Htpc til davis x16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc til davis x16

Hei!
    Har nett kjøpt meg en davis dp x16, og har fått prøvd den så smått. Har bra bilde via svideo, men tror jeg vil ha bedre utbytte via en pc. Er dette korrekt? Dette er en xga prosj, med innebygd linjedobler. Hvilke komponeter bør htpc bestå av for å gi meg best mulig resultat på min prosjektor. Har en keenwood hjemmekino forsterker m Ac3 og 5*100w som jeg ønsker å bruke til lydformidling. Dette er en 5.1. Hva slags lydkort bør jeg gå for, og hvordan skal jeg kople den til forsterkeren for å få best mulig lyd. Hvilke bildeformat bør jeg projekter. Nativ eller komprimert? Er fersk, men interisert i å lære. Setter pris på litt hjelp!

Mvh Ivan

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ivan.
    PC'en bør ha et skikkelig grafikkort, helst ATI radeon 9500 eller bedre. Jeg bruker selv 9700 pro, men det tror jeg er litt overkill for film. Når det gjelder lydkort bør du finne et kort som sender digitalsignalet rett ut til coax (ikke re-sampler). Finn et med gode terminaler, ikke minijack. Kobles til forsterkeren med en coax kabel, optisk kan også brukes men coax er å foretrekke. Sjekk digital inn bak på forsterkeren din om den støtter coax og ikke bare optisk. Med digital tilkobling er det forsterkeren din som decoder signaler til DD 5.1, noe den gjør bedre enn noe lydkort.
    Ang. bildeformat så er jo det avhengig av filmen du skal se (se bak på kovret), eller mener du skjermoppløsning, i så tilfelle skal du vel bruke 1024x768 da projektoren din er XGA. Velg nativ på projen.

MVH Gorm

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svaret!

Jeg har både optisk og coax, så da bruker jeg coax. Greit. Har ikke tenkt å bruke htpcen til spill da jeg har ps2 til dette formål. Bør jeg gå for 9500 eller det nye 9600 skjermkortet. Hva slags hovedkort bør jeg kjøpe til dette skjermkortet, og hva slags prosessor bør jeg ha? I hvilken pris klasse bør lydkortet ligge på? Hvilken dvd spiller anbefales? Ønsker å bruke htpc til filmvisning, musikk mp3/cd avspilling, og litt surfing/nedlasting fra nettet. Hva slags innvirknig har den innebygde linjedobleren på bildet? Er spent på hva jeg kan få ut av denne prosjektoren. Så oxo at det kan lønne seg å sette på et filter for bedre farge gjengiving. Kostet ca 300nok. Hadde en sony cpj-300 lcd tidligere, så dette er min andre prosj. Tror det er et steg i rett retning å gå for dlp denne gang. Tror jeg fikke en ok pris oxo. Ga 9500,- inkl frakt. Da kom den rett fra service der de byttet optikken. Prosjektoren er kun demobrukt, og lampen er gått 352 timer. Skal vel være litt underholdning att her tenker jeg. Har et 244*244 dalite lerret som gir et bra bilde.

Setter pris på nye tips/forbedringer.

Mvh Ivan

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Takk for svaret!

Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Bør jeg gå for 9500 eller det nye 9600 skjermkortet. Hva slags hovedkort bør jeg kjøpe til dette skjermkortet, og hva slags prosessor bør jeg ha? I hvilken pris klasse bør lydkortet ligge på? Hvilken dvd spiller anbefales? Hva slags innvirknig har den innebygde linjedobleren på bildet?
    Hei igjen Ivan.
    Radeon 9500 er mer enn bra nok. Angående hovedkort så burde du kjøpe ett som inneholder mest mulig av det du trenger (tilkoblinger etc.), da slipper du å fylle PC'en med forskjellige PCI kort senere. Tenk også på at det skal være mulig å oppgradere senere.
    En HTPC stiller ikke så store krav til prosessorkraft, det tar jo grafikkortet seg av. Kjøp etter lommeboka. Når det gjelder lydkort så bør du ofre noen kroner, men det finnes også hovedkort med "greie" lydkort intergrert.
    Jeg bruker selv en billig NEC DVD-ROM spiller som fungerer utmerket. Tror ikke det spiller noen rolle hva du velger, alle kan gjøres sonefrie med gratis software. Er det noen som har erfart noe annet så arrester meg gjerne.
    HTPC' en kjører progresiv scan, men linjedobbleren er jo grei å ha til andre kilder som video og vanlig DVD spiller.

Håper det er til nytte.

MVH Gorm
    Hjemmeside

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkort

Er det nødvendig med å legge kroner i lydkortet? Er det ikke bra nok at kortet leverer digital lyd til forsterkeren? Er man ikke interisert i å få det digitale signalene fra dvd platen til forsterkeren uten at de blir tuklet med?? :?: Har jeg feil?

Mvh Ivan

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig. Men da trengs det også et godt tilkoblingspunkt på lydkortet. Mange billige lydkort bruker minijack, som ikke er særlig optimalt. Finn et kort med RCA coax tilkobling.

Gorm

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nightingale pro 6

Hei igjen!
    Dette kortet er vel bra nok?? Og så til en meget gunstig pris!!
    Noen erfaringer??

Mvh Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg bruker Nightingale PRO 6 og har gode erfaringer. Det funker med en gang uten problem i en HTPC som jeg har bygget for en kompis. Jeg skal bruke et sånt i den nye HTPCen min også.

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DP X-16

Hei!
    Kjører også opp filmen fra HTPC til denne prosjektoren. Glimrende resultat med gammel Creative spiller + Power DVD. Lykke til med valg av lydkort! PS prøv noen av Hercules' lydkort..

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dpx 16 blir en helt annen projektor med en htpc.. Det vet du sikkert nå da

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for all respons.

Hei igjen!
    Har ikke fått koplet den mot pc enda, men ser fram til dette. Den leverer i grunn ganske greit bilde fra DVD spilleren selv om dette er en billig spiller(mustek). har litt prob. med hakking i lyd/bilde av og til. Ellers lurer jeg på om det er noen som opplever regnbueeffekten på denn prosjektoren?
    Jeg har kun fått testet den og ikke sett en hel film enda, men registrere vedig godt regnbuer. Særlig ved skifte av scene, og når jeg snur meg vekk og ser så tilvbake.
    Har nett fått laget meg en kjellerstue/(kino) så ser fram til den er fult opprativ. Legger ut noen bilder av prosjektet så langt i løpet av helgen.
    Synes ellers at den støyer litt. har noen laget hushbox til denne??

Mvh Ivan

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0