Vil denne være ok til fildelingssenter/streaming? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    produktene fra cnet skal i alle fall støtte linux, sunsway kortet er jeg usikker på,

Hadde jeg trengt lagringsplass så hadde jeg tatt en gammel pc å fyllt den med interne disker og kjørt vanlig ubuntu på den,
    hadde ikke gått for usb uten at jeg hadde skulle hatt med meg dataene rundt om kring.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng Skal se hvor mye ledig plass det er i maskinen, tviler på at det er mulig å putte mange disker inn der, har jo eventuelt en 120gb jeg kan starte med

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tjuvstartet på et slikt høstprosjekt som en forberedelse til Squeezebox-innkjøp. Sitter å ripper CD-er til FLAC "as we speak".

Jeg googlet rundt en god del i forhold til forskjellige Linux-versjoner, og fant ut at de distroene som passet meg best, var for tunge til å kjøres på en såpass gammel maskin jeg hadde til rådighet, og endte opp med å installere FreeNAS på en gammel utrangert PC jeg kjøpte fra jobben for flere år siden. Satte inn en større disk til lagring og brukte den opprinnelige disken på 18G til selve operativsystemet. Og så lenge du har minst 256 MB minne så kan du kjøre SlimNAS. FreeNAS kan også kjøre forskjellige RAID-konfigurasjoner. Man trenger heller ikke noe eget tastatur eller skjerm til FreeNAS siden all administrasjon skjer gjennom en WEB-GUI. Så en fint spillende 250 GB NAS kostet meg kun en ny harddisk, og den står og surrer i en bod i kjelleren tilkoblet en WLAN-ruter.

Når det gjelder forbindelsen mellom NAS-en og PC-en man ripper med, så er hvertfall min erfaring at det går mye kjappere å rippe med kablet forbindelse. Under ripping går det gjerne 50 Mbps inn på disken i peaker (man kan nemlig få opp en graf som viser trafikken ut og inn i antall bps). Men har man et bra trådløst nett så går dette sikkert også greit. Fordelen med kabel er jo at man slipper å dele kapasiteten, så man kan sitte å surfe litt mens man ripper uten at det går utover hastigheten.

Som nevnt har jeg ikke skaffet Squeezebox ennå, men kjører en SB-emulator på PC-en. Det er ganske greit, da man kan få et forhold til dette med ID-tagger osv.

Uansett, lykke til med prosjektet.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var virkelig spennende lesning, tror jeg skal fordype meg litt i det. For her har du et poeng jeg liker.

Egentlig skulle den være et kose/tukle med linux prosjekt, men tror jeg skal bygge meg en shuttle samtidig med mulighet for flere OS.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen årsak. Og bare spør hvis du lurer på noe.

Jeg har ved et par anledninger hatt ambisjoner om å lære dette med Linux, men ved alle forsøk så langt har jeg gitt opp. Det er så mange distroer og dill og dall, og det ender gjerne med at jeg blir forbanna. Dette hjelper lite på selvfølelsen også siden man føler seg så dum som ikke får til dette forbanna %/&#"€"€%/& :evil: Har slått meg til ro med at jeg sikkert har litt tungt for detops:

Vel.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drev kun med linux/unix i en 2års periode for en 6-7år siden, mest slack og freebsd, litt openbsd. Men dette har gått iglemmeboken gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Drev kun med linux/unix i en 2års periode for en 6-7år siden, mest slack og freebsd, litt openbsd. Men dette har gått iglemmeboken gitt.
    BSD/Slack er ca 1000% ganger vanskeligere en Ubuntu ;D
    Tar deg ca 15 min å installere grunn os.

Du trenger ikke kompilere pakker eller sette opp xconfig m.m

Bare hive seg på

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •