PC til Stereo receiver (gjelder audio)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC til Stereo receiver (gjelder audio)

Av praktiske årsaker har jeg som mange andre koblet PC-en til forsterkeren og rippet nesten hele CD samlingen over til PC-en i wav format. Har hittil kun brukt en standard mini-jack-phono kabel fra det innebygde lydkortet (!) fra hovedkortet og det låter faktisk helt OK. Hvis jeg virkelig skal lytte bruker jeg selvsagt den vanlige CD-spilleren. Jeg har også et Creative lydkort som opprinnelig var tenkt til andre formål, men som har optisk utgang. Tenkte jeg skulle være genial og koble denne direkte inn på receiveren (jeg bruker en NAD T753) med optisk kabel. Lyden var selvsagt støyfri, men sååå flat og kjedelig! Så nå er jeg tilbake til kabel fra lydkortet på hovedkortet igjen.
    Det er selvsagt grenser for hva man kan forvente seg av et USB-lydkort til 500 kroner, men trodde ikke det skulle være så dårlig. Kan det være andre årsaker? :-?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At lyden var sååå flat og kjedelig kan like gjerne komme av at dac'en i receiveren din ikke holder mål...det er jo den som gjør den viktigste jobben med å konvertere bitstrømmen fra PC->optisk kabel->receiver optisk inn til et analogsignal som kan forsterkes. Ville tro at lydkortet ditt stort sett fungerer som et transparent mellomledd her. Hva med å prøve en god, ekstern DAC?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe jeg også er interresert i å vite mer om.
    Vet at ved analog overføring av lyd fra pc, så er det mye å hente ved å bruke et lydkort av høy kvalitet.

Er det slik at man ikke trenger noe godt lydkort hvis man skal sende lyden digitalt til reciver ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ennå til gode å høre en pcbasert kilde (skvisboks eller htpc) (selv med gode dac'er) som kan erstatte en helt grei cd-spiller (f.eks. min Rotel rcd-02)
    Det låter tynt i bånn, flatt i lyden, masse detaljer som uteblir.. Jeg sier ikke at det ikke er mulig å få bra lyd via pc'n, men har ennå ikke hørt det.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man sender lyden digitalt og "bitperfect" ut av pc'n til en ekstern DAC av høy kvalitet, så kan jeg da ikke tenke meg til noe annet enn at dette må bli minst like bra som med en svært god cd-spiller.

Eller går det ikke ann å lese og sende alle bit'ene på en cd uten feil ?
    Slik at man er avhengig av cd drev av ypperste klasse, for å fange opp all infoen på plata ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hvis man sender lyden digitalt og "bitperfect" ut av pc'n til en ekstern DAC av høy kvalitet, så kan jeg da ikke tenke meg til noe annet enn at dette må bli minst like bra som med en svært god cd-spiller.

Eller går det ikke ann å lese og sende alle bit'ene på en cd uten feil ?
    Slik at man er avhengig av cd drev av ypperste klasse, for å fange opp all infoen på plata ?

Har du testet? Jeg har :twisted:

Pc-baserte låter flatt, med lite lyd i bånn.. Som sakt har til gode å høre noen pc-basert som spiller i nærheten av en grei cd-spiller. Kan godt være at det fungerer.. men jeg har ennå ikke hørt det (og nå begynner det å bli en del tester pc/squeezebox vs cd-spiller).
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ

Pc-baserte låter flatt, med lite lyd i bånn.. Som sakt har til gode å høre noen pc-basert som spiller i nærheten av en grei cd-spiller. Kan godt være at det fungerer.. men jeg har ennå ikke hørt det (og nå begynner det å bli en del tester pc/squeezebox vs cd-spiller).
    når du da sier pcbasert, mener du da pcer med lydkort integrert i pcen eller har du prøvd med "skikkelige" lydkort???

en del sier det at så lenge du sender digitalt ut av pcen så spiller det ikke noen rolle for hvor bra lydkortet er...
    dette er noe som jeg selv har testet og sier meg sterkt uenig i. nå skal det sies at jeg ikke er noen hifi frik, men har drevet med lydinspillinger og div slike ting på hobby basis i 10 år, så har ørlite peiling på lyd. når jeg sitter med pcen bruker jeg den som lydkilde da det er mye enklere enn cdspilleren min.
    har et creative lydkort til 800kr som har fått best i test, og har scoret maks i stort sett alle testene det har vært med i.
    vell, masse lyd i bånnen her, dynamikk i massevis, og har ikke lagt merke til at jeg mister noen detaljer når jeg spiller fra pc, i forhold til cdspilleren min.
    det jeg vil frem til er at lydkortet spiller stor rolle selv om du sender ut digital lyd, og har du skikkelig lydkort og spiller wav eller annet format som ikke har noe tap i lydkvaliteten så gjør det like god jobb som en cdspiller

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(tar en knutinh her):

Kan du vise til noen double-blind tester der noen kan høre forskjell i det tilfellet? CD-spiller vs PC med SPDIF ut?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye peil på dette med pc-baserte ting SPDIF vet jeg ikke hva er engang.. Det eneste jeg sier, som jeg ikke har dobbelttestet eller tatt blindtest på, men har hørt det er Htpc vs cd-spiller, der htpc'n kom dårlig ut.. Dette var med lydkort, ikke slik som var med i hovedkortet, men en som var kjøpt utenom.. Prisen vet jeg ikke helt om.. men han jeg hørte dette hos, har ganske peil, bygd htpc'n selv, og bruker den som sin kilde.. Han ble også lang i masken når jeg spillte samme musikken med min rotel rcd-02. Det låt mye bedre en hans system.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye peil på dette med pc-baserte ting SPDIF vet jeg ikke hva er engang.. Det eneste jeg sier, som jeg ikke har dobbelttestet eller tatt blindtest på, men har hørt det er Htpc vs cd-spiller, der htpc'n kom dårlig ut.. Dette var med lydkort, ikke slik som var med i hovedkortet, men en som var kjøpt utenom..
    Syns ikke du bør uttale deg slik som under når du ikke har peiling, og har hørt hos en venn som du bedømmer har peiling. Hvordan kan du det når du ikke har peiling selv? Det er nok av tull i debatten PC vs brunboks allerede.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    At lyden var sååå flat og kjedelig kan like gjerne komme av at dac'en i receiveren din ikke holder mål...det er jo den som gjør den viktigste jobben med å konvertere bitstrømmen fra PC->optisk kabel->receiver optisk inn til et analogsignal som kan forsterkes. Ville tro at lydkortet ditt stort sett fungerer som et transparent mellomledd her. Hva med å prøve en god, ekstern DAC?
    Du har selvfølgelig helt rett i at kvaliteten på DACen er ganske så avgjlrende for kvaliteten. Men jeg tro faktisk at jeg bare var litt uheldig første gang og oversett at det var aktivert noen innstillinger på lydkortet som påvirket lyden. Nå har jeg ingen problemer, jeg er ikke mann om å høre forskjell på CD spiller og optisk kabel fra soundblaster kortet på PCen. Lydkortet fungerer altså som et transparent mellomledd. Bruker en 10 m lang optisk kabel od det fungerer knirkefritt!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

digitalt til reciver

Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Dette er noe jeg også er interresert i å vite mer om.
    Vet at ved analog overføring av lyd fra pc, så er det mye å hente ved å bruke et lydkort av høy kvalitet.

Er det slik at man ikke trenger noe godt lydkort hvis man skal sende lyden digitalt til reciver ?
    Hei, ja det er in erfaring. Nå har jeg ikke sammenliknet med et skikkelig high end anlegg, men med min Denon DCD-735 CD spiller og NAD T753 reciever kan jeg i dag ikke høre forskjell fra om jeg sender lyden med optisk kabel fra soundblaster ludkortet mitt til 500 kroner. Den skal jo bare overflre et digitalt signal som gjøres om til analogt i receiverens DA converter. Dersom du kan høre forskjell er det fordi DACen i CD spilleren er bedre enn den som sitter i receiveren. Men bare prøv!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •