HTPC oppsett, kunne trenge litt input...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC oppsett, kunne trenge litt input...

Heisann

Er vel på tide å dra inn en liten HTCP boks i huset.
    Plukket sammen denne fra komplett. Ser at det matcher ganske bra med anbefalingene herfra (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=710828), selv om de er noe utdatert.

Jeg har noen ting jeg lurer litt på når det gjelder dette oppsettet.

1) Jeg har satt opp en samsung 320GB HD. Vil denne kunne gi meg støyproblemer? Hovedkortet støtter raid. Kan to mindre disker i en RAID løsning gi meg hurtigere lesehastighet med mindre støy? At det er lite støy er viktig!
    Tror 250GB vil være mer en nok plass. Jeg vil sette HTPC'en på et GB nett og koble til en ekstern server for det som krever mer plass.
    Kan jeg forresten bruke 3.5" disk med dette kortet/kabinettet, eller må/bør jeg bruke 2.5" disk?

2) Jeg har satt opp en Intel Core 2 Quad processor. Er det stor fare for at denne kan gi meg problemer med varme?
    Vil jeg trenge flere vifter eller annen kjøling en det som er med kabinnettet i utgangspunktet?

3) Er det en fare for at løsningen vil bråke mye? Er det i så fall noen opplagte modifikasjoner jeg kan gjøre for å unngå det?

3) Hovedkortet har innebygget skjermkort (ATI RX1250). Vil dette være bra nok eller vil jeg måtte kjøpe et eksternt skjermkort? Jeg har en HD-ready plasma tv med 1024 x 768 pixels oppløsning. Dersom det innebygde skjermkortet er bra nok vil jo det være en fordel både med tanke på

4) Er det noe opplagt jeg har glemt å ta med som jeg vil komme til å trenge?

HTPC, ver 1.0

- 340088 Antec Fusion V2 430w PSU, Black, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel
    - 332419 ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
    - 330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte
    - 312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
    - 329043 Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM
    - 302888 Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5 Gram
    - 340260 Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire
    - 337584 CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM

Totalprisen er pr. dags dato nøyaktig kr 9.290,00

På forhånd takk for innspill.

mvh, TEK

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening bør du heller gå for et billigere hovedkort og et passivt kjølt kjermkort. ATI 2400 pro bør dekke behovet ditt og gi bedre ytelse. Jeg ser ikke helt behovet for Quad Core i htpc-en, så denne hadde jeg byttet ut med noe som avgir mindre varme. Mellomlegget hadde jeg f.eks. brukt på en scythe ninja cpu-kjøler eller tilsvarende. I tilleg hadde jeg kanskje kjøpt meg en dvd-brenner. Kjekt å ha.

Pengene du sparer på det her hadde jeg brukt på et annet kabinett og en Seasonix s12 av et eller annet slag. Da blir støynivået lavt, noe jeg anser som det viktigste med en htpc.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knekten
    Etter min mening bør du heller gå for et billigere hovedkort og et passivt kjølt kjermkort. ATI 2400 pro bør dekke behovet ditt og gi bedre ytelse. Jeg ser ikke helt behovet for Quad Core i htpc-en, så denne hadde jeg byttet ut med noe som avgir mindre varme. Mellomlegget hadde jeg f.eks. brukt på en scythe ninja cpu-kjøler eller tilsvarende. I tilleg hadde jeg kanskje kjøpt meg en dvd-brenner. Kjekt å ha.

Pengene du sparer på det her hadde jeg brukt på et annet kabinett og en Seasonix s12 av et eller annet slag. Da blir støynivået lavt, noe jeg anser som det viktigste med en htpc.
    Heisann

Takker for tilbakemeldingen (y)

Hovedkortet koster 750,-. Finner ikke så mange rimeligere. Noe spesielt kort du har i tankene?

Bytter jeg kabinett så blir det jo ikke lengre nødvendig med Micro ATX kort. En Silverstone SST-LC17 og en Seasonic S12-II Strømforsyning 430W skulle komme på ca. 1700,-
    Alternativt en Zalman HD 160 Sort + Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, men da blir det fort 3200+, noe som jeg synes begynner å bli vel høyt...
    (om en da ikke tar den helt ut og går for HFX isteden... DEN er dyr den)

DVD spiller/brenner glemte jeg rett og slett av :-|

Quad prosessoren er jeg litt mindre villig til å ofre. Kommer til å kjøre Vista på denne og det kjører kontinuerlig en rekke prosesser på maskinen. Har stor tro på at flere prosesser vil hjelpe på den generelle responsen. Men ikke for en hver pris! Kan jo beholde Quad'en OG kjøpe en Scythe Ninja PLUS CPU kjøler ;-). Zalman NCPS9700LED Ultra Quiet er vel også et alternativ her, eller?

Skal avvente litt for eveuelle andre sysnspunkt også se om jeg kan sette opp et alternaivt oppsett også.

Takker så lang, TEK

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lettere overklokket E6750 vil antakeligvis gjøre mer nytte for seg enn en quad core, mindre varme blir det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To hardisker i raid bråker dobbelt så mye som en harddisk alene. Hvis du bestemmer deg for å gå for et annent kabinett med ledige 5,25" plasser kan du vurdere en demperamme, for å få frikoblet harrdisken fra kabinett slik at du slipper vibrasjonsstøy. F.eks. denne Komplett.no - Zalman Heatpipe Hardisk Cooler ZM-2HC2 Passiv kjøler for harddisk eller denne Komplett.no - Scythe Quiet Drive, HDD Noiseless Case, Harddisk-kjøler for ATA og SATA. Jeg ville forøvrig gått for en 500 gb harddisk. Det er de som er billigst per gb for tiden. Og hvis du skal bruke pc'en som tv-opptaker vil du fort trenge plassen.

Jeg tror ikke prosessoren vil gi deg noe særlig problemer med varme, med mindre du går for en HFX løsning. Men jeg ville ha brukt en annen kjøler enn den som følger med prosesseoren. Denne Komplett.no - Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm vifte, socket 775/754/939/940/AM2
    eller denne Komplett.no - Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2 , avhengig av hva du har plass til i kabinettet.

Om skjermkortet er bra nok avhenger vel egentlig hva du skal bruke pc'en til og hvordan. Selv har jeg rimelig puslete skjemrkort i min HTPC (et geforce 7300 gs). Jeg bruker ffdshow som postprosessor og da har jeg ikke noe nytte av kraftig skjermkort, kun kraftig prosessor.

Hvis du har tenkt å postprosesserte HD-video vil nok et ekstern skjemkort være ønskelig. Jeg ville i så fall kjøpt et passivt kjølt Geforece 8600 GTS, som er det kortet som gir best ytelse på HD i Vista. F.eks. Komplett.no - MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe

Men hadde jeg vært deg hadde jeg heller ventet med å kjøpe skjermkort. Du kan se an om du virkelig har behov for det. I tilleg så kommer både ATI og Nvidia med nye kort snart.

Ting som du mangler:
    Fjernkontroll
    Eventuellt viftestyring.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye nyttig input.
    Skal få satt opp et alternativt forslag hvor jeg tar hensyn til input'en jeg har fått her.
    Bare en liten sak.

ViiV
    Er det noe å sikte mot, eller er det bare noe reklame jippo som kun medfører at en får et bitte-lite utvalg i hovedkort å velge mellom?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC, v 2.0

OK, da er tanker blitt tenkt og ideer revidert.

Nytt oppsett her:
    Komplett.no

Den største endringen er å ta den helt ut på kassa. Blir nå en Zalman HD160XT... Denne vil bli importert fra "over there".
    Tanken er at jeg kan gjenbruke dette selv om jeg skifter innmaten ørten ganger imellom.
    PS: noen som har et brukt å selge?

Den andre endringen er at jeg planlegger å sette inn denne:
    Pioneer BDC-2202B5PK Blu-ray/DVD/CD Combo
    Havner rundt 280USD, og med dagens dollarpriser tror jeg akkurat at det er verdt det...

Har også gått over til et MSI P6N SLI Platinum hovedkort (ATX) og et MSI GeForce 8600GTS skjermkort (vifteløst)
    Har satset på hovedkort og skjermkort fra samme leverandør. Men når det gjelder hovedkort/skjermkort så har jeg stort sett bare stikket fingeren i lufta og sett hvor vinden blåser. Så input og kommentarer til disse er svært ønskelig.

Har videre fulgt rådet gitt tidligere og gått for en Seasonic S12 II 430W strømforsyning og har økt til en 500GB disk.
    Har også lagt til en CPU kjøler og en HD kjøler/lyddemper.

Så, noen innvendinger eller begynner det å ligne noe?

Fjernkontroll avventer jeg med. Får se hva som er i "esken" først og se hva jeg får tak i. Bor i Trondheim så Datakjeden er rett rundt hjørnet.
    Skal på sikt ha fjernkontroll med Sideshow:
    SideShow Remote

Lyd vil fortsatt bli hentet rett ut fra hovedkortet i første omgang. På sikt blir det nok et ordentlig hi-fi kort, men det blir et helt eget kapittel av historien...

Edit: Basert på erfaringene gjort i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...oppydtv-c.html
    Har jeg revurdert valg av skjermkort og hovedkort.
    Ser på HIS Radeon HD 2600 XT (vifteløst) kort isteden.
    Aner ikke om dette innebærer at jeg burde bytte til et annet hovedkort også... Noen andre som har noe formening om det?

mvh, TEK

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Zalman CNPS9700

Jeg vil bare si at Zalman CNPS 9700 ikke er veldig stillegående. Jeg bruker den selv på min PC, en x3220 cpu, og den gir fra seg en del støy. Jeg vil tro en noctua tower-sak eller en thermalright ultra extreme er et bedre valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du går for det kabinettet foreslår jeg du prøver å søke litt rundt etter brukserfaringer på det og andre kabinetter med touchscreen. Så vidt jeg har sett er det vanskelig å får til å fungere skikkelig på grunn av annen oppløsning og aspect ratio enn tv. Troe ennå jeg har til gode å høre om noen som har blitt skikkelig fornøyd med en slik løsning.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Hmm, såvidt jeg forstår av denne artikkelen så kan en i korte ordlag si at Geforce 8600GTS medfører ca. 60% mindre krav til CPU enn det HD2900XT (og dermed sannsyligvis også HD2600XT) vil gjøre, forutsatt at en kjører på Vista.
    Det er jo mildt sagt en ikke ubetydelig forskjell og medfører vel at MSI skjermkort og hovedkort dro seg inn fra sidelinjen på nytt igjen..

Det er jo totalt håpløst å klare å framskaffe noe skikkelig grunnlag for å tatt avgjørelser her!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Jeg vil bare si at Zalman CNPS 9700 ikke er veldig stillegående. Jeg bruker den selv på min PC, en x3220 cpu, og den gir fra seg en del støy. Jeg vil tro en noctua tower-sak eller en thermalright ultra extreme er et bedre valg.
    OK
    Skifter ut denne med en Noctua NC-U6 Chipsetkjøler

Den koster omtrent ingenting, så dersom det viser seg at det ikke er bra nok får jeg heller satse på vannavkjøling:
    (for eks. en Thermaltake BigWater 745

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    OK
    Skifter ut denne med en Noctua NC-U6 Chipsetkjøler]
    Øh.. Det der er en CHIPSET-kjøler ikke en CPU kjøler.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Hmm, såvidt jeg forstår av denne artikkelen så kan en i korte ordlag si at Geforce 8600GTS medfører ca. 60% mindre krav til CPU enn det HD2900XT (og dermed sannsyligvis også HD2600XT) vil gjøre, forutsatt at en kjører på Vista.
    2900 mangler UVD, Universal Video Decoder, som 2400/2600 har. 2900 krever derfor mer av CPU enn det 2400/2600 gjør.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Øh.. Det der er en CHIPSET-kjøler ikke en CPU kjøler.
    ups... blir hvis litt mye deler her og der. Takk!

Kanskje denne kunne funket litt bedre (vifteløs)
    Komplett.no - Thermaltake Sonic Tower Rev.2, Heatpipe, CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2
    Er vel egentlig bare den jeg finner som kunne være noe.

Alternativt denne
    Komplett.no - Tuniq Tower 120 Ultra Silent CPU-Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    Men da er det vifte igjen, så det skal vel bra gjøres at den bråker noe mindre.
    Tips?
    Eller er det bare å hoppe rett på vannavkjøling?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    2900 mangler UVD, Universal Video Decoder, som 2400/2600 har. 2900 krever derfor mer av CPU enn det 2400/2600 gjør.
    Så da er sannsynligvis 2600 tilbake igjen...
    Får se om jeg finner noen direkte sammenligninger.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TEK, du virker litt panisk med tanke på støy. Vannkjøling ville jeg ikke hivd meg utpå med mindre du er spesielt interessert eller seriøs overklokker. Vannkjøling kan også lage støy (pumpe + evt aktiv kjøling av radiator).

Jeg bygget en HTPC for en uke siden, her er mine valg (pris i EUR) og vurderinger:

CPU
    AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.1GHz, 2x512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) 63,90
    - Billig CPU, trengs ikke mer til HD, ville ha 3600 versjonen men er ikke å få tak i lenger, overklokkingchampion (~3GHz) skulle jeg trenge mer CPU sprut. Meget stillegående vifte.

Kabinett
    Antec LifeStyle Solo (ATX, Zonder Voeding, Zwart) 75,70
    - Pent Midi kabinett, lett lyddempet, meget stillegående justerbar 12cm vifte i bakkant. HTPC'en blir out of sight uansett.

PSU
    Antec NeoHE 430, 430W (ATX12V 2.2) 69,85
    - Billig, stillegående, modulær PSU. Kommer som standard i med Antec Lifestyle P150 kabinettet, som er en hvit utgave av Solo kabinettet.

MB
    Asus M2N32-SLI Deluxe ⁄ WIFI-AP, nForce 590 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) 138,95
    - Ville ha 590 chipsettet, M2N32 gir mange justeringsmuligheter for overklokking

RAM
    Corsair 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL4 (TWIN2X2048-6400C4) 96,95
    - Dette minnet er testet til å fungere veldig bra overklokket.

Fjernkontroll
    Microsoft Media Center Afstandsbediening + IR ontvanger 21,95

Tastatur
    Microsoft Wireless Remote Keyboard Mediacenter OEM Zwart 34,95
    - Tastatur med innebygget mus. Dette tastaturet har joystick som mus og er bare dritt. Har kjøpt Trust KB-2950 istedet som ser likedan ut men har trackerball.

DVD
    NEC AD-7173S 18x (SATA. RAM. Labelflash. Dual-layer. Zwart) 31,45

HDD
    Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB (HD501LJ) 93,45
    - Stillegående HDD til lagring

WD 74GB SATA 10000RPM 16MB Raptor (WD740ADFD) 124,90
    - Kjapp HDD til OS. Overkill, but once you go Raptor you never go back.

GFX
    Sapphire Radeon HD2400 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDV, HDMI, Passief) 63,95
    - Billig kort, holder til full HD. Ingen vifte, lyd over HDMI

Denne HTPC'en er meeeget stillegående. Vifta som kommer med CPU'en holder i lange baner.

Ut i fra spec burde man kunne anslå at Raptoren kunne bli støysynderen. Med kabinettet åpent er det litt klikking, men med lukket kabinett plassert borte ved resten av anlegget høre æ itj en skit.

Jeg er ekstremt fornøyd med HTPC'en så langt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

For meg er det totalt uaktuelt at HTPC'en skal bråke, så jeg er nok litt panisk ang. støy ja.
    Dessverre er jeg hvis dum som et brød så jeg vil jo samtidig ha Quad core CPU. Ja takk, begge deler sa Ole Brum.

Når det gjelder vannkjøling er jeg enig med deg, mange av de løsningene har også vifter og kan støye i seg selv.

Jeg ser nok at vi på mange områder har svært forskjellige prioriteringer, noe som til slutt også gir utslag i de valgene vi gjør. Er vel det som er det fine med å bygge den selv :-D

Mener jeg har funnet fram til det jeg vil forsøke å bygge min med nå, så blir det sikkert litt justering etterhvert.

Dette blir det i alle fall:
    (Blue-Ray tror jeg vil bli importert etterhvert så den er ikke med her)
    Fra komplett.no:
    Komplett.no - CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM
    Komplett.no - Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire
    Komplett.no - Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    Komplett.no - Zalman Heatpipe Hardisk Cooler ZM-2HC2 Passiv kjøler for harddisk
    Komplett.no - HIS Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3, HDMI, iSilence III, PCI-Express, DVI/HDCP
    Komplett.no - Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64
    Komplett.no - Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775, ATX, Silent Pipe, 1333FSB, 2xPCI-Ex16
    Komplett.no - Thermaltake Sonic Tower Rev.2, Heatpipe, CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2
    Komplett.no - Samsung DVD-brenner SH-S202J/BEBN
    Komplett.no - Arctic Silver ArtiClean 1 & 2, 2x30ml, Renser og klargjør termiske overflater

Fra ps.no:
    Zalman HD160XT Plus (Black)
    Intel CPU Core 2 Quad Q6600 2.4GHz S-775 1066MHz 2x4MB
    Samsung Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps

Jeg bestemte meg til slutt for å gå for et Radion 2600 XT av flere grunner.
    - Erfaringer fra annen tråd på forumet her (se tidligere innlegg)
    - Gode reviews, blandt annet hardware.no
    - Gefore 8600 GTS settet har generelt fått dårlige reviews
    - Basert på review ser det ut til at Radion 2600 XT kortene ikke har de samme svakheter vs. hardware accelration som Radion 2900 XT kortene har.

Jeg endte til slutt på et Gigabyte GA-P35-DS4 hovedkort.
    Jeg sendte en forespørsel til komplett og de anbefalte et ASUS kort med wireless (jeg ba om wireless). Det var en link til omtale hvor Gigabyte kortet ble vurdert som beste, med ASUS kortet rett etter/likt.
    Jeg gikk for Gigabyte kortet pga. gode reviews og en kjøleløsning som ser svært solid ut. Vesentlig mer solid ut en ASUS sin løsning.

Thermaltake Sonic Tower valgte jeg fordi jeg ikke fant noe annet som virket kjølende uten vifter. Forsøker med den, dersom det ikke holder får jeg finne på noe annet.

Føler meg rimelig sikker på at dette blir oppsettet jeg går for.

Takker for all input!

TEK

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke inngang har du tenkt å bruke på plasmaen? Er det ikke best å satse på VGA? Har selv Panasonic PV600 og planer om HTPC.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hvilke inngang har du tenkt å bruke på plasmaen? Er det ikke best å satse på VGA? Har selv Panasonic PV600 og planer om HTPC.
    Har tenkt å bruke HDMI inngangen (har en Pioneer 43").
    Husker ikke nøyaktig nummer, men den har HDMI inngang i alle fall. Så får vi håpe det funker uten alt for mye krøll...

VGA tror jeg ikke jeg ville brukt. Da ville jeg heller gått for s-video eller component.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •