Koble PC til TV, problemer med oppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble PC til TV, problemer med oppløsning

Hei

Jeg har problemer med å koble PC'en min til en Hyundai 37" LCD TV. Jeg bruker DVI (pc) til HDMI (tv) adapter og jeg får opp bildet på skjermen. Problemet er at jeg ikke får riktig oppløsning.

TV:

Hyundai 37" LCD-TV HLT-37V2FH 1920x1080p,800:1,8ms,HDMI,Full HD
    For full info: Komplett.no - Hyundai 37" LCD-TV HLT-37V2FH 1920x1080p,800:1,8ms,HDMI,Full HD

PC:

AMD Athlon xp2500 1,8 GHz
    ATI All-In-Wonder 9700 128mb (bruker DVI-ut porten)
    1024 mb RAM
    Win XP Pro
    ATI Catalyst skjermdriver (siste versjon jeg fant)

Jeg får bilde på skjermen ved noen oppløsninger, men mye havner utenfor kanten på tven. De fleste oppløsningene fungerer ikke i det hele tatt.

Jeg har fått høre at noen TVer kommer med en driver cd, men dette var ikke tilfelle med TV'en min.

Kan noen hjelpe eller gi tips? På forhånd hjertelig takk.

Mvh.
    Erik FP

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den riktige oppløsningen er jo 1900 X 1080

Du kan ha tre feilkilder så vidt jeg vet her:
    -Skjermkortet ditt støtter ikke den oppløsningen (den mest sannsynlige skulle jeg tippe)
    -Kabelovergangen roter til oppløsningen (høres merkelig ut når jeg leser det)
    -Tven roter til innsignalet (Brude være mulig å stille inn tven da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    When using the video outputs, there are two resolutions to deal with. The first resolution is what the video card will send to the display device and is controlled from the ‘Monotirs’ tab of the ATI control panel. Using the composite or S-Video output, you are limited to 480i. The component output has a handful of resolutions like 480p, 540p, 720p, and 1080i. The second resolution is the desktop size and is controlled the same way you would set up the resolution for your computer monitor. Since the desktop resolution may not match the resolution output to the TV, the card re-samples the output or creates a scrolling desktop.

Amazingly, the little old GE 27” TV looked ‘ok’ being fed 480i through the RF modulator. I was able to output desktop resolution up to 1024x768 via the composite output. That said, 1024x768 was pretty much illegible, so I ended up back at 800x600 (a compromise between desktop space and image distortion). I do not recommend using the composite or S-Video output for the sole purpose of watching DVDs on an interlaced TV. A good interlaced DVD player will perform as well or better than an HTPC for that purpose only. However, with the added benefits of PVR functionality and a media jukebox, I can endorse the use of the video output.

The Breakout Cables

Displaying higher resolutions via the component output looks good. There is noticeable flicker using interlaced resolution like 1080i, but it seems less distracting while watching video material. One annoying issue that shows up when using the component output is that you cannot output MacroVision encoded DVDs at resolutions higher than 480p due to licensing issues. There are ways around this, but due to legal issues I cannot discuss them.

The other issue with 1080i is that on a 36” TV, the fonts are really, really small. At the opposite end of the scale from 1080i, the 480p output was flicker free with very large fonts, but lacked overall resolution. It is worth mentioning that a couple of resolutions I tried using the 1080i output, but it had substantial overscan. Since my TV passes the 1080i output directly (unlike 720p which it resamples), this appears to be an issue with the ATI driver and not with the TV.

The RGB output to the monitor or the projector looked great. It is worth noting I did not perceive a noticeable increase in video quality over the ATI AIW 7500 I was using prior to the 9700. I might be able to convince myself the image was a little sharper, but the difference is negligible.

ER nok noe med skjermkortet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig problemet ligger i skjermkortet, men jeg tror det skal støtte 1080i. I ATI Catalyst får jeg i allefall opp mulighet for å velge 1080i under en "HDTV support" fane.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hyperd
    Den riktige oppløsningen er jo 1900 X 1080
    Hvor har du dette ifra? Mener bestemt det er feil. (Så sikker at jeg ikke gidder å google det frem engang :-))

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i. Skriveleif der beklager.

Riktig oppløsning er 1920 x 1080.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med Panasonic TH42PX70 og HP PC

Hei jeg har også problemer med oppløsningen på min TH42PX70. Jeg har nettopp kjøpt en HP Pavillion SLimline PC for å bruke som jukebox mot anlegget. Problemet er bare at uansett oppløsning på PC'en så ligger venstre, høyre og underkanten av bilde utenfor skjermkanten. Er helt blank på dette.

Hvordan får jeg visst hele bildet på skjermen. Det er litt irriterende at toolbaren nederst kun vises toppen av

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke oppløsninger har du forsøkt?

Antar at dette er et problem som skyldes at skjermen ikke støtter 1:1 pixelmapping
    What is Overscan
    Overscan referes to some of the picture being outside the visible area of the TV, essentially cropping the image. Underscan is the opposite, using only part of the available display area.

How is Overscan related to 1:1 pixel mapping?
    In a way it IS possible to have a TV provide 1:1 pixel mapping while still overscanning. A TV with a resolution of say 1280x720, might not actually have 1280x720 visible pixels on screen, potentially yielding a scenario where the pixel mapping is perfect, but not all of the display is visible.

Types of Overscan
    Digital Zoom
    In this case the input is digitally scaled/zoomed so that it becomes larger than the actual display area. If your TV does this and it cannot be disabled you will never achieve 1:1 pixel mapping.

Optical overscan
    Optical overscan refers to the TV having less pixels visible than is actually available from the display, or in the case of a rear projection unit, that the image is projected to a larger area than the display surface. In such cases you might get 1:1 with overscan as described above. By giving up on the invisible pixels, this can usually be solved in most recent display drivers, by creating a resolution-within-a-resolution, so that the old resolution is output but only a smaller area is actually available for the operating system(Windows, Linux, Mac OS etc).
    pixelmapping » Overscan Explained

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått hjelp av Tiger. Det er visstnok p.g.a DVI-HDMI koblingen. Jeg orker ikke Powerstrip så jeg går over til VGA - VGA. Da skulle visstnok problemet forsvinne. Takk for hjelpen uansett.

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Har fått hjelp av Tiger. Det er visstnok p.g.a DVI-HDMI koblingen. Jeg orker ikke Powerstrip så jeg går over til VGA - VGA. Da skulle visstnok problemet forsvinne. Takk for hjelpen uansett.

Hjalp det ?

Jeg har akkuratt samme problem; kjøpte en DVI-->HDMI-kabel som jeg koblet mellom PC og TH42PX70. Men kan ikke velge 1024x768 som oppløsning.

Hjelper det å skifte til VGA ?
    Evt. oppdatere drivere til skjermkort ? Noen som vet om man i det hele tatt kan få 1:1 pixelmapping på denne tv ?

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamed VGA til VGA så funker det fint, bortsett fra at min PC heller ikke har skjermoppløsningen som Panasonicen bruker så alt er litt avlangt. Det spiller ikke noe rolle for meg, bruker den bare til surfing og jukebox (ingen DVD-spiller)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Jamed VGA til VGA så funker det fint, bortsett fra at min PC heller ikke har skjermoppløsningen som Panasonicen bruker så alt er litt avlangt. Det spiller ikke noe rolle for meg, bruker den bare til surfing og jukebox (ingen DVD-spiller)
    Problemet er ikke med PCen men med TVen. Det er den som har avlange pixler. Du får ikke nettleserere og slikt til å se normalt ut på en slik TV, men det er ikke noe problem å få filmer til å se normale ut. Det er bare å sette riktig aspect ratio i avspilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel pc som jeg bruker til stuepc, ati radeon x800xt, og den fungerer helt fint på min sony tv. prøv forskjellige oppløsninger til du finner en som passer, bildet fyller helt ut og alt ser bra ut. maskinen du nevner i første post er for svak til å vise hd-film anyway så prøv lavere oppløsninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenSteven
    Hjalp det ?

Jeg har akkuratt samme problem; kjøpte en DVI-->HDMI-kabel som jeg koblet mellom PC og TH42PX70. Men kan ikke velge 1024x768 som oppløsning.

Hjelper det å skifte til VGA ?
    Evt. oppdatere drivere til skjermkort ? Noen som vet om man i det hele tatt kan få 1:1 pixelmapping på denne tv ?
    Tipper du ifall må benytte Powerstrip.

Jeg bruke 3 mnd for å finne en perfekt oppløsning for min Panasonic ;D (Men det var verd det!!)

Husk at du må slå av zoom funksjonene.

Personlig synes jeg pixel 1:1 er vanvittig overvurdert på plasma.

Jeg er mer fornøyd med å ha perfekt oppløsning i forhold til overscan (Bildet dekker hele skjermen) og en oppløsning som er i samme forhold/aspect som den native oppløsningen til panelet.

Det er også godt mulig du har muligheter for justeringer i service menyen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet til VGA .. det funket utmerket ... kunne velge 1024x768 og bildet ble bra og det fylte hele skjermen riktig.
    Testet ut Prison Break i "720p" i går og det var bra bilde. Så nå er alt fryd og gammen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenSteven
    Byttet til VGA .. det funket utmerket ... kunne velge 1024x768 og bildet ble bra og det fylte hele skjermen riktig.
    Testet ut Prison Break i "720p" i går og det var bra bilde. Så nå er alt fryd og gammen
    Konge

Ble det pixel 1:1 eller ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Konge

Ble det pixel 1:1 eller ?

Vel.. .. 1024x768 er jo en 4:3 oppløsning egentlig ... Så bildet blir jo strekt ut i desktop osv... Men man kan jo selv justere aspect mode og oppløsning i de ulike mediaspillere, så det går greit...
    Kan forøvrig nevne at denne siden er grei for ulike løsninger på disse prob. Her står det også forklart angående plasma og hvorfor det er litt spesielt i denne sammenheng:

pixelmapping » Overscan Explained

Jeg vet ikke riktig om jeg har helt forstått dette med 1:1 pixelmapping, så det tør jeg ikke svare bastant på. Har funnet et program med en test hvor jeg kan finne det ut.
    Men ærlig talt så er ikke det det viktigste synes jeg. Så lenge mediaplayerne kan vise bilde i riktig aspect mode er jeg fornøyd. Annet pc-bruk gjør jeg på "kontor/skole pc'en".

Men et annet spørsmål er om jeg kan øke Hz-innstillingen i skjermkortet uten å skade tv'en? I følge manualen kan tv'en vise 1024x768 @ 85Hz, på det meste.( via VGA, vel og merke) Og skjermkortet står vel på 60Hz "by default". Men man kan som regel endre på dette selv .
    Har det noe for seg egentlig ? Skifte fra 60 til 85 Hz ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plages med det samme. Har en Samsung m87, har lest litt rundt om kring, og det står at den skal støtte 1920 * 1080. Har plugget til med en dvi - hdmi kabel.

Ati radeon 9700 pro. Noen som vet hva som er galt?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel prøve det som vi andre har gjort?

Skifte til VGA...

Det vel også mulig at ditt skjermkort ikke støtter full hd, ettersom det er ganske gammelt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket på ati sine sider, og der står det at radeon 9700 pro skal støtte 1920*1080 med 60 Hz. Kan det være en innstiling som må forandres på kanskje?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •