HTPC - ønsker full hd, god(t) lyd/bilde, støysvakt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - ønsker full hd, god(t) lyd/bilde, støysvakt

Hei!
    Føler tiden er inne for å bytte ut den gamle og bråkete media-pcn min,
    med en nyere og langt mer støysvak HTPC.
    Håper derfor på best mulig tips fra folk her på avforum.
    Har lest gjennom mange poster, men finner liksom ikke noen oppsett som er 100% tilpasset mine behov.

Jeg ønsker en HTPC som :
    - er støysvak! (viktig! derfor passiv kjøling på hvertfall grafikkort).
    - takler full hd uten noen problemer!
    - har best mulig lyd, da jeg spiller mye musikk via stort anlegg (Midgard, CV215 osv, 5.1 hjemmekino).
    - lett kan oppgraderes / utvides. (med tanke på HD/BluRay)

Trenger litt tips nå da for å finne best mulig komponenter til min pc.

Hittil vet (tror) jeg CPU blir enten E6600 eller E6850.

Hva mer burde jeg velge? spesielle kabinett, strømforsyninger, hovedkort og skjermkort noen vil anbefale meg?

Setter stor pris på all hjelp!

Edit: trenger jeg forresten lydkort? eller gir lydkortet som er integrert like bra lyd? er evt lyd fra pc til receiver via usb noe bra?

Mvh

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Har vel vært gjennom ca. samme runden som deg. Venter fortsatt på noen deler, men dette er litt av det jeg fant ut;

Strømforsyning: Basert på råd så jeg først på Seasonic S12. Jeg valgte da S12-II, men basert på kommentarer fra diverse forum gikk jeg bort fra denne. Det ble sagt at II serien ikke var like lydløs som de tidligere seasonic strømforsyningene (Raskere vifte).
    Jeg gikk heller for en Corsair (Komplett.no - Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin, også på bakgrunn av tester. Virker som denne er den mest stillegående strømforsyningen om du ikke ønsker å gå for en helt vifteløs løsning.

Basert på div input her på forumet og fordi jeg ønsket hardware støtte for HD-DVD/Blu-Ray valgte jeg et Radeon HD2600XT kort. Kun et fåtall av disse var vifteløse, jeg valgte derfor dette Komplett.no - HIS Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3, HDMI, iSilence III, PCI-Express, DVI/HDCP

Samtidig valgte jeg et hovedkort som har innebygget kjøling for å yttelig minske behovet for vifte (Komplett.no - Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775, ATX, Silent Pipe, 1333FSB, 2xPCI-Ex16)

Satser også på passiv kjøling av min Quad 6600 prosessor.

Men det må som sagt sies at denne fortsatt ikke er satt sammen, så om dette til slutt vil holde mål eller om jeg må løpe avgårde og kjøpe vannkjøling vil tiden vise...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke har fulgt med alt for godt i det siste, men hva er fordelen med å velge Radeon kortet kontra f.eks Komplett.no - MSI GeForce 8500GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI, HDMI, Heatsink som det ser ut som skal støtte det meste utifra PurveVideo charten til Nvidia

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TEK:
    hjertelig takk for innspill.. hjelper meg et fint stykke på vei!
    Dvs, jeg har nå fått satt en strømforsyning på listen. (ps. selvsagt åpen for andre forslag dersom noen mener mindre wattsterke strømforsyninger, men fortsatt stillegående, er bedre valg).
    Også hovedkort vil jeg nå holde en knapp på det du anbefaler!

Så er spørsmålet dette med skjermkort. Lurer også litt på hva svaret på tZar's spørsmål er, så om noen vet hva fordelene/ulempene/forskjellene med disse to kortene er så blir jeg glad for svar!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Satser også på passiv kjøling av min Quad 6600 prosessor.
    Interessant! Hvordan har du tenkt å gjøre dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående skjermkort og HD-video les denne: AVIVO HD vs. Purevideo HD: What You Need to Know about High-Definition Video | Tom's Hardware

Angående kabinett kommer det litt an på budsjett og smak og behag. Du bør tenke litt over hva du skal bruker av fjernkontroll og programvare, noen kabinetter har litt sære mottakere. Ellers så bør du velge et kabinett som har 8 cm vifter bak, det blir mindre bråk enn med 6 cm vifter. Hvis du ønsker å ha minimalt med støy bør du sannsynligvis vurdere å bytte ut viftene som følger med kabinettet også.

Passiv kjøling av CPU er ikke noen god ide om du ikker sikker på at du klarer å få tilstrekkelig luftstøm over cpu-kjøleren fra andre vifter. Det er bedre å heller bare justere ned hastigheten på CPU vifta. Jeg ville valgt enten denne Komplett.no - Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2 eller denne Komplett.no - Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm vifte, socket 775/754/939/940/AM2 avhengig av hvor stor plass du har i kabinettet.

Hvis du skal kjøre lyden digitalr fra pc til reciever trenger du ikke lydkort.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Takker for linken, men jeg sitter som et like stort spørsmålstegn nå som før jeg leste innholdet.
    Ikke testet de kortene mot en ordentlig tv, men mot en liten 21" dataskjerm, og heller klarte de ikke å kåre en vinner da alle kortene hadde likt bilde.
    Det eneste som skilte kortene var CPU forbruk, men også der så det ganske jevnt ut til slutt, ATI vant noen tester, Nvidia andre.

Slik som jeg leste testen, så kom jeg vel frem til at det ikke spillte noe særlig rolle om man valgte ATI kontra Nvidia

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Radeon HD 24/2600 serien fra ATI er bygd på 65nm-teknologi, menst Nvidia sine 85-8600 GT kort er basert på 80nm . Derfor vil du mest sannsynlig få mindre strømforbruk og varmeutvikling på et ATI kort, men husk at andre ting som klokkefrekvens også spiler inn på varme/strømforbruk.

ATI kortene har også en innebygd lyd-brikke som kan sende lyden igjennom samme HDMI kabel som bildet, vist du har den rette dvi -> hdmi overgangen.

Begge produsentene støtter hardware-akselrasjon av Blu-ray og HD-DVD, men det er kun ATI sine kort (ikke HD 2900) som støtter det fult ut på alle formatene.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Begge produsentene støtter hardware-akselrasjon av Blu-ray og HD-DVD, men det er kun ATI sine kort (ikke HD 2900) som støtter det fult ut på alle formatene.
    Hva er det ATI kortene støtter som ikke GF8500GT støtter f.eks?
    Har ikke klart å finne noe chart som sammenligner kortene direkte, i alle fall ikke som er publisert nylig.
    GF 8500GT har utifra charten til Nvidia støtte for alle Purevideo funksjoner, så spørsmålet er jo da i så fall hvilke ting mangler Purevideo kontra Avivo?

Såvidt jeg kan se fra produktpresentasjonen på MSI -- MICRO-STAR INT'L CO., LTD., så støtter jo kortet også lyd gjennom HDMI-kabelen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Såvidt jeg kan se fra produktpresentasjonen på MSI -- MICRO-STAR INT'L CO., LTD., så støtter jo kortet også lyd gjennom HDMI-kabelen
    Slik ser det ut i mine øyne også.. noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Takker Liwet for anbefaling av cpu-vifte.

Nå lurer jeg veldig på hvilket kabinett jeg burde velge.
    Har jo sett litt på Zalman HD160, som jeg synes er et fint, men også en smule dyrt kabinett. Hvilke fordeler har jeg av å velge dette kontra et fra for eksempel Silverstone?
    Noe å anbefale ut fra de komponentene som er nevnt i denne tråden?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Interessant! Hvordan har du tenkt å gjøre dette?
    Jeg har tenkt å forsøke meg med denne:
    AMENTIO / THERMALTAKE Sonic Tower, Heatpipe,

Så får vi se om det holder eller ikke...
    Avhenger selvsagt av hvor bra luftgjennomstrømningen i kabinettet blir.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moonscape
    Slik ser det ut i mine øyne også.. noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Takker Liwet for anbefaling av cpu-vifte.

Nå lurer jeg veldig på hvilket kabinett jeg burde velge.
    Har jo sett litt på Zalman HD160, som jeg synes er et fint, men også en smule dyrt kabinett. Hvilke fordeler har jeg av å velge dette kontra et fra for eksempel Silverstone?
    Noe å anbefale ut fra de komponentene som er nevnt i denne tråden?
    Hmm, skulle akkurat til å anbefale deg å ta en titt på Zalman HD160XT Plus til 3K fra amentio.no, men det ser ut til at den akkurat har økt til 4000,- og dermed fort blir vel dyrt i henhold til min smak, selv om den fortsatt er ca. 1000,- under forrige modell fra komplett.

Thermaltake DH102 går for 3262,- hos Amentio. Lurer på om prisen på det også vil bli skrudd opp framover?

Ser at kommentarene ble litt off-topic vs. ditt valg, men, men...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moonscape
    Hei!

Edit: trenger jeg forresten lydkort? eller gir lydkortet som er integrert like bra lyd? er evt lyd fra pc til receiver via usb noe bra?

Mvh
    Dersom du har en pre-amp/prosessor kan du sende SPDIF fra hovedkortet og ut til denne. Da fungerer PC'en kun som en signalkilde.
    Er usikker, men tror ikke du da kan for eks. bruke PC'en til romkorreksjon.
    Velgerdu SPDIF ut fra PC'en så ser det ut til å være ganske stor enighet om at det ikke er hensiktsmessig med noe lydkort.

Skal du derimot benytte PC'en som prosessor/romkorreksjon/pre-amp og sende analogt ut rett til forsterkerene så blir det en litt annen sak.
    Fordelen med dette er jo at du da kan hoppe over hele receiver/prosessor delen.
    Da er i hovedsak eksternt lydkort som går for å være det beste. Men det er også kommet opp et par interne altenativer. Ser ut til at LynxTwoB og Auzentech X-fi Prelude som går igjen i anbefalingene.

Se denne tråden: Hvilke PC løsning med krem lyd, EQ og aktiv deling?

Men dette området ser ut til å fortsatt være relativt upøyd mark.
    Min plan er å starte med SPDIF ut fra hovedkortet, og når alt er på plass gå over til en løsning hvor HTPC'en erstatter prosessor/pre-amp'en min helt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Hva er det ATI kortene støtter som ikke GF8500GT støtter f.eks?
    Har ikke klart å finne noe chart som sammenligner kortene direkte, i alle fall ikke som er publisert nylig.
    GF 8500GT har utifra charten til Nvidia støtte for alle Purevideo funksjoner, så spørsmålet er jo da i så fall hvilke ting mangler Purevideo kontra Avivo?

Siterer fra wikipedia:
    Unified Video Decoder - Wikipedia, the free encyclopedia
    In terms of functionality, UVD is similar to the 2nd-generation of PureVideo HD, which Nvidia introduced with its GeForce 8500/8600 series family. But unlike UVD, PureVideo 2 does not assist VLC bitstream decoding for VC-1. Benchmarks have demonstrated UVD to use less CPU-power than PureVideo2 in both Bluray and HD-DVD playback.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Merkelig, testen fra Toms Hardware viser jo noe helt annet såvidt jeg kan se. Uansett var det i så fall ikke store forskjellen, kun noe som gikk på CPU forbruk, og ikke på funksjoner.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener etter å ha lest noen tester at radeon 2400/2600 er de mest komplette kortene når det gjelder avspilling av HD... er bare å søke på google så kommer det nok opp noen tester som viser dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den testen fra toms hardware som det er linket til tidligere i tråden er det brukt et HD 2900 kort. Dette kortet er mye bedre til 3d (spill), men støtter ikke UVD fult ut. Det gjør derimot 2400/2600.

Nvidias gt 8500/8600 støtter det fleste formatene i hd-dvd og blue-ray, men ikke VC-1 fult ut. I tillegg avlaster ATI-kortene CPUen mer + at de bruker mindre strøm og genererer mindre varme. Bare å søke litt på nettet for diverse tester.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsker litt på dette selv nå. Jeg har nøyaktig samme mål om å lage meg en ny Media Center PC. Skal opprette min egen tråd straks. Men vil bare skyte inn at jeg ser mer mot Nvidia kort pga bedre driver integerering med Windos MediaCenter. Ut fra den testen jeg fant var det Nvidia som brukte mindre CPU load. Hmmmm...

Testen er her: X-bit labs - Ready to HD: Performance of Contemporary Graphics Accelerators during Video Playback (page 6)

AKIRA

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKIRAx27: det der er en gammel artikkel og tester radeon 1950, det vi andre snakker om er radeon 2400/2600 som er de beste skjermkortene på videoakselerasjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innspill! Og viktig å fremheve. Men jeg ble fortsatt ganske imponert over ytelsen til 7950 kortet med tanke på at det kan kjøres litt kjøligere enn 8800 serien. Pluss Nvidia sin driver støtte for MediaCenter har til enehver tid vært litt bedre.

AKIRA

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •