24 fps vs 30 fps på samsung lcd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

24 fps vs 30 fps på samsung lcd

Hei

De fleste av mine filmer som jeg kjører fra pc til min samsung 40m71 har en oppløsning på 720p og 23,976 fps. Tven min takler kun 60 hz på sin høyeste oppløsning. Jeg har et inntrykk av at bilde blir noe hakkete grunnet dette. Jeg innbiler meg at dersom filmene hadde 30 fps ville de gått smoothere? Har jeg rett i dette?

Er det mulig på en enkel måte å konvertere .mkv filer fra 24 til 30 for å teste ut dette?

Takker for gode svar

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Man merker det samme ved avspilling av PAL på 60Hz.
    Hva skjermen støtter er ikke lett å si. Min "støtter" ikke 50 Hz - men jeg har satt den til det vha PowerStrip.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sturlab
    Er det mulig på en enkel måte å konvertere .mkv filer fra 24 til 30 for å teste ut dette?
    hu? tenk litt på hva du sa nå. filmen har 24 fps, og den konverterte har 30. dvs at den med 30 fps har 6 bilder som orginalen ikke har. Og hvor skal du få disse fra? Akkurat, disse blir duplisert fra orginalen og da vil ikke dette ha noe for seg. Det nermeste du kommer er vel en for for interpolering.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle offisiellt søttede instillinger for din LCD finner du ved å bruke EnTech Taiwan | Utilities | Monitor Asset Manager

Mer om 24p og konverteringer: 24p - Wikipedia, the free encyclopedia

Ville prøvd med 50 eller 72 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rate-konvertering av video er generelt vanskelig, selv om philips trimension vissnok gjør en overkommelig jobb.

Rate-konvertering med en hel-tallig faktor som 2x eller 0.5x er derimot enkelt, og gir ganske bra resultat. Derfor lønner det seg å se etter rater som er nært multipler av kildens rate. 48fps og 72fps er gode utgangspunkt for film. Med enkelte verktøy kan du også "runde av" fra 48fps til 50fps uten andre artefakter enn at filmen varer i noen sekunder kortere.

Dersom du har en god tv kan det være at den gjør en god jobb med å "pakke ut" 24fps fra en 60fps strøm som er pakket inn på en spesiell måte - inverse telecine - til 24fps og siden hva enn som passer med det fysiske panelet. Pioneer har gjort en god jobb med plasma-skjermene sine på dette.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0