Hakket HD avspilling på mediapc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakket HD avspilling på mediapc

Har en pc med Athlon 2 Ghz cpu og 1 Gb RAM (m/Radeon 9800 pro) som kjører vanlig XP. Pcen skal ikke spille av video høyere enn 720p.
    Når jeg laster ned 720p WMV filer og spiller, eller prøver meg på 720p quicktime trailerere, stopper det opp. CPU går i taket.
    Har hentet siste versjon av VLC og testet med x264 filer som også hakker, selv om dette går bedre.
    Kan dette ordnes på softwaren, eller må det kjøpes inn HW?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke uttale meg for bombastisk siden jeg ikke har HTPC selv, men jeg vil tro du ikke har noen HW akselerasjon av HD-materiale fra 9800-skjermkortet. Da må CPU gjøre all jobben, noe som kan bli for tungt. Selv billige kort i X1xxx serien til ATI har HD-akselerasjon, så et HW bytte trenger ikke bli grisedyrt (selvom de dyre kortene selvsagt gjør en bedre jobb..)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjermkortet der er ikke sertifisert for HD film, den har ikke HDCP. Trur det kalles en sertifisering.. Du må uansett ha et skjermkort som har HDCP, feks Ati 2400HD er godt nok for det. Jeg har det selv og virker utmerket, men er litt usikker på om cpu'en din er god nok. Se om du finner cyberlink sin HD/BR test på hjemmesiden til dem

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg sitter her og vurderer innkjøpt av dette PowerColor kortet (vet at dette kortet vil fikse problemet).
    Nå har jeg ikke testet BR/HDDVD matriale ettersom det ikke er tilgjengelig for meg pr dags dato, men er det slik at HD video generelt vil kreve så mye cpu? 2 Ghz er jo tross alt litt..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Det skjermkortet der er ikke sertifisert for HD film, den har ikke HDCP. Trur det kalles en sertifisering.. Du må uansett ha et skjermkort som har HDCP, feks Ati 2400HD er godt nok for det. Jeg har det selv og virker utmerket, men er litt usikker på om cpu'en din er god nok. Se om du finner cyberlink sin HD/BR test på hjemmesiden til dem
    HDCP sertifisering har ingen ting med dette å gjøre! De klippene han spiller av har ikke noe med HDCP å gjøre...

Ladort: Det er nok cpu'en din som er for svak.... Jeg har selv en pc med athlon xp på 2,1ghz og det er i grenseland på at det går ann å spille av de fleste hd klipp i 720p. Prøv å¨få tak i coreavc codec så kanskje det går litt bedre. Ellers har du jo en rimelig oppgradering med ati 2400 kortene! Hvor mye det er å hente der vet jeg ikke, da jeg ikke har lest noen tester enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Prøv å¨få tak i coreavc codec så kanskje det går litt bedre.
    Supert, jeg får teste og se. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok oppgradere til et skjermkort med HD-aksellerering, f.eks. ATI HD2400/2600 eller GeForce 8400/8500/8600. Dette vil gi en betydelig effekt ved avspilling av x264/H.264. Gjør du dette skal PC'en holde en god stund til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    HDCP sertifisering har ingen ting med dette å gjøre! De klippene han spiller av har ikke noe med HDCP å gjøre...

Ladort: Det er nok cpu'en din som er for svak.... Jeg har selv en pc med athlon xp på 2,1ghz og det er i grenseland på at det går ann å spille av de fleste hd klipp i 720p. Prøv å¨få tak i coreavc codec så kanskje det går litt bedre. Ellers har du jo en rimelig oppgradering med ati 2400 kortene! Hvor mye det er å hente der vet jeg ikke, da jeg ikke har lest noen tester enda.
    Okay, det er nok skjermkortet som må byttes. Trudde HDCP var noe med at den var godkjent for HD kvalitet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet med coreavc og det hjalp dessverre ikke for meg. Jeg får nok gå til innkjøp av PowerColor kortet. Er godt mulig en reinstallasjon også vil hjelpe på ytelesen, men er nok ikke ene og alene nok.
    Takker for tips og hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til det skjermkortet du tenker å kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til det skjermkortet du tenker å kjøpe?
    Det har jeg; Komplett.no - PowerColor Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2 ,AGP8X, DVI/Tv-out, 64bit
    Håper bare komplett har fått orden på plukkingen, så jeg ikke må vente en måned for å få den.
    (PCI express kortet er 100 kr billigere)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ladort
    Det har jeg; Komplett.no - PowerColor Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2 ,AGP8X, DVI/Tv-out, 64bit
    Håper bare komplett har fått orden på plukkingen, så jeg ikke må vente en måned for å få den.
    (PCI express kortet er 100 kr billigere)
    Ok, ser bra ut det kortet. Har dette skjermkortet jeg Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink

Virker utrolig bra, men ati må lære seg å lage feil fri driver. De to nyeste versionene ekke noe bra. Flimmer stripe som dukker opp av og til

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-HQV on GeForce 8600 & Radeon HD 2600

litt om video akselerasjon på Radeon 2000 serien, hvilket lover veldig bra for dere som vurderer feks Radeon HD 2400!

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    (...) (selvom de dyre kortene selvsagt gjør en bedre jobb..)
    Dette stemmer ikke for ATi's 2x00-serie. 2400/2600 har UVD, noe 2900 ikke har

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med 8500 kort er det desverre pr idag ikke hjelper noe som helst for avspilling av MKV filer. WMV filer derimot blir spillt av uten problem og der ser det ut til at HW akselrasjonen fungerer. Jeg kjøpte 8500 kortet ene og alene for MKV avspilling siden 97% av HD filmene på nettet er dette, men sålangt har det vært til ingen hjelp. Men dersom noen har fått HW akselrasjon til å fungere med MKV filer tar jeg gjerne imot tips

Newcomer Saknet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW acceleration på mkv funker veldig dårlig, er snakk om å tjene 1-2% cpu...
    Tror heller du bør jobbe med software biten gitt.

Eks. Bruk ffdshow og Media Player classic, og sørg for å bruke "overlay" som renderer. VLC funker dårlig på mkv, unngå denne.

Jeg kjører 720p helt glatt (60% cpu) på en Athlon 3000+ med ett 5200 nvidia kort. 1080p går ikke HELT glatt, men er bare litt etterslepp på lyden.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WonderStivi
    Du må nok oppgradere til et skjermkort med HD-aksellerering....8500/8600. Dette vil gi en betydelig effekt ved avspilling av x264/H.264.
    Merk at du får hw-akselerert dekoding av x264 og vc-1 i kun Vista med disse kortene foreløpig. Vi venter fortsatt på driverstøtte for dette til XP. Jeg begynner å tvile litt på at det kommer, selv om Nvidia har sagt at det gjør det i lange tider nå.

EDIT: Fra Nvidias sider:

PureVideo™ HD support is currently only available on Microsoft Windows Vista for GeForce 8600, 8500 and 8400 GPUs. PureVideo HD support for Windows XP will be available an upcoming driver.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde HDCP var noe med at den var godkjent for HD kvalitet...
    HDCP har kun med kopisperre å gjøre:

Hjemmekino.no - Leksikon - HDCP

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saknet
    HW acceleration på mkv funker veldig dårlig, er snakk om å tjene 1-2% cpu...
    Tror heller du bør jobbe med software biten gitt.

Eks. Bruk ffdshow og Media Player classic, og sørg for å bruke "overlay" som renderer. VLC funker dårlig på mkv, unngå denne.

Jeg kjører 720p helt glatt (60% cpu) på en Athlon 3000+ med ett 5200 nvidia kort. 1080p går ikke HELT glatt, men er bare litt etterslepp på lyden.
    Bruker stort sett MediaPortal jeg og med Cybyerlink codec og ligger på 30-40% på 720p mkv og ioverkant av 90% på 1080 så det går til nød, men ulempen er bl.a. varmeutvikling når CPU kjører såpass hardt CPU låg faktisk noe lavere med Vista og CoreAVC men med XP som jeg bruker nå av andre grunner er min erfaring at CoreAVC er mindre effektiv enn alternativene som ffd og cyberlink.

Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Merk at du får hw-akselerert dekoding av x264 og vc-1 i kun Vista med disse kortene foreløpig. Vi venter fortsatt på driverstøtte for dette til XP. Jeg begynner å tvile litt på at det kommer, selv om Nvidia har sagt at det gjør det i lange tider nå.
    Isåfall kan du gjør din egen tvil til skamme ved å laste ned nyeste Beta driver til XP for de har støtte for H264 og VC1

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Isåfall kan du gjør din egen tvil til skamme ved å laste ned nyeste Beta driver til XP for de har støtte for H264 og VC1
    Hadde du vært dame skulle jeg spandert en klem spørs om det ikke blir nytt kort nå ja. Er det noen vesentlig forskjell på 8500 og 8600 når når grafikkytelse er uinteressant, kun avspilling av video?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •