operativsystem for htpc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

operativsystem for htpc?

noen som har kjennskap til noe operativsystem som er laget for htpc-bruk?

jeg synes det er fryktelig knotete å kjøre et komplett operativsystem kun for å ha de begrensede funksjonene min htpc skal tilby..

--
    torerik

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du se nærmere på Gentoo f.eks. ( www.gentoo.org ) Det er en linux distribusjon som du bestemmer _alt_ av hva du ønsker å installere. Så vidt meg bekjent, kan du også benytte mplayer uten å kjøre X - og da har du et linux-system som booter ekstremt raskt og er klart til å spille DVD på kun få sekunder. Det er da en enkel sak å lage en vakker meny med en 3-4 valg med f.eks. DVD, TV, Musikk etc etc.

Nå har jo andre her påpekt at en PJ bruker lengre tid på å starte opp enn en HTPC f.eks., så det er kanskje ikke et veldig tungt argument. Det jeg har tenkt å gjøre, er å ha en HTPC med Gentoo som starter f.eks. freevo hver gang. Den gjør veldig mye morsomt :-)

Det som faktisk kanskje kunne vært morsomt for deg, er å skaffe seg en XBOX, en modchip og en High-Def AV-pack. Da får du progressive bilder ut fra XBOXen, og den starter på 5 sekunder. XBox media player bruker også mplayer som DVD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke først og fremst oppstartstid som betyr noe for meg, det er mer interface/bruk. får se på å kanskje smøre sammen en linuxgreie, bare lurte på om det fantes noe sånt fra før..

xbox er heller ikek så interessant, da jeg allerede har maskinvaren

--
    torerik

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe som heter linuxbios eller noe i den duren. Du kan jo søke litt på det og se hva du finner. Ideelt sett så trenger man ikke et fullverdig OS for en HTPC - enig i det. Ser at det er flere imidlertid innen linux-verden som snakker om å lage en HTPC-linux distro... Vil uansett anbefale deg linux fremfor windows av helt opplagte grunner :-)

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Det er noe som heter linuxbios eller noe i den duren. Du kan jo søke litt på det og se hva du finner. Ideelt sett så trenger man ikke et fullverdig OS for en HTPC - enig i det. Ser at det er flere imidlertid innen linux-verden som snakker om å lage en HTPC-linux distro... Vil uansett anbefale deg linux fremfor windows av helt opplagte grunner :-)
    Og når du går lei av tuxracer eller å spesialkonfigurere wine til å kjøre det siste windowsspillet så installerer du XP isteden. :-D

Gentoo er forøvrig en veldig bra distro, men alt for rå ennå til å være noe man bruker i en produksjonssetting man skal tjene penger på.
    Kontra Redhat så har de akkurat de samme dependency problemene som de har på sine rpm-pakker, og det slår til og med værre ut noen
    ganger. Men, kjører det på fire av mine hjemme- og jobbmaskiner og er godt fornøyd. En uting er jo at 1GHz laptoppen min bruker ca et døgn i
    kompilering hver gang det kommer ny KDE da... %-)

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linuxguru: gentoo er vel ikke akkurat noe og begynne med innen linux da

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker nå Windows XP PRO i mine maskiner. Det fungerer så sinnsykt bra, jeg savner ikke en gang DOS nå, det gjorde jeg med tidligere Windows-versjoner.

Tor Arne

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så jeg kan ikke bruke windows 2000 til htpc?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av warelf
    Linuxguru: gentoo er vel ikke akkurat noe og begynne med innen linux da
    Hvis jeg begrunner det med at klarer du å installere Gentoo, så skjønner du også hvordan linux fungerer, så synes jeg Gentoo er et glimrende valg for en nybegynner på linux. Hvor mange ganger har jeg ikke sett en windows-bruker laste ned siste mandrake, og forventer at ting skal fungere på samme måte som i windows? Da OSene fungerer på fundamentalt forskjellig måte, _må_ du lære deg det fra scratch. Du kan ikke installere linux og forvente at du skjønner alt, hvis du ikke har brukt det før. Det samme gjelder forøvrig også for andre OS - også windows :wink:

Edit: Jeg har prøvd det meste innen BSD/linux, og det er en grunn til at jeg bruker Gentoo, for å si det slik hehe... Det pakkesystemet gentoo bruker er mer enn grunn nok til å bytte spør du meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bilde noe bedre med en xbox med High-Def AV-pack og modchip vs en Phillips DVD963SA dvd spiller?hmm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når xbox 2 kommer så blir det vel bedre dvd muligheter? link http://www.itavisen.no/art/1300569.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du installerer WinXP med alle muligheter dette gir til å legge inn drivere og software for fintuning av bildekvalitet og lyd.
    (Powerstrip, ffdshow, WM9 o.s.v)
    Deretter legger du inn MyHTPC som "skall". Lekkert og enkelt i bruk!

Finnes på:
    http://www.myhtpc.net/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •