Anbefalt HFX Classic oppsett høsten 2007

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalt HFX Classic oppsett høsten 2007

Hei,
    har nå hatt min HFX Classic i 18 måneder og har vært svært fornøyd.

Etter oppgradering til Vista Home Premium i sommer har jeg dessverre fått problemer med stadige bluescreen og hovedkortet virker ustabilt. Etter uker med feilsøking har jeg nå besluttet å gjøre kort prosess og oppgradere Classic'en slik at den får en ny "vår". Da AMD Socket 939 nå er pensjonert ser det ut til at jeg må gå den tunge veien å bytte ut hovedkort, prosessor, minne m.m.

Ser at flere i dette forumet har selvbygget løsninger basert på HFX Classic kabinettet og ønsker med dette å få opp en oppdatert tråd på hva som kan være høstens optimale løsninger.

Her kommer mine første betraktninger:

SW:
    Vista Home Premium - langt raskere indeksering enn MediaCenter 2005 på XP

CPU:
    AMD påstås fremdeles å ha det laveste energiforbruket og passer derfor beste i stille systemer? Samtidig benytter Intel sine nye prosessorer L2 stepping som bruker mindre energi enn tidligere modeller med B2 stepping. Disse prosessorene kommer bedre ut ytelsesmessig enn AMD og gir et lavere energiforbruk ved konstant load.

Med den store ytelsesforskjellen som er i dag mellom AMD og Intel virker det mest ytelsesøkonomisk å velge Intel. Men hvor kraftig prosessor kan man velge før det begynner å bli usikkert med bruk av heatpipes for prosessoravkjøling?

(edit) Etter en pris/ytelse/teknologi vurdering ønsker jeg å gå for Intel Core 2 Quad Q6600. Men jeg er svært usikker på om jeg klarer å holde prosessortemperaturen stabil med heatpipes som eneste kjøling...

Hovedkort:
    Utfordringen blir å finne et kort med nok PCI plasser og best mulig kjøling. Jeg kan derfor ikke se at det er mulig å finne et mATX kort som oppfyller behovet og vil sjekke ut ATX kort.

Grafikkort:

Grafikkortet må støtte HDCP og være passivt kjølet. Mitt første kort, ASUS EN6600GT Silent, hadde problemer med å overstyre overscan utfordringen på min 40" LCD TV. Asus 8500GT som jeg nå har takler dette bedre men har dessverre ikke HDCP-støtte. Så langt tror jeg på Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP.

Minne:
    Valg av minne vil naturlig nok være avhengig av hovedkortet. 2 x 1024 Mb bør være greit.

Harddisk:

Det er trangt i kabinettet og med Vertical Silencer kabinett til disken bør en kanskje nøye meg med en disk? Samsung Spinpoint har jeg god erfaring med fra tidligere mht lite bråk og vil vurdere en 500 Gb versjon. Andre valg er kanskje bedre?

TV-kort:
    Her har jeg allerede Hauppauge 500MCE med to tunere og vil benytte denne videre (Dessverre er dette kun et analogt kort). Jeg har selv digital kabel-TV gjennom Canal Digital og venter derfor utålmodig på at det skal komme et digitalt TV-kort som støtter dette.

DVD-brenner:
    Skulle helst sett at det var en løsning for "slot-in" brenner for kabinettet (pleksiglass med åpning), men da jeg ikke har funnet dette vurderer jeg en av de siste NEC-brennerne. SlySoft sin AnyDVD sørger for "lydløs" avspilling av DVD så det er ikke så farlig med modell. Litt tidlig enda med BlueRay/HD DVD?

Flere enn meg som ønsker å oppdatere sin HFX Classic og som har endevendt de fleste forum for gode referanser?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye googling og gjennomgang av produktspesifikasjoner har jeg nå falt på noen valg som forhåpentligvis fungerer som jeg ønsker.

Jeg har gått til innkjøp av en Intel Core 2 Duo E6850 3.0 GHz prosessor og Asus P5K-E/WIFI-AP, P35 hovedkort.

Intel sine Quad prosessorer avgir såpass mye mer varme at jeg havnet på nevnte valg. Med bare ett sett heatpipes til prosessoren kan det være at jeg er helt i grenseland med en 3.0 GHz prosessor men kommende målinger vil raskt avdekke dette.

Hovedkortet ble valgt med hensyn til plassering av interne SATA kontakter, 2 eksterne e-SATA kontakter, innebygd wifi og gode kjølerør løsninger.

Øvrige komponeneter får vente - nå skal det skrues og testes :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerte utmerket :-D. Prosessoren holder seg stabilt mellom 36 og 42 grader og systemtemperaturen ligger jevnt på 56 grader.

HTPC'n fungerer utmerket og har så langt vært svært stabil - ingen bluescreen og ingen "hickups" så langt (noe som tilhørte hverdagen med forrige hovedkort og prosessor).

Vista Media Center er svært mye raskere på indeksering av bibliotekene enn det Media Center 2005 var og det hjelper godt når musikkbiblioteket nærmer seg 80 GB.

Nå er fokusen å finne en god slot-in DVD løsning som ser bra ut i kabinettet. I tillegg skal forumet saumfares for å se om noen har gjennomprøvd løsninger for digitalt tvsignal med innebygd dekoder som støtter Canal Digital kabel...

Er det andre i forumet med samme kabinettløsning, HFX Classic, som har erfaringer å dele så kom med det

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva måler du temperaturer med?
    Jeg bruker speedfan, men får usannsynlig lave temperaturer, bortsett fra systemtemp. Ved stressfri bruk ligger cpu-temp på ca 17-18, core-tempene på 19-20, mens systemtemp ligger på ca 35 grader. (rom-temp ligger sikkert rundt 23grader)

Har Asus p5k premium wifi-ap og c2d E6750
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ASUS sin egen sw som følger med hovedkortet: ASUS AI Suite.
    ASUS PC Probe II er et annet sw-verktøy som medfølger og som også måler CPU-temperatur m.m.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får de samme målingene med dem også, så da er det nok hovedkortet som lyver til meg...
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...har du sjekket temperaturmålingene i Bios? Det bør gi deg en pekepinn på om det er software som gir feil målinger eller ikke...

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holol
    Hmmm...har du sjekket temperaturmålingene i Bios? Det bør gi deg en pekepinn på om det er software som gir feil målinger eller ikke...
    Samme, lave temperaturer der også. Må google litt en dag tror jeg. Kanskje det hjelper å oppdatere bios.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •