Beste lydkort for hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Beste lydkort for hjemmekino?

Hei!

Lurer som sagt på hvilket kort som er best for hjemmekinolyd?
    Har kikket litt på Creative X-fi Platinum og Auzentech X-Meridian, og lurer da på ett par ting:
    Har lest at man ikke får 7.1 lyd ut av SP/DIF på creative kortet, må man da bruke analoge kabler for å få ordentlig 7.1?
    Auzentech-kortet har innebygget DTS og Dolby Digital Live dekoder, noe som gjør at det kan sende ut 7.1 digitalt?

Er det en fordel om kortet har innebygget DTS og Dolby Digital Live dekoder, eller er det bedre å la forsterkeren gjøre den jobben?

Ble endel spørsmål her, håper noen tar seg tid til å svare!

- Bjørn

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å bruke det innebygde kortet på hovedkortet men istede for å bruke phonokablene, så kjører du med Coaxial eller SP/DIF toslink.
    Dette gir absolutt best lyd utenom de svindyre eksterne lydkortene med mye skjerming osv(mye elektrisk støy i en datamaskin).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, ja, man får 5.1 og 7.1 ut fra datamaskinen om det skulle være ønskelig med det innebygde. Jeg kjører selv med dette systemet. Før hadde jeg ett creative audiency 2 THX kort. Lyden i det innebygde og THX-kortet var helt identisk.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Og, ja, man får 5.1 og 7.1 ut fra datamaskinen om det skulle være ønskelig med det innebygde. Jeg kjører selv med dette systemet. Før hadde jeg ett creative audiency 2 THX kort. Lyden i det innebygde og THX-kortet var helt identisk.
    Hvilken software bruker du?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker standardgreiene som fulgte med hovedkortet, samt en rekke avanserte kodecker som leser av lyd/bilde og sender dette uprossesert til forsterkeren, altså raw eller SP/DIF passthrough.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Jeg bruker standardgreiene som fulgte med hovedkortet, samt en rekke avanserte kodecker som leser av lyd/bilde og sender dette uprossesert til forsterkeren, altså raw eller SP/DIF passthrough.
    Så lenge en ikke ønsker å endre signalet noe (rom-korreksjon, justering av treble/bass osv) så har jeg også tro på den løsningen, altså å sende det ubehandlet gjennom.

Men hvilke valg har en egentlig dersom en vurderer forskjellige løsninger?

1) SP/DIC passtrough til receiver/prosessor/preamp
    2) Hifi lydkort med processor og Analog ut til preamp?
    3) Hifi lydkort med prosessor og pre-amp og direkte ut til hifi-forsterkere?

Dersom 3 hadde vært mulig så er det ikke sikkert at det hadde vært noe dårlig løsning det. Kaste ut hele receiveren/processoren/preamp'en og invistere i 5 monoblokker + aktiv sub som driver hele saken?
    Er dette en realistisk mulighet? Kan lydkortet i PC'en fungere som pre-amp for en hifi-løsning av litt bedre kvalitet?

Eventuelt en 4. løsning hvor du lar pc'en også stå for å virke som delefilter og bytter til aktive HT'er. Litt far out (selv om en allerede vil gjøre dette dersom en lar pc'en velge delefrekvens mot sub)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Takk for kjappe svar. :razz:

Hvis jeg har forstått det rett så har det altså ingen betydning hvilket lydkort du har, så lenge du kjører lyden raw/unprocessed gjennom pcen til reciever via SP/DIF?
    Hvis dette er tilfelle, så bruker jeg heller pengene på nytt skjermkort. :razz:

- Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg med et spørsmå i denne tråden jeg siden det virker som om det er folk som kan svare her :-)

Driver å funderer på å bygge meg en HTPC til min kommende kino/stue.

Og i den anledning vurderer jeg sterkt å sette inn både Blu-Ray og HD-DVD drev i denne.

I den anledning er det jo veldig interesant å finne ut om det vil la seg gjøre å overføre de nye lydformatene DTS-HD osv fra HD platene. Gra HTPC til Reciver... Sansynligvis en Onkyo 805 eller 875

Har prøvd å finne info på nette, her inne og andre forum. Og noen steder står det at dette er mulig og andre steder at det er umulig. Så frustrasjonen og forvirringen er nå total :-)

Er det noen som kan gi meg et JA eller NEI svar på om dette er mulig
    med enten hovedkortets innebygde lydkort eller et løst lydkort ville jeg bli meget taknemlig :-)

Mvh

Graveyard

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til graveyard85:

Hvis det du spør om er om det er mulig å sende DTS-HD etc. digitalt fra PC til reciever, så tror jeg svaret er nei. Jeg kjenner i hvertfall ikke til noen løsninger som lar deg gjøre det.

Det i hvert fall ikke mulig å sende flerkanals HD-lyd over en enkelt SPDIF-kabel. Du trenger vel da et lydkort med HDMI utgang. Jeg har ikke vært borti noen så langt.

Alternativet er å la PC'en dekode lyden før du sender den videre til recieveren analogt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Til graveyard85:

Hvis det du spør om er om det er mulig å sende DTS-HD etc. digitalt fra PC til reciever, så tror jeg svaret er nei. Jeg kjenner i hvertfall ikke til noen løsninger som lar deg gjøre det.

Det i hvert fall ikke mulig å sende flerkanals HD-lyd over en enkelt SPDIF-kabel. Du trenger vel da et lydkort med HDMI utgang. Jeg har ikke vært borti noen så langt.

Alternativet er å la PC'en dekode lyden før du sender den videre til recieveren analogt.
    På generell basis, er ikke dette avhengig av receiveren?
    Så lenge du overfører verdier digitalt fra pc til receiver så er det jo receiveren som vil stå for dekodingen av signalene. Hva som er støttet vil vel derfor avhenge av hva receiveren støtter?

Enig i at det sikre alternativet er å la PC'en dekode lyden og sende den videre til receiveren analogt. Da trenger du vel strengt tatt ikke noen processor i receiveren i det hele tatt, kun en pre-amp.
    Kan sikker gi en spennende hifi-løsning det :-)

TEK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Takker så mye for svarene.

Og sånn som jeg leser det så er det vel strengt tatt ingen som klarer å gi noe fullgodt svar på dette.

For her har jeg jo fått ett nei og en mulig dersom hvis så fremt i fall osv...

Ser ut som den eneste løsningen er å vente noe tid å se om noen kommer med en løsning på dette.

Men nok en gang. Takker så mye for svarene.

Graveyard

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Enig i at det sikre alternativet er å la PC'en dekode lyden og sende den videre til receiveren analogt. Da trenger du vel strengt tatt ikke noen processor i receiveren i det hele tatt, kun en pre-amp.
    Kan sikker gi en spennende hifi-løsning det :-)

TEK
    Man trenger vel helle ikke noe pre-amp når man bruker et bra lydkort. Vurderer selv HTPC løsning og regner med jeg klarer meg helt uten receiver og pre-amp. Tror HTPC med bra DAC/lydkort er framtiden. Eneste jeg er usikker er hvordan jeg skal få støtte for nye HD lydformatene. Ellers har jeg tenkt å bruke et program som heter Audiolense til romkorreksjon, avstandmåling og delay.
    Juice HiFi

LynxTwoB skal være et veldig bra lydkort.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Man trenger vel helle ikke noe pre-amp når man bruker et bra lydkort. Vurderer selv HTPC løsning og regner med jeg klarer meg helt uten receiver og pre-amp. Tror HTPC med bra DAC/lydkort er framtiden. Eneste jeg er usikker er hvordan jeg skal få støtte for nye HD lydformatene. Ellers har jeg tenkt å bruke et program som heter Audiolense til romkorreksjon, avstandmåling og delay.
    Juice HiFi

LynxTwoB skal være et veldig bra lydkort.
    Dette er interessant!
    Da satser du på DAC innebygget i lydkortet, er det så?
    Ser at en del satser på kombinasjonen PC og ekstern DAC.

DAC'en vil jo komme før pre-amp'en i kjeden. Er det så å forstå at et bra lydkort også bør kunne fungere som pre-amp?
    Jeg vurderer også denne løsningen som veldig aktuell!

Eksterne rør-pre'er vil nok også være aktuelt for min del, men nå er det nok mer Hi-Fi galskapen som snakker ;-)

Når det gjelder HD lyd så forstår jeg ikke helt hvorfor det skal være noe spesielt problematisk med en slik løsning. Vil ikke denne være tilgjengelig for behandling internt i PC'en på samme måte som andre lydformater?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom forresten over denne tråden på hifisentralen:
    Hvilke PC løsning med krem lyd, EQ og aktiv deling?
    Litt høytflyvende, men interessant.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Kom forresten over denne tråden på hifisentralen:
    Hvilke PC løsning med krem lyd, EQ og aktiv deling?
    Litt høytflyvende, men interessant.
    Det er min tråd
    Og brikkene har nå begynt å falle på plass på hva jeg skal satse på.

Til TEK:
    Med LynxTwo trenger du ikke forforsterker. Du har volumkontroll og det du trenger. Jeg har lite kunnskap på det området. Om den har innebygget forforsterker eller om det er slik at man klarer seg uten vet jeg ikke. Men man trenger i alle fall ikke noe pre-amp. Bare koble rett i effektrinn. Lydmessig skal LynxTwo være noe av det beste som finnes av lydkort. Man finner nok bedre eksterne lydkort, men da koster det ofte vesentlig mer og forskjellen er kanskje minimal. Ellers finnes det andre gode lydkort som koster en god del mindre, men ikke er helt i samme klasse som LynxTwo. Auzentech X-Meridian skal være veldig bra og matcher sikkert CD spillere i 10000 kr klassen. Jeg satser derimot på det ypperste. Har i dag en CD spiller, Marantz SA11, som koster nærmere 30k og DACen må være minst like god som den.

Jeg tror at hvis du bruker et program som Audiolense som fungerer som høyttaler -og romkorreksjon vil ønske om rør-pre falle helt bort. Årsaken til at folk foretrekker rør er nok mest fordi den dekker over svakheter som finnes i høyttalerne og rommet. Disse fjerner Audiolense i stor grad og du kan tweake lyden i hvilke retning du ønsker. Sånn sett kan du også tweake til rør lyd hvis du ønsker det.

Du har nok rett med HD lyd. Det er nok ikke så komplisert, bare jeg som ikke har satt meg skikkelig inni det. Det kommer nok/er avspillere som har støtte for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En korreksjon til det jeg skrev tidligere i tråden her angående HD-lyd fra PC.

Radeon HD 2900 XT skjermkort har innebygd audioprosessor og støtte for lyd over HDMI, inkludert HD-lyd. Men de er dyre, drar mye strøm (og utvikler dermed mye varme) og bråker mye, så perosnlig ville jeg aldri ha satt et slikt kort i en HTPC uten at den var vannkjølt. Men det er jo sikkert bare et spørsmål om tid før dette også kommer på billigere, mer effektgjerrige og passivt kjølte kort.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bomholt:
    Tror det er potensiale i en slik løsning. Blir spennede å høre hvordan det går.
    LynxTwo blir vel såvidt jeg ser i prisklassen +/- 8k, mens Auzentech X-Meridian ser ut til å ligge rundt +/- 2k.
    Blir en relativt stor forskjell, men det kan jo godt hende det er verdt det.

Jeg skal få HTPC'en min skikkelig opp og gå med optisk ut rett i pre-amp'en. Når jeg har fått ting til å fungere vil jeg ta opp dette til vurdering.

Gi meg et hint om hvordan det går da!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Radeon HD 2900 XT skjermkort har innebygd audioprosessor og støtte for lyd over HDMI, inkludert HD-lyd.
    Jeg håper du ikke mener HD lossless lyd? HD2900XT støtter kun 5.1 lyd. Skal du ha HD lossless ut fra PC må du enda gjøre det analogt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Jeg håper du ikke mener HD lossless lyd? HD2900XT støtter kun 5.1 lyd. Skal du ha HD lossless ut fra PC må du enda gjøre det analogt.
    Planen er å ta lyden digitalt fra hovedkortet og inn i prosessoren.
    (Jeg skal ha HD 2600 XT, ikke HD 2900 XT)

Prosessoren vil uansett ikke forstå noe av HD lossless formatet ;-)

Tenker å kjøre på denne løsningen nå, og da blir det vel DD/DTS ut regner jeg med, også vurdere oppgradering med Lynx eller noe annet moro etterhvert.

Har en mistanke om at jeg har ganske store behov for rom-korreksjon, og da hadde jo lydkort som gir mulighet for å bruke PC'en for rom-korreksjon og frekvensjustering vært helt perfekt. Vil jo også gi mulighet for å fjerne prosessoren og sub-EQ'en. To bokser, HTPC + Amp. Eventuelt flere amp'er men det er jo en annen sak :-D

Regner altså med at det blir, men vil først fokusere på å få alt annet med HTPC'en opp og gå skikkelig. Når alt basis stuffet funker vil jeg nok ta steget videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Ifølge denne artikkelen på Toms Hardware er det mulig.

AVIVO HD vs. Purevideo HD: What You Need to Know about High-Definition Video | Tom's Hardware

Sitat Opprinnelig postet av Toms Hardware
    Also, if you're an audiophile who plans on hooking your PC into a high-end digital home theater via HDMI, remember the HD 2900 XT's built-in audio processor that allows for full-resolution HD audio through the HDMI digital output.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •