertering for video som fungerer bra.

I praksis ender man normalt opp med å vise noen frames to ganger eller fjerne noen. Det gir rykkete bevegelser.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel så enkelt som det ble nevnt her at man må justere frekvensen basert på frekvensen på mediet. Selv kjørte jeg lenge mitt media center oppsett på 60Hz, da skjermen min ikke ville vise 50Hz i diverse oppløsninger. Det resulterte i, som det også er nevnt her, hakkete bevegelser. Ser det spesielt godt på panoreringer og tekst som flyter over skjermen, men legger ikke så mye merke til ved vanlige sendinger / filmer. Nå har jeg fått installert en ny og bedre skjermkortdriver som klarer å vise 50Hz i oppløsningene som passer for skjermen og da får jeg helt flytende bilder for vanlige TV sendinger og PAL filmer. NTSC filmer blir enten hakkete, eller så må jeg justere frekvensen til 60Hz.

Er det noen som vet om det finnes muligheter for at frekvensen justeres automatisk basert på mediet som avspilles ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Det er vel så enkelt som det ble nevnt her at man må justere frekvensen basert på frekvensen på mediet. Selv kjørte jeg lenge mitt media center oppsett på 60Hz, da skjermen min ikke ville vise 50Hz i diverse oppløsninger. Det resulterte i, som det også er nevnt her, hakkete bevegelser. Ser det spesielt godt på panoreringer og tekst som flyter over skjermen, men legger ikke så mye merke til ved vanlige sendinger / filmer. Nå har jeg fått installert en ny og bedre skjermkortdriver som klarer å vise 50Hz i oppløsningene som passer for skjermen og da får jeg helt flytende bilder for vanlige TV sendinger og PAL filmer. NTSC filmer blir enten hakkete, eller så må jeg justere frekvensen til 60Hz.

Er det noen som vet om det finnes muligheter for at frekvensen justeres automatisk basert på mediet som avspilles ?
    Reclock er et directshowfilter som justerer både raten filmen lese fra disk, konverterer lyd-sample-raten og kan velge PC-ens refreshrate intelligent ut fra innholdet i filmen.

Hvis du bruker mediaportal så finnes det en fin plugin ved navn refreshratecontrol som gjør en enklere endring i refreshrate basert på filmen.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reclock funker vel ikke i Vista? Har testet med Powerstrip men får det ikke til. Bare sort skjerm når jeg prøver. Må nok en som har peiling for å få det til.

Noen her som har fått Powerstrip til å funke med custom refreshrate og evt oppløsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo

Kjenner igjen symtomene.

Jeg tenkte lage bat filer som først setter riktig oppløsning/refresh (via Powerstrip) og så starter igang zoomplayer.

pal_50.bat
    ntsc_60.bat
    etc..

Powerstrip støtter jo hotkeys for å bytte oppløsning (samt OSD), men Mediaportal liker ikke særlig å gjøre dette når den kjører.

Evt kansje jeg kan knytte dette til fjernkontrollen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg anbefaler denne:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ight=framerate

Merk spesielt denne figuren:

-k
    Helt konge knut. Det var noe slikt jeg lette etter.
    Takker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reclock er et directshowfilter som justerer både raten filmen lese fra disk, konverterer lyd-sample-raten og kan velge PC-ens refreshrate intelligent ut fra innholdet i filmen.

Hvis du bruker mediaportal så finnes det en fin plugin ved navn refreshratecontrol som gjør en enklere endring i refreshrate basert på filmen.

-k
    Må testes. Takker igjen for mer tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen andre muligheter en Powerstrip til og mekke med frekvensen til skjermen? Jeg har et ATI HD 2400 kort og kjører Vista, og Powerstrip virker ikke på min maskin. Tv'en er en QPVision 37" LCD. Nå bruker jeg 1366*768 i 60Hz. Klarer også få til 1280*720 i 50Hz via CCC, men da forsvinner 1:1 mapping. Skulle gjerne kunne kjørt 50Hz med 1:1 pixelmapping.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle skjermer har mulighet for å ha uavhengig framerate og oppløsning.

Hvis displayet er skrudd sammen av edru ingeniører så eksponerer den alle støttede kombinasjoner i EDID, og det er lett for brukeren å velge.

Hvis den (som min tv) er skrudd sammen av bevisstløse asiater så må man prøve seg fram med timinger, og da er powerstrip best (selv om driverne til ATI og Nvidia har hermet etter powerstrip).

-k

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...
    Tatungen min er nok skrudd sammen av sistnevnte.
    Kan og bruke nVidia's kontroll panel for å endre Hz (kjører min på 1080P @ 50 Hz - dette finner man ikke i EDID-infoen, men funker det, så....).

Et tips kan være å skru av "Treat my display as a HD-TV"-funksjonen. Slik fikk jeg min costum res./ref. til å vare over reboot.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle skjermer har mulighet for å ha uavhengig framerate og oppløsning.

Hvis displayet er skrudd sammen av edru ingeniører så eksponerer den alle støttede kombinasjoner i EDID, og det er lett for brukeren å velge.

Hvis den (som min tv) er skrudd sammen av bevisstløse asiater så må man prøve seg fram med timinger, og da er powerstrip best (selv om driverne til ATI og Nvidia har hermet etter powerstrip).

-k
    *ler* Amen!

Jeg bruke mange måneder for å finne en grei hz, oppløsning og korrigering.

Har igjen noe på å fintune oppløsning til å bli samme aspekt ratio som native oppløsningen, men som ikke gir overscan... Så må jeg videre fininnstille slik at pixel 1:1 feilen blir "symetrisk" og gir minimalt med feil.

Powerstrip gir mye mer kontroll en Nvidia/ATI driverne, og man får også x modeline som man kan bruke i linux.

Jeg har lekt en del med andre kompiser som har plasma uten pixel 1:1 og de har lagt flere mode's en EDID opplyser om som funker ypperlig.

Sier ikke at jeg har mer peil en de, bare at det er mere muligheter en man tror.

Når jeg får tid skal jeg dumpe eeprom chippen på panelet og se om man kan hacke bort overscan ;D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunhystad
    Finnes det noen andre muligheter en Powerstrip til og mekke med frekvensen til skjermen? Jeg har et ATI HD 2400 kort og kjører Vista, og Powerstrip virker ikke på min maskin. Tv'en er en QPVision 37" LCD. Nå bruker jeg 1366*768 i 60Hz. Klarer også få til 1280*720 i 50Hz via CCC, men da forsvinner 1:1 mapping. Skulle gjerne kunne kjørt 50Hz med 1:1 pixelmapping.
    Sett at du fikk powerstrip til å virke kan du lage en "oppløsning i en oppløsning" (finner ikke bedre ord) og beholde pixel 1:1

Får du til 1366X768 i 50hz ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett at du fikk powerstrip til å virke kan du lage en "oppløsning i en oppløsning" (finner ikke bedre ord) og beholde pixel 1:1

"resolution in a resolution" gir deg vel ofte en fornuftig framerate og du slipper unna effektene av overscan. Det er vel heller skjelden at du får 1:1 pixel med denne teknikken?

Hvis tv-en støtter 1366x768@50Hz og 1366x768@60Hz uten overscan så har du det de fleste trenger.

Hvis den støtter 1366x768 eller 1280x720 med overscan så er det sannsynligvis et skalert bilde, og skalerte bilder er aldri 1:1 pixel.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg klarer nå er 1366*768 i 60Hz og det er 1:1 pixelmapping, uten overscan. Vet ikke helt hva TV'en klarer. Alt jeg leser nevner Powerstrip som løsning, så jeg får førts konsentrere meg om og få den til og virke. Så det var noen på support forumet til Powerstrip som hadde samme problem som meg, så det dukker muligens opp en løsning der etterhvert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •