Diskusjon: 50hz vs 60hz på panel fra HTPC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audunhystad
    Det jeg klarer nå er 1366*768 i 60Hz og det er 1:1 pixelmapping, uten overscan. Vet ikke helt hva TV'en klarer. Alt jeg leser nevner Powerstrip som løsning, så jeg får førts konsentrere meg om og få den til og virke. Så det var noen på support forumet til Powerstrip som hadde samme problem som meg, så det dukker muligens opp en løsning der etterhvert.
    Du kunne jo kansje laget en oppløsning som funker med en annen pc og laget en tilpasset Monitor fil ( sån *.inf) med riktig oppløsning/hz ?

Ellers er det alltids matnyttig å lese ut EDID infoen (hvis det funker i powerstrip)for å ha litt info om hva panelet offisielt støtter av ulike oppløsninger. Evt kunne du bootet fra en ubuntu cd etc etc...

Du kunne jo også oppgradert til XP ;D

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker jeg drev å herjet med reclock og powerstrip i XP for å få til riktig sync, fps, hz, oppløsning og alt det der..men etter jeg oppgraderte til Vista så har jeg ikke trengt å gjøre noe av det.. Etter det jeg har hørt og forstått så er mye av dette automatisert i Vista? Jeg har iallefall ikke bruk for reclock lenger.. alt syncer som det skal her

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Jeg husker jeg drev å herjet med reclock og powerstrip i XP for å få til riktig sync, fps, hz, oppløsning og alt det der..men etter jeg oppgraderte til Vista så har jeg ikke treng å gjøre noe av det.. Etter det jeg har hørt og forstått så er mye av dette automatisert i Vista? Jeg har iallefall ikke bruk for reclock lenger.. alt syncer som det skal her
    Tja, mer tro på at det var en bug i skjermskrivern eller manglende monitor driver.

EDID er i utgangspunktet ikke noe hokuspokus.

Husk at XP nettopp er så og si ferdig sett fra min synsvinkel. (Sp3 ville vært nice for å gi en god stabil platform for desktop miljøet)

Mulig jeg tar feil, men ser ikke noe i Vista arkitekturen som skulle gjøre noe mer fornuftig rundt dette.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quote:

Video Improvements

One of the goals of Windows Vista is to match the quality of video playback that people expect from mainstream consumer-electronics devices. Since video playback is dependent on the driver architecture, Windows Vista, with its upgraded driver model, is able to provide a number of video playback improvements.

Improved video playback quality

Video playback on current operating systems suffers from quality issues like excessive video glitching and poor color fidelity when compared to consumer electronic devices. WDDM provides a number of facilities to mitigate these problems.

First, WDDM enables Windows Vista and running applications to queue frames to be presented on the GPU. Second, working closely with the queuing feature is a feedback mechanism that determines when frames are presented. Together, these two features can immensely improve the quality of video playback by constantly maintaining the synchronicity between audio and video presentations, thus improving video playback and reducing video glitching substantially.

Finally, WDDM drivers also provide support for better color (gamma) correction via the Direct3D9x and Direct3D10 APIs, which in turn requires the GPU to support these APIs.

HD video playback

As mentioned above in the security section, WDDM provides support for secure playback of HD video content, a requirement of many content providers.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan se at Reclock fungerer fint for film. Ut fra det jeg har forstått, vil den strekke en NTSC film i tid slik at filmen blir lenger for å matche antall bilder per sekund for PAL !?
    Det blir vel værre for TV sendinger i NTSC vs. PAL. Der spiller jo tiden en rolle slik at den eneste måten er å kutte noen frames som medfører hakking for å matche frekvensen for skjermen.
    Jeg har forresten en (nesten) fin funksjon på fjernkontrol softwaren min. iMon har støtte for enkelt å skifte oppløsninger. Eneste problemet er at jeg ikke får valgt 2 forskjellig frekvenser for samme oppløsning.
    Ser ut til at det er en manuell jobb inntil videre. Eventuelt noen batchfiler som kan trigges av noen makroer el. :neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Jeg kan se at Reclock fungerer fint for film. Ut fra det jeg har forstått, vil den strekke en NTSC film i tid slik at filmen blir lenger for å matche antall bilder per sekund for PAL !?
    Det blir vel værre for TV sendinger i NTSC vs. PAL. Der spiller jo tiden en rolle slik at den eneste måten er å kutte noen frames som medfører hakking for å matche frekvensen for skjermen.
    Jeg har forresten en (nesten) fin funksjon på fjernkontrol softwaren min. iMon har støtte for enkelt å skifte oppløsninger. Eneste problemet er at jeg ikke får valgt 2 forskjellig frekvenser for samme oppløsning.
    Ser ut til at det er en manuell jobb inntil videre. Eventuelt noen batchfiler som kan trigges av noen makroer el. :neutral:
    Hovedpoenget med Reclock er å gjøre lip-sync ved å resample audio i stedetfor å droppe/duplisere frames.

I tillegg kan Reclock variere avspillingshastigheten innenfor visse grenser. En 24p film kan såvidt jeg husker avspilles som 25p med resamplet audio over en 50Hz "PAL" skjerm.

Det er ikke mulig å spille av en ekte 60Hz film som 50Hz uten å droppe frames, siden dette (som du sier) ville bli for stor hastighetsendring.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Quote:

Video Improvements

One of the goals of Windows Vista is to match the quality of video playback that people expect from mainstream consumer-electronics devices. Since video playback is dependent on the driver architecture, Windows Vista, with its upgraded driver model, is able to provide a number of video playback improvements.

Improved video playback quality

Video playback on current operating systems suffers from quality issues like excessive video glitching and poor color fidelity when compared to consumer electronic devices. WDDM provides a number of facilities to mitigate these problems.

First, WDDM enables Windows Vista and running applications to queue frames to be presented on the GPU. Second, working closely with the queuing feature is a feedback mechanism that determines when frames are presented. Together, these two features can immensely improve the quality of video playback by constantly maintaining the synchronicity between audio and video presentations, thus improving video playback and reducing video glitching substantially.

Finally, WDDM drivers also provide support for better color (gamma) correction via the Direct3D9x and Direct3D10 APIs, which in turn requires the GPU to support these APIs.

HD video playback

As mentioned above in the security section, WDDM provides support for secure playback of HD video content, a requirement of many content providers.
    Poenget var vel "riktig sync, fps, hz, oppløsning og alt det der..". Det er ingen grunn til at dette ikke skal fungere i Xp vs Vista automagisk på samme måte som DHCP "bare funker" for nett oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hovedpoenget med Reclock er å gjøre lip-sync ved å resample audio i stedetfor å droppe/duplisere frames.

I tillegg kan Reclock variere avspillingshastigheten innenfor visse grenser. En 24p film kan såvidt jeg husker avspilles som 25p med resamplet audio over en 50Hz "PAL" skjerm.

Det er ikke mulig å spille av en ekte 60Hz film som 50Hz uten å droppe frames, siden dette (som du sier) ville bli for stor hastighetsendring.

-k
    Takk for alle innspill rundt dette så langt Knut.

Jeg har laget en tilpasset powerstrip oppløsning for 50hz nå, og fikk meget gode resultat.
    Spesielt lipsynch er nesten perfekt nå, men Jeg får forsatt litt lagg og hakking av og til forsatt.

Går utifra at dette er gjenstående bugs i mediaportal, eller bare en "windows ting".

Men for all del. Sinsyyykt bra bilde og lyd nå

Har vi noen egende public filklipp/kalibrerings videoer man kunne teste ulike timinger på ? 24P kunne jo være gøy å leke med.

Hville det være noe å hente å kjøre realtimeos/kernel's/cpu schdulers/ eller maskiner som er hardcodet 50hz..
    (Amiga'ene mine f.eks) får å få mer "hifi" 50 hz bilde<->lyd flyt ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Takk for alle innspill rundt dette så langt Knut.

Jeg har laget en tilpasset powerstrip oppløsning for 50hz nå, og fikk meget gode resultat.
    Spesielt lipsynch er nesten perfekt nå, men Jeg får forsatt litt lagg og hakking av og til forsatt.

Går utifra at dette er gjenstående bugs i mediaportal, eller bare en "windows ting".
    Du bør teste litt med zoomplayer og/eller mediaplayer classic for å avgjøre om MP kan klandres.
    Hville det være noe å hente å kjøre realtimeos/kernel's/cpu schdulers/ eller maskiner som er hardcodet 50hz..
    (Amiga'ene mine f.eks) får å få mer "hifi" 50 hz bilde<->lyd flyt ?
    Video "skjer" inntil 60ggr pr sekund. Jeg tviler på at sanntidsegenskapene til Windows er hovedproblemet i det generelle tilfellet (selv om sporadisk hakking kanskje er en annen sak).

Hovedproblemet som Reclock prøver å løse er:
    1. PC hardware er basert på at lyd-kortet bestemmer raten på lyd, mens skjermkortet bestemmer raten på video. Når vi vil at raten på disse skal være lik så har vi et problem. Dette legger opp til problemer med lp-sync som Reclock har en fiffig løsning på.

2. PC-er jobber med ekte 60Hz. NTSC er såvidt jeg vet 59.90Hz. Dette høres ut som samme sak, men dersom man skalholde en nøyaktig lyd-klokke opp mot en nøyaktig video-klokke så får man litt for få NTSC-frames i forhold til takten skjermkortet krever data. Dette betyr at man jevnlg må kopiere en frame, noe som gir en liten "hikke". Reclock søker å løse dette.

3. Film er 24Hz, men ofte må vi pakke den inn i 60Hz eller 50Hz. Displayer er som regel 50Hz eller 60Hz. Dette gir mange variasjoner og Reclock gir noen løsninger for å gi bedre kompromisser.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør teste litt med zoomplayer og/eller mediaplayer classic for å avgjøre om MP kan klandres.
    Tja, hvordan blir det riktig å teste tro ?

Jeg tok opp det prøvebildet på SVT2 nattetid med et AC3 lydsport med noe klassik i bakgrunnen. Den "pinnen" som beveger seg frem og tilbake (ala pong) gir en god indikasjon på hvor godt deinterlace fungerer og at ting "flyter"

Dette er vist i "*.dvr-ms" format.

Windows:
    * MPC: -> Merkelig feil under avspilling. Hakker bare. Hvis jeg tolker det riktig så benytter den MPV Mpeg2 codec'en til avspilling.

* Zoom: -> Funker fint.

* Windows Player: -> Funke fint, men feil aspect ratio og noe intern scaling.

Misstenker demuxer, evt at cpu peaker i perioder.
    Ser jeg har rimelig mange mpeg2 codec inne, burde rydde litt for å fjerne mest mulig feilkilder unasett..

Video "skjer" inntil 60ggr pr sekund.
    Tja, forstår jeg deg riktig at "skjer" = FPS/hz i denne sammenhengen ? OS benytter da denne som
    variabel/timer imot kalkulasjonen som skjer videre ?

Jeg tviler på at sanntidsegenskapene til Windows er hovedproblemet i det generelle tilfellet (selv om sporadisk hakking kanskje er en annen sak).
    Sant.

sanntidsos skal jo (hvis jeg har forstått det riktig) gi en garanti til at gitte operasjoner skjer innenfor tildelt cycle/slice e.l

Får vel uansett gjøre "som alle andre" å dytte i mer CPU.

Kan jo også kjøre PAL interlaced rett ut fra Amiga'en når jeg kommer så langt.

Hovedproblemet som Reclock prøver å løse er:
    1. PC hardware er basert på at lyd-kortet bestemmer raten på lyd, mens skjermkortet bestemmer raten på video. Når vi vil at raten på disse skal være lik så har vi et problem. Dette legger opp til problemer med lp-sync som Reclock har en fiffig løsning på.
    Jeg har testet Reclock nå, og får feilmelding om at skjermdriver ikke er kompatibel. (Nvidia 6600GT)

Men uansett så kjører jeg powerstip med 50hz oppløsning, og alt funker jo fint. Mener du at det er mer å hente her med Reclock ?

2. PC-er jobber med ekte 60Hz. NTSC er såvidt jeg vet 59.90Hz. Dette høres ut som samme sak, men dersom man skalholde en nøyaktig lyd-klokke opp mot en nøyaktig video-klokke så får man litt for få NTSC-frames i forhold til takten skjermkortet krever data. Dette betyr at man jevnlg må kopiere en frame, noe som gir en liten "hikke". Reclock søker å løse dette.
    Humz.. Hvis vi ser bort ifra Reclock, burde jeg ha en powerstip på 59.90 eller 60hz da ? ( Har begge deler klart) under avspilling av NTSC ?

3. Film er 24Hz, men ofte må vi pakke den inn i 60Hz eller 50Hz. Displayer er som regel 50Hz eller 60Hz. Dette gir mange variasjoner og Reclock gir noen løsninger for å gi bedre kompromisser.
    -k
    Er ikke "real" 24Hz 5:5:5 liksom det vi sikter på ?
    Blir jo først matnyttig når vi kjøper nytt panel om noen år.

Takker for meget nyttig fakta her knut.

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ati hjelp

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206...ase_notes.html

Ny driver som kan hjelpe med overscann problemer.

ATI Catalyst™ Software Suite Version 8.9
    Catalyst™ Control Center: New Display mode support
    This release of Catalyst™ introduces 1080p @ 50Hz custom mode support for HDTVs for the ATI Radeon HD 4000 Series, ATI Radeon HD 3000 Series, ATI Radeon HD 2000 Series, and ATI Radeon X1000 Series of products. Users can configure their own custom 1080p @ 50Hz modes to best fit their display.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på...
    mine foreldre har en Samsung 52" TV, usikker på modell. Den har ihvertfall "100Hz motion plus"

100 Hz Motion Plus
    100 Hz Motion Plus gir en behagelig seeropplevelse ved å beregne bevegelser og intelligent skape nye bilder. Den utydeligheten som kan oppstå ved raske bildeopplevelser med sport og film er med 100 Hz Motion Plus kun et minne. Du får en krystallklar skarphet
    Effekten av denne funksjonen er tydelig, og bevegelser ser veldig bra og realistisk ut, med meget god "flyt".

Jeg har en Sony VW-40 projektor og HTPC med FFDShow. Er det mulig å gjøre noe slikt som Samsung TV-en gjør ved hjelp av FFDshow? eller annet program?

Eller er 50Hz beste mulige skjermfrekvens ved PAL?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg lurer på...
    mine foreldre har en Samsung 52" TV, usikker på modell. Den har ihvertfall "100Hz motion plus"

Effekten av denne funksjonen er tydelig, og bevegelser ser veldig bra og realistisk ut, med meget god "flyt".

Jeg har en Sony VW-40 projektor og HTPC med FFDShow. Er det mulig å gjøre noe slikt som Samsung TV-en gjør ved hjelp av FFDshow? eller annet program?

PAL overfører 50 delbilder (fields) per sekund som tilsvarer 25 bilder (frames) per sekund.
    Så 25Hz, 50Hz, 75Hz osv. skjermfrekvens ved PAL er best. Ved høyere frekvens vil TVen enten repetere samme bilde (frame) eller samme delbilde (field) X antall ganger per sekund, eller gjøre en matematisk beregning for å lage bilder eller delbilder imellom.

Kvaliteten på disse kalkulerte bildene imellom varierer veldig fra TV til TV men det er også mulig å gjøre dette på en HTPC. Om disse ekstra bildene kan overføres til din projektor avhenger av hvilken frekvens (Hz) den kan motta via de ulike tilkoblingene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FFDshow/AVISynth kan gjøre dette for deg, men det krever kraftig CPU

FFdshow Walkthrough: Basic, Intermediate, Advanced Configurations. - Page 98 - AVS Forum

Edit: rett post
    Edit2: Guiden er for 60Hz tver så den må tilpasses 50Hz/100Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på...

Helt enig, du får den der effekten med at bevegelser ser bra ut når du får matchet media<->tv fps.

Den der "flyten" er jeg mer usikker på, og derav denne tråden.

Godt spørsmål.

Jeg konkretiserer det slik.

Du har konkret oppløsning/pixelclock ut fra skjermkortet. (24,48,50,60hz)

Du har konkret native oppløsning som kjører på skjemen.

Du har codec/os som renderer bildet.

Du har evt etter prosessering en plass imellom.

Etter min erfaring, ja.
    Men disse 100/200hz hype greiene skal jo "fikse" dette... Eller ?

God med flere i tråden.. Skal fylle ut med mer info, håper knuth stikker innom og utgreier litt mer.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •