Invitasjon eksklusiv visning av Windows HomeServer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Invitasjon eksklusiv visning av Windows HomeServer

I forbindelse med vi i Microsoft Norge lanserer Window Home Server inviterer vi til lukket eksklusiv visning den 2. oktober kl. 18 hos oss på Lilleaker i Oslo (Beklager til de som synes veien blir for lang)

Windows Home Server skal lanserer 15. november i Norge, men vi synes det er gøy å kunne vise WHS til dere som er spesielt interessert, allerede nå.

Windows HomeServer er mye mer enn jeg trodde. Etter å ha installert å prøvekjørt ble jeg helt fan, så dere som kommer kan glede dere.
    Vi forteller også litt om neste generasjon MediaCenter, Fiji, og hva vi driver med for å komme dit.

Påmeldingen er etter "Første mann/kvinne til mølla", Maks antall er ca. 100 og påmelding er KUN på direktemelding til meg her på AVForum.
    Skriv på:
    Navn
    Adresse
    Tlf
    Mail

Her er vi:
    Gjesteparkering - Microsoft Norge AS

Adressen er: Lilleakerveien 6, O283 Oslo

PS. Vi serverer pizza og drikke

Med vennlig hilsen og velkommen
    OW

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med :-)

PM sendt med tlf etc...

MVH Tommas

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror det lett blir rot med alle disse trådene, så jeg sperrer den andre med URL til denne, så får folk diskutert dette på samme sted...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan fortelle litt mere om WHS? Hvilke fordeler og ulemper gir dette oven for feks vista eller xp? Eller er det kanskje bare ett program?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, tror en liten minipresentasjon av WHS kunne vært en fordel...! Jeg har lest litt om det, men pr. dato tror jeg veldig mange ikke har fått med seg dette glimrende nye konseptet, selv her på AVforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten presentasjon av windows home server

Her er en artikkel fra itavisen link
    ITavisen | Prøv Windows Home Server
    Håper dette hjelper noen.:-D

Newcomer ASCIWhite sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dammit!!! Synd jeg bor langt oppe i fjellene på sørlandet

Men får vel høre her på forumet etter visningen tenker jeg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten intro: Slik er hjemmeserveren fra Microsoft - IDG.no

Tar man ned beta/rc kan man evt. prøve å kjøre det inn i Virtual PC: Slik setter du opp en virtuell maskin - IDG.no

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henger meg på "clasm" og anbefaler sterkt å hente ned Microsoft Virituel PC2007.
    Den er utmerket til å prøvekjøre operativsystemer i, f.eks for de av dere som også vil prøve Vista.

Microsoft Virtual PC 2007 download

HomeServer fungere 100% i VirtualPC men velg "other" når valget av opr.system kommer og velg minst 510Mb ram. Jeg anbefaler å oppgrader til over 1024Mb ram hvis du har tenkt å kjøre VirtualPC over lengre tid.

MVH
    OW

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak dette her Jeg skulle egentlig ha vært betatester på Home Server, men jeg fikk aldri tid til det

PCWorld.no's test av Home Server:
    Slik er hjemmeserveren fra Microsoft - IDG.no

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Home server er et produkt som har gått meg hus forbi - høres interessant ut! Etter å ha skummet igjennom presentasjonen ser det ut som en slik dedikert løsning for datalagring kan avhjelpe problemet med ørsmå avbrekk i streaming. Hakking i tide og utide har på en måte alltid vært en del av "opplevelsen" når man spiller av mediafiler fra harddisker. En av fordelene som jeg ser det er at man ikke skal bli fristet til å kjøre andre programmer på samme boksen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjørt tilsvarende i ca 1 og et halvt år med Ubuntu, mythtv og LVM - her er det bare å hekte på gamle disker og alt organiseres til én stor disk. Sata og pata om hverandre usb osv spiller ingen rolle. Oppsettet på min nokså gamle server klarer fint å ta opp fra tre satelittkort mens jeg spiller av opptak på én av klientene. Ikke for å disse MS her, men mange av dere aner kanskje ikke hva dere har gått (og går) glipp av? I forhold til hva mange åpenbart har betalt for dyr hardware er det forbausende at man ikke kan ta opp fra flere digitale kanaler samtidig, ha komplette programoversikter for alle kanaler (også utenlandske) og at man ikke kan benytte server/thinclient-løsninger slik at man slipper å ha en bråkete metallkasse så stor som et lite kjøleskap i stua med tilhørende kabler fra fjern og nær.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på presentasjonen og synes Home Server har mye å komme med. Ja, det finnes mye gratis av varierende kvalitet, men for å snu på situasjonen - så mye penger som mange av oss legger på hardware burde det ikke være vanskelig å legge under 2 lapper på bordet for noe software...

Uansett, jeg kommer til å teste ut Home Server. Skriver noen linjer senere om hva jeg synes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Linux var like brukervenlig så hadde jeg kanskje prøvd det...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd ut noe av funksjonaliteten i en evalueringsversjon av Home Server. Førsteinntrykket er meget godt, skjønner at man fort kan bli "fan" av dette.

Man er nødt til å starte med blanke ark, så for de av oss som ønsker å migrere fra en XP-server med mange harddisker (alltid fulle, selvfølgelig), er man ihvertfall nødt til å kjøpe inn en ny stor harddisk. Innholdet på en og en harddisk overføres Home Server og flyttes deretter over. Alle harddiskene på Home Server kan ses på som en stor lagringsplass.

Konsollet til Home Server er tilgjengelig fra enhver klient, også eksterne, og er en enkel måte å administrere brukere, sette opp automatisk backup og opprette shared folders. Utenfor hjemmenettverket vil alle filer være tilgjengelig gjennom et webgrensesnitt - her kan man også koble seg til alle PC'er hjemme (remote desktop).

Streaming til Xbox 360 fungerte helt fint. Har dessverre ingen MediaCenter-PC enda.

Her er det mye lovende, jeg bestiller dersom det ikke dukker opp noen store problemer de nærmeste dagene.

Følger representatene fra Microsoft fortsatt med på denne tråden? Home automation ble nevnt under presentasjonen, kunne man si noe mer om dette? Er norske produsenter allerede igang med feks løsninger for lysstyring?

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Joda vi følger med.....

Hyggelig å høre at du foreløpig synes WHS ser bra ut.

Home Automation har jeg holdt på med i noen år, men legger det stadig litt på is. Amerikanerne har hatt dette lenge, og bruker mye en protokoll som heter X10. Jeg kjører den hjemme med lys av/på og demping.
    Jeg personlig synes X10 er litt gammeldags og den har kun puls-kontroll, du kan altså ikke sende en jevn datastrøm til mottager (demp lys = Klikk, klikk, klikk osv.)
    Problemer også med utvikling/nyskaping produkter fra amerikanske 110V til 220V.

Vi begynner nok å nærme oss noe, men litt flere standarder må på plass, f.eks. infrarød/radio styring av div. devicer (Varmepumper etc)

Anbefaler deg også å se på: Microsoft Robotics Studio

VPL og sånne små .Net devicer kan absolutt være veien å gå. Fordelen her er jo WLAN og dermed rekkevidde i huset uten å måtte bruke noe som krever fri sikt (IR)

MVH
    OW

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok dessverre vi ikke får se så mye utbredelse av intelligent styring så lenge produsenter som leverer slike ting i dag bruker mye lukkede løsninger, og det er veldig mange løsninger. Men har en tro på at Zigbee (zigbee.org, åpen trådløs standard for blant annet hjemme automasjon med mange svært tunge aktører inne) vil bedre på dette etterhvert. Men ettersom standarden først var ordentlig oppegående i 2006 vil det nok ta et par-tre år til før en begynner å se mere til dette dessverre. Ideen her er blant annet interoperabilitet mellom forskjellige produsenter.

Newcomer Rudifj sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere som var der, hvordan var det?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ut et par eksterne mediaspillere. Begge krever et serverprogram, og her får man et lite problem - Home Server er basert på Windows 2003 server, mens slike programmer ofte er beregnet for XP/Vista. For min del virket den ene men ikke den andre.

Koblet på en ekstra harddisk (USB) for å sjekke hvordan dette artet seg. En liten formatering (fra konsollet) senere så var total lagringsplass utøket - snækksy!

Testet også ut duplication og det gikk like greit. Her er det forsåvidt en liten issue - dersom man skal bruke xbox 360 til streaming må video legges under den forhåndsdefinerte videos-folderen. Og duplication ser kun ut til at kan velges på shared-folder-nivå. Så enten blir det duplication på hele folderen eller ikke i det hele tatt - for de fleste betyr det sistnevnte.

På XP-serveren min har jeg brukt RAID5, som jeg føler er et godt kompromiss mellom overhead og sikkerhet. Det kan man sikkert bruke på Home server også, men så vidt jeg skjønner må da alle disker være en del av dette arrayet da man ikke uten videre vet hvilken partisjon en fil blir liggende på.

Duplication ser altså ut til å ha visse begrensninger. Noen kommentarer fra Microsoft når det gjelder dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •