Hjelp - hva skal jeg velge av lyd og PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp - hva skal jeg velge av lyd og PC?

Må bare først si at jeg er relativt grønn på området, men jeg har noen ønsker som jeg er veldig klar på. Følgende problemstilling: Har 1 stort kjøkken med stue vegg i vegg. Sofakrok med LCD-TV og datautgang er i kjøkkenet. Jeg lurer på å investere i en Media Center PC (da jeg også kan bruke denne "litt" i jobbsammenheng) for å dekke behovet med å kunne lagre og vise bilder, videofilmer, lagre på harddisk, stoppe og planlegge tv-sendinger, etc. I tillegg, ønsker vi å kunne spille av musikk til både kjøkken og stue med mulighet for å kunne ha lyd i det ene rommet, mens det er stille i det andre. I kjøkken er det kablet klart til 2 innfelte høyttalere i taket. I stue er det kablet klart til 4 tilsvarende høyttalere - 1 i hvert hjørne. Kabling fra stue og kabling fra kjøkken ender i veggen i kjøkken hvor data, tv, lyd er samlet. Jeg ønsker å kunne spille av musikk i fra PC'en og også styre og velge musikk remote uavhengig av hvilket rom jeg er i. Og, som sagt - kunne styre lyd uavhengig av rommene. Hva trenger jeg og hva skal jeg velge av utstyr? Musikkavspillingen er nok mest ment som "bakgrunnsmusikk". Og, TV blir nok aldri helt hjemmekino-standard - så kravene er nok ikke veldig store. Er mest det funksjonelle og praktiske som er viktig for meg. Trenger jeg Media Center PC? Hva slags høyttalere? PC/satelitt høyttalere? Type kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig flere mulige løsninger på situasjonen du beskriver. Det kommer an på hva du vil og hvor mye penger du ønsker å legge i det.

En medie center pc kan være så mangt. Jeg vil si det er en stillegående pc med et kabinett som passer inn sammen med resten av anlegget og som kjører programvare som lar en benytte de mediafunksjonene man ønsker. Evt. med tv-kort.

Noen spørsmål:

1. Ønsker du å kunne spille av ulik musikk samtidig i kjøkken å stue?

2. Hvordan ser du for deg at du skal kontrollere dette? Skal du bruke en og samme fjernkontroll for begge rommene eller skal du ha en i hvert rom? Evt veggpanel eller lignende.

3. Skal du ha aktive høytalere som du kan koble direkte på pc'en eller skall du ha en receiver i mellom?

4. Hva er budsjettet ditt?

5. Har du satelitt, kabel eller bakkenett for TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for svar. Her er svar på dine spm:
    1) Nei, trenger ikke å spille av forskjellig musikk i hvert rom
    2) 1 fjernkontroll til begge hadde vært det beste, men kan også leve med 1 i hvert rom (bare jeg ikke trenger å måtte flytte meg til det andre rommet for å kunne bruke den). Trenger ikke veggpanel.
    3) Her er jeg litt usikker på forskjellene. Eller, hva det kan bety av forskjell. Vil gjerne at f.eks både musikk og lyd fra TV kan komme ut fra samme høyttalere. Har man andre muligheter dersom man har en receiver i mellom?
    4) Budsjettet er rundt 20.000,- i utstyr
    5) Ja, vi har TV, telefoni og bredbånd i fra Sandefjord Bredbånd som er fiber i bakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bredbånds-TV og separat set-top-boks som du har, så får du en utfordring med å integrere dette i en media center pc.

En media center pc, som skal fungere optimalt som pvr, betinger at man har tv-kort (helst to eller fler) i PCen. Alternativt kan media center pc'en styre set-top-boksen v.h.a. en IR-sender, altså at pc'en foretar kanalvalg ved å sende infrarøde signaler til set-top-boksen. Men dette betinger at set-top-boksen har antenne-utgang for tilkopling til pc'en, og det har ikke du tror jeg.

Før du investerer i en media center pc bør du tenke nøye gjennom hvor du ønsker å være om et år eller to:
    • Se HD-DVD/Blue Ray?
    • Se TV-sendinger i HD?

Når det gjelder lyd så finnes det sikkert mange muligheter. Kanskje et PC-lyd-anlegg kan være et greit alternativ i stua? Jeg anbefaler Logitech Z-5500 som er et surround-anlegg med mye lyd for pengene.

Kanskje en medialink kan være et alternativ på kjøkkenet. D-Link har f.eks. slike, som kan streame forskjellige musikk- og radio-kilder via kablet eller trådløst ethernet.

Øystein

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fjernstyring kan kanskje Logitech Harmony 895 være et alternativ. Den fungerer både med IR og RF og har mulighet til å styre IR-eneheter med RF (radiobølger, går gjennom vegger ) via adapter.
    Front: Klipsch IV RF62___________ Reciever: Yamaha RX-V1067
    Senter: Klipsch IV RC62__________TV: Sony KDL-55HX855
    Bak: Yamaha NS-300____________ HTPC: Sjølbyggd I5, Nvidia GTX970 etc.
    Sub: SVS PC-12 NSD

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •