Hagzen's budsjett HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hagzen's budsjett HTPC

Oppdatering(30/09/07): Oppdatert tråden med DVD-avspillingsegenskaper. Se nederst på første post.

PC'en skal:
    • være så billig som mulig
    • kunne spille av HD-matrial i 1080p
    • bråke minst mulig
    • stå i stil med resten av komponentene under tv-benken

Komponentene jeg har valgt ut(Motatt og montert):

• Kabinett: ANTEC FUSION V2
    • Hovedkort: Gigabyte GA-G33M-S2H
    • Skjermkort: SAPPHIRE Radeon HD 2400 PRO 256MB
    • CPU: Intel Core2Duo E6550
    • Ram: 2 x CRUCIAL DDR2 PC5300 1024MB (CT12864AA667)
    • Hardisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    • DVD: SAMSUNG DVD Recorder Lightscribe SATA Black (SH-S183L/ BEBM)
    • HDMI-kabel: OEM HDMI kabel A han - DVI-D han, 2 meter

Prisen på dette var 6318,- ink. frakt, hos Amentio.no, den 16.august.

Har satt i sammen pc'en og installert Windows Vista på den. Alt ser ut til å fungere som det skal. Pc'en er forholdsvis stille med begge kabinettviftene på "low", det er faktisk hardisken som lager mest lyd. Den blir ikke spesielt varm heller, så jeg tror jeg har gjort et godt valg av kabinett og komponenter.
    Bruker den medfølgende cpu-viften og den er overaskende stille i kombinasjon med viftestyringen på hovedkortet, selv under "high load" på prosessoren over lang tid.

DVD-avspilling
    Da har jeg endelig fått tid til å testet ut maskinen på dvd avspilling. Har laget en liten sammenligning på forskjellige avspillingsprogrammer/kodeker. Det var litt vanskelig å trykke "Print Screen" på akkurat frame, men bildene tatt på så likt tidspunkt jeg fikk til.
    Annbefaler dere til å lagre alle bildene i samme mappe på datamaskinen deres, for å se kvalitetsforskjellene best mulig.
    NB: Pga at jeg også har testet ut "ReClock", er disse testene er gjort i Windows Xp, men nyere versioner av ffdshow og zoomplayer fungerer også i Vista.

Først ut er PowerDVD med cyberlinks egen mpeg2 kodek:

Med denne kodeken er det mulig å bruke "Hardware Acceleration". Cpu load ligger på mellom 2% og 8% og GPU load varierer mellom 25% og 50%. Med Hardware Acceleration aktivert får man også ytnytte AVIVOs postprosessings muligheter, eller Purevideo om du har Nvidia kort. Men som dere kan se så er det et blast og udetaljert bilde i forhold til de andre.

ZoomplayerPro med ffdshow(libmpeg2) + resize til 1280 x 720

CPU bruk: 20% til 30%.
    Som dere kan se er kvaliteten her er vesentlig bedre. I tillegg så bruker den ganske lite prosessorkraft i forhold til det siste bildet som også kjører LSF-filteret.

ZoomplayerPro med ffdshow(libmpeg2) + LimitedSharpenFaster-filter + resize til 1280 x 720

CPU-bruk: 50% til 80%.
    Enda et hakk bedre bilde. Legg spesielt merke til skjegget og porene i huden. Det er dette oppsettet jeg er mest fornøyd med til nå. Slet litt med hakking på bildet i begynnelsen, men fant ut at det var pga at jeg kjørte LSF-filteret etter jeg hadde oppskalert bildet. Men det er fikset nå, og avspillingen går helt knirkefritt på denne maskinen.

Som dere ser er det store forskjeller på kvaliteten på disse oppsesttene, men jeg må si meg rimelig fornøyd med kvaliteten på det siste bildet. I tillegg går fortsatt CPU-viften på laveste fart under avspilling, så maskinen er like stillegående på alle variantene.

Har også testet med SeeSaw filteret, men har ikke helt fått det til enda, bildet blir dårligere og fult av små svarte prikker. Tror kansje det er pga en feil version av en eller annen AVI-synth-pluginfil. Skal legge ut testresultatet her om jeg får det til å virke.
    FFT3D har jeg desverre ikke kraftig nok prosessor til å kjøre uten hakking. Så om dere har planer om å kjøre det på denne maskinen, så må dere oppdatere til en Intel Quad core cpu eks. Q6600.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett: ANTEC FUSION V2
    - NSK2400 er billigere (du nevnte billigst mulig) med litt svakere PSU og ikke alu (men ser greit ut). Mangler og stealth-bay og VFD men er ellers identisk

Hovedkort: MSI G33M-FI
    -Et annet alternativ er Gigabyte. Toms Hardware har gjort en gankse omfattende test av disse G33-kortene.

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 2400 PRO 256MB
    - Husk at DVI-HDMI adapter ikke følger med (i hvertfall ingen av 2400pro jeg har sett. Pass videre på at det er vifteløst

CPU: Intel Core2Duo E6550
    - Et AMD oppsett er billigere - men her har du godt med krefter. Skal du drive med postprosessering?

Ram: 2 x CRUCIAL DDR2 PC5300 1024MB (CT12864AA667)
    - Hvorfor så treg minne? Hovedkortet støtter vel 800MHz?

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    - 320GB versjonen skal være superstille - 500GB er det skrevet litt forskjellig om...

DVD: NEC DVD-brenner AD-7170S Black OEM SATA

HDMI-kabel: OEM HDMI kabel A han - DVI-D han, 2 meter
    (- Antar at manglende adapter da betyr nada)

Lykke til - ser frem til å lese erfaringene dine!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er akkurat den posten jeg søker etter.
    Skal selv bygge meg en HTPC som skal være så billig som over hodet mulig, og klare å spille av filmer i 1080p.

Jeg har valgt disse komponentene ut i fra hva jeg trenger og pris. Jeg ville komme under 6000, og det klarte jeg med følgene:

ANTEC Fusion V2 MediaCenter/ ATX 12V 430W IR (FUSION V2 EC)
    -vet det finnes billigere alternativer som nevnt over, men dette her er ett meget pent kabinett.

GIGABYTE GA-G33-DS3R, G33, Socket-775, (GA-G33-DS3R)

POWERCOLOR Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2 (47125050 21539)
    -jeg har en hdmi kabel og en dvi-hdmi overgang liggenes som jeg skal bruke

INTEL Core2Duo E6550 2330 LGA775 4MB ATX (BX80557E6550)

CRUCIAL DDR2 PC6400 1024MB CL5, (CT2KIT6464AA80E) x2stk
    -vil denne rammen fungere på mitt hovedkort? noen andre alternativer her?

SAMSUNG SpinPoint T166 160GB SATA2 (HD161HJ)
    -jeg har 2 filservere på 500gig hver. Trenger derfor ikke store plassen på selve htpcen så lenge alt skal streames fra filserverne mine

NEC DVD Recorder AD-7170S 18X Black Dual Layer SATA DVD R/RW Bulk (AD-7170S-BL)

totalt kom jeg ut på 5900 hos amentio når denne posten postes

Noen andre forslag eller invendinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    - NSK2400 er billigere (du nevnte billigst mulig) med litt svakere PSU og ikke alu (men ser greit ut). Mangler og stealth-bay og VFD men er ellers identisk!
    Har også sett litt på dette, men liker Fusion bedre både designmessig og funksjonsmessig. Ca 1400,- er uansett ikke dyrt for et kabinett og en nesten lydløs PSU..

-Et annet alternativ er Gigabyte. Toms Hardware har gjort en gankse omfattende test av disse G33-kortene.
    Hmm, etter å ha lest testen på Tom's Hardware ble jeg litt i tvil. Prisen og ytelsen på disse kortene er omtrent identiske, men får mer funksjonalitet for pengene på GIGABYTE GA-G33M-S2H kortet. Tror nok jeg går for Gigabytekortet her

- Husk at DVI-HDMI adapter ikke følger med (i hvertfall ingen av 2400pro jeg har sett. Pass videre på at det er vifteløst
    Her har det skjedd en glipp ser jeg, SAPPHIRE Radeon HD 2400 PRO 256MB var kortet jeg hadde bestemt meg for, og det er vifteløst og billigere også :-D Klipp og lim feil.

- Et AMD oppsett er billigere - men her har du godt med krefter. Skal du drive med postprosessering?
    AMD er uaktuelt for meg nå for tiden, Intel er vel den prosessoren som gir mest kraft for pengene i dag og i tillegg er den effektgjerrig Er greit å ha litt prosessorkraft i en HTPC. Det er ikke alle formatene som har støtte for hardwareakselrasjon i skjermkortet. Det er også kjekt å ha muligheten til å oppskalere DVD-filmer.

Grunnen til at jeg valgte disse brikkene var først å fremst at de var billige. Leste også en positiv test om de på hardware.no.
    Når det er sagt så kan jeg heller ikke se behovet for rasker minnebrikker til dette bruket, er vel bedre å legge pengene i CPU-kraft?

- 320GB versjonen skal være superstille - 500GB er det skrevet litt forskjellig om...
    Er det forskjell på disse støymessig? Hvor er dette skrevet?
    Vil gjerne ha mest mulig lagringsplass og 320 blir vel kansje litt i minste laget for meg... Og en 500 GB disk bråker vel fortsatt mindre enn 2 320 disker vil jeg tro..?

Takker for gode tilbakemeldinger Skal oppdatere tråden med nytt hovedkort og rette opp skjermkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt delene fra den oppdaterte listen, i denne trådens første post

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke testet det kabinettet før.

Du må gjerne skrive litt hva du "objektivt" synnes om denne når du har testet den.

Synes du har fått en ganske ok spec vist en tenker på pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - NSK2400 er billigere (du nevnte billigst mulig) med litt svakere PSU og ikke alu (men ser greit ut). Mangler og stealth-bay og VFD men er ellers identisk

DVD: NEC DVD-brenner AD-7170S Black OEM SATA

HDMI-kabel: OEM HDMI kabel A han - DVI-D han, 2 meter
    (- Antar at manglende adapter da betyr nada)

Lykke til - ser frem til å lese erfaringene dine!

Skal bli spennende å se erfaringene siden kravet om å spille full hd i 1920x1080 er ett kriterie som ikke passer inn i en billig løsning. Siden det ikke er inkludert noen blueray spiller så går jeg ut fra at det er materiale hentet fra nett, og da er de ofte i mkv f.eks. Bare det å konvertere en mkv på 12GB fil til en mp4 fil som kan gå å spille av i full hd på ett såpass rimelig skjermkort tar jo en evighet. Har testet dette ganske mye selv i det siste med forskjellige kabinetter, CPUer, vifter og en god del forskjellige skjermkort, bla. ett med HDMI utgang og skal man ha en stillegående HTPC med MCE så havner man fort på ca 13-15.000,- inkl mva.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke riktig tråd, men jeg leste denne nøye, så spør her.

Er det ikke meningen å kunne bruk PCen også som TV-opptaker? Vil det ikke da trenges et TV-kort? (er litt grønn på dette)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle har behov for tv opptak.

Men som du sier, det trengs et tv-kort vist det skal være muliga ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp bestilt og satt opp en HTPC selv. Har ingen problemer med å kjøre 1080P med FFDSHOW satt med høy kvalitet.

Valgte disse komponentene:

Kabinett:
    Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU)
    Prosessor og kjøler:
    AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte
    Zalman CNPS9500 AM2 Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 754/939/940/AM2
    Strømforsyning, meget stillegående (silentpcreview):
    Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte
    Hovedkort med SPDIF UT (TOSLINK og COAX):
    Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 WIFI
    Minne:
    Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
    Grafikkort UTEN vifte (heatpipes, NB tar stor plass):
    MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe
    DVD spiller:
    NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Alt i alt meget fornøyd med dette. Kom på ca 9000 hos Amentio inkl frakt.

Har satt den opp med Mediaportal, med project mayhem 3 skin som ligner veldig på den chippede xbox'en min som jeg til nå har brukt (les: støtter ikke HD avspilling).

Handleliste hos komplett.no: Komplett.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bluedog
    Har nettopp bestilt og satt opp en HTPC selv. Har ingen problemer med å kjøre 1080P med FFDSHOW satt med høy kvalitet.

Valgte disse komponentene:

Kabinett:
    Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU)
    Prosessor og kjøler:
    AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte
    Zalman CNPS9500 AM2 Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 754/939/940/AM2
    Strømforsyning, meget stillegående (silentpcreview):
    Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte
    Hovedkort med SPDIF UT (TOSLINK og COAX):
    Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 WIFI
    Minne:
    Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
    Grafikkort UTEN vifte (heatpipes, NB tar stor plass):
    MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe
    DVD spiller:
    NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Alt i alt meget fornøyd med dette. Kom på ca 9000 hos Amentio inkl frakt.

Har satt den opp med Mediaportal, med project mayhem 3 skin som ligner veldig på den chippede xbox'en min som jeg til nå har brukt (les: støtter ikke HD avspilling).

Handleliste hos komplett.no: Komplett.no
    Hvis man har problemer så er det nok bare på 1 av 10 filmer og på kanksje 1-2 minutter pr. film. Det er på spesielle sekvenser med mye heftige bilder og lyd. Prøv å spill av den nye James Bond filmen i MKV format, da vil man få hakk i lyden bla. under åpningsscenen hvor de slåss inne på do. Det er også noen få andre steder i filmen, men trolig ikke mer enn totalt 30-45 sek. med litt hakkete lyd. Problemet blir borte med heftigere CPU. Disse problemene er heller ikke eksisterende hvis man får skjermkortet til å ta seg av filmen, men har ikke funnet ut hvordan en MKV film kan decodes på skjermkortetet, å konvertere en MKV film til MP4 tar 5-6 timer og resultatet ser ut til å bli dårlig, så det er heller ikke noe alternativ

Mvh
    PWB

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig alle delene underveis. Regner med å få dem neste uke Tok litt tid pga av at kabinett og hovedkort ikke var på lager da jeg bestilte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når hovedkortet har både DVI og HDMI ut, hvorfor kjøper man da ekstra skjermkort ?

Jeg har samme maskinen selv, og synes den fungerer helt fortreffelig, uten skjermkort.

-Johnny

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ønsker og spille på sin mediacenter.
    Og noe ønsker funksjoner og kraften som er i externe skjermkort.

Jeg personlig har aldrig likt tanke gangen med "shared" memory til onboard skjerm kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SotraJohnny
    Når hovedkortet har både DVI og HDMI ut, hvorfor kjøper man da ekstra skjermkort ?

Jeg har samme maskinen selv, og synes den fungerer helt fortreffelig, uten skjermkort.

-Johnny

Fordi noen ønsker å kunne spille av full HD f.eks, eller spille spill.

PWB

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bygge selv

lurer på om eg skal kopiere denne maskinen. (til film og musikk HTPC)

Må man bestille ekstra kabler o.l eller er det inkludert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet litt DVD-avspilling, oppskalering og postprosessing på maskinen.

Har oppdatert første post med resultater og bilder som viser forskjellene på de forskjellige oppsettene jeg har testet. Håper dere finner dette interesant

Edit: la til link til bildene her også, men se første post i tråden for mer info.
    PowerDVD:

ZoomplayerPro med ffdshow(libmpeg2) + resize til 1280 x 720

ZoomplayerPro med ffdshow(libmpeg2) + LimitedSharpenFaster-filter + resize til 1280 x 720

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet har innebygd lydkort, og skal ha mulighet for å overføre digitalyd via en HDMI kabel.

Men jeg har problemer med å få overført lyden via HDMI-kabelen. Tror dette skyldes at jeg har en standard OEM DVI -> HDMI kabel.

Har lest at det er flere som sliter med det samme, og at løsningen er å bruke en HDMI kabel + ATIs DVI til HDMI overgang. Denne overgangen fulgte ikke med når jeg bestilte kortet, og jeg kan heller ikke finne den til salgs i norge.

Noen som har noen tips til hvor jeg kan kjøpe den, eller andre overganger/kabler som fungerer? ATI-shop sender kun til USA og Canada

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt spørsmål Hagzen; hva vises på displayet på kabinettet? Kan man konfigurere det slik at det f.eks. viser spor-info når man spiller musikk fra HDD eller nettverket? Eller viser det andre ting, slik som prosessorlast og temperaturer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Et kjapt spørsmål Hagzen; hva vises på displayet på kabinettet? Kan man konfigurere det slik at det f.eks. viser spor-info når man spiller musikk fra HDD eller nettverket? Eller viser det andre ting, slik som prosessorlast og temperaturer?
    I standby-modus (dvs når maskinen er avslått og menst windows starter opp):
    Her kan man legge inn 2 linjer med tekst man vil vise.

Etter at windows har startet opp og displaydriveren er lastet:
    Nå kan man velge mellom mange ting. eks cpu-load, minne i bruk / totalt, network bandwith, weather, osv.

Menst Windows Media Player eller Windows Mediasenter er i bruk:
    Nå vises mediainfo i displayet. eks Gruppe - Melodi

Tror displayet er kompatibelt med winamp også (men ikke sikker), ellers så har jeg ikke testet det med andre mediaspillere.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •