TrueHD ->MPCM over HDMI i PowerDVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TrueHD ->MPCM over HDMI i PowerDVD

Har nettopp bygd HTPC med HD-DVD drev nå, og sliter litt med og få til dette. PCen har et Fatality F-I90HD hovedkort, men integrert Radeon X1250 grafikkort med HDMI utgang. (ver 1.2 trur jeg...) Denne er koblet til en Yamaha RX-V1700 reciver med en HDMI kabel.

Jeg bruker PowerDVD Ultra (ver. 7.3) for å spille av HD-DVDer. Problemet mitt er at jeg ikke får til og dekode TrueHD/DTS-HD i HTPCen og sende det via HDMI kabelen som MPCM til RX-V1700en. Vanlig DTS/Dolby digital funker fint, men med en gang jeg f.eks velger TrueHD i filmen så går reciveren over til Neo:6, og lyden er merkbart dårligere. Det rare er at PowerDVD viser at den spiller MLP 5.1 når jeg velger TrueHD (i info boksen i powerDVD), men som sagt så viser reciveren min bare Neo:6 eller Dolby Pro Logic II.

Noen som vet hvordan jeg får til MPCM over HDMI?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel lyden du får ut fra HDMI-utgangen på dette hovedkortet tatt fra det innebygde lydkortet, som høyst trolig er koblet mot skjermkortet via spdif. I såfall er det teknisk umulig å overføre TrueHD / DTS-HD, ettersom båndbredden for spdif er for lav.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fant ut at det var som du sa, og at dette hovedkortet ikke klarer å overføre så mye lyddata over HDMIen sin...

Men jeg leste litt rundt på nettet og fant ut at jeg kunne bruke analoge RCA kabler fra lydkortet mitt og til "multi-channal in" på reciveren min.
    Slik jeg da forstår det så vil HTPCen (eller rettere sagt PowerDVD Ultra) dekode True-HD strømmen til analoge lydsignaler som blir sendt rett til reciveren min.

Det jeg lurer på, er om det da er et fullverdig True-HD lydbilde jeg da får ut av høytalerene mine?

Jeg hadde nemelig litt problem med å høre forskjell på vanlig Dolby Digital og True-HD. Var kanskje en anelse mere "sprut" og dynamikk i True-HD, men jeg trur nok neppe jeg kunne plukket ut hva som var hva i en blindtest...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har samme utstyr som deg. Har du fått til lyden?

Sitat Opprinnelig postet av Sleepy81
    Ok, fant ut at det var som du sa, og at dette hovedkortet ikke klarer å overføre så mye lyddata over HDMIen sin...

Men jeg leste litt rundt på nettet og fant ut at jeg kunne bruke analoge RCA kabler fra lydkortet mitt og til "multi-channal in" på reciveren min.
    Slik jeg da forstår det så vil HTPCen (eller rettere sagt PowerDVD Ultra) dekode True-HD strømmen til analoge lydsignaler som blir sendt rett til reciveren min.

Det jeg lurer på, er om det da er et fullverdig True-HD lydbilde jeg da får ut av høytalerene mine?

Jeg hadde nemelig litt problem med å høre forskjell på vanlig Dolby Digital og True-HD. Var kanskje en anelse mere "sprut" og dynamikk i True-HD, men jeg trur nok neppe jeg kunne plukket ut hva som var hva i en blindtest...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har vel egnetlig gitt opp det prosjektet med og få TrueHD gjennom HDMI. Ser ut som ingen produsenter støtter dette enda på PC. Så forsløpig er det vi multi-channal in på forsterkeren jeg får lyden hvis jeg skal spille av TrueHD. Problemet er å måtte skifte ingang på HTPCen min hver gang jeg skal spille av en HD-DVD. (må inn på konfigurasjon på lydkortet og skifte fra HDMI til "høytaler" som HTPCen kaller multi channal out)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet, finnes ingen PC produkter som støtter HDMI 1.3a standarden per i dag. Jeg venter i spennning på et produkt ala ATIs HD3750/3770 grafikk kort med innebygd lyd, som støtter HDMI 1.3. Tror det er et spørsmål om tid.

Jeg gleder meg i alle fall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •