HTPC / spillmaskin - hjelp til oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC / spillmaskin - hjelp til oppsett

Hei der ute. Har store planer om å bygge min egen htpc. Ser jo at det er utallige tråder her inne, men lager allikevel min egen skreddersydde tråd.. Håper virkelig noen tar seg tid til å svare på den

Mine "krav" til denne pc`n er at den skal fungere godt som både spillpc og htpc, samtidig som den er rimelig (blir kanskje litt vanskelig? hehe) Trenger ikke noe tv-kort da jeg er fornøyd med den tv-løsningen jeg bruker i dag

Regner med at det jeg kanskje må legge mest penger i er et skjermkort...

1: hvilke type hovedkort trenger jeg..? Ser vel i utgangspunktet for meg at jeg ikke trenge noe "fancy" med innebygd hdmi osv osv, da skjermkortet skal kjøre dette ut (om det å anbefalle da)

2: Hva er best per i dag for spill og film, samt best for fremtidige oppgraderinger? amd eller intel?

3: Trenger vel noe ram også..? 2gb..?

4: Kabinett - hadde faktisk vært best for meg med et "standard" kabinett, da pc`n skal stå der den står i dag..

5: Litt kjøling trenger jeg kankje..?

6: Hvordan er dagens gode grafikkort når det gjelder oppskalering til 1080p/i av gamle dvd-filmer..? bedre/dårligere/likt eb stasjonær dvdspiller til 2-3k?

Somsagt.. så billig og bra som mulig (dette vil vel alle ha)

Også helt til slutt... Jeg syntes det er UTROLIG BRA at folk faktisk setter seg ned og svarer på denne tråden.. Jeg ber jo ydmykt(?) om litt av deres tid, men dere som svarer kan jo trøste dere med at det jeg meg bedre innsikt på ett tema jeg per i dag ikke har så mye kunnskap om desverre...

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig, Kraftig OG Stille... den umulige triangelen.

Du kan få 2 av tingen med ikke 3 :-D

Et forsalg.
    http://avforum.no/forum/722784-post18.html

Newcomer Rudifj sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av panzer81
    Hei der ute. Har store planer om å bygge min egen htpc. Ser jo at det er utallige tråder her inne, men lager allikevel min egen skreddersydde tråd.. Håper virkelig noen tar seg tid til å svare på den

Mine "krav" til denne pc`n er at den skal fungere godt som både spillpc og htpc, samtidig som den er rimelig (blir kanskje litt vanskelig? hehe) Trenger ikke noe tv-kort da jeg er fornøyd med den tv-løsningen jeg bruker i dag

Regner med at det jeg kanskje må legge mest penger i er et skjermkort...

1: hvilke type hovedkort trenger jeg..? Ser vel i utgangspunktet for meg at jeg ikke trenge noe "fancy" med innebygd hdmi osv osv, da skjermkortet skal kjøre dette ut (om det å anbefalle da)

2: Hva er best per i dag for spill og film, samt best for fremtidige oppgraderinger? amd eller intel?

3: Trenger vel noe ram også..? 2gb..?

4: Kabinett - hadde faktisk vært best for meg med et "standard" kabinett, da pc`n skal stå der den står i dag..

5: Litt kjøling trenger jeg kankje..?

6: Hvordan er dagens gode grafikkort når det gjelder oppskalering til 1080p/i av gamle dvd-filmer..? bedre/dårligere/likt eb stasjonær dvdspiller til 2-3k?

Somsagt.. så billig og bra som mulig (dette vil vel alle ha)

Også helt til slutt... Jeg syntes det er UTROLIG BRA at folk faktisk setter seg ned og svarer på denne tråden.. Jeg ber jo ydmykt(?) om litt av deres tid, men dere som svarer kan jo trøste dere med at det jeg meg bedre innsikt på ett tema jeg per i dag ikke har så mye kunnskap om desverre...
    Vil du at jeg skal sette opp et forslag for deg? Og hva er pristaket ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudifj
    Vil du at jeg skal sette opp et forslag for deg? Og hva er pristaket ditt?
    gjerne det!

Pristaket bør ikke være mye over 5-6k.. mye jeg ikke trenger, som mus, tastatur, dvdspiller... (spiller vel uansett film fra harddisk)

skjermkortet, cpu og ram er vel det som trekker mest av budsjettet ser jeg for meg...

Men somsagt.. det kan jeg ikke så mye om, og ville vært SUPERHAPPY for hjelp gjerne med en liten begrunnelse bak hvert av produktene du foreslår

Newcomer Rudifj sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjerne det!

Pristaket bør ikke være mye over 5-6k.. mye jeg ikke trenger, som mus, tastatur, dvdspiller... (spiller vel uansett film fra harddisk)

skjermkortet, cpu og ram er vel det som trekker mest av budsjettet ser jeg for meg...

Men somsagt.. det kan jeg ikke så mye om, og ville vært SUPERHAPPY for hjelp gjerne med en liten begrunnelse bak hvert av produktene du foreslår
    Skal du sette opp pc`en selv, eller vil du ha den ferdig, så du slipper å sette inn komponentene selv.. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny HTPC

Litt budskjett overskridelse, men her får du mye power for pengene. Mulig du kan finne komponentene billigere i andre butikker. Du kan eventuelt legge noe mer penger i stille kjøling hvis du er opptatt av at det skal være LYDLØST

Du skriver at du helst vil ha et vanlig kabinett, Cooler Master leverer gode kabinetter til fornuftig pris. Når det gjelder HK, CPU, GPU og minne har jeg valgt ut i fra egne og andres erfaringer med produktet. En C2D prosessor er vell et must om du skal få nok power. 2 GB Corsair minne som funker utrolig bra, kjører disse selv sammen med et Geil sett. Utrolig stabil ram, selv har jeg klokket til ca 900MHz uten problemer. Et GeForce 8600GTS med 512MB minne bør dra det meste av HD materiale uten problemer (Støtter HDMI og HDCP).

Komplett.no

Mulig det er litt overkill, men har tilsvarende komponenter selv og er veldig fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudifj
    Skal du sette opp pc`en selv, eller vil du ha den ferdig, så du slipper å sette inn komponentene selv.. ?

Takker først Hagern for fint forslag!

Hadde tenkt å bygge selv ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagern
    Litt budskjett overskridelse, men her får du mye power for pengene. Mulig du kan finne komponentene billigere i andre butikker. Du kan eventuelt legge noe mer penger i stille kjøling hvis du er opptatt av at det skal være LYDLØST

Du skriver at du helst vil ha et vanlig kabinett, Cooler Master leverer gode kabinetter til fornuftig pris. Når det gjelder HK, CPU, GPU og minne har jeg valgt ut i fra egne og andres erfaringer med produktet. En C2D prosessor er vell et must om du skal få nok power. 2 GB Corsair minne som funker utrolig bra, kjører disse selv sammen med et Geil sett. Utrolig stabil ram, selv har jeg klokket til ca 900MHz uten problemer. Et GeForce 8600GTS med 512MB minne bør dra det meste av HD materiale uten problemer (Støtter HDMI og HDCP).

Komplett.no

Mulig det er litt overkill, men har tilsvarende komponenter selv og er veldig fornøyd!
    Litt overkill, men ikke mye.. syntes i bunn og grunn at dette ser veldig bra ut!

Dog - hva med kjøling..? Lydløst er ikke så viktig, men vil jo ikke at det skal bli for varmt der inne.. Hvordan fungerer kjølinga med den lista du lagde til meg..? ser jo ingen vifte der... (sorry hvis jeg spør UTROLIG dumt hehehehe, men kan ikke allverden om dette )

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overkill, men ikke mye.. syntes i bunn og grunn at dette ser veldig bra ut!

Dog - hva med kjøling..? Lydløst er ikke så viktig, men vil jo ikke at det skal bli for varmt der inne.. Hvordan fungerer kjølinga med den lista du lagde til meg..? ser jo ingen vifte der... (sorry hvis jeg spør UTROLIG dumt hehehehe, men kan ikke allverden om dette )

Ser ut til at det er 2 vifter/exhaust på døren av kabinettet (en cpu og en case tenker jeg). Pluss PSU'en burde det holde i massevis til å holde kabinettet i romtemperatur.

Eller tenkte du på CPU kjøling? Det følger med stock-vifte til alle cpu'er. De er jo ikke megabra, men holder jo. Kan alltids investere i en dyrere en ved senere anledning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror heller ikke det skal være noe problem med tempratur i det oppsettet med mindre du begynner å klokke. Hvis du skulle ønske litt mer luft strøm kan jeg anbefale Paps og Mist vifter. Disse funker utmerket!

Jeg kjøpte meg akkurat nytt kabinett selv, Cooler Master Stacker 832, har 5stk 12cm, vifter da ligger hele systemet på under 28 grader idle og 35 load. Da har jeg også klokka en C2D E6300 til 3,06 Ghz. <-- Denne skal oppgraderes så snart jeg får litt mer cash.

Det eneste jeg vill kommentere med oppsettet jeg satt opp til deg er at du bør velge et HK du føler deg trygg på eventuelt et merke du har brukt før. Det sysnes hvertfall jeg er veldig greit. Mine selvbygde pcer booter ALLTID på først forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagern
    Jeg tror heller ikke det skal være noe problem med tempratur i det oppsettet med mindre du begynner å klokke. Hvis du skulle ønske litt mer luft strøm kan jeg anbefale Paps og Mist vifter. Disse funker utmerket!

Jeg kjøpte meg akkurat nytt kabinett selv, Cooler Master Stacker 832, har 5stk 12cm, vifter da ligger hele systemet på under 28 grader idle og 35 load. Da har jeg også klokka en C2D E6300 til 3,06 Ghz. <-- Denne skal oppgraderes så snart jeg får litt mer cash.

Det eneste jeg vill kommentere med oppsettet jeg satt opp til deg er at du bør velge et HK du føler deg trygg på eventuelt et merke du har brukt før. Det sysnes hvertfall jeg er veldig greit. Mine selvbygde pcer booter ALLTID på først forsøk.
    Har ikke alt for mye greie på hardware desverre, men ang HK har jeg brukt mye Asus.. Har du et asus-HK-forslag innen samme sjanger som det du lista for meg.. om du går god for Asus da selvsagt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Ser ut til at det er 2 vifter/exhaust på døren av kabinettet (en cpu og en case tenker jeg). Pluss PSU'en burde det holde i massevis til å holde kabinettet i romtemperatur.

Eller tenkte du på CPU kjøling? Det følger med stock-vifte til alle cpu'er. De er jo ikke megabra, men holder jo. Kan alltids investere i en dyrere en ved senere anledning.
    Tenkte mest på generell kjøling, og etter hva jeg leser nå (som du skriver) så bør det holde ja

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke alt for mye greie på hardware desverre, men ang HK har jeg brukt mye Asus.. Har du et asus-HK-forslag innen samme sjanger som det du lista for meg.. om du går god for Asus da selvsagt!!

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Komplett.no - Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

ASUS er helt topp, har dette i den ene av mine pcer. Kortet over er i samme kategori som det Gigabyte kortet i det første oppsettet.

Hvis du ender opp med et oppsett ca. som det over er jeg sikker på at du blir happy :-D :-D Og jeg kan garantere deg at det neste du kommer til å kjøpe er mer disk plass. Nå har jeg fylt opp mine 1.6TB og trenger stadig mer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg kan få problemer med å skaffe penger fremover.. ser derfor heller etter en midlertidig løsning (da faller selvfølgelig behovet etter å bruke pc`n som spillmaskin bort)

Har en bærbar pc liggende. Har denne nok power til å streame hd materiale til en flatskjerm...?

Prosessor Intel Core Duo T2300 / 1.66 GHz ( Dual-Core )
    Cache-minne 2 MB - L2 Cache
    RAM 1 GB - DDR II SDRAM - 533 MHz - PC2-4300 ( 2 x 512 MB )
    Harddisk 100 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm
    Grafikk-kontroller ATI MOBILITY RADEON X1400 med inntil 512 MB HyperMemory - 128 MB
    Lydutgang - Lydkort

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •