hjelp til bygging av htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til bygging av htpc

hei,

har planer om å skaffe meg en htpc, som skal brukes til vanlig film visning, hd avspilling, musikk og kanskje spilling.

skal ha silverstone lc16m kabinettet, og en hd dvd-rom, men utenom det så har jeg null peiling på det som skal inni.
    vil ha topp kvalitet på lyd og bilde

ser det er mange temaer likt som mitt, men har liksom ikke sett noe som passer mine kriterier ennå. Så jeg håper noen gidder å hjelpe meg med å finne deler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=capiciti.... har liksom ikke sett noe som passer mine kriterier ennå.[/QUOTE]

Og hva er kriteriene dine bortsett fra at du skal ha topp kvalitet på lyd og bilde?

Hva legger i topp kvalitet? Hva er budsjettet ditt? Hvor stille vil du ha pcen? Hva skal den kobles opp mot? Hvordan ønsker du å kontrollere den?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uendelig mange muligheter når man vil bygge en HTPC.

Hvis du setter tall på en skala fra 1-5 (1 = uviktig, 5 = utrolig viktig) på disse kriteriene vil det bli enklere å hjelpe deg:

Spill (høy fps):
    Film (HD-avspilling):
    Lyd i 5.1:
    Lyd i stereo:
    Lav støy:

Du må også kunne svare på de spørsmålene Liwet spurte deg for å kunne effektivt hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får prøve å komme med litt mer info da sjø :P

Spill (høy fps): 3
    Film (HD-avspilling):5
    Lyd i 5.1:5
    Lyd i stereo:4
    Lav støy:1

bryr meg ikke noe særlig om det blir støy av pcen.
    skal kobles til en yamaha forsterker type RX-V1700, og en 37" lcd 1080p tv

ett budsjett som ikke overstiger 15 000

håper det hjelper dere med å hjelpe meg
    ellers takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal bli meget enkelt å anbefale noe bra til deg. Budsjettet ditt er ihvertfall meget bra, og du har ingen krav til lav støy

Skal se om jeg kan lage en liste til deg.

Se på denne tråden her for eksempler på en HTPC som gjør noenlunde det du vil:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...orst-htpc.html

Kabinett:
    Komplett.no - Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU)
    Anbefalt i tråden over, men generelt sett et ganske anerkjent produkt
    Alternativ:
    Komplett.no - Silverstone SST-LC20 HTPC, Sort (Uten PSU)
    Nyere utgave.

PSU:
    Komplett.no - Seasonic M12 500W, 120mm Vifte, Modulære Kabler, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
    Eventuelt:
    Microplex Norge AS

Hovedkort:
    Komplett.no - Gigabyte GA-P35T-DS3P, P35, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR3, 2xPCI-Ex16

CPU:
    Komplett.no - Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte
    Siden budsjettet ditt var så høyt tillot jeg meg å legge på en Quad cpu her. Du har 2 gode alternativ i:
    Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    eller hvis du vil overklokke til en rimelig penge:
    Komplett.no - Intel Pentium E2160 1.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/vifte
    Du kan få nær samme ytelse som den over ved å overklokke denne til 3.2Ghz med stock-vifte (Toms hardware)

RAM:
    Komplett.no - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 1GB, CL8, Non-ECC, 1.5V, 128Meg x 64, 240pin
    1333mhz minne. 1GB. Du kan gå for 2 GB med kjipere ram isteden for samme pris. Ev kjøpe 2GB med denne rammen. Budsjettet tillater det.
    Komplett.no hadde dårlig utvalg på 1333mhz. Mulig du får bedre ram andre steder på 1333mhz? Uansett. Du kan fint kjøpe 800mhz ram og få nesten samme ytelse ved videoavspilling. Kanskje litt mindre effektivt ved spill, men det er neglisjerbart.

Skjermkort:
    Komplett.no - MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe
    HDCP kompatibelt skjermkort med HDTV brikke.
    Eventuelt for mer kraft (400 kr ekstra...overraskende billig for et 8800gts kort?):
    Komplett.no - Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-320M-TV-DD"

HDD:
    Komplett.no - Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    500GB disk fra Samsung.

Lydkort:
    Hardware.no - Prisguide - Lydkort - Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect
    Bare nødvendig hvis du skal spille med surround lyd (anbefales).

Pris:
    Ble 12080 inkl mva. på alle førstevalgene mine.

Legg merke til at jeg ikke har lagt til noe DVD-spiller her. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en vanlig dvd-brenner (rundt 400 kr) i tillegg og så kjøpt en kombi-HD-spiller (HDDVD og Bluray) når de kommer...sikkert rundt starten av 2008. Hvis penger ikke er problem, kjøp både HDDVD og Blueray spiller separat. Eller sats på en av delene og bare kjøp filmer i det ene formatet.

Du har ikke tenkt å bruke PCen som en TV-dekoder? Hvis du har kabel-TV eller parabol fra Canal Digital er PCen en meget god erstatter for gratis boksen som følger med. Kan gi deg noen tips på det også om du vil...

Lagde en Komplett.no handleliste til deg, men tror ikke det funker å dele den? Noen peiling på hvordan man gjør det?

(Andre: bare kom med innspill om du er uenig med noen av forslagene mine)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for svar

så jo ikke verst ut detta her,
    men siden jeg ikke har så mye peiling på data så hadde det vært fint om andre har kunnet kommentert dine valg, så jeg ikke baserer mine kjøp på hva en sier :P

angående blueray/hd dvd så tenkte jeg å skaffe en hd dvd spiller til pcen siden jeg har ps3 fra før.

har egentlig ikke tenkt så mye på å ha tv-dekoder, men når du nevner det så er det kanskje ikke så dumt?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønner jeg. Ville ikke gått for hva 1 person sier selv.

En *MEGET* god tråd fra et annet forum er denne;
    Core 2 Motherboard Complete List - With Hardware Recommendations for a HD HTPC - AVS Forum

Noe av infoen er litt foreldet, men leser du hele første posten (lang) så vil du ha et godt grep på hvilken komponenter som er anbefalt. Kan bli litt teknisk til tider, så er du litt grønn bør du kanskje ta den i flere jafs...

Har du parabol eller kabel nå? RiksTV skal også kunne gå med TV-kort, men har ikke helt oversikten om det faktisk funker som det skal eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes stort sett det Tomas78 har satt opp ser bra ut. Et par kommentarer.

Det første skjermkort alternativet han har satt opp er jeg litt skeptiske til. Jeg foretrekker å bruke passivt kjølte skjermkort. I min erfaring er skjermjortvifter det som bråker mest i en pc og som lettest går i stykker. Skal det først være en vifte på skjermkortet burde den i det minste blåse lufta ut av kabinettet og ikke bare rundtomkring inni. Du kan få et passivt kjølt skjermkort med samme spesifikasjoner og til samme pris. Komplett.no - MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe

Det andre skjermkortet Tomas78 har satt opp blåser lufta ut av kabinettet og det finnes ikke vifteløse 8800 kort.

Hovedkortet har bare to vanlige pci spor. Det er ikke nødvendigvis problem, det er avhengig av hva du har tenkt å sette i pcen. F.eks. hvis du skal ha et lydkort og et par tv-tuner kort så må du ha et annet hovedkort.

Når det gjelder lydkort ville jeg holdt meg unna det lydkortet Tomas78 anbefaler med mindre du anser lyd u spill for å være mye viktigere enn lyd på film og i stereo. Creative lydkortene er riktignok de som har best støtte for lyd i spill, men du er nødt til å kjøre lyden analogt ut fra pcen og inn på pcen. Jeg har en Yamaha RX-V1600 selv og har prøvd dette, jeg likte ikke resultatet. Problemet er at når du benytter multi-channel inn eller hva det nå heter så sjalter du ut surroundprosessoren i recieveren, og reciveren kjører bare rett ut det den får inn. I tillegg er det et knot med at mulitchanel inn ikke fungerer som andre innganger, men er en toggle. Det vil si enten så er den slått på eller slått av. Og når den er slått på så kommer lyden derifra uansett hvilken signalkilde man velger på reciveren. Det ble veldig lav WAF på fjernkontrollen med dette.

Et bedre alternativ for lydkort er dette: Hardware.no - Prisguide - Lydkort - Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect
    Det har DTS Connect og er i stand til å sende flerkanals lyd digitalt. (Alle lydkort kan sende ut flerkanals lyd fra DVDer, men ikke spilllyder etc.)

Personlig ville jeg har bytta ut stock-kjøleren på prosessoren, men siden du ikke bryr deg om støy...

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på Liwet.
    Han skrev mye fornuftig der.

Bruk et passivt kjølt skjermkort for all del.

Og styr unna creative kortene da de passer best i gamer pc

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Jeg synes stort sett det Tomas78 har satt opp ser bra ut. Et par kommentarer.

Det første skjermkort alternativet han har satt opp er jeg litt skeptiske til. Jeg foretrekker å bruke passivt kjølte skjermkort. I min erfaring er skjermjortvifter det som bråker mest i en pc og som lettest går i stykker. Skal det først være en vifte på skjermkortet burde den i det minste blåse lufta ut av kabinettet og ikke bare rundtomkring inni. Du kan få et passivt kjølt skjermkort med samme spesifikasjoner og til samme pris. Komplett.no - MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe
    Enig

Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Når det gjelder lydkort ville jeg holdt meg unna det lydkortet Tomas78 anbefaler med mindre du anser lyd u spill for å være mye viktigere enn lyd på film og i stereo. Creative lydkortene er riktignok de som har best støtte for lyd i spill, men du er nødt til å kjøre lyden analogt ut fra pcen og inn på pcen. Jeg har en Yamaha RX-V1600 selv og har prøvd dette, jeg likte ikke resultatet. Problemet er at når du benytter multi-channel inn eller hva det nå heter så sjalter du ut surroundprosessoren i recieveren, og reciveren kjører bare rett ut det den får inn. I tillegg er det et knot med at mulitchanel inn ikke fungerer som andre innganger, men er en toggle. Det vil si enten så er den slått på eller slått av. Og når den er slått på så kommer lyden derifra uansett hvilken signalkilde man velger på reciveren. Det ble veldig lav WAF på fjernkontrollen med dette.

Et bedre alternativ for lydkort er dette: Hardware.no - Prisguide - Lydkort - Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect
    Det har DTS Connect og er i stand til å sende flerkanals lyd digitalt. (Alle lydkort kan sende ut flerkanals lyd fra DVDer, men ikke spilllyder etc.)
    Det var jeg ikke klar over? Bra du rettet opp i det

Oppdaterer posten min med dine forslag jeg...

Det er forresten MYE man kan gjøre for å få ned støyen på denne pcen....

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er greit at jeg spør et spørsmål om HTPC her. Har også planer om en HTPC, men med hovedbruk til musikk med lydkorreksjon. Lurer på hvilke fjernkontroller som har skjerm, slik at jeg slipper å slå på plasmaen hver gang jeg skal høre musikk? Finnes det eventuelt tastatur med skjerm eller andre gode løsninger?
    Har lagt ut en tråd her:
    Hvilke PC løsning med krem lyd, EQ og aktiv deling?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at du har lyst å søke i låter osvosv med den fjernkontrollen?

Da vil ikke de tastaturløsningene jeg vet om være noe tess. Eneste jeg kan tenke meg er en PDA eller lignende med fjernkontrollprogramvare på. Er vel bare å google i vei tenker jeg...

Har ingen spesifikke forslag, men veldig interessert i det du eventuelt finner? Kan se om jeg kan finne noen løsninger selv når jeg har tid.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Ser for meg at du har lyst å søke i låter osvosv med den fjernkontrollen?

Da vil ikke de tastaturløsningene jeg vet om være noe tess. Eneste jeg kan tenke meg er en PDA eller lignende med fjernkontrollprogramvare på. Er vel bare å google i vei tenker jeg...

Har ingen spesifikke forslag, men veldig interessert i det du eventuelt finner? Kan se om jeg kan finne noen løsninger selv når jeg har tid.
    Målet er å unngå å måtte ha plasmaen påslått når jeg spiller musikk. Det beste hadde vært om jeg også slapp å slå den på i det hele tatt, men da er jeg kanskje helt avhengig av en ekstra skjerm? En mini LCD kan være en mulighet, men en fjernkontroll hadde vært enda bedre. Vet ikke om f.eks noen av Logitech sine fjernkontroller kan erstatte en skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Målet er å unngå å måtte ha plasmaen påslått når jeg spiller musikk. Det beste hadde vært om jeg også slapp å slå den på i det hele tatt, men da er jeg kanskje helt avhengig av en ekstra skjerm? En mini LCD kan være en mulighet, men en fjernkontroll hadde vært enda bedre. Vet ikke om f.eks noen av Logitech sine fjernkontroller kan erstatte en skjerm.
    Det er jo kabinett med LCD touch screen på. Er ganske dyre egentlig, men kanskje noe å se på? Kombinert med en fjernkontroll så kan jo det en fiffig løsning.

Eventuelt... ($999):
    ViewSonic: Support: Mobile & Wireless: airpanel Smart Displays: airpanel V110

Vil funke som en nice remote...Dyr men...

Tråder om temaet:
    Use your Pocket PC or Tablet PC as a wireless remote (New NetRemote Thread) - AVS Forum Archive
    HTPC remote control potential - Home Theater Forum

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabinett med innebygget skjerm må jo bli en fin løsning da.

Komplett.no - Zalman HD160XT HTPC Sort, 7" touchskjerm Aluminium, ATX (Uten Strømforsyning)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protector
    Skal se på det, men trenger nok et kabinett med kjøleribber. For min del er lavest støy enormt viktig. Skal sjekke litt dette med PDA og fjernkontroller. Eventuelt så kan jeg kjøpe en liten LCD sak. Nå bør vi nok gå holde oss til spørsmål fra trådstarter. Jeg får kanskje starte en ny tråd på avforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar
    begynner jo å se riktig bra ut nå

tomas78: har parabol nå, så hvordan funker dette med tvkort da? blir pcen en tuner da eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pcen blir en tuner ja.

Eksempel på løsning:
    Komplett.no - Digital Everywhere FloppyDTV-S2, Internal, Firewire, DVB-S2 (HD-ready)
    Og:
    Komplett.no - CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM

Det florerer med TV tuner programmer, men jeg ville anbefalt Mediacenter programvare som MediaPortal (MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home). Er *relativt* enkelt å sette opp og gir deg alle muligheter du kunne ønske deg. Alt kan da bli styrt med fjernkontroll og selv kona vil kunne etterhvert styre rundt med dette.

Tar du i bruk MediaPortal på en slik PC blir den en alt-i-ett-boks (TV, DVD, Radio, CD-spiller, mp3 spiller, film, surfing osvosv).

Det krever jo litt innsikt å få til alt dette, så hvis du ikke er tålmodig anbefaler jeg deg å bestille en teknofil venn til å overnatte og sette alt opp til deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips til Lydkort

Asus Xonar D2/PM

dette har og DTS connect...
    utkonkurerer alt av creative lydkort som nå er kommet ut (i følge tester)
    veldig bra signal til støy forhold på det og:grin:
    ikke så veldig bra til gaming vel og merke:-|

tips til skjermkort vil være et Radeon kort fra HD serien
    HD 2400 eller 2600.. ville jo absolutt gått for 2600, det koster bare 1000kroner og har veldig enkel tilkobling til tv da man kan bruke HDMI kabel.
    det er jo og integrert lydkort i skjermkortet så man får lyd og bilde via video utgangen:grin:
    det er jo ikke noe gaming kort men litt mer "film" kort :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cptrucker
    tips til Lydkort

Asus Xonar D2/PM

dette har og DTS connect...
    utkonkurerer alt av creative lydkort som nå er kommet ut (i følge tester)
    veldig bra signal til støy forhold på det og:grin:
    ikke så veldig bra til gaming vel og merke:-|

tips til skjermkort vil være et Radeon kort fra HD serien
    HD 2400 eller 2600.. ville jo absolutt gått for 2600, det koster bare 1000kroner og har veldig enkel tilkobling til tv da man kan bruke HDMI kabel.
    det er jo og integrert lydkort i skjermkortet så man får lyd og bilde via video utgangen:grin:
    det er jo ikke noe gaming kort men litt mer "film" kort :grin:

Hvis man bruker SPDIF til filmframvisning. Er kvaliteten lik uansett hva kort man bruker (inkl hovedkort)?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •