Digitalisering av musikksamlinga og tilgang til denne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalisering av musikksamlinga og tilgang til denne

Heisann

Regner med at dette muligens er et forum som kan gi meg litt retning på hva som er mulig. Det jeg ønsker er å lage mp3 av alle cd'er som ligger i skuffer og skap, og deretter på et eller annet hvis få tilgang til de igjen.
    Hva er mulighetene og utfordringene, hva finnes av ulike løsninger, utover de mediesentrene en kan kjøpe/bygge. Finnes det utstyr som kan samhandle med eksisterende stereoanlegg og nettverksdisker?

Mvh

Ivar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er super !!
    Komplett.no - Logitech Squeezebox, Wireless Audio from PC to your HIFI System, 802.11g

Bruk Windows Media Player til å lage MP3 evt wav, det går som en lek.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du virkelig skal gå inn for det, så bør du rippe i en tapsfritt format, f.eks FLAC. Det tar imidlertid mye lengre tid og tar avsindig mye større plass.
    Fordelen derimot er at du har en perfekt kopi av hele musikksamlingen din uten kvalitetstap. FLAC og andre tapsfrie formater kan senere også konverteres til f.eks MP3 hvis du ønsker det. Kommer an på behovet ditt, samt hvor mye tid og penger du skal legge i dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker for svar

Kan denne logitech boksen da snakke med en netteverksdisk eller pc som inneholder alle filene? Kobler man denne boksen til eksisterende stereoanlegg? Ser jo fin ut men er litt usikker på funksjonaliteten. Mister litt effekten dersom den ikke kan snakke med eksisterende utstyr (nå er ikke nettverksdisken eksisterende enda)

Ivar

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muuuhhh
    Kan denne logitech boksen da snakke med en netteverksdisk eller pc som inneholder alle filene? Kobler man denne boksen til eksisterende stereoanlegg? Ser jo fin ut men er litt usikker på funksjonaliteten. Mister litt effekten dersom den ikke kan snakke med eksisterende utstyr (nå er ikke nettverksdisken eksisterende enda)
    Du får Squeezebox til å snakke med det meste. Det er en fin enhet! Det er også endel NAS bokser som Infrant ReadyNAS som har innebygget støtte for Squeezebox.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apple-sentrisk løsning

Jeg har løst dette på følgende vis:
    -rippet all musikk i apple lossless med iTunes. Da taper man ikke noe kvalitet, men det tar noe mer plass enn mp3. mp3 er ikke noe for hifi ..

-airport express fra apple er en trådløs basestasjon med minijac ut for lyd. Jeg har flere av disse plassert rundt i huset, f.eks. på stuen, kjøkken o.l.

-når jeg spiller av musikk i iTunes kan jeg velge om musikken skal komme ut av PC'n ,eller av en av airport-express-stasjonene.

Hele greia styrer jeg fra min mobiltelefon med "Salling clicker" over bluetooth. Da kan jeg bla i alle plater, søke, se på covere o.l. på mobilen, og høre musikk på stereoen. Alt i lossless-format.

Fungerer helt suverent

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    ... Det tar imidlertid mye lengre tid og tar avsindig mye større plass....
    Mja... det tar like lang tid å rippe en cd plate for deretter konvertere den til flac som til mp3.

Når det gjelder plass så er det intet problem idag med prisene som man har på harddisk.

Jeg har rippet 1000 plater og dette tar i overkant av 300GB, eller ca 350MB pr album.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bored_senseless
    Jeg har løst dette på følgende vis:
    -rippet all musikk i apple lossless med iTunes. Da taper man ikke noe kvalitet, men det tar noe mer plass enn mp3. mp3 er ikke noe for hifi ..

-airport express fra apple er en trådløs basestasjon med minijac ut for lyd. Jeg har flere av disse plassert rundt i huset, f.eks. på stuen, kjøkken o.l.

-når jeg spiller av musikk i iTunes kan jeg velge om musikken skal komme ut av PC'n ,eller av en av airport-express-stasjonene.

Hele greia styrer jeg fra min mobiltelefon med "Salling clicker" over bluetooth. Da kan jeg bla i alle plater, søke, se på covere o.l. på mobilen, og høre musikk på stereoen. Alt i lossless-format.

Fungerer helt suverent

Jeg ville unngått Apple løsninger. Det har ingenting med kvalitet å gjøre osv. Og det er sikkert enkelt å bruke og alt det der. Det jeg er bekymret for er at hvis du har 1 ting som er Apple må du ha alt fra Apple. Dvs de bruker lukkede formater på filene sine osv, som bare et fåtall produsenter har tilgang til.

Jeg ville heller gått for FLAC, og så brukt et program for å konvertere on-the-fly til MP3 for bærbare spillere eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Jeg ville unngått Apple løsninger. Det har ingenting med kvalitet å gjøre osv. Og det er sikkert enkelt å bruke og alt det der. Det jeg er bekymret for er at hvis du har 1 ting som er Apple må du ha alt fra Apple. Dvs de bruker lukkede formater på filene sine osv, som bare et fåtall produsenter har tilgang til.

Jeg ville heller gått for FLAC, og så brukt et program for å konvertere on-the-fly til MP3 for bærbare spillere eller lignende.
    Fordelene her er flere, selv om jeg kan være til dels enig i dine argumenter:

- dersom du har en mobiltelefon med bluetooth + pc med bluetooth fra før får du deg et komplett fjernstyrt mediesystem som integrerer stereoen om pc'n for kostnaden av en airport express. Denne fungerer også som en printserver og trådløst aksesspunkt. Den koster nå 790 kr. Det er nok det billigste alternativet som finnes.

- Musikk som sendes fra pc'n til denne er i lossless-format, noe som er uendelig mye bedre enn mp3...

- iTunes gir deg bilder av alle plater/cd'er på mobilen din og på pc'n når du fjernstyrer den. Det er dritkult!

-skulel du ombestemme deg senere finnes det gratis programmer som gjør om apple lossless til f.eks flac eller aiff.

- apple lossless er ikke åpent, men den er såpass "åpen" at det finnes 3-parts programvare som leser den.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min løsning

var å bruke Mediamonkey(gratis program,) til å rippe alle cd'ene til flac. God tagging av filene er livsviktig skal du finne tilbake til sangene, og der er mediamonkey genialt imho.
    har alt på pc'en nå, og streamer trådløst via Linksys 54gl til Squeezebox og videre til receivedren min. Fungerer ypperlig.
    Neste stopp, når det nærmer seg jul, blir nok Ripcaster.co.uk som har qnap nas som man kan få forhåndsinstallert slimserver(styringsprogrammet til Squeezebox) på. Da blir det kun en nas som trenger å være på når jeg vil høre musikk, og det vil jeg jo ofte :-)

EDIT: Finnes en betalingsversjon av mediamonkey som gjør on the fly konverting til hva som helst fra hva som helst. Koster ca 10 dollar. Skal støtte utviklerne med dette når v3.0 er ferdig utviklet :-)

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Mja... det tar like lang tid å rippe en cd plate for deretter konvertere den til flac som til mp3.
    Skal man først rippe i FLAC syntes jeg det er på sin plass å rippe mest mulig korrekt, gjerne bitperfekt. På nye ripefrie plater går dette ganske raskt 4-5minutter, mens den gamle plata fra russetida kan ta bortimot en time og vel så det, litt avhenigig av hvor pirkete man skal være.
    Ripping til MP3 eller andre tapsformater (selvom lytteropplevelsen kan være vel så god, avhengig av bruksområde) kan gjøres mye raskere, for man er ikke avhengig av bitperfekt kopi.

Uavhengig av format vil jeg anbefale dBpoweramp
    dBpoweramp Music Converter

Det er gratis, støtter alle tenkelige formater, har god tagstøtte og sjekker CRC fra rippen mot en database for å se om du har perfekt rip.
    Betaler man for Reference-utgaven bruker den flere kjerner under konverteringen, noe som kan spare deg for litt tid.

I etterkan er det uansett lurt å rydde opp i tagsa for å få en uniform løsning som er lik, sortere i genre osv. Da anbefaler jeg "Tag & Rename".
    Husk bare for guds skyld å ta backup av alt når du er ferdig, for har du noen hundre CD'r tar dette litt tid..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser av svarene så finnes det mange løsninger når det kommer til avspilling og organisering av digitale musikkfiler.

Jeg har skrevet en post om det å "rippe" CD-ene dine som går igjennom alternativene og fordeler og ulemper her':
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

-k

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man først rippe i FLAC syntes jeg det er på sin plass å rippe mest mulig korrekt
    Enig. Jeg bruker EAC for dette. Her er litt info for oppsett.

Husk bare for guds skyld å ta backup av alt når du er ferdig, for har du noen hundre CD'r tar dette litt tid..
    Veldig, veldig viktig. Tusen CD'er tar flere måneder. Så backup må man ha. Jeg har data på en ekstern HD hjemme samt på linux serveren der slimserver kjører. I tillegg så har jeg en ekstern HD på jobb som har samme data som de to diskene hjemme. SyncToy kan anbefales.

“Tøffe gutter tar ikke backup, men gråter oftere”

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

router til squeezebox

har bestilt squeezebox og må få kjøpt meg en trådløsrouter. Er det noen routere som den fungerer bedre med enn andre? Har tenkt å kjøpe D-link 635 eller Linksys wrt54 gl.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Linksys

Har 2 linksys selv, og GL er stabil som et fjell. Ikke en restart på 3 måneder.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort det meget enkelt, og bortimot gratis, på denne måten:
    Loddet plugger på en koakskabel som nå overfører lyd digitalt mellom "lekePC-en" som står i loftstua og forsterkeren i stua nede, og bruker en trådløs laptop til å fjernstyre denne. Jeg blar i "my music" og spiller musikken i winamp, som jeg alltid har gjort, og det blir glimrende lyd.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært enig med Mozze og mteinum. Bruker EAC for perfekt ripping of FLAC for tapsfri komprimering. Full backup av alt ved hjelp av SyncToy. Se forøvrig mitt oppsett med Squeezebox og NAS på min hi-fi og hjemmekino her: AVforum.no - rapp's hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - dersom du har en mobiltelefon med bluetooth + pc med bluetooth fra før får du deg et komplett fjernstyrt mediesystem som integrerer stereoen om pc'n for kostnaden av en airport express. Denne fungerer også som en printserver og trådløst aksesspunkt. Den koster nå 790 kr. Det er nok det billigste alternativet som finnes.
    Høres bra ut

Ganske sikker på at det er andre løsninger som gjør det samme. Pris har jeg ikke oversikt over så...

- Musikk som sendes fra pc'n til denne er i lossless-format, noe som er uendelig mye bedre enn mp3...

- iTunes gir deg bilder av alle plater/cd'er på mobilen din og på pc'n når du fjernstyrer den. Det er dritkult!
    Dette har vel andre løsninger også mulighet til? Er jo en positiv ting, men er vel ikke unik?

-skulel du ombestemme deg senere finnes det gratis programmer som gjør om apple lossless til f.eks flac eller aiff.

- apple lossless er ikke åpent, men den er såpass "åpen" at det finnes 3-parts programvare som leser den.
    Man er avhengig av at ikke Apple forandrer formatet eller at disse 3 parts programvarene oppdateres med det. Er ikke umulig, men kjedelig å være avhengig av det.

Personlig ville jeg gått for andre løsninger. Men er man fornøyd med å bare bruke Apple produkter (eller partnere) så er det vel ikke noe galt i løsningen din. Tvert imot.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fungerer helt suverent
    Takk for tipset. Installerte programmet og 5 minutter etterpå så sitter jeg her og styrer musikken på nettverket via Nokiamobilen. Genialt. En grei liten "Sonos Light" løsning.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne løsningen høres jo ganske kul ut, bored_senseless. Men dette forutsetter vel at PC-en/serveren med mediarkivet er plassert innenfor bluetooth-rekkevidde? Eller finnes det liknende mobilapplikasjoner som bruker wlanet i stedet?

Edit: kikket litt på Salling Software - Salling Clicker for Windows, der er det jo forklart...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •