Digital lyd med denne kabelen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital lyd med denne kabelen?

Jeg har tenkt å bruke det gamle hovedkortet mitt Asus A7N8X-Deluxe, som har innebygget Dolby Digital dekoder. Kortet har en spdif utgang hvor jeg kan benytte coaxial-kabel. Jeg har derimot kun en coaxial inngang på recieveren min. Der har jeg i dag koblet til Gets (tv) digitale dekoder, så denne inngangen er forsåvidt opptatt. Jeg har sett at det finnes optiske kabler som har 3,5 mm minijack og toslink i andre enden. Spørsmålet mitt blir da om det er mulig å benytte denne kabelen på den grønne analoge/(digitale?) utgangen på hovedkortet og toslinken inn i forsterkeren, og på dette viset få dolby digital lyd under filmavspilling.

Takk for gode svar på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal fungere ja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen optiske utganger på det hovedkortet?

Hadde det samme hovedkortet tidligere, men kanskje jeg husker feil...

Hvis du ikke kan bruke SPDIF, er vel kanskje alternativet å bruke alle linje-utgangene med 3,5mm stereo-jack splittet til RCA plugger. Forutsatt at det finnes innganger til dette på recieveren selvfølgelig..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg få dolby digital på revieveren med minijack til 2 rca plugger da? Dette er kun analogt dersom kabelen ikke er optisk, stemmer ikke det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bestemor78
    Vil jeg få dolby digital på revieveren med minijack til 2 rca plugger da? Dette er kun analogt dersom kabelen ikke er optisk, stemmer ikke det?
    Hvis recieveren tillater det (har tilsvarende analoge 5.1 innganger), kan du bruke tre slike overganger. Det er utganger på hovedkortet for Front L/R, Surround L/R og Center/Sub. Det blir overført analogt til recieveren, dekodingen vil skje i pc'en istedet.

SPDIF'en er også digital, selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til de som lurer så fungerer det ikke.

Nå har jeg vært å kjøpt denne kabelen

Clas Ohlson - Optisk fiberkabel Audio - Videokabler

g kan bekrefte at mitt innledende spørsmål, er at dette ikke fungerer.
    Det kommer ikke noe lys gjennom kabelen ved å koble denne til grønn utgående minijack på lydkortet. Heller ingen lyd selvfølgelig.

Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser du om det lyser rødt inni det grønne jack hullet... som oftest ikke på stasjonære pc'er men desto ofte på laptoper..

er det lys, så funker den kabelen som bestemor78 linker til..

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært å kjøpt denne kabelen

Clas Ohlson - Optisk fiberkabel Audio - Videokabler

g kan bekrefte at mitt innledende spørsmål, er at dette ikke fungerer.
    Det kommer ikke noe lys gjennom kabelen ved å koble denne til grønn utgående minijack på lydkortet. Heller ingen lyd selvfølgelig.
    Stemmer bra at denne ikke funker.
    Hvis du kun har coax ut på kortet, men ønsker å benytte optisk inngang på receiver trenger du en converter som gjør om signalet til lys. En slik vil gjøre jobben som et eksempel: coax - optical converter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at det ikke er optisk utgang på det hovedkortet. Men hvis du har et par hundrelapper til å avse, finnes det jo lydkort som har det.

Feks: Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI Lydkort PCI, Retail

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerveza
    Jeg er rimelig sikker på at det ikke er optisk utgang på det hovedkortet. Men hvis du har et par hundrelapper til å avse, finnes det jo lydkort som har det.

Feks: Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI Lydkort PCI, Retail
    Etter hva jeg har forstått støtter ikke dette kortet Dolby Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TLP
    Ok, det var bare tilfeldig valgt som et rimelig alternativ med optisk utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtte Dolby Digital? Hva skal man med det så lenge det e receiveren som decoder.

Hvis den ikke skal det kan du jo bare bruke software-decoder, mye bedre og.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke det gamle hovedkortet mitt Asus A7N8X-Deluxe, som har innebygget Dolby Digital dekoder. Kortet har en spdif utgang hvor jeg kan benytte coaxial-kabel. Jeg har derimot kun en coaxial inngang på recieveren min. Der har jeg i dag koblet til Gets (tv) digitale dekoder, så denne inngangen er forsåvidt opptatt. Jeg har sett at det finnes optiske kabler som har 3,5 mm minijack og toslink i andre enden. Spørsmålet mitt blir da om det er mulig å benytte denne kabelen på den grønne analoge/(digitale?) utgangen på hovedkortet og toslinken inn i forsterkeren, og på dette viset få dolby digital lyd under filmavspilling.

Takk for gode svar på forhånd.
    Hvis eg har forstått deg rett så lurer du på om man han konvertere en vanlig signal til optisk over en kabel? i såfall nei. Følger den stander fargekode er den grønne analog front.

Du kan jo bruker en splitt kabel slik at både pcen og get decoderen går på den samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ventech
    Støtte Dolby Digital? Hva skal man med det så lenge det e receiveren som decoder.

Hvis den ikke skal det kan du jo bare bruke software-decoder, mye bedre og.
    Reciveren må jo mates med riktig signal, hvis dette kan gjøres i et software program hadde det vært perfekt. Hadde tenkt å kjøpe meg et lyd kort med støtte for Dolby Digital, men det beste hadde vært om jeg kunne brukt det gamle kortet mitt. Har du noen linker til noen software-decodere som fungerer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reciveren må jo mates med riktig signal, hvis dette kan gjøres i et software program hadde det vært perfekt. Hadde tenkt å kjøpe meg et lyd kort med støtte for Dolby Digital, men det beste hadde vært om jeg kunne brukt det gamle kortet mitt. Har du noen linker til noen software-decodere som fungerer?
    ok litt teori:
    PCM er ren digital lyd uten noen form for decoding. Tre alternativer:

Software decoder til PCM > lydkort gjør ingen ting > Forsterker gjør ingen ting

Software gjør ingen ting > lydkort decoder til PCM > Forsterker gjør ingen ting

Software gjør ingen ting > lydkort gjør ingen ting> Forsterker decoder

Spørsmålet er vel bare om hvem som decoder best...
    Personlig bruker eg AC3filter til dette. (ac3filter.net)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg installert for lenge siden, dette gjelder kun for film. Jeg er intressert i å få Dolby Digital(ac3) i spill, det er det ikke mulig med den decoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg installert for lenge siden, dette gjelder kun for film. Jeg er intressert i å få Dolby Digital(ac3) i spill, det er det ikke mulig med den decoderen.
    Det er ikke DD i spill... man kan ikke dekode et lydspor som man ikke vet hvordan vil bli på forhånd.
    Ja, spill er noe HELT annet siden alt skjer i realtime, og kan ikke sammenlignes med film.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ventech
    Det er ikke DD i spill... man kan ikke dekode et lydspor som man ikke vet hvordan vil bli på forhånd.
    Ja, spill er noe HELT annet siden alt skjer i realtime, og kan ikke sammenlignes med film.
    He he, dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne. På Xbox og Playstation 2 har det vært støtte for Dolby Digital i flere år.

Vær så snill å les litt før du slenger ut med synse fakta. Hvis du hadde søkt i to sekunder på nettet hadde du funnet dette om Dolby Digital Live til PC, tatt fra wikipedia:

Dolby Digital Live
    Dolby Digital Live (DDL) is a real-time encoding technology for interactive media such as video games. It converts any audio signals on a PC or game console into the 5.1-channel Dolby Digital format and transports it via a single S/PDIF cable.[1] The SoundStorm, used for the Xbox game console and certain nForce2-based PCs, used an early form of this technology. Dolby Digital Live is currently available in sound cards from manufacturers such as Turtle Beach[2] and Auzentech[3] using C-Media chipsets, as well as on motherboards with codecs such as Realtek's ALC882D,[4] ALC888DD and ALC888H. A similar technology known as DTS Connect is available from competitor DTS.

Link:
    Dolby Digital - Wikipedia, the free encyclopedia

Dette kortet støtter Dolby Digital for PC:
    Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect - Hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne. På Xbox og Playstation 2 har det vært støtte for Dolby Digital i flere år.

Vær så snill å les litt før du slenger ut med synse fakta. Hvis du hadde søkt i to sekunder på nettet hadde du funnet dette om Dolby Digital Live til PC, tatt fra wikipedia:

Dolby Digital Live
    Dolby Digital Live (DDL) is a real-time encoding technology for interactive media such as video games. It converts any audio signals on a PC or game console into the 5.1-channel Dolby Digital format and transports it via a single S/PDIF cable.[1] The SoundStorm, used for the Xbox game console and certain nForce2-based PCs, used an early form of this technology. Dolby Digital Live is currently available in sound cards from manufacturers such as Turtle Beach[2] and Auzentech[3] using C-Media chipsets, as well as on motherboards with codecs such as Realtek's ALC882D,[4] ALC888DD and ALC888H. A similar technology known as DTS Connect is available from competitor DTS.

Link:
    Dolby Digital - Wikipedia, the free encyclopedia

Dette kortet støtter Dolby Digital for PC:
    Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect - Hardware.no
    Hehe, min feil. Ble veldig sent i går. Når du sier det så husker eg det igjen. Du selfølgelig helt rett. Flerkanals lyd kan ikke sendes digitalt fra lydkort med mindre du har DDLive støtte. Med hvis det er stereo, kan det sendes som PCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om trådstarter kan fortelle hvilken modell forsterkeren er, kunne det vært interessant. Slik jeg ser det er alternativene enten å investere i et lydkort med optisk utgang eller coax/optical converteren, avhengig av hva som er billigst. Eller, hvis forsterkeren tillater det, bruke hovedkortets analoge utganger. Når det er sagt, vet jeg ikke om hovedkortets lydkort støtter DD i det hele tatt. Jeg prøvde å ta et raskt søk, men fikk ikke noe særlig oversikt.

I mine øyne er kanskje lydkortet den beste løsningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •