kun 1080p signal til HD-ready tv via RGB-kompositt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kun 1080p signal til HD-ready tv via RGB-kompositt

Jeg har nettopp kjøpt ny tv, Sony Bravia KDL-32D3000, og er veldg godt fornøyd så langt. Jeg har koblet denne til htpc via rgb-composite. Dette fungerer men ikke optimalt. Her er en liste over ting jeg prøver å finne løsninger på:

- Tven er 720p, men så langt er det kun 1920*1080 som gir et tilfredstillende fullskjermsbilde på tven. Har proevd 1280*720, 1280*768 og 1360*768 men det resulterer i for lite eller for stort bilde på tv uansett hvilken kombinasjon av innstillinger jeg proever på tv og skjermkort. Er RGB-kompositt kun for full-HD eller skal det funke i 720p?

Jeg har tenkt å kjøpe et ekstra skjermkort for tven, som må være vifteløst og ha HDMI. Er det noen som vet om det fungerer fint med 2 ulike skjermkort på et asus a8n-sli hovedkort? Har ikke tenkt å bruke SLI, men vil ha 2 skjermkort for å koble til 3 skjermer (1 VGA, 1 DVI og TV via HDMI). Noen som vet om et vifteløst Nvidia skjermkort med HDMI? Man må vel ha HDMI for å i fremtiden kunne avspille BD eller HD-DVD fra pc?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ingenting om hvilket skjermkort du bruker, men det er ingen tvil om at en kompositt-løsning per i dag er noe av det dårligste du kan gå for.

De fleste skjermkort kommer i dag med DVI-utgang. De som har HDMI leverer veldig sjeldent lyd på denne utgangen. DVI er det samme som HDMI, bare at lyden ikke er inkludert i kabelen. Det finnes også DVI -> HDMI kabel som gjør at du kan bruke HDMI-inngangen på TV'en. Lyden kjører du da for seg selv, enten til TV eller til forsterker.

Jeg ville kjøpt et 8600 GTS med passiv kjøling (altså, kjøleribbe). Dette har 2 DVI-utganger som du kan konvertere til både HDMI og VGA.

Hvordan det vil fungere med to forskjellige skjermkort uten Sli vil jeg uttale meg lite om, da jeg ikke har erfaring med det. I teorien skal det jo gå godt.

Edit: Det va da disse skjermkortene jeg siktet til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Skjermkortet som er i pcen i dag er et gigabyte 6600GT med passiv kjøling. Jeg hadde også sett meg ut 8600GTS, men har også snust på radeon 2600HD fordi dette har maskinvareakselaresjon av hd-video også i XP, men det er visst på veg til Nvidia uansett. Er mest usikker på det med to ulike skjermkort og mange skjermer, har aldri prøvd mer en 2 skjermer, men det er vel bare å prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare påpeke at det heter RGB-komponent og ikke kompositt.

Kompositt er signal på en signal-kabel og er det desidert dårligste man kan få ut av pcen. Er ikke mulig å sende RGB signal ut av kompositt.

Komponent er 3 signal-kabler med sync og green. Tilnærmet lik hva man får fra en scart kontakt med RGB...kanskje helt likt.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tomas78: Vanlig komponent slik vi kjenner det fra hjemmekinoen er YPbPr, ikke RGB slik man har i scart.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikky: det går med begge deler. Kommer an på om TVen støtter det eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lakmus
    - Tven er 720p, men så langt er det kun 1920*1080 som gir et tilfredstillende fullskjermsbilde på tven. Har proevd 1280*720, 1280*768 og 1360*768 men det resulterer i for lite eller for stort bilde på tv uansett hvilken kombinasjon av innstillinger jeg proever på tv og skjermkort. Er RGB-kompositt kun for full-HD eller skal det funke i 720p?
    Det du sliter med i forhold til for lite/stor bilde er "overscan". Hvis jeg forstod deg riktig har du et Nvidia 6600GT kort, du kan justere størrelsen på bildet her via Nvidia drivern. Mener det er en sån wizard du kan benytte her som går igjennom alle oppløsningene.

Sitat Opprinnelig postet av Lakmus
    Man må vel ha HDMI for å i fremtiden kunne avspille BD eller HD-DVD fra pc?
    Offisielt ja, i praksis, nei

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putta inn et 8600GTS (vifteløst såklart) og kobla via HDMI, da ble alt bedre

Takk for alle svar forresten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •