HTPC og Plasma, fungerer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og Plasma, fungerer det?

Jeg sitter og vurderer hva slags skjerm jeg skal ha til systemet.
    HTPC skal brukes som et rent medie-senter. Ikke spill og ikke surfing, annet enn for evt. enkele oppgraderinger o.l. Planen er at alle videokilder skal gå via HTPC som dermed kan skalere for optimal bildekvalietet. TV-kilden blir forhåpentligvis Floppy DBV S2. (skjermkort HD2600 Pro)

Tenkte først at LCD blir best og har i bestilling en FullHD skjerm, men den har nå antatt leveringstid 30/10. Dette ville selvsagt gitt et glimrende desktop og MediaPortal bilde men som sagt over, trenger jeg bare MediaPortal for navigering og da bør det ikke være nødvendig å ha all verdens oppløsning.

Spørsmålet blir da om jeg får et greit bilde av MediaPortal med en plasma skjerm som typisk har litt odde oppløsninger som 1024 x 1080 o.l.? Ville sett på ekstremt sammenpresset eller ekstremt strukket bilde som negativt.
    Har sett at det skal gå an og endre pixel bredde informasjon i software og at dette bør kunne justere bildet til rette proposjoner, men vil det i såfall skape problemer når det skal spilles av film/tv?
    Er det andre ting jeg bør se opp for? Ser da bort fra innbrenningsproblematikken.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg rett at du ikke skal ha surroundlyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <censored due to idiocy>

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Hvor har du det fra at Plasma har odde oppløsninger?
    Alle plasmaskjermer (bortsett fra gamle SD-skjermer og 1080p) under 50" har spesielle oppløsninger (ALIS/XGA) som ikke er optimale til PC-bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj...da trekker jeg det jeg sa...Merkelig at jeg ikke har opptattet det...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forstår jeg deg rett at du ikke skal ha surroundlyd?
    Jo, det går med fiber rett til reciver evt via TV med HDMI og digital lyd-utgang derfra. Gammel reciver uten HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Babelfisken
    Spørsmålet blir da om jeg får et greit bilde av MediaPortal med en plasma skjerm som typisk har litt odde oppløsninger som 1024 x 1080 o.l.? Ville sett på ekstremt sammenpresset eller ekstremt strukket bilde som negativt.
    Har sett at det skal gå an og endre pixel bredde informasjon i software og at dette bør kunne justere bildet til rette proposjoner, men vil det i såfall skape problemer når det skal spilles av film/tv?
    Er det andre ting jeg bør se opp for? Ser da bort fra innbrenningsproblematikken.
    Eg bruker MediaPortal på Panasonic TH42PH9, VGA, 1024 x 768 50Hz, og det fungerer utmerket! 50Hz har eg oppretta vha eigendefinert oppløsning i Nvidia kontrollpanel. Med ein avstand på 2,5-3m ser eg uansett ikkje enkeltpixlar, så om dei er avlange merkar eg ikkje noko til det. I Windows blir bildet riktignok strekt i bredda, men sidan eg kun bruker det til vedlikehold og administrasjon bryr eg meg ikkje om det.

I MP skalerer eg bildet til 1:1,33 og får dermed riktig aspektforhold på TV, film og foto.

Til TV bruker eg FireDTV DVB/S, og det fungerer bra.

Så at plasma ikkje er eigna til HTPC er eg uenig i. Har heller ikkje hatt problem med innbrenning som "alle" advarer mot, sjølv om MP har stått i ein eller annan meny nokre timar. Det einaste eg har lagt merke til, er ved oppstart av PC på "kald" skjerm. Då kan eg ane XP sin oppstartslogo dersom eg f.eks stoppar oppstarten på eit svart skjermbilde. Men dette er borte så snart eit "normalt" bilde er blitt vist. Dette var faktisk eit større problem på ein Atec 37" LCD-TV eg testa tidlegare.

Dette er mi meining, og så får andre meine sitt, men kun å vurdre ut frå specs, gir ikkje nødvendigvis det beste resultatet!

Ellers må du rekne med ein del tweaking av MP, codeks, webepg, fjernkontroll (anbefaler MS MCE remote), ffdshow(?) etc, men det er verdt det når du er "ferdig".

---------------
    Mvh Leon

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Babelfisken
    Jo, det går med fiber rett til reciver evt via TV med HDMI og digital lyd-utgang derfra. Gammel reciver uten HDMI.
    Aha. Da skjønner jeg hvorfor du ikke vil benytte receiver som videohub.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Aha. Da skjønner jeg hvorfor du ikke vil benytte receiver som videohub.
    Nå er det da heller ikke særlig vits i å ha en hub for ett signal inn og ett signal ut. Blir jo bare en ekstra støykilde. Kan heller ikke se at jeg i overkommelig fremtid får noen ekstra HDMI enhet. Det jeg har fra før er gamle ting som X-box og en gammal billig DVD spiller. De kan like godt gå rett til TVn. I den grad jeg trenger betjene to enheter samtidig håndterer Harmony 555 det automatisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Eg bruker MediaPortal på Panasonic TH42PH9, VGA, 1024 x 768 50Hz, og det fungerer utmerket! 50Hz har eg oppretta vha eigendefinert oppløsning i Nvidia kontrollpanel.
    Hvorfor 50Hz og ikke 60Hz. Jeg har alltid gått utifra at panelet i seg selv er 60Hz og dette blir mer riktig ?

Så at plasma ikkje er eigna til HTPC er eg uenig i.
    Amen. På den tiden jeg kjøpte Plasma var LCD elendig i forhold men har tatt seg opp betraktelig.

Personlig synes jeg Plasma gir mer "glow" i fargene, og filmer "flyter" bedre. Men det er forsåvidt min smak.

Har heller ikkje hatt problem med innbrenning som "alle" advarer mot, sjølv om MP har stått i ein eller annan meny nokre timar. Det einaste eg har lagt merke til, er ved oppstart av PC på "kald" skjerm. Då kan eg ane XP sin oppstartslogo dersom eg f.eks stoppar oppstarten på eit svart skjermbilde. Men dette er borte så snart eit "normalt" bilde er blitt vist. Dette var faktisk eit større problem på ein Atec 37" LCD-TV eg testa tidlegare.
    Jeg har herja _mye_ med min Plasma, og ved flere tilfeller sovnet med skjermbilde/menyer på. Har ikke merket noe enda.

Dette er mi meining, og så får andre meine sitt, men kun å vurdre ut frå specs, gir ikkje nødvendigvis det beste resultatet!
    Amen.

Jeg har vel måttet hjelpe de fleste av kompiser, familie etc å kjøpe seg panel.

Jeg ber dem først stikke innom et par butikker og notere ned de skjermer _de_ synes har best bilde. Så blir jeg med og verifiserer at Panelene har samme signalkilde og justerer litt på kontrast/lysstyrke slik at det blir eple<->eple. Til slutt får jeg butikken til å fyre opp HD kilde på de panelene de likte best. Så forklarer jeg på folkelig språk ulempene med Plasma (Pixel 1:1, overscan).

Stort sette alle ente opp med Panasonic plasma panel

De eneste som klager er en kompis med pixel 1:1 fetish, som blir forbannet at jeg har "lurt dem" til å kjøpe noe ;D

Ellers må du rekne med ein del tweaking av MP, codeks, webepg, fjernkontroll (anbefaler MS MCE remote), ffdshow(?) etc, men det er verdt det når du er "ferdig".
    Amen. Ikke glem å kalibrer panelet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •