HTPC - fra a til å

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer sringstad sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - fra a til å

Hei.
    Jeg planlegger å bygge opp en HTPC med vekt på lyd der forforsterkeren (Thule PR250) får signalet digitalt fra pc-en. I første omgang satser jeg på en vanlig DVD-brenner, men når det kommer HD-DVD og eventuelt BluRay som kan settes inn, vil jeg ha plass til å sette inn dette i stedet. Siden jeg har digitalTV via kabel og allerede har en DVD-opptaker, har jeg ikke brydd meg med å ta med tuner. Det får eventuelt komme senere det også. Maskinen vil bli brukt til å spille flac (lossless-format) og HD-DVD fra nettet.

Jeg har kommet fram til følgende pakke og vil gjerne ha forslag og kommentar til løsningen:

Komplett.no

Svein

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vel stort sett bra ut, litt avhengig av hvor stillegående du vil ha den.

Kabinettet du har satt opp har 2 6cm vifter bak, burde minst være 8 cm for å minimere støy.

Du bør vurdere å kjøpe en bedre og mer stillegående CPU kjøler enn den som følger med prosessoren.

Jeg har ingen kjennskap til det merket du har valgt på strømforsyningen, men jeg ville valgt en seasonic i stedet. De går for å være de mest stillegående.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seasonic er meget bra strømforsyninger ja. Hva med å gå for en 4 kjerner cpu? Jeg har en i bestilling nå. Koster bare 700 mer enn din cpu. Varme er stikkordet her. Anbefaler deg å kjøre vannkjøling eller Zalman 9500 kjøleren.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et bedre skjermkort som kan dekode hd-matriale?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du bit-perfect avspilling med det integrerte lydkortet?

Newcomer sringstad sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Htpc

Takk for mange gode tilbakemeldinger og relevante spørsmål. Jeg skal sjekke det hele og komme tilbake med et forslag som ivaretar all kløkt som er vist!
    Tusen takk!
    Svein

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være en idé å bytte ut kabinettet med et Silverstone SST-LC20 .

I følge denne testen gir skjermkort av denne typen noe bedre billedkvalitet ved avspilling av HD-filmer. Den vil også kunne avlaste CPU noe. Den jeg linket til har heller ingen støyende vifte. Billig er den og.

Ved å gå ned ett hakk på CPU og heller gå for denne vil man få noe dårligere ytelse men noe lavere varmeutvikling. Den lavere ytelsen kan man tåle ettersom man går for et skjermkort som avlaster CPU noe.

Når det kommer til kjøling av CPU er ikke den medfølgende kjøleren veldig stillegående.

Hvis du ønsker å gå for et skjermkort til maskinen kan man også bytte ut hovedkortet som ble valgt pga det integrerte skjermkortet. Da ville jeg heller gått for denne som har RCA-utgang

Her ser du en komplett liste over komponenter fra komplett.Komplett.no

edit: Jeg fikk mail fra komplett som sa at noctuakjøleren ikke passer i kabinettet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal den brukes til? Jeg bruker min som bildeprosessor og da kreves det MYE cpukraft. Skjermkortet har lite å si for bildekvalitet dersom du ikke skal kjøre hdmatriale. Pr i dag finnes det ikke lydkort som fullt ut støtter de nye hd lydformatene.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med bildeprosessor? Jeg er ikke helt inne i terminologien er jeg redd.

Maskinen skal, som nevnt over, for det meste brukes til å høre på FLAC og se på HD-video hentet ned fra nettet eller spilt av på HD-DVD og Bluray.

I følge testen til guru3d så var de oppe i 35% cpu bruk ved software encoding ved bruk av x6800 cpu og nede i 13% ved bruk av HD 2400xt. De skriver også at de så ca 2-3% høyere load på en e6600.

Litt kjapp hoderegning vil fortelle at en e6550 bør klare jobben og vel så det, ihvertfall når den deler jobben med en RV610 vpu.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Hva mener du med bildeprosessor? Jeg er ikke helt inne i terminologien er jeg redd.

Maskinen skal, som nevnt over, for det meste brukes til å høre på FLAC og se på HD-video hentet ned fra nettet eller spilt av på HD-DVD og Bluray.

I følge testen til guru3d så var de oppe i 35% cpu bruk ved software encoding ved bruk av x6800 cpu og nede i 13% ved bruk av HD 2400xt. De skriver også at de så ca 2-3% høyere load på en e6600.

Litt kjapp hoderegning vil fortelle at en e6550 bør klare jobben og vel så det, ihvertfall når den deler jobben med en RV610 vpu.

Sjekk denne linken: http://avforum.no/forum/guider-video...igurasjon.html

Det er faktisk lettere for systemet å kjøre hd-matriale enn det er å kjøre vanlig dvd gjennom bildeprosessoren.

Tenker da i utgangspunktet på et oppsett med ffdshow, avisynth osv.
    Bildet med vanlig dvd blir overraskende bra og jeg tør si at det ikke finnes en eneste dvdspiller som kan lage bedre bilde.

Ulempen med dette er at det krever veldig veldig mye prosessorkraft. Skjermkort har lite å si med akkurat dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •