Ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Ny HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC

Hei
    Min gamle PC/HTPC tok kvelden her om dagen, så da benytter en muligheten til å oppgradere litt.
    Jeg har sett litt på hva folk anbefaler her på forumet og har satt opp dette:

Antec Fusion V2 430w PSU, Black, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel
    Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
    Gigabyte GA-G33M-S2H, G33, Socket-775, m-ATX, HDMI/DVI, DDR2, VGA, PCI-Ex16
    HIS Radeon HD 2600 PRO 512MB DDR2, HDMI, iSilence III, PCI-Express, DVI/HDCP
    Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Jeg er litt usikker på skjermkortet, jeg vil ha et passivkjølt kort (aller helst i alle fall) og hdmi med lyd. Det står på sidene til komplett at dette skjermkortet ikke kommer med dvi->hdmi adapter, så jeg lurer på hvilken jeg må kjøpe for å få lyd ut.

Det andre jeg lurer på er kjøling til cpu, hvor mye plass er det i kabinettet til kjøler over cpu, og hvilken kjøler jeg bør velge.

Vennlig hilsen
    Morten

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du får adapter med noen av pro-kortene, bare xt - men de finnes også som passivt kjølte).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt dette oppsettet?
    Jeg har samme hovedkort som du her, og nesten samme sjermkort. (2600xt).
    Det jeg nå har funnet ut er at hovedkortet ikke støtter noen av hd2xxx serien til ati! Får bilde altså, men å se film er umulig.
    Om du har kjøpt dette, har du samme problem?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortefa
    Jeg er litt usikker på skjermkortet, jeg vil ha et passivkjølt kort (aller helst i alle fall) og hdmi med lyd.
    Jeg har det samme skjermkortet, og har ettermontert en passiv kjøler.

Komplett.no - Thermaltake Schooner, VGA Heatpipe Cooler, Universal Clip

Det var litt knot å sette den i sammen, men det har fungert topp for meg.

Ang lyd så støtter det 5.1 med hdmi adapter i følge produsentens nettsted. Jeg har ikke prøvd det i praksis, for htpc'en min er bannlyst fra stua så lenge den ikke klarer å tie stille.

HIS Graphic Cards - Power Up, Gamers!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med på denne tråden, har hovedkortet i bestillingslisten. Blir jo en annen sak hvis det ikke støtter ATI 2xxx serien. Gi tilbakemelding om bruk ved filmavspilling.

PK

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg nå har funnet ut er at hovedkortet ikke støtter noen av hd2xxx serien til ati! Får bilde altså, men å se film er umulig.
    Står det eksplisitt at det ikke støtter disse kortene?

Kan jo kanskje være en BIOS oppgradering som skal til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FCW
    Står det eksplisitt at det ikke støtter disse kortene?

Kan jo kanskje være en BIOS oppgradering som skal til.

Står ikke eksplisitt at det ikke støtter kortene, men i manualen står der en liste over sjermkort som er støttet, og der står ikke noen 2xxx kort.

Jeg har fått det til å virke nå, etter jeg installerte noen codecs ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte dette skjermkortet men det har fått veldig mye kritikk for lyd-delen på avsforum.

-k

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ren HTPC-bruk er CPUen du har valgt etter min mening noe overkill. F.eks. en E6600 til rundt halve prisen klokkes enkelt opp til 3.0 GHz med boxed-kjøler og takler alt av HD-materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andywerk
    Har du kjøpt dette oppsettet?
    Om du har kjøpt dette, har du samme problem?
    Har selv dette hovedkortet sammen med et "SAPPHIRE Radeon HD 2400 PRO 256MB" og dette fungerer utmerket sammen med min Samsung LE40M87.
    Cpu'en jeg bruker er en Intel E6550, har ingen problemer med å spille av 1080p matriell (H.264) og dvd-avspilling med lett post-processing (oppskalering til 720p og LSF).

Men vurderer å oppgradere cpu'en til en quad core pga at jeg vil ha mullighet for å kjøre tyngre post-processing og oppskalering til 1080p.

Se gjerne tråden min for mer info: http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...jett-htpc.html

Edit:
    Når det gjelder lyddelen til kortet har jeg ikke fått det til å virke sammen med tv'en enda. Tror det er fordi jeg bruker en standard "OEM dvi -> hdmi kabel" fra amentio. Mener å ha lest en plass at man trenger denne adapteren Product detail - DVI-HDMI ADAPTER som bare følger med xt-kortene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Fikk igår omtrendt samme oppsett som Mortefa fra Komplett.
    Forskjellen er at jeg gikk for ett Powercolor HD2600PRO SCS3 og CPU E6550.
    Har akkurat montert sammen, men PC starter ikke opp.
    Når ON slås på Power så blinker LED på tastatur ett øyeblikk. Trykker så på ON i front av Antec og begge kabinettvifter starter opp. Etter noen sek. så starter CPU vifta. Skjerm og LED på tastatur forblir mørke.
    Har forsøkt å koble ut alle enheter fra hovedkort, bortsett fra power, tastatur og skjerm, uten resultat. Har også forsøkt med annen tastatur og annen skjerm, både på vga og dvi-utgang på hovedkort. Samme resultat.
    Prøvde også å demontere/montere CPU på nytt, uten at det hjalp.
    MIstenker at hovedkort er defekt.
    Noen som har gode ideer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har helt glemt denne tråden etter at jeg kjøpte inn komponentene, men skal komme med en liten oppdatering.
    Jeg kjøpte alt i listen utenom skjermkortet som ble et PowerColor Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR4 ,PCI-Express, 2xDVI/HDMI, 800/2200Mhz.
    Dette er ikke vifteløst, men så langt så hører jeg ikke noe fra det under normal bruk, hele maskina har et akseptabelt støynivå for mine ører og sjenerer ikke når den står på.
    Det gikk overraskende lett å sette alt sammen i kabinettet jeg kjøpte så det anbefales, men lcd skjermen på fronten er bare en plage og skal kobles ut (lyset er for sterkt)
    Ellers så kjører jeg to skjermsløsning med en 720p HD tv og en 20'' lcd skjerm og det funker bra. HD TV er koblet til HTPC med HDMI via en Denon 4306 som switch, og det funker også bra. Eneste problemet så langt er lyd over HDMI, og jeg har ennå ikke fått undersøkt om det er skjermkortet eller reciveren som er problemet. Jeg får ikke sendt Dolby Digital og det virker som om skjermkortet bare sender PCM (eller no) ut. Nå er ikke dette det jeg kan best, så jeg må bruke litt tid på å feilsøke...

jeg skal prøve å komme tilbake med en oppdatering når jeg har fått feilsøkt litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program bruker du til å spille av video på pc'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker for det meste Windows Media player, men VLC, zoom player og endel andre er også installert.
    Jeg bruker også ffdshow, men har det meste på default innstillinger, fordi jeg ikke har kompetansen til å stille inn slikt ennå
    Strengt tatt så har jeg ikke turt å teste de utallige innstillingene som finnes i de forskjellige programmene, så jeg burde kanskje fått hjelp av noen som kan dette

Men maskina klarer å dra det meste jeg har gitt den så langt. 720p h264 går uten anstrengelser, og det er det jeg bruker for det meste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig det "råeste" skjermkortet du får til HTPC nå ?
    hvis man da tenker max på HD avspilling ?
    Har en litt sliten htpc som ikke skal stå i samme rom som kino´en.
    Kunne tenkte meg det best mulig kort og mye støy har ingen betydning for meg..
    tips?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Hva er egentlig det "råeste" skjermkortet du får til HTPC nå ?
    hvis man da tenker max på HD avspilling ?
    Har en litt sliten htpc som ikke skal stå i samme rom som kino´en.
    Kunne tenkte meg det best mulig kort og mye støy har ingen betydning for meg..
    tips?
    Tror det blir de Radeon 3870-kortene som ble sluppet (og tror stort sett utsolgt) i Norge denne uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortefa
    Strengt tatt så har jeg ikke turt å teste de utallige innstillingene som finnes i de forskjellige programmene, så jeg burde kanskje fått hjelp av noen som kan dette
    Det finnes noen guider til de forskjellige programmene, hvis du søker etter det tror jeg. Ang Dolby Digital, se etter instillinger for SPDIF passtrough og Win32 waveout (VLC). Det er noen eksperter her som sikkert kan komme med de nøyaktige forklaringene..:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerveza
    Det finnes noen guider til de forskjellige programmene, hvis du søker etter det tror jeg. Ang Dolby Digital, se etter instillinger for SPDIF passtrough og Win32 waveout (VLC). Det er noen eksperter her som sikkert kan komme med de nøyaktige forklaringene..:wink:
    Ja jeg har sett de guidene, men jeg synes de jeg har sett har vært for tekniske og litt over mitt nivå
    Men når jeg får bedre tid så skal jeg se på de igjen.
    jeg får 5.1 lyd ut, men det virker som om lyden blir kodet om eller no. Tiden strekker ikke til om dagen, så det blir lite testing. evt så får jeg gå tilbake til spdif ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er helt sikker på at materialet du prøver å spille av er kodet i Dolby Digital da? Jeg er også i de innledende rundene når det gjelder å gjelder å få htpc'en fra å være en utfordring, til å være et brukervennlig verktøy som til og med madammen kan bruke. Min erfaring er at DD-lyset tenner på forsterkeren når kildematerialet er lagret slik, men det er det jo selvfølgelig ikke alltid..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •