Forslag ønskes valg av CPU og Hovedkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag ønskes valg av CPU og Hovedkort

Hei alle sammen,

Min første post på forumet etter mye lesing av andres poster. Skal nå igang med å bygge min første HTPC og vil gjerne ha noen kommentarer fra dere der ute som har erfaring med dette. Først litt innledende info om hvordan jeg har tenkt å bruke den:
    - HTPC skal være plassert i stereobenk i stuen.
    - Kobles opp mot min nyinnkjøpte LCD Samsung LE-40M86 (yeah)
    - Brukes til å spille av DVD, HD materiale (1080p) og musikk
    - Brukes som PVR mot GET kabeltv (ikke digitalt enda men når GET får bokser med digital utgang så skal jeg gjøre ett forsøk)
    - Har planlagt og teste Linux MCE løsning men kan gå for XP/Vista med MediaPortal om det viser seg for vanskelig

Jeg har gjort meg noen tanker om hvordan jeg vil at oppsettet skal være, men sliter med å finne ut av hvordan hovedkort/CPU løsning jeg skal gå for.

Hadde tenkt meg ett Kabinett fra Silverstone, LC16 eller LC17. Skjermkort tenkte jeg å bruke MSI GeForce 8600 GTS Heatpipe da jeg har hørt at Samsung og ATI ikke går så godt sammen (stemmer dette?). Jeg har tenkt meg en 500GB HD, en DVD-brenner og tv-kort (Happauge elns).

Hvordan hovedkort/CPU løsning burde jeg gå for i oppsettet mitt? Optimalt så kunne jeg tenkt meg å ha en CPU med kun passiv kjøling for å minimere støy, men er usikker på om det er mulig. Hvor mye ytelse trenger man for å kjøre 1080P HD-materiale? Er det Intel eller AMD som gir mest for pengene når det gjelder ytelse/varmeutvikling.

Alle innspill mottas med stor takk!

--Spiff

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har et Abit IL-90MV hovedkort (HDMI utgang) med Intel core 2 duo T7200 (mobile). Kabinettet er HFX mini med passiv heatpipe kjøling. Ingen vifter, ingen støy. HD 2.5" 160Gb.

CPU temp ca 40c på max, 32 på idle. Chipset ca 50c på max, 40c på idle.

1080P dekoding er ikke noe problem. T7200 er ikke kraftig nok for Blueray/HD DVD (etter det jeg har lest).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg skrinlegger tanken på vifteløst oppsett og heller går for ett med stille vifter

Noen som har noen synspunkter på valg av hovedkort og cpu?

Som jeg tror det er så vil jeg enten velge en Intel løsning med en core 2 duo prosessor (mellom 2 og 3GHz, noen som kan gi anbefaling på hvor kraftig jeg må kjøpe?). Eller så blir det en AMD løsning hvor jeg er mindre sikker på hva slags prossessor type man bør velge.

Når man har bestemt seg for prossessor hva er da fremgangsmåten for å velge riktig hovedkort? Jeg skjønner at man må ha riktig socket type, men hva er så elementene som skiller ett godt kort fra ett dårlig (er en stund siden jeg bygget min forrige pc så kunnskapene er ikke helt oppdatert).

-- Spiff

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Etter å ha gjort mine egne (om enn uerfarne) vurderinger har jeg nå kommet frem til følgende handleliste:

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz.
    INTEL CORE 2 DUO E6750 2.66G 4MB 32BIT / AMENTIO

Hovedkort: ASUS MB P5K-E/ WIFI-AP LGA775 Intel ICH9R
    ASUS MB P5K-E/WIFI-AP LGA775 Intel ICH9R / AMENTIO

Kabinett: ZALMAN HD160 HTPC Case Black (HD160-BL)
    ZALMAN HD160 HTPC Case Black / AMENTIO

Grafikkort: MSI GF 8600 GTS PCIE 256MB HEATPIPE HDCP
    MSI GF 8600 GTS PCIE 256MB HEATPIPE HDCP / AMENTIO

Minne: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (TWIN2X2048-6400)
    CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 / AMENTIO

Harddisk: SAMSUNG Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ (HD501LJ)
    SAMSUNG Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ / AMENTIO

Strømforsyning: Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 (12353)
    Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 / AMENTIO

DVD-brenner: NEC DVD+-R/ RW/ DL AD-7170S-0S SATA +18X8X8X -18X6X6X BULK SILVER NS (50032186)
    NEC DVD+-R/RW/DL AD-7170S-0S SATA +18X8X8X -18X6X6X BULK SILVER NS / AMENTIO

TV-kort:HAUPPAUGE OEM 1pk WinTV PVR-150 MCE Cert (1059)
    HAUPPAUGE OEM 1pk WinTV PVR-150 MCE Cert / AMENTIO

Er det noe jeg har glemt eller bommet totalt på?

Kan jeg klare meg med en mindre strømforsyning f.eks samme type men 380W modellen?

Alle kommentarer mottas med stor takknemlighet

-- Spiff

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det der. For å få den mer stillegående burde du kjøpe en annen cpu-kjøler i stedet for å bruke den som følger med prosessoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har tenkt tanken. Noen vifte å anbefale som man tror vil passe med det hovedkort og kabinett som jeg har valgt (og er så stille som mulig selvfølgelig)?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt ganske likt opplegg som deg der.
    E6750 cpu, ZALMAN HD160, men Asus P5K Deluxe/WiFi-AP mobo
    Har kjøpt en Zalman CNPS 9500 AT-CU-kjøler. Den skal passe mtp. størrelse, + at den skal være rimelig stille. (Er kun midlertidig til jeg får satt på vannkjøling med en Zalman reserator)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, jeg har nesten samme hovedkort som det du har i listen (P5K Deluxe/WiFi-AP).

Driverne til det integrerte lydkortet er en smule buggete. Det hender at det rabler for lydkortet når jeg avslutter en film eller henter inn pc'en fra Standby (S3). Det spiller da en ekstremt høy statisk tone. Ser på forumet til Asus at det er flere som opplever det samme.

Ellers så fungerer kortet fint, og det er jo helt genialt at det er vifteløst og har integrert WIFI. Jeg har en stille CPU-kjøler og en vifteløs strømforsyning, og Pc'en er så godt som lydløs(utenom når det rabler for lydkortet...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •