Digital lyd fra Mac Mini til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital lyd fra Mac Mini til forsterker

Jeg har nå koblet mini´en min til min Yamaha RX-V659, med 3,5mm jack - TOSlink, men det er heller lite lyd..

Mac´en ser ut til å ha detektert at den skal sende digitalt ut, og jeg har satt opp IO-assignments på Yamaha´en. Likevel er det altså tyst. Noen som har et lignende oppsett og kan komme på innstillinger jeg kan ha glemt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Mac: System Preferences -> Sound -> Output settes til digital.

Hvilket avspillerprogram benytter du?

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På System Preferences -> Sound -> Output , er digital output det eneste valget jeg har. Får heller ikke lov til å endre voluminnstillinger og sånn. Den gir heller ikke ut "generelle systemlyder".

Har til nå testet iTunes og DVD Player (med output satt til digital).

Kan jo også være noe muffens med oppsettet av Yamaha´en...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg nok sjekket Yamahaen en gang til. Kommer det rødt lys ut i den enden av TOS-link du skal sette inn bak på receiveren må du nok sjekke selve receiveren, eller en annen inngang...

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips. I´ll get right on it :-)

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom rødt lys i enden som skulle inn i receiveren, når andre enden var koblet til Mac´en. Prøvde meg på en annen optisk inngang også, men med samme resultat.

Mener du dette betyr at Mac´en ikke er fornøyd med det som er kobla til i den andre enden? Har gått over innstillingene på receiveren, og kan ikke skjønne hva som kan være satt opp feil der. At den i det hele tatt har valgt digital out tyder jo i det minste på at den har detektert at det er koblet til en optisk inngang på forsterkeren.

Edit: ah. rødt lys betyr at macen faktisk sender data til forsterkeren? er det riktig at jeg ikke skal ha mulighet til å endre volum på digital out på macen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rødt lys beviser at leseren i Macen virker, ja. Ikke nødvendigvis at det går signal der.

Når det gjelder Yamahaen så har du sjekket at du ikke har blandet A/B speakers og andre klassikere?

Dersom du mener å ha feilsøket receiveren 100%, så sjekk følgende i DVD Player (se vedlagt bilde).

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort den settingen i DVD-player (dvs til digitalt) :-)

Jeg har lyd både dersom jeg kjører en vanlig mini-jack fra mini´en, og fra andre lydkilder, så jeg tror ikke det er noen banale feil på den fronten. La inn et innlegg i en yamaha-tråd jeg har vært innom på avsforum.com, så får vi se hva de sier.

Takk for assistansen foreløpig :-)

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha

Bare for å sjekke. Yamaha har analog og digital inngang. Pass på at den er satt til auto (Digital priority) og at DTS ikke er valgt.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analog og digital inngang på den optiske? Jeg satte en eller annen setting til auto, og jeg tror det var den. Det er ikke individuelle innstillinger for ulike innganger?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utredning

Apple MacMini S/PDIF Optical Digital Output Audio Developer Note

The S/PDIF optical digital output is automatically selected when a S/PDIF optical digital output external device is detected. The S/PDIF optical digital output supports a stereo data stream at bit depths of 16, 20, or 24 bits per sample and at sample rates of 44.1 kHz, 48 kHz, or 96 kHz in PCM format. In addition, the S/PDIF optical digital output supports a stereo data stream at 16 bits per sample and at sample rates of 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, or 192 kHz in AC-3 encoded audio format.

During playback of a 1 kHz, full-scale sine wave (S/PDIF output format, 44.1 kHz output sample rate, 24-bit sample depth, unless otherwise specified) the digital audio output has the following nominal specifications:

Jack type: 3.5 mm optical

Digital audio signal-to-noise ratio (SNR): >130 dB

Digital audio Total harmonic distortion + noise (THD+N): <-130 dB (0.00001%)

The S/PDIF Optical Output channel status conforms to IEC 60958-3 consumer mode digital audio.

The audio output connector on the Mac mini is a 3.5 mm electrical/optical combination (combo) jack. See “3.5 mm (1/8) Combination Audio Jack” for details.

Yamaha RX-V659
    Retrevo - Yamaha RX-V659 review and manual

Supports sampling (pure direct) of PCM signals 32kHZ, 44.1kHz, 48kHz, 64kHz, 88.2kHz and 96kHz

Neural Surround decoder compatible with 32kHz, 44.1kHz and 48kHz.

Jeg tipper at din Yamaha klarer 16 og 24 bit info.

Test med Pure Direct setting og sjekk PCM info som beskrevet i manualen.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende! Takker så mye.

Skrider til verket når jeg kommer hjem fra jobb :-)

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testa litt til, med til dels underlige resultater.

Den sto satt til Auto mode som den skal, og jeg testa både med og uten Pure Direct.

På Yamahaen er det en meny som heter Signal Info, som gir litt detaljer om input.

Når jeg valgte GET dekoderen min sa forsterkeren:
    PCM, 48KHz, 2.0, Analog

Når jeg prøver det samme med signalet fra Mac´en sier den:
    ---, ---, 2.0, Analog

Er ganske sikker på at jeg har kobla riktig og har bra settinger på Yamaha´en.

Når jeg kikket i enden jeg skulle plugge inn i forsterkeren så lyste det rødt. For det blotte øye så det ut som om det lyste konstant rødt. Vet ikke om dette er fordi det går fortere enn øyet kan oppfatte, eller om det kan være at Mac´en ikke gir ut det den påstår likevel.

Ga denne informasjonen dere noen nye ideer?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ayabara
    Da har jeg testa litt til, med til dels underlige resultater.

Den sto satt til Auto mode som den skal, og jeg testa både med og uten Pure Direct.

På Yamahaen er det en meny som heter Signal Info, som gir litt detaljer om input.

Når jeg valgte GET dekoderen min sa forsterkeren:
    PCM, 48KHz, 2.0, Analog

Når jeg prøver det samme med signalet fra Mac´en sier den:
    ---, ---, 2.0, Analog

Er ganske sikker på at jeg har kobla riktig og har bra settinger på Yamaha´en.

Når jeg kikket i enden jeg skulle plugge inn i forsterkeren så lyste det rødt. For det blotte øye så det ut som om det lyste konstant rødt. Vet ikke om dette er fordi det går fortere enn øyet kan oppfatte, eller om det kan være at Mac´en ikke gir ut det den påstår likevel.

Ga denne informasjonen dere noen nye ideer?
    Da skulle problemet være på din MacMini. Jeg er ikke hjemme denne uken så jeg kan ikke sjekke. Har en gammel Yamaha som jeg kan teste med.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på det før, men i dag testet jeg MB Pro´en min i stedet for Mini´en. Samme resultat der.

Har bestilt meg en bedre (dyrere) kabel, og får google litt til på Yamahaens innstillinger, men kan ikke skjønne hvor jeg kan ha stilt meg bort...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Sitat Opprinnelig postet av Ayabara
    Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på det før, men i dag testet jeg MB Pro´en min i stedet for Mini´en. Samme resultat der.

Har bestilt meg en bedre (dyrere) kabel, og får google litt til på Yamahaens innstillinger, men kan ikke skjønne hvor jeg kan ha stilt meg bort...
    Jeg tested min MB Pro mot min Onkyo 875 med Win Vista og hadde ingen problemer. Jeg tror ikke du har noe kabel problem her.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler fra Euronics fungerer mye bedre enn kabler fra Clas Ohlson. Takker for hjelpen og case closed :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •