Skal jeg ta det dyre eller det "billige" valget?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal jeg ta det dyre eller det "billige" valget?

Hei

Jeg har vært i en butikk og fått foreslått følgende oppsett fra dem (mitt budsjett er egentlig ca 25 000, men dette oppsettet skal de ha 30 000 for).

Hitatchi PJ-TX300 prosjektør - 11 500 kr
    Lerret - 2 000 kr
    Yamaha Receiver RXV659B - 5 000 kr
    Yamaha DVDS661B DVD spiller,DivX - 1 200 kr
    Yamaha NS777B Høyttaler Gulvstående - 4 500 kr
    Yamaha NS-333 BLACK speaker - 1 500 kr
    Yamaha 7 NSC444B Center Høyttaler - 1 300 kr
    Yamaha YSTSW315PF 10",250w,Subwoofer 20-160Hz - 3 000 kr

Det jeg lurer på er som følger. Bør jeg gå opp et hakk for å få støtte for
    1080p? Det vil si bytte prosjektør til feks Epson EMP-TW700. Da må jeg vel også gå opp et hakk i receiver for å få oppskalering til HDMI (feks Yamaha RX-V1700). Er dette verdt å bruke ekstra penger på. Jeg har bedt butikken om et prisoverslag på dette.

Kort beskrivelse av mitt behov. Jeg har innredet en kjellerstue som er en stor vinkel. Den ene armen (ca 3,5 meter lang og 3 meter bred) blir hjemmekino. Jeg spiller ikke PS3 eller Xbox, men vil koble til PC. Jeg har digitalmottaker fra Canal Digital og jeg har digital mottaker fra et kabelnett selskap. Kommer stort sett til å bruke hjemmekinoen til å se fotball og film. Ønsker en løsning som ikke fort blir gammeldags uten å bruke mer en budsjettet.

Tar i mot kommentarer og hjelp med takk! :-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje sjekke ut andre altenativer før du bestemmer deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kanskje sjekke ut andre altenativer før du bestemmer deg?
    Tenker du på alternative oppsett/pakker osv? Tenkte meg kanskje en tur innom HI FI Senteret i Stavanger for å se hva de kan levere til den prisen.

Butikken jeg bruker er ikke billig, men de er veldig flinke til å hjelpe med oppsett/installasjon og andre problemstillinger for oss amatører.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er denne posten under HTPC?

Uansett...Hvis du har tenkt å ha en PC koblet til, hvorfor kjøpe en dyr DVD-spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78

Uansett...Hvis du har tenkt å ha en PC koblet til, hvorfor kjøpe en dyr DVD-spiller?
    La akkurat merke til det selv. Jeg skulle postet i hjemmekino forumet, ikke i HTPC. Kan en admin flytte denne tråen for meg?

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1200,- for dvdspilleren var vel ikke dyrt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasoze
    Tenker du på alternative oppsett/pakker osv? Tenkte meg kanskje en tur innom HI FI Senteret i Stavanger for å se hva de kan levere til den prisen.

Butikken jeg bruker er ikke billig, men de er veldig flinke til å hjelpe med oppsett/installasjon og andre problemstillinger for oss amatører.
    Det er ihvertfall vert å sjekke et par forskjellige alternativer før du blåser 30 frognertiere. Tror ikke det nødvendigvis er en garanti for god lyd at samtlige komponenter er produsert av Yamaha.
    Skal du ha ny reciever nå så bør du så absolutt kjøpe en som støtter HDMI 1.3 og de nye HD lydformatene. Onkyo har en som bare koster noen hundrelapper mer enn den Yamahaen. B&W har jo nettopp kommet med ny 600 serie, kanskje mulig å gjøre noen gode bruktkjøp på den gamle 600 serien?
    Ellers så bør du sjekke ut Focal sin Chorus serie har fått veldig gode kritikker og er bra priset. Tror nesten jeg hadde prioritert å legge litt mer på lydsiden og kjøpt en litt billigere projector. hva med å titte litt på avtorget og tilsvarende steder, der finner du sikkert en mye bedre subwoofer til omtrent samme prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    1200,- for dvdspilleren var vel ikke dyrt.
    Det er jo dyrt i forhold til 0,- da.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nesten jeg hadde prioritert å legge litt mer på lydsiden og kjøpt en litt billigere projector. hva med å titte litt på avtorget og tilsvarende steder, der finner du sikkert en mye bedre subwoofer til omtrent samme prisen.
    Hvorfor mer på lyd og mindre på bilde? Ville gitt han det motsatte rådet. En native 1080p prosjektør gir nok mye bedre opplevelse enn et hakk opp på subwoofer skalaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nesten jeg hadde prioritert å legge litt mer på lydsiden og kjøpt en litt billigere projector. hva med å titte litt på avtorget og tilsvarende steder, der finner du sikkert en mye bedre subwoofer til omtrent samme prisen.
    Takk for tilbakemelding. Dette blir litt som å kjøpe PC. Det billigste er å kjøpe komponenter og sette sammen selv. Problemet er at jeg ikke har veldig mye peiling på dette og derfor ikke har noen forutsetning for å begynne å kjøpe litt her og litt der. Jeg vet ikke hvorfor butikken som jeg har besøkt har brukt Yamaha på det meste.

Finnes det butikker på Internett som kan komponere fullstendige hjemmekinopakker av denne typen for meg? Eller er det kanskje noen her som av rent godt hjerte kan foreslå en full pakke og hvor jeg kan kjøpe komponentene

Edit: Ser at avshop.no har noen billige pakker med disse to prosjektørene som jeg nevnte. Skal se litt nærmere på dem.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Dette blir litt som å kjøpe PC. Det billigste er å kjøpe komponenter og sette sammen selv. Problemet er at jeg ikke har veldig mye peiling på dette og derfor ikke har noen forutsetning for å begynne å kjøpe litt her og litt der. Jeg vet ikke hvorfor butikken som jeg har besøkt har brukt Yamaha på det meste.

Finnes det butikker på Internett som kan komponere fullstendige hjemmekinopakker av denne typen for meg? Eller er det kanskje noen her som av rent godt hjerte kan foreslå en full pakke og hvor jeg kan kjøpe komponentene
    Les litt her inne før du bruker pengene dine, det kan være penger spart...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor mer på lyd og mindre på bilde? Ville gitt han det motsatte rådet. En native 1080p prosjektør gir nok mye bedre opplevelse enn et hakk opp på subwoofer skalaen.
    Det er vel delte meninger om det...
    Når man får f.eks en benq PE7700 for skarve 6K, så vil jeg tro at dette er helt greit for en nybegynner.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel delte meninger om det...
    Når man får f.eks en benq PE7700 for skarve 6K, så vil jeg tro at dette er helt greit for en nybegynner.
    Sant nok.

Kommer egentlig an på hva man ser på som viktigst, lyd eller bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det viker å være muligheter for å få god hjelp her så gjør jeg et forsøk på å sette sammen en løsning for å "konkurrere" med det tilbudet jeg allerede har.

ARRESTER MEG HVIS JEG GJØR RARE VALG (Husk en totalpris på 25 - 30 000):

Prosjektør
    Epson EMP-TW700
    Pris: 10 796 på avshop.no (med lerret - se under)
    Hvorfor: Takler 1080p - får mye skryt så vidt jeg har lest
    Edit: Takler den virkelig 1080? Hos avshop står det ikke noe om det, men hos hjemmekino.no står følgende:
    Projektoren er HD-ready og takler derfor 1080i og 720p HDTV-signal og i tilegg støtter den 1080P som er den beste HDTV-oppløsningen som er tilgjengelig fra HD DVD, Blu-Ray, XBOX360 og Playstation 3.

Er det flere versjoner av denne?

Lerret (må være rammelerret sier kona)
    DreamScreen BrightWhite White (er det rammefargen??)
    Størrelse: Er litt usikker her. Veggen er ca 3 meter bred, og prosjektøren vil så ca 3,5 meter fra veggen. Kan dere hjelpe meg her?

Receiver
    Trenger hjelp her - ca 5 -6 000 kroner. Vil helst ha med oppskalering
    Onkyo TX-SR604 surroundreceiver fra Nettdata.no til Kr.6.490,00 Så vidt jeg kan forstå av produktbeskrivelsen så oppskalerer den og den har hdmi utgang.

DVD spiller
    Trenger hjelp her. Skal spille diverse filmer som jeg brenner på PC i tillegg til vanlige filmer. Kanskje heller en med hardiskopptager?

Høytalere
    Trenger hjelp her ca 10 - 12 000 kroner
    Planen er å henge høytalerene bak i taket. Har lagt rør i veggene til dette.

Fint hvis noen kan foreslå de beste valgene i disse kategoriene hos avshop.no - Jeg ønsker helst å bestille alt på et sted (edit - ekspertene sier at jeg ikke ønsker å kjøpe alt på et sted)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall vert å sjekke et par forskjellige alternativer før du blåser 30 frognertiere. Tror ikke det nødvendigvis er en garanti for god lyd at samtlige komponenter er produsert av Yamaha.
    Skal du ha ny reciever nå så bør du så absolutt kjøpe en som støtter HDMI 1.3 og de nye HD lydformatene. Onkyo har en som bare koster noen hundrelapper mer enn den Yamahaen. B&W har jo nettopp kommet med ny 600 serie, kanskje mulig å gjøre noen gode bruktkjøp på den gamle 600 serien?
    Ellers så bør du sjekke ut Focal sin Chorus serie har fått veldig gode kritikker og er bra priset. Tror nesten jeg hadde prioritert å legge litt mer på lydsiden og kjøpt en litt billigere projector. hva med å titte litt på avtorget og tilsvarende steder, der finner du sikkert en mye bedre subwoofer til omtrent samme prisen.
    Hvor finner jeg disse produktene? Ser dem ikke på avshop.no

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker helst å bestille alt på et sted
    Shop around...
    Focal selges av Andrè på hifihuset. HI-FI Huset AS :
    denne recieveren hadde jeg i tankene: Onkyo Europe - Imaginative Sight & Sound
    TW700 er en 720p projector. billigste 1080P er benq W9000, den ligger på rundt 23.000,-
    Det ligger flere 720P maskiner på avtorget til sympatisk pris...
    les og lær

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shop around...
    yes sir

Har funnet en receiver hos nettdata og oppdatert innlegget mitt der jeg prøver å bygge hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det viker å være muligheter for å få god hjelp her så gjør jeg et forsøk på å sette sammen en løsning for å "konkurrere" med det tilbudet jeg allerede har.

ARRESTER MEG HVIS JEG GJØR RARE VALG (Husk en totalpris på 25 - 30 000):

Prosjektør
    Epson EMP-TW700
    Pris: 10 796 på avshop.no (med lerret - se under)
    Hvorfor: Takler 1080p - får mye skryt så vidt jeg har lest
    Edit: Takler den virkelig 1080? Hos avshop står det ikke noe om det, men hos hjemmekino.no står følgende:
    Projektoren er HD-ready og takler derfor 1080i og 720p HDTV-signal og i tilegg støtter den 1080P som er den beste HDTV-oppløsningen som er tilgjengelig fra HD DVD, Blu-Ray, XBOX360 og Playstation 3.
    Den er native 720p. Dvs at den har fysisk sett 720 linjer.
    På spesifikasjonen til Epson står det ikke noe om 1080 (EPSON product specs

Lerret (må være rammelerret sier kona)
    DreamScreen BrightWhite White (er det rammefargen??)
    Størrelse: Er litt usikker her. Veggen er ca 3 meter bred, og prosjektøren vil så ca 3,5 meter fra veggen. Kan dere hjelpe meg her?
    Ramme som ikke er svart ser jeg ikke poenget med. Finnes det?

DVD spiller
    Trenger hjelp her. Skal spille diverse filmer som jeg brenner på PC i tillegg til vanlige filmer. Kanskje heller en med hardiskopptager?
    Spill heller filmene rett fra pcen. Å brenne dem først for så og spille av i DVD-spiller er jo veldig tungvint da?

Anbefaler at du deler opp tråden i lyd og bilde og flytter de til de mer passende kategoriene: prosjektor og generell audio.

Denne kategorien er for folk som er interessert i hjemme-teater PC'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - skal lage nye tråder i de riktige forum.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - skal lage nye tråder i de riktige forum.
    Kjempe.

Sjansen for at det er folk der som har peiling på de respektive temaene der er mye større enn her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •