Mulig å strekke bildet til widescreen på en 1024 x 768 oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å strekke bildet til widescreen på en 1024 x 768 oppløsning?

Hei,

Jeg har en HTPC som er koblet til min 42" plasma-TV. Skjermen på denne TVen er 16:9, mens faktisk oppløsning er 1024 x 768. At bildet likevel er 16:9 skyldes at det er avlange pixler i panelet.

Jeg har koblet HTPC til TV via en DVI-kabel. For å få korrekt forhold på bildet må jeg sette oppløsningen fra PC til en 16:9 oppløsning, typisk 720p (1280 x 720). Da bilr imidlertid kvaliteten på bildet litt dårlig pga at TV gjør en dårlig jobb på å nedskalere bildet til TVens oppløsning.

Jeg har derfor valgt å sette oppløsningen fra PC til den samme som TVens native oppløsning, nemlig 1024 x 768. Dette gir sylskarpt bilde, men feil proposjoner. Ting blir litt strekt ut i lengderetningen.

Det jeg øsnker er at PCen lager et 16:9 bilde og sender dette ut med en "strekt" oppløsning på 1024 x 768. Er det noen som vet om dette er mulig? Er det noen innstillinger hvor dette kan gjøres? Jeg vet det finnes software for filmvisning som kan gjøre dette, men jeg ønsker en mer permanent løsning.

Oppsettet på HTPC er: Core2duo E6600, 2 gig ram og x1900xt skjermkort.

Jeg ville blitt utrolig takknemlig for svar. Dette har plaget meg i over 6 måneder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Powerstrip

Du kan prøve å lage en tilpasset oppløsning med "powerstrip".

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Du kan prøve å lage en tilpasset oppløsning med "powerstrip".
    Kan Powerstrip brukes til å spesifisere at pixlene ikke skal være kvadratiske? Oppløsningen er jo ikke problemet i seg selv, men forskjellen mellom kvadratiske og rektangulære pixels...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pixler..

Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Kan Powerstrip brukes til å spesifisere at pixlene ikke skal være kvadratiske? Oppløsningen er jo ikke problemet i seg selv, men forskjellen mellom kvadratiske og rektangulære pixels...
    Uhmm. Nei.. har ikke Vista tingen støtte for dette ?

Er ikke dette er valg under HDMI på hvordan ting skal scales ? (I Nvidia drivern en plass ?)

Tenker høyt:

Hvis pixel 1:1 er umulig så burde vel best resultat bli å kalkulere oppløsning i forhold til aspect ratio ?

Jeg har f.eks massive overscan og scaling issues jeg har jobbet med i snart et år. Jeg har en litt mongo oppløsning (EDTV) 848x480 native (1,76). Av en eller annen grunn så blir 904X504 (1,79) perfect i forhold til overscan. Driver å leter etter en oppløsning/timing mode som gir 1,76 forhold i tanken om at dette gir minst mulig 1:1/scale feil.

Blir vel samme issue ? Eller samme prinsip ?

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke helt det samme.

Problemet er ikke at man ikke får 1:1 pixelmapping, men at PC'en ikke tar med i betraktning at skjermens pixler er rektangulære (avlange) i steden for kvadratiske og at bildet derfor blir "strukket". Med kvadratiske pixler (som de fleste LCD- og dataskjermer bruker) så er 1024x768 en 4:3-oppløsning. Plasmaskjermer bruker imidlertid den samme oppløsningen til å vise et wide-screen bilde og bildet blir derfor "strukket" hvis man kjører standard 1024x768-oppløsning fra pc'en.

Det man trenger er en funksjon i skjermdriveren eller windows som endrer pixel aspect ratio fra 4:3 til 16:9. (Oppløsningen forblir den samme. Xbox 360 har f.eks. en slik innstilling) Har dessverre ikke funnet noe slikt ennå i ATI-driverne til X800-kortet mitt. Hvordan det er med Nvidia skal jeg ikke si sikkert, men med den gamle driveren jeg har på jobben så finner jeg heller ingenting. :???:

Det skal imidlertid gå an å sette pixel aspect ratio i Media Player slik at filmer avspilles riktig på tross av at bildet i utgangspunktet er feil. Finner imidlertid ikke linken i farten

Har dessverre ikke Vista, så jeg vet ikke om det går an der...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I windows media player trykk på verktøy -> alternativer -> enheter. Velg deretter skjerm. Her kommer det opp et bilde. Det står på 1.000 default. Endre denne til 1.330. Voila du har riktig aspekt på plasmaen din, hvertfall ved bruk av windows media player

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •