Hjelp! Media Center PC for HD og HDMI 1.3a

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Media Center PC for HD og HDMI 1.3a

Jeg har hatt en media center PC i stuen min nå i tett opp mot 3 år. Jeg må bare si jeg har vært STRÅLENDE fornøyd med den. Og hele filosofien av å ha en slik boks.

Så nå er det på tid å oppgradere hele sulamitten (PC, Forsterker og TV).

Trodde jeg hadde litt peil på hardware også men jeg har tydeligvis vært litt for lite aktiv i det siste for jeg føler meg ganske lost! Så jeg trenger litt hjelp til å se i noen rettninger.

Jeg prioriterer lav støy fremfor ytelse. (passiv kjølt skjermkort, Harddisk som støyer minst mulig)
    Jeg prioritere godt utseende fremfor fleksibilitet.
    Jeg vil ha en core2duo CPU som kjører så kjølig som mulig men yter nok til å dra HD.
    Ett skjermkort som kan avlaste CPUen med å hjelpe å dra HD materiale er enda bedre.
    Ett skjermkort med HDMI 1.3a (Ikke ett krav, men noe jeg vil ha når det kommer. DVI får duge inntilvidere.)

Med tid og stund håper jeg å kunne sette inn ett TV kort for bakkenette eller digitalsendinger fra GET. Jeg har også planer om å unngå hele format krigen ved å sette inn både Blu-ray og HD-DVD drev. Fra starten blir det nok bare DVD.

Når en forsterker som støtter HDMI 1.3a er i hus, og jeg har Blu-ray og HD-DVD så kommer spm om hvordan får jeg overført lyden fra PC-en til forsterkeren. Slik jeg forstår har ikke SPDIF nok båndbredde til å ta HD lyd codecs. Finnes det hovedkort med innebygget HDMI for å overføre lyd i HD kvalitet? Hvis ikke...hva må man ha?

Hvis det må velges litt dyrer komponenter for kvalitetens skyld er ikke det noe problem.

Det jeg har sett litt på foreløpig er:

Kabinett:
    Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort
    Eller
    Lian Li HTPC, Sort
    Silverstone er nok første valget pga anbefalingen lengre nede i tråden. Og pga to vifteplasser bak og en forran.

Skjermkort:
    Etter nye innspill har jeg nå revurdert skjermkortet. Anbefalingen går nå mot ett ATI 2600 kort. Denne testen her: Ati 2600 vs Nvidia 8600 har ganske overbevisende argumenter for å gå over til ATI.
    Så kortet blir da:
    Msi VGA-Card Radeon HD2600XT 256MB PCI-E 2xDVI HDCP HDTV TV-Out Heatpipe

Lydkort:
    Her har jeg ikke sett noe perfekt enda. Men lest her på forumet om Auzen X-Tension HDMI 1.3 som kommer ganske nærme. Med HDMI inn og ut virker det perfekt. Så inntil det kommer ut kjører jeg SPDIF ut fra hovedkorte. Men når dette kommer og det funker som lovet kjøper jeg det.
    Auzen X-Tension HDMI 1.3

TVkort:
    Her finnes det jo ingen god og enkel løsning for digital tv. Så inntil det kommer noe som er plug and play mot GET eller RiksTV så holder jeg meg til den analoge verden og går for det jeg allerede har idag.
    Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE

CPU:
    Hadde vist valgt en CPU som ikke funket med Gigabyt HK. så da har vi gått tilbake til E-serien. Selv om jeg hadde likt T serien bedre siden de er laptop CPUer.
    Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz Socket775

Hovedkort:
    Abit hovedkortet etter nærmere ettersyn er begrenset. Ut fra hva jeg så har det ingen PCI spor. Bare PCI-E. Jeg er tenker i starten at jeg må ha ett Haupauge PVR 500 kort. Ett skjermort og med tid og stunde også ett lydkort som takler HD-Codecs. Det blir det rett og slett ikke plass på. Så da titter jeg nå på flere hovedkort.
    Gigabyte GA-G33M-S2H
    Ser ut til å ha akkurat nok slotter. Det har også HDMI (dog ikke 1.3a) men nok til å starte riktig løp. Antar jeg kan bruke HDMI til lyd isteden for Spdif. Så bruker jeg DVI to HDMI på skjermkortet.
    Abit IL-90MV Core2 Duo
    Ett riktig så spennende hovedkort! Men begresnet muligheter for ekspansjon. Så det faller nok ut!

RAM:
    Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

Harddisker:
    Fikk tips om disse diskene her: Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II. Teknologien virker veldig lovende. Isteden for 2x500 GB går jeg heller for 1x1TB som bruker nesten 1/4 så lite strøm og dermed også utvikler MYE mindre varme. Artikkelen fremhever diskene som ideele for HTPC bruk.
    Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II

DVD/Blueray/HD-DVD Spiller
    Fikk inn tips om en LG dual format spiller. Den ser meget lovende ut. Både i pris og test. Les testen her: LG GGC-H20L (Blu-ray/HD DVD Combo Drive) :: Articles :: www.hardwarezone.com®. Og den kan kjøpes fra Netshop:
    LG GGC-H20L Blu-Ray og HD-DVD leser

PSU
    Jeg går for en Zalman 360w strømforsyning. Men tror dere det er nok til å dra det jeg har her?
    Zalman strømforsyning, 360W

Kjøling:
    Jeg setter min lit til flere sakte vifter enn få raske. Så jeg tenker å makse ut antallet som passer i kabinette.
    Det betyr to 92 mm vifter forran for innsug av denne typen:
    Cooltek vifte, 41m³/time, 12 dB(A).
    Og to 80 mm vifter bak for utblåsning av denne typen:
    Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A)
    I tillegg er det jo CPU vifte og PSU vifte. Samtlige håper jeg å klokke ned så alle viftene jobber sammen med stille. Ser jeg at jeg har for mye kan jeg kutte ut en av front viftene etterhvert.

Microsoft Windows Vista Home Premium w/Media Center

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Western Digital Caviar SE16 500GB får gode reviews for å være en stille HD.
    Er det noen som kan anbefale den eller en annen disk? Jeg ser for meg å ha 2x500 GB inne i kabinette.
    Western Digital Caviar SE16 500 GB.
    Tro meg, den BRÅKER! selv i mitt lydisolerende Antec P180

Når en forsterker som støtter HDMI 1.3a er i hus, og jeg har Blu-ray og HD-DVD så kommer spm om hvordan får jeg overført lyden fra PC-en til forsterkeren. Slik jeg forstår har ikke SPDIF nok båndbredde til å ta HD lyd codecs. Finnes det hovedkort med innebygget HDMI for å overføre lyd i HD kvalitet? Hvis ikke...hva må man ha?
    Ikke mulig. Vent på Auzentech

Skjermkortet jeg så på egnet seg vist dårlig. Ut fra hva jeg kan se hos nvidia så er det 8800 og 7950 serien som har full HD støtte. Det med 7950 er interesant siden det er en eldre GPU. Her kan det nok være enklere å finne ett kjøligere kort enn i 8800 serien. Eller er 8800 så mye kraftigere at man bør velge det for å få problemfri HD playback? Fant en test her av faktisk de to chippene og ATI kort: High end cards tested on HD playback. Faktisk synes jeg7950 kortet klarte seg ypperlig. Maskinen skal BARE spille av video, ikke spill eller noe annet. På det verste var CPU load 50%.
    Eller bare kjøpe et billigere skjemkort og en dyrere CPU?

Newcomer Lokkeand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gå for et par samsung disker de er ganske så stille. Aldri hatt noe trøbbel med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært ganske dyptpløyende debatter om HDMI 1.3 her på forumet og andre steder og det beste man kan si om det er vel at det kanskje kommer til å ha noe for seg - hvis man velger resterende utstyr på en ufornuftig måte?

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler vel mye om også at 1.3a er toppen av en rekke standarder og at den er bakover kompatibel med alt før. Så da sørger man for minst mulig konflikter.

Jeg VET Jeg ikke får en rendyrket 1.3a løp med engang....men over tid håper å strømlinje prosessen. Jeg må bare ha ett godt (og stille) utgangspunkt.

AKIRA

Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dette skjermkortet i min htpc AMENTIO / MSI Grafikkort - 256 MB NV G8600GT PCIE LP DVI-I & HDMI/ TVout+HDCP/ Fan/ SLI /DX10

Og så kjører jeg en e4400 core 2 duo som varmer ekstremt lite og har en medfølgende boxed vifte som bråker minimalt. Har også en stille Samsung 250gb disk. Sammen med en Nortq silent strømforsyning hører jeg ikke noe i det hele tatt.

Dette systemet drar hd dvd og blueray 720 og 1080 glatt:P

Fikk til 1920x1080 på den nye lcd tv`en, så jeg testet fullhd filmer. Så jobber ikke cpu så mye så du ikke kan gjøre andre ting på den andre kjernen om du kjører dual screen.:-D

Har btw det svarte silverstone kabinettet du linker til lengre oppe. Clean og pent, bra med lufting og solid bygd. Samt ingen irriterende lys eller jalla lcd displayer forran

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler vel mye om også at 1.3a er toppen av en rekke standarder og at den er bakover kompatibel med alt før. Så da sørger man for minst mulig konflikter.

Jeg VET Jeg ikke får en rendyrket 1.3a løp med engang....men over tid håper å strømlinje prosessen. Jeg må bare ha ett godt (og stille) utgangspunkt.

AKIRA
    Så lenge du ikke forventer at HDMI 1.3 skal gi deg bedre lyd og bilde (noe 95% av oss automatisk forventer) så er jo alt gulle-godt =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkz
    Har dette skjermkortet i min htpc AMENTIO / MSI Grafikkort - 256 MB NV G8600GT PCIE LP DVI-I & HDMI/ TVout+HDCP/ Fan/ SLI /DX10

Og så kjører jeg en e4400 core 2 duo som varmer ekstremt lite og har en medfølgende boxed vifte som bråker minimalt. Har også en stille Samsung 250gb disk. Sammen med en Nortq silent strømforsyning hører jeg ikke noe i det hele tatt.

Dette systemet drar hd dvd og blueray 720 og 1080 glatt:P

Fikk til 1920x1080 på den nye lcd tv`en, så jeg testet fullhd filmer. Så jobber ikke cpu så mye så du ikke kan gjøre andre ting på den andre kjernen om du kjører dual screen.:-D

Har btw det svarte silverstone kabinettet du linker til lengre oppe. Clean og pent, bra med lufting og solid bygd. Samt ingen irriterende lys eller jalla lcd displayer forran
    Bra innspill på kabinette og PSU, men resten av oppsette ditt høres jo litt eldrende ut, så tror ikke jeg kommer til å gå for CPUen eller skjermkortet. Samsung har alltid har stille disker. Må lese litt flere tester. Se om de har sammenlignet samsungen med den Western Digital disken.

AKIRA

Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, grunnen til at jeg tok en liten core 2 duo var pga at jeg ikke vil ha varme i datan. Men no problemer med hd filmer vil den nok ikke få. Samme med skjermkortet, du skal vel spille en del. Det er noe jeg ikke gjør så jeg tok et med hdmi som ikke er no spillkort. Dette også for å få ned varme. Samt liten Psu kan være stille og bruker ikke mye effekt.

Testet oppsettet med et 8800gtx og en e6600 cpu, såklart ble det bedre til spill, men ikke no bedre bilde eller ytelse i film. Men skal si deg det ble varmt inni boksen:-D

Btw: Følger med 2 vifter i kabinettet som drar ut luft bak. Sett gjerne en forran for å få luftgjennomstrømming, samt en ved cpu om du velger et varmemonster

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva anngår grafikkort, så er ett av følgende brikkesett en selvfølge.

Ati HD 2400
    Ati HD 2600
    Nvidia 8500
    Nvidia 8600

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Hva anngår grafikkort, så er ett av følgende brikkesett en selvfølge.

Ati HD 2400
    Ati HD 2600
    Nvidia 8500
    Nvidia 8600
    Fordi?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkz
    Hehe, grunnen til at jeg tok en liten core 2 duo var pga at jeg ikke vil ha varme i datan. Men no problemer med hd filmer vil den nok ikke få. Samme med skjermkortet, du skal vel spille en del. Det er noe jeg ikke gjør så jeg tok et med hdmi som ikke er no spillkort. Dette også for å få ned varme. Samt liten Psu kan være stille og bruker ikke mye effekt.

Testet oppsettet med et 8800gtx og en e6600 cpu, såklart ble det bedre til spill, men ikke no bedre bilde eller ytelse i film. Men skal si deg det ble varmt inni boksen:-D

Btw: Følger med 2 vifter i kabinettet som drar ut luft bak. Sett gjerne en forran for å få luftgjennomstrømming, samt en ved cpu om du velger et varmemonster
    Jeg forhastet meg kanskje litt. Etter å ha lest litt så ser jeg at skjermkort chippen din er nok den jeg må ha. Men på CPU vil jeg kanskje gå bittelitt kraftigere. Men ikke i nærheten av det kraftigste. Jeg tenker jo i samme baner som deg....kjøre så kjølig som overhode mulig.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardware listen i første posten er oppdatert og revurdert!!

Trenger gode innspill på PSU, CPU og Harddisker!

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardware listen i første posten er oppdatert og revurdert!!

Trenger gode innspill på PSU, CPU og Harddisker!

AKIRA
    Som nevnt av meg og flere andre, vekk med WD og inn med samsung

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, leste en test av 500 GB diskene til Samsung. De nevnte at de ikke har hatt all verdens beste erfaring med stabilteten på samsung disker, men at de har blitt mye bedre de siste 2 årene. Så jeg håper de kan holde det.

La til 2x500 GB disker i Hardware listen.

AKIRA

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ventech
    Fordi?
    Full Hardware-aksellerering av HD-dekoding. Avlaster CPU svært mye

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å følge med denne tråden, da jeg har samme krav til HTPC som du.
    Hjelper meg mye i mitt valg av ny HTPC hvertfall
    Tipper mitt oppsett kommer til å bli basert på ditt :P
    Har du bestemt deg for et kabinett eller? Er kabinett og hovedkort jeg er mest redd for å velge feil på. Er så kjedelig å måtte sende tilbake kabinett/hovedkort dersom jeg ikke får plass til skjermkort, tv-kort, evt. lydkort osv .

Har veldig lyst til å bestille noe snart, men tør samtidig ikke forhaste meg.
    Så kommer til å følge med i denne tråden. Takk !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Full Hardware-aksellerering av HD-dekoding. Avlaster CPU svært mye
    Sry. Eg som tuller litt nå... nvidia 7x og ati 19x har vist bare "delvis" støtte

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ventech
    Sry. Eg som tuller litt nå... nvidia 7x og ati 19x har vist bare "delvis" støtte
    I følge enkelte tråder på avsforum så skal post-prosesseringen i siste gen. kort også være betydelig forbedret, slik at savnet av kraftig software postprosessering kanskje blir noe mindre.

Husk at man ikke kan bruke FFDShow hvis man vil utnytte gpu-basert dekoding.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I følge enkelte tråder på avsforum så skal post-prosesseringen i siste gen. kort også være betydelig forbedret, slik at savnet av kraftig software postprosessering kanskje blir noe mindre.

Husk at man ikke kan bruke FFDShow hvis man vil utnytte gpu-basert dekoding.

-k
    Er ikke helt sikker på hvorfor du quoter meg...
    Foreløpig er det vel bare cyberlinks decoder som støtter hw akselerasjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •